Nej då inte tappar man intresset för ett litet ras
Har skruvat lite nu iaf.
Kamremen hade inte kuggat om som jag först anade.
Efter jag varit och bökat och dragit motorn fram och tillbaka när jag kollat linjeringen så gick den då runt iaf så jag kunde göra ett komptest.
Hade 9.5kg i 5 cylindrar, 0kg i en.
Så rev bort ventilkåporna och kunde konstatera att ventilen på insugssidan på mitten cylindern bak var öppen hela tiden, och viparmen låg på sidan av.
Samt att viparmen på en annan cylinder låg snett och hade gjort spår i kamaxeln. (dock bra komp på den cylindern.)
Så kommer att behöva minst en ventil och eventuellt en kamaxel och kanske en kolv.
Orsak ?
Kan ju ha lossnat en bit av kolven och lagt sig för ventilen, men tycker den borde åkt ut istället.
Kan ju även farit nått ventilknaster.
Förra ägaren kanske har bytt till gen 3 lyftare och inte fått på vipporna helt rätt. Sen kryllar det idag verkligen av billiga skit lyftare som alldrig får upp något tryck. Men den skall vara oskruvad enligt förra ägaren.
Om oljeledningarna har mycket koksad olja (vanligare än man kan tro) så det inte kommer olja hela vägen.
Får man en fuel cut kan den stöten i värst fall få vipporna på vift. Ej troligt eftersom att det gick sakta när detta hände.
Vet nog mer när jag fått lös toppen.
Ni är mycket välkomna med egna teorier om vad som kan orsakat de hela.