3291
Sök

Konvertera till öppet luftfilter, Saab 900 T8

740 borde ha trepunktslänkage och kraftuttag
24 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
#1
Hallå, som ni ser i rubriken så funtar jag på att byta till öppet luftfilter, nu ser det dock ut såhär i mottorrummet:
http://www1.garaget.org/archive/155/154 … 173396.jpg

Har ju vakkumavdelningen med slanghelveten och dylikt, wg'n under det och under wg'n sitter ju luftburken.
Så ni undrar jag, är det möjligt att göra en adapter på wg'n så man kan sätta på ett rör och med ett fint K/N-filter i den andra ändan?

Någon annan som gjort installationen på samma motortyp och kan berätta hur det funkar?


19 Inlägg
22 maj 2011
#2
jag sätte in filtert i original burken och hålborra bara. det funkade alldeles utmärkt.


83 Inlägg
22 maj 2011
#3
Calle, du har koll på hur T8 funkar eller? Vad menar du med wg´n? Om det är waste-gate du menar så sitter ihop med Turbon på höger sida motorn. Ditt luftfilter sitter ju rakt under bränslämängdmätarens skiva, det är den som sitter rakt under stora gummiböjen och detta meckar man inte om hur som helst på en T8. Mitt tips: Glöm filtret, byt till ett original nytt bara. Att borra burken är ju många som gjort, men då suger du mest varmare smutsigare luft inne i motorummet istället, inget jag hade gjort i alla fall. T8 har många begränsningar i effekt, men luftens väg in till filtret är inte en av dom stora.

1 020 Inlägg
22 maj 2011
#4
håller med turbocab. Borra i luftburken är nog att be om problem.  Kn filter finns som passar i orginalburken på t8
o funkar utmärkt.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

740 borde ha trepunktslänkage och kraftuttag
24 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
#5
Turbocab skrev:
Calle, du har koll på hur T8 funkar eller? Vad menar du med wg´n? Om det är waste-gate du menar så sitter ihop med Turbon på höger sida motorn. Ditt luftfilter sitter ju rakt under bränslämängdmätarens skiva, det är den som sitter rakt under stora gummiböjen och detta meckar man inte om hur som helst på en T8. Mitt tips: Glöm filtret, byt till ett original nytt bara. Att borra burken är ju många som gjort, men då suger du mest varmare smutsigare luft inne i motorummet istället, inget jag hade gjort i alla fall. T8 har många begränsningar i effekt, men luftens väg in till filtret är inte en av dom stora.

Tror nog det är jag som missuppfattat det hela lite.

Men jag har funderat att kapa insugsröret som sträcker sig upp över kanten på sidan, och på så sätt få filtret lite högre upp, bra/dåligt?


83 Inlägg
25 maj 2011
#6
Varken eller säger jag, jobbet med luftfiltret och insugsröret är helt meningslöst, finns inga begränsningar där. Det kommer inte ge mer effekt. Köp ett insatsfilter och sätt i originalburken, att kapa och modda en massa på insugsidan kanske är trevligt och kul, men det ger inte mkt mer än potentialla problem med insprutningen. Du har ju en mekaniskt reglerad T8, dom är lite känsliga. Om din bil går bra idag så hade jag aktat mig väldigt noga för att mickla för mkt med den biten.

Om det är effekt du är ute efter så väntar en T16 konvertering på dig, men det är en helt annan fråga! Du kan dock öka trycket från Turbon i din befintliga motor genom att modda APC litegrand, du kan byta avgas-system/Turboböjen för att öka responsen och flödena och få några hästar till. Väldigt mkt mer kännbart än att fixa med luftfiltret.

Förr i tiden var det många som meckade K-jetronic och med rätt kunskap och grejor så kunde man plocka ut massa hästar. På den tiden dock så kostade Soppan nada, och idag torde intresset att toktrimma en T8 vara noll och intet, för det blir svårt hålla ner förbrukningen kort och gott. Det kan lätt bli törstigt.

740 borde ha trepunktslänkage och kraftuttag
24 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
#7
Turbocab skrev:
Varken eller säger jag, jobbet med luftfiltret och insugsröret är helt meningslöst, finns inga begränsningar där. Det kommer inte ge mer effekt. Köp ett insatsfilter och sätt i originalburken, att kapa och modda en massa på insugsidan kanske är trevligt och kul, men det ger inte mkt mer än potentialla problem med insprutningen. Du har ju en mekaniskt reglerad T8, dom är lite känsliga. Om din bil går bra idag så hade jag aktat mig väldigt noga för att mickla för mkt med den biten.

Om det är effekt du är ute efter så väntar en T16 konvertering på dig, men det är en helt annan fråga! Du kan dock öka trycket från Turbon i din befintliga motor genom att modda APC litegrand, du kan byta avgas-system/Turboböjen för att öka responsen och flödena och få några hästar till. Väldigt mkt mer kännbart än att fixa med luftfiltret.

Förr i tiden var det många som meckade K-jetronic och med rätt kunskap och grejor så kunde man plocka ut massa hästar. På den tiden dock så kostade Soppan nada, och idag torde intresset att toktrimma en T8 vara noll och intet, för det blir svårt hålla ner förbrukningen kort och gott. Det kan lätt bli törstigt.

Jo det är jag fullt på det klara med, Effekten du vinner är nog inte större än den blivit om jag köpt ett nytt originalfilter, men man slipper ju vara nere och gräva som en tok för att komma åt filtret nu:)

APC'n var jag och pillade på för 15 minuter sen, den håller sig rätt stadigt på en bar, ska ställa ner laddtrycksstigningen och ställa upp GLT't istället dock:)


1 327 Inlägg
25 maj 2011
#8
Inte kul att hålla på och skruva med k-jet. Nog svårt om allt är orginal att få det att fungera. Var glad om det funkar som det ska och skruva inte sönder något smile.


740 borde ha trepunktslänkage och kraftuttag
24 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
#9
Aero T16 skrev:
Inte kul att hålla på och skruva med k-jet. Nog svårt om allt är orginal att få det att fungera. Var glad om det funkar som det ska och skruva inte sönder något smile.

Fullt på det klara med det, såg filtret som ett litet experiment, men iövrigt så ska jag inte röra mer än laddtryck och avgassystemet:)



Sök