4241
Sök

Vilken dricker minst? bmw 518 eller 520?

376 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
#1
Som rubriken säger vilken av dom dricker minst bmw 518 eller bmw 520?
Även vad sitter de för motorer i dom?
Ska man köra på e28 eller e34?
Vilken årsm rekomenderas?

Tål en 518 e28 turbokonventering?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 maj 2011
#2
I en 518i E28 sitter en gammal konstruktion kallad M10. Som kuriosa är det värt att nämnas att BMW använde maskinen inom motorsport, 1.5L-varianten M10B15 är ett exempel på denna. BMW tog exemplar av modellen 1500, lyfte ut motorerna som rullat ett antal tusen mil och "härdats", behöll blocket och lite till men ersatte resten, turbokonverterade dessa och monterade i sina F1-bilar. Ur dessa 1.5L-fyror plockade man på den tiden 1300-1500bhp, det vill säga en litereffekt på upp till 1000bhp/liter!

Visst den motorn har inte mycket gemensamt med en original M10, men det är kul att veta och nog är grejerna tåliga! Även den vanliga M10 i standardbilarna är känd för att vara outslitlig, det skall mycket till för att döda en sådan.

Nu till din fråga:
BMW 518i E28: M10
BMW 520i E28: M20
BMW 518i E34: M40 (Till och med 1994)
BMW 518i E34: M43 (1995 och framåt)
BMW 520i E34: M20 (tom 1991)
BMW 520i E34: M50 (1991 och framåt, från 1993 med Vanos kallad M50TU)

M10 och M50 är kanonmotorer, M50 kräver ett viss mått av grundläggande skötsel men håller man bara koll på det går den hur länge som helst. M20 är även den en bra motor, men dels har den kamrem med rätt kort bytesintervall men framför allt är den rätt känslig för hur man sköter den: De flesta M20 är idag mer eller mindre slutkörda. En M50TU med Vanos är både snålare och har ett bredare register än en M50 utan (Och framför allt jämfört med M20), helt klart trevligast till vardags. M50 utan Vanos är dock tåligare och mer populär att turbokonvertera.

M40 är inte någon bra motor, den är enkelt förklarat felkonstruerad och sliter ut kamaxeln snabbt. Dessutom påverkar ovanstående felkonstruktion kamremmen som bör bytas med 4000 mils intervall som längst. På pappret dricker fyrorna minst, men skillnaden är inte så stor. I praktiken, om du kör mycket i högre fart och är glad i att gasa, så dricker dock sexorna oftast lika mycket eller mindre än fyrorna eftersom de dels är högre utväxlade men framför allt för att de inte behöver jobba lika hårt. Sedan är en BMW-sexa alltid unik när det kommer till gångkultur och karaktär, få motorer går så mjukt och det finns inte en fyra som inte upplevs som en rusk&skak-maskin i jämförelse.

E28 i all ära, men E34 är en rejält mycket modernare och säkrare bil. E34 är dessutom en av BMW´s bäst byggda modeller någonsin, tillsammans med 7-serie E32 som till stor del bygger på samma grund som E34. Den nyare modellen har dessutom klart bättre egenskaper på vintern, särskilt nyare bilar med antispinn (Kallat ASC).

Vill du åka så billigt som möjligt är en frisk E28 med M10 det bästa exemplaret, om du hittar en. Men mest bil för pengarna tror jag du får i antingen en 520i/525i E34 med M50. Bekväm, säker och med en underbar och pålitlig motor under huven. Eftersom skillnaden i ägandekostnader mellan 520i och 525i är minimal hade jag valt en 525i E34 nyare än 1993. Så, nu fick jag skriva av mig. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

12 086 Inlägg
23 maj 2011
#3
Hur kan en motor gå billigare än sin 10 år nyare motsvarighet? Eftersom du föreslår en E28 M10 före E34 M43.

6 632 Inlägg
23 maj 2011
#4
Enligt förbruknings specs drar
520 mindre.. 518 känns lite undernärd

De/Dem

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 maj 2011
#5
JapMax: Jag tänkte på totalkostnaden, klart en M43 dricker mindre i liter räknat men den som krånglar minst och är enklast (Billigast) att laga bör bli en E28 även om man aldrig vet med en begagnad bil. Det var så jag tänkte, sen skrev jag lite otydligt. Som du säger är en E34 M43 vettigare till en eventuellt något högre driftskostnad, men det glömde jag skriva. Sedan är skillnaden i förbrukning mellan E34 M43 och E34 M50TU inte särskilt stor heller.  smile

Malheus: Enligt spec dricker sexan genomgående mer än fyran, i alla fall i teorin. Du kan kolla till exempel modellguiden på www.autopower.se för den informationen!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
23 maj 2011
#6
Vad drar mest, en Toyota Prius eller en BMW M3?



