3772
Sök

Mitsubishi 3000GT -92

28 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
#1
Tjena.

Tänkte jag skulle bjuda på en liten projekttråd för dom som vill läsa.
Införskaffade mig en 3000gt för någon månad sen.
Det är en 92a som jag var och hämtade utanför Stockholm kring påsk.
Var lite spännande att köra mina 110 mil hem obesad med sommardäck och vägar med is och snö, men 10 timmar senare stod vi hemma på gården uppe i norr iaf.
En vecka senare for jag in med bilen på besiktningen och den rulla genom utan anm.

https://www1.garaget.org/archive/132/131466/241302/241302-2255168.jpg

Lite info om bilen:
De är en USA import (Samma ägare i USA som i Sverige).
Bilen är tagen till Sverige som flyttgods (Inga avgaskrav).
Aldrig vinterkörd.
Samt aldrig trimmad.

Utvändigt kommer jag göra mindre förändring på bilen för att få utseendet lite råare.
Invändigt kommer jag lämna den rätt orörd, bara snygga till den lite samt en hel del stereobygge.
Motorn kommer att få sig en mindre översyn och lite mer pulver.

Skriv gärna en kommentar om vad ni tycker.
/Jocke


28 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
#2
Satt och spanade runt förra veckan och funderade på vad man skulle sätta för fälgar på bilen.
Eftersom att den känns lite flickig med dom som sitter på nu ville jag ha några råare fälgar.
Kom fram till att det sitter svarta fälgar på dom flesta nya sportbilar nu för tiden och det är både inne med svart samt ser bra ut.
Starta upp photoshop och ändrade färg på fälgarna som satt på min bil redan.
Och visst bilen såg genast mycket råare ut.

http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/221672_10150164851720718_704880717_7208036_4180374_n.jpg


Sagt och gjort, fälgarna åkte på lack och svart blev färgen.
Kommer nog att byta ut dessa fälgar senare i sommar till ett par större med lite annat stuk men då kommer dessa bli vinterdäck när snön dyker upp.

Såhär blev dom iallafall.

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/222396_10150185181605718_704880717_7397061_6615348_n.jpg


28 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
#3
Nu när jag hade lite råare utseende på fälgarna så tyckte jag att ärt rörena som stack ut baktill på bilen inte funkade med stuket så var inte annat än att åka och köpa lite rör och några dämpare.

När jag ändå hade lös avgassystemet så passade och på att rensa pre-kattarna samt ta bort huvudkatten.
Nån som har koll på om jag måste ha huvud katten på bilen när jag skall besa ? (Flyttgods från USA, inga avgaskrav.)

Efter att jag tillbringat nästan hela lördagen i garaget så sitter de äntligen nytt rör på bilen iallafall.

http://img19.imageshack.us/img19/3458/20110521193.jpg

http://img801.imageshack.us/img801/5016/20110521196.jpg

Rörena är svarta nu kanske jag borde nämna.

Såhär blev slut resultatet.

http://img812.imageshack.us/img812/6281/20110522199.jpg

Det jag gillar med japsdämpare istället för orginal på 3000gt´s är att bakdelen på bilen ser mer rak ut från sidan, och inte lika rund samt att det ger ett betydligt råare utseende och bilen ser lägre ut.
Personligen är jag inte så mycket för runda former, varken på bilar eller damer.  big_smile

Nästa steg blir att sänka bilen rätt rejält eftersom att jag inte alls tycker om XC90 stuket som 3000gt har original.
Ställbara fjädrar är beställda genom FFR, och ser framemot när det paketet dyker upp.


28 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
#4
Eftersom att blinkers till gen1 Gt´s kostar ca 1800kr + tull,moms och frakt från japan så bestämde jag mig för att göra egna helt enkelt.
Så igår efter jobbet stod jag i garaget och rotade runt blad massa skrot, spanade efter material till mina vita blinkers.
Funderade på allt från skoter rutor till plexiglas skivor, men ville inte ha dom med klarglas.
Efter ett bra tag blev jag less, satt mig på en stol och tittade upp mot taket, när jag fick syn på "glaset" till lysröret slog de mig att de borde bli perfekt att bygga av de!
Sagt och gjort, montera ner plastglaset från lysröret i taket och kapa upp de till lagom stora bitar, värmare och böjde till formen, slipa till de sista.
Sen värmde jag lös limmet på original blinkersarna och tog lös glaset sen montera  jag dit dom nya med siliconlim.
Plåtbitarna längst ut har fått sig lite svart färg, så dom kommer jag montera imorgon när dom torkat.

