3242
Sök

Val av IC till Gt45 och 350-400hk?

Whatever :)
1 652 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
#1
Tja, sitter och kollar runt på vad för IC jag ska inhandla till min Gt45a, vet inte vad för storlek som är helt ok för 350-400 hk?

Dom jag kollat på är ;

http://shop.klracing.se/bilder/artiklar/F1-1F1.jpg
och
http://shop.klracing.se/bilder/artiklar/F4-1F1.jpg
Senast redigerat av XeptiQ (25 maj 2011)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
25 maj 2011
#2
Menar du att du ska åka med en Garrett Gt45 och 350-400hk? För den effekten på en bensinare klarar man sig med en Gt28 eller om man ska slå på stort en Gt30!

Ska du ha en IC som kyler för vad en GT45 levererar är det fler-pack av dom du visade som gäller...


Aufrecht Melcher Großaspach
292 Inlägg
26 maj 2011
#3
Vad ska GT45.an sitta i?, som sagt är en sån snurra på tok för stor för de effektuttagen.


Forummoderator
10 576 Inlägg
26 maj 2011
#4
Först och främst så är självklart bilen i fråga det som mest styr vilken IC du får plats med. No2 är ditt laddtryck och hur effektiv turbon är vid det laddtrycket.  Exempelvis en liten 12T turbo fungerar utmärkt vid 0.5bar laddtryck men levererar 200grader varm luft vid 1.5bar.

Sen effekten och aggregatstorleken har jag lärt mig beror på motortyp. En 5.2liters V8 som överladdas från 225 till 350hk kan mycket väl behöva en GT45 eftersom man behöver leverera luft till 350hk vid låga 0.3bar överladd.

I vanlig ordning så behöver vi mera info för att kunna säga bu eller bä...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Whatever :)
1 652 Inlägg
26 maj 2011
Trådstartare
#5
bumpe skrev:
Menar du att du ska åka med en Garrett Gt45 och 350-400hk? För den effekten på en bensinare klarar man sig med en Gt28 eller om man ska slå på stort en Gt30!

Ska du ha en IC som kyler för vad en GT45 levererar är det fler-pack av dom du visade som gäller...

Okej, jag var inte så tydlig i frågan, det är så att det är en Gt45 med om moddat avgas hus till ett mindre för att få upp laddet tidigare, en snurra från lastbil. Den ska hängas på en b230fk.
Vad menar du med fler-pack? De jag visade är helt okej ?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Whatever :)
1 652 Inlägg
26 maj 2011
Trådstartare
#6
93T skrev:
Vad ska GT45.an sitta i?, som sagt är en sån snurra på tok för stor för de effektuttagen.

Den ska sitta i min 940 när jag är klar, hur menar du med för stor för effektuttagen?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

573 Inlägg
26 maj 2011
#7
XeptiQ skrev:
93T skrev:
Vad ska GT45.an sitta i?, som sagt är en sån snurra på tok för stor för de effektuttagen.

Den ska sitta i min 940 när jag är klar, hur menar du med för stor för effektuttagen?

Att den e för stor för den lilla effekten du plockar ur din 940.

MSCR

Whatever :)
1 652 Inlägg
26 maj 2011
Trådstartare
#8
torpis skrev:
Först och främst så är självklart bilen i fråga det som mest styr vilken IC du får plats med. No2 är ditt laddtryck och hur effektiv turbon är vid det laddtrycket.  Exempelvis en liten 12T turbo fungerar utmärkt vid 0.5bar laddtryck men levererar 200grader varm luft vid 1.5bar.

Sen effekten och aggregatstorleken har jag lärt mig beror på motortyp. En 5.2liters V8 som överladdas från 225 till 350hk kan mycket väl behöva en GT45 eftersom man behöver leverera luft till 350hk vid låga 0.3bar överladd.

I vanlig ordning så behöver vi mera info för att kunna säga bu eller bä...

