I en 518i E28 sitter en gammal konstruktion kallad M10. Som kuriosa är det värt att nämnas att BMW använde maskinen inom motorsport, 1.5L-varianten M10B15 är ett exempel på denna. BMW tog exemplar av modellen 1500, lyfte ut motorerna som rullat ett antal tusen mil och "härdats", behöll blocket och lite till men ersatte resten, turbokonverterade dessa och monterade i sina F1-bilar. Ur dessa 1.5L-fyror plockade man på den tiden 1300-1500bhp, det vill säga en litereffekt på upp till 1000bhp/liter!
Visst den motorn har inte mycket gemensamt med en original M10, men det är kul att veta och nog är grejerna tåliga! Även den vanliga M10 i standardbilarna är känd för att vara outslitlig, det skall mycket till för att döda en sådan.
Nu till din fråga:
BMW 518i E28: M10
BMW 520i E28: M20
BMW 518i E34: M40 (Till och med 1994)
BMW 518i E34: M43 (1995 och framåt)
BMW 520i E34: M20 (tom 1991)
BMW 520i E34: M50 (1991 och framåt, från 1993 med Vanos kallad M50TU)
M10 och M50 är kanonmotorer, M50 kräver ett viss mått av grundläggande skötsel men håller man bara koll på det går den hur länge som helst. M20 är även den en bra motor, men dels har den kamrem med rätt kort bytesintervall men framför allt är den rätt känslig för hur man sköter den: De flesta M20 är idag mer eller mindre slutkörda. En M50TU med Vanos är både snålare och har ett bredare register än en M50 utan (Och framför allt jämfört med M20), helt klart trevligast till vardags. M50 utan Vanos är dock tåligare och mer populär att turbokonvertera.
M40 är inte någon bra motor, den är enkelt förklarat felkonstruerad och sliter ut kamaxeln snabbt. Dessutom påverkar ovanstående felkonstruktion kamremmen som bör bytas med 4000 mils intervall som längst. På pappret dricker fyrorna minst, men skillnaden är inte så stor. I praktiken, om du kör mycket i högre fart och är glad i att gasa, så dricker dock sexorna oftast lika mycket eller mindre än fyrorna eftersom de dels är högre utväxlade men framför allt för att de inte behöver jobba lika hårt. Sedan är en BMW-sexa alltid unik när det kommer till gångkultur och karaktär, få motorer går så mjukt och det finns inte en fyra som inte upplevs som en rusk&skak-maskin i jämförelse.
E28 i all ära, men E34 är en rejält mycket modernare och säkrare bil. E34 är dessutom en av BMW´s bäst byggda modeller någonsin, tillsammans med 7-serie E32 som till stor del bygger på samma grund som E34. Den nyare modellen har dessutom klart bättre egenskaper på vintern, särskilt nyare bilar med antispinn (Kallat ASC).
Vill du åka så billigt som möjligt är en frisk E28 med M10 det bästa exemplaret, om du hittar en. Men mest bil för pengarna tror jag du får i antingen en 520i/525i E34 med M50. Bekväm, säker och med en underbar och pålitlig motor under huven. Eftersom skillnaden i ägandekostnader mellan 520i och 525i är minimal hade jag valt en 525i E34 nyare än 1993. Så, nu fick jag skriva av mig.