Så nu är jag 2 st vita blinkers rikare, men ett lysrör fattigare.

http://i55.tinypic.com/2md88x.jpg

http://i52.tinypic.com/2sb1n9k.jpg

http://i51.tinypic.com/v8f0oj.jpg

http://i56.tinypic.com/2ztj6mu.jpg


70 Inlägg
24 maj 2011
#5
Coola bilar de där! Lycka till börjar ju redan se riktigt fint ut! smile


33 Inlägg
24 maj 2011
#6
Kul att se en 3000 här på garaget. Är lite förvånad över att det inte är fler som meckar med dem. Har lite planer/förhoppningar om att skaffa en själv men lär inte bli iår. Ska definitivt följas!

28 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
#7
Tack och bock!

Jodå, tycker 3000gt är riktigt fina bilar.
Och en stor fördel är ju att dom har 4wd också, perfekt för oss som bor i norr och vill köra vintertid också. smile
Valde mellan 3000gt och Supra när jag köpte denna i våras, och blev en Gt eftersom att jag ska köra året runt med bilen.


159 Inlägg
24 maj 2011
#8
tummen upp hehe hade inte gubben som hade verkstan stängt den ???

28 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
#9
Nu har jag ändrat mig igen och gjort om blinkersarna en gång till.
Tyckte att dom blev för ljusa för att matcha resten av lysena på bilen, så tog lös dom idag, och måla hela insatsen förutom reflektorn svart.
Blev bättre tycker jag iallafall.

http://i56.tinypic.com/2psesm8.jpg


Forummoderator
26 340 Inlägg
25 maj 2011
#10
Trevligt projekt.
Kommer följas.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
26 maj 2011
#11
Ser bra ut smile tar du bort allt som visar att de där är en Mitsubishi så kan du lura dom flesta att tro att det är en Ferrari faktiskt tongue klickar preneration på denna smile

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

28 Inlägg
26 maj 2011
Trådstartare
#12
Har tillbringat några timmar på olika styling sidor och sökt efter en "tuffare" front till kärran.
Men tycker dom flesta är så överdriva, och så vill jag inte ha det.
Ska vara hyffsat diskret men ska ändå inte se ut som alla andra Gt´s.

Efter mycke sökande så gav jag upp och startade photoshop istället och ritade om original fronten lite.
Vad tror ni om att plocka bort dimljusena i fronten samt ta bort den ena "pinnen" ?
Skulle se ut ungefär såhär:

http://i52.tinypic.com/k2og1v.jpg

Har ni sett nån med denna mod ?
Måste ju vara många som tänkt den tanken och även gjort det, eftersom att de är en relativt enkelt ingrepp.


33 Inlägg
26 maj 2011
#13
Personligen tycker jag inte om "prickarna" i blinkersglaset. Visst, det är ett enkelt ingrepp och förbättrar utseendet men jag hade nog gått till en glasfirma och kollat efter plexiglas i deras skräpkorg, man brukar kunna få mindre bitar gratis. Sen hade jag kanske mörkat dem lite eller slipat dem med ett ytterst fint slippapper typ 2000.  smile
Men det är bara min åsikt.

28 Inlägg
26 maj 2011
Trådstartare
#14
Ville inte ha klara glas, därför blev det med prickar istället.
Men kan hålla med om att prickarna syns betydligt mer nu när jag har svarta insatser, och det hade jag inte riktigt räknat med. Får väl se om jag kommer över nån annan typ av glas nån gång så kanske man gör om de.
Plexiglas har jag hemma.
Kanske borde testa att slipa ett lite och se hur det ser ut, men som sagt vill inte ha helt klara glas för då passar det inte med dom andra lysena.

