Varför en stor 5-serie? Visst det är en rolig och balanserad bil, speciellt med tanke på storlek och vikt, men en 3-serie är när det kommer till att köras bättre på i princip allt.
E36 är en bil med bra balans, för (upp till) 50.000:- hittar du en av de senare årsmodellerna och som du kanske vet brukar man säga att en bil är aldrig så bra som när den skall läggas ner. Som 328i har du en pigg och stark bil redan från start, den stora fördelen med denna motor är att den är strypt från fabrik. Denna strypning sitter i insuget, och med bytt insug och ett chip påstår en del att du skall ha 230hp i den; Sedan kan tex. ett M3 grenrör göra lite till och så vidare. Men det får stå för dem, jag har aldrig testat...
Ekonomisk är den dock, jag har en lite aggressiv och aktiv körstil men trots det har jag snittat 0.902L/mil med min 328i som då dessutom har den äldre versionen av motorn: Nyare med dubbel-vanos dricker mindre. De senaste tankarna har jag snittat 0.89L/mil, och det går att komma ner lägre om man kompromissar med högerfoten. Delar är inte särskilt dyrt ens hos BMW, bilen är enkelt byggd och enkel att skruva med eller underhålla och den håller förbannat väl om du hittar en bil som är ok från börja.
Kort och gott markant billigare i drift än en 540i och dessutom roligare, visst V8 i all ära men jag tycker då inte den är bättre än sexan: Tvärt om är den raka sexan mer inbjudande och mer busvänlig än den stora åttan tycker jag. Trimma den så tror jag knappast den blir tråkigare, tvärt om så går en M52B28 med M50-insug betydligt jävligare på högre varv än original.
Så leta upp en E36 328i, coupé är snyggt men den finns som sedan, kombi och cabriolet med.