Handlar som sagt inte om vad man kör, utan hur man kör smile

(sen att det är lättare för vissa bilar att hålla låg förbrukning är en annan sak)
Senast redigerat av LeafBox (23 maj 2011)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

376 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
#7
Nu vart man lite klokare när de gäller bmw smile Tack så mycket för alla svar! big_smile

88 Inlägg
24 maj 2011
#8
vad säger ni om att bmw 540 e34a me stora v8an dricker lite ? äre sant eller falskt har läst lite om att dom ska dricka snålt tongue
robbin lånar ditt forum haha va nån som va grym på bmw här hehe smile


Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 maj 2011
#9
En 540i är snål i förhållande till vilken effekt och volym den har, och ligger man i konstant fart på högsta växeln lufsar motorn fram på låga varv och dricker inte särskilt mycket: I många fall mindre än motsvarande, klenare bilar. I stan eller om man gasar på är det dock en törstig motor förstås! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 maj 2011
#11
Opel-racer skrev:
drar automaten mer en manuell ?tongue

Kort och gott: Ja. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Handledare
1 481 Inlägg
24 maj 2011
#13
Opel-racer skrev:
vad säger ni om att bmw 540 e34a me stora v8an dricker lite ? äre sant eller falskt har läst lite om att dom ska dricka snålt tongue
robbin lånar ditt forum haha va nån som va grym på bmw här hehe smile

Nu har jag i och för sig en E39 540 med manuell låda, men den är otroligt snål i förhållande till vikt och effekt.
Jag har kört på 0.82 l/mil motorväg. Den går att snålköra neråt 0.65 i/milen om man ligger på 70-vägar.
Snittet för mig ligger på 1.05 l/mil blandad körning. Det drog min Saab 9-5 2.0T också.......
Har en E46 320 170hk också. Den drar ca 0.95l/mil blandat.


88 Inlägg
24 maj 2011
#14
bmw bilar måste fan va soppa snåla bilar tongue


1 482 Inlägg
25 maj 2011
#15
Min E34 540 IA touring hade följande förbrukning:

Genomsnitt 1år: 1.56/mil blandat.
Lägsta jag fått ner den långdistans va 0.8/milen.
Vinterhalvåret drack den ca 2l/milen. mestadels korta sträckor och kallstarter.

Jag tyckte själv min 540 kändes ganska trött metanke på vikten den släpar på. Har ärligt talat svårt att förstå hur en 518 ens kan komma i rullning utan nerförsbacke yikes

BLT Service
Theracords Music Label

oo=00=oo
374 Inlägg
25 maj 2011
#16
Opel-racer skrev:
bmw bilar måste fan va soppa snåla bilar tongue

Jovars, min första bil (E34 525 med M20B25) drog 0,75-0,85. Det måste man anse vara bra för en bil som har gått 28000mil, har en 12 ventilerssexa och 170hk. Snålare, starkare och billigare "förstabil" får man leta efter smile

Nu traskar jag runt i en E34 535 med manuell låda. Har 1,5 mil till jobbet, 50/50 motorväg och stadstrafik. På en tank (90liter) kom jag 88 mil, och då körde jag den snustorr i tanken. Och då brukar jag inte mesa på gasen heller. Fast å andra sidan, när jag inte trycker pedalen i golvet, då kör jag enbart på vridet och växlar senast vid 1500rpm.

Jag är helnöjd smile   Sen ett stort plus att man kan jävlas med nyare 9-5or och V70 med turbomotorer på väg till jobbet wink

Ska väl också tillägga att den E28 518 jag har ägt var en ruskigt rolig sak. Trots sina 108 hk så bjöd den på rejäl körglädje, bra väghållning. Inga bekymmer att ställa upp på bredhäng och hålla kvar länge, oavsett väglag. Och väldigt snål. Körde den som bäst 0,6-0,7 blandad körning med nyinställda ventiler och justerad tändning. Visst, det är ingen räserbil, men jag upplevde den inte som orkeslös överhuvudtaget.
Senast redigerat av M7an (25 maj 2011)

Freude am fahren!

535 Inlägg
25 maj 2011
#17
saab_sonett skrev:
Nu har jag i och för sig en E39 540 med manuell låda, men den är otroligt snål i förhållande till vikt och effekt.
Jag har kört på 0.82 l/mil motorväg. Den går att snålköra neråt 0.65 i/milen om man ligger på 70-vägar.

I vilken värld lever du?
Senast redigerat av aha_100 (25 maj 2011)


12 086 Inlägg
25 maj 2011
#18
Opel-racer skrev:
vad säger ni om att bmw 540 e34a me stora v8an dricker lite ? äre sant eller falskt har läst lite om att dom ska dricka snålt tongue
robbin lånar ditt forum haha va nån som va grym på bmw här hehe smile

Jag har kört 3 olika 540 parallellt i snart 4 år. Mina två första automatare med breda stora hjul har jag aldrig kört under 1.4, brukar landa runt 1.5-1.6.. men då bor jag i en liten stad och det blir en del stadskörning.
Ren 110km/h åka 1L ganska exakt.

Sen köpte jag mig en manuell och dra åt helvete vilken skillnad, 1.2l är inga ben och då kör jag likadant som i automataren.

Men det är när man börjar åka fort som man förstår vad bilen/motorn egentligen är byggd för, jag har för mig mätaren står på ca 1.5l milen i 200km/h.
Senast redigerat av JapMax (25 maj 2011)

12 086 Inlägg
25 maj 2011
#19
aha_100 skrev:
saab_sonett skrev:
Nu har jag i och för sig en E39 540 med manuell låda, men den är otroligt snål i förhållande till vikt och effekt.
Jag har kört på 0.82 l/mil motorväg. Den går att snålköra neråt 0.65 i/milen om man ligger på 70-vägar.

I vilken värld lever du?

Det undrar jag oxå.

0.65, i nedförsbackar kanske.

Fartdåre =)
147 Inlägg
25 maj 2011
#20
Min E46 som jag har nu dricker mellan 0.71-0.74 på farthållaren i 120km/h beroende på lut och vind. Tycker det är helt acceptabelt.

Detta är då jag, ser ut som ett djur på bilden!


Sök