Negativa åsikter tycker jag nästan är dom bästa åsikterna, då får man hjälp med att veta vad som ser mindre bra ut i andras ögon och kan då fixa till det. smile


33 Inlägg
26 maj 2011
#15
Jockegubben skrev:
Ville inte ha klara glas, därför blev det med prickar istället.
Men kan hålla med om att prickarna syns betydligt mer nu när jag har svarta insatser, och det hade jag inte riktigt räknat med. Får väl se om jag kommer över nån annan typ av glas nån gång så kanske man gör om de.
Plexiglas har jag hemma.
Kanske borde testa att slipa ett lite och se hur det ser ut, men som sagt vill inte ha helt klara glas för då passar det inte med dom andra lysena.

Negativa åsikter tycker jag nästan är dom bästa åsikterna, då får man hjälp med att veta vad som ser mindre bra ut i andras ögon och kan då fixa till det. smile

Klarglas kan jag hålla med om att det nog kommer se konstigt ut. Lätt tonade/rökfärgade eller lite frostade skulle kanske passa. Frostningen borde gå att få fram på plexiglaset med ett fint slippapper, eller kanske om man blästrar dem lite, men jag har inte provat någon gång så kan inte lova nått  smile

159 Inlägg
29 maj 2011
#16
men pröva fara på glasjouren och be han göra nå klar glas gjorde ju rudor till folkrace bilen och glas till xtra ljusen jag hade först på 240 synd på lule crusingen sad

28 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
#17
Jo, men vill inte ha klarglas, och den är lika lätt att göra själv.

Dock gick det åt skogen för min del ikväll, blev motorras på gtn.
Rassla till rätt rejält och nu är motorn stum, ska riva imorgon och se hur mycket som är åt skogen.

http://i55.tinypic.com/fuv18x.jpg
http://i56.tinypic.com/2dv1ydh.jpg

Bogsering i 110 km/h smile
Senast redigerat av Jockegubben (29 maj 2011)


33 Inlägg
30 maj 2011
#18
Jäklar va trist! Hoppas du inte tappar intresset för bilen!
Senast redigerat av _ugglan_ (30 maj 2011)

Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
30 maj 2011
#19
Tråkigt med motorras!

Ett tips med blinkersglasen, Testa å blästra på baksidan av plexiglaset, blir riktigt härlig frostad yta på de då smile


28 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
#20
Nej då inte tappar man intresset för ett litet ras smile

Har skruvat lite nu iaf.
Kamremen hade inte kuggat om som jag först anade.
Efter jag varit och bökat och dragit motorn fram och tillbaka när jag kollat linjeringen så gick den då runt iaf så jag kunde göra ett komptest.
Hade 9.5kg i 5 cylindrar, 0kg i en.
Så rev bort ventilkåporna och kunde konstatera att ventilen på insugssidan på mitten cylindern bak var öppen hela tiden, och viparmen låg på sidan av.
Samt att viparmen på en annan cylinder låg snett och hade gjort spår i kamaxeln. (dock bra komp på den cylindern.)
Så kommer att behöva minst en ventil och eventuellt en kamaxel och kanske en kolv.

http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/254824_10150194296665718_704880717_7472655_2200450_n.jpg

Orsak ?

Kan ju ha lossnat en bit av kolven och lagt sig för ventilen, men tycker den borde åkt ut istället.
Kan ju även farit nått ventilknaster.
Förra ägaren kanske har bytt till gen 3 lyftare och inte fått på vipporna helt rätt. Sen kryllar det idag verkligen av billiga skit lyftare som alldrig får upp något tryck. Men den skall vara oskruvad enligt förra ägaren.
Om oljeledningarna har mycket koksad olja (vanligare än man kan tro) så det inte kommer olja hela vägen.
Får man en fuel cut kan den stöten i värst fall få vipporna på vift. Ej troligt eftersom att det gick sakta när detta hände.
Vet nog mer när jag fått lös toppen.
Ni är mycket välkomna med egna teorier om vad som kan orsakat de hela.
Senast redigerat av Jockegubben (30 maj 2011)



Sök