Okej sorry, är lite dålig på ge mer info. smile

Bilen är en 940, vad jag kommer hamna i ladd vet jag inte, men nu laddar jag med min lilla 13c 1.2 bar med chip. tänkte hamna runt samma bar om inte mer, närmare 1.8-2.0 bar.
Men är detta en för stor turbo för min motor för tidigare satt denna snurra på en 240 tic och det flytta sig redigt .

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

573 Inlägg
26 maj 2011
#9
XeptiQ skrev:
torpis skrev:
Först och främst så är självklart bilen i fråga det som mest styr vilken IC du får plats med. No2 är ditt laddtryck och hur effektiv turbon är vid det laddtrycket.  Exempelvis en liten 12T turbo fungerar utmärkt vid 0.5bar laddtryck men levererar 200grader varm luft vid 1.5bar.

Sen effekten och aggregatstorleken har jag lärt mig beror på motortyp. En 5.2liters V8 som överladdas från 225 till 350hk kan mycket väl behöva en GT45 eftersom man behöver leverera luft till 350hk vid låga 0.3bar överladd.

I vanlig ordning så behöver vi mera info för att kunna säga bu eller bä...

Okej sorry, är lite dålig på ge mer info. smile

Bilen är en 940, vad jag kommer hamna i ladd vet jag inte, men nu laddar jag med min lilla 13c 1.2 bar med chip. tänkte hamna runt samma bar om inte mer, närmare 1.8-2.0 bar.
Men är detta en för stor turbo för min motor för tidigare satt denna snurra på en 240 tic och det flytta sig redigt .

Har du allt annat som krävs då? Typ portad topp annan kam som öppnar duktigt bra på avgas,spridare m.m. m.m. Krävs ju annat sprut nästan om du ska ladda på så möe för lär ju bli en 600hk minst me 2bar på den snurran tongue

MSCR

Aufrecht Melcher Großaspach
292 Inlägg
26 maj 2011
#10
Har den betydligt mindre GT42 på min 3 liters sexa med pulssplittat grenrör och den spolar inte direkt supersnabbt, har svårt att tänka mig att en 45.a skulle spoola snabbare på en fyra med mindre volym.

Hade nog satsat på en HX35, BorgWarner S200, T4 eller kanske en K29.a


Whatever :)
1 652 Inlägg
26 maj 2011
Trådstartare
#11
SuperGnaget skrev:
XeptiQ skrev:
torpis skrev:
Först och främst så är självklart bilen i fråga det som mest styr vilken IC du får plats med. No2 är ditt laddtryck och hur effektiv turbon är vid det laddtrycket.  Exempelvis en liten 12T turbo fungerar utmärkt vid 0.5bar laddtryck men levererar 200grader varm luft vid 1.5bar.

Sen effekten och aggregatstorleken har jag lärt mig beror på motortyp. En 5.2liters V8 som överladdas från 225 till 350hk kan mycket väl behöva en GT45 eftersom man behöver leverera luft till 350hk vid låga 0.3bar överladd.

I vanlig ordning så behöver vi mera info för att kunna säga bu eller bä...

Okej sorry, är lite dålig på ge mer info. smile

Bilen är en 940, vad jag kommer hamna i ladd vet jag inte, men nu laddar jag med min lilla 13c 1.2 bar med chip. tänkte hamna runt samma bar om inte mer, närmare 1.8-2.0 bar.
Men är detta en för stor turbo för min motor för tidigare satt denna snurra på en 240 tic och det flytta sig redigt .

Har du allt annat som krävs då? Typ portad topp annan kam som öppnar duktigt bra på avgas,spridare m.m. m.m. Krävs ju annat sprut nästan om du ska ladda på så möe för lär ju bli en 600hk minst me 2bar på den snurran tongue

Ye jag, har en 16v topp portad som jag har funderat att hänga på. spridrare hitta jag 1600cc för att köra etanol. ja har hunnit fått hem en hel del. sen har jag planer på ett VEMS sprut och egentillverkat grenrör för maximailt flöde till snurran ..

Men om nu avgashuset på denna GT45 är mindre än original är det ju menat med att spoolup ska komma tidigare. Och att jag ska kunna på ladd överhuvudtaget? Kan en 240 tic få ett sjysst ladd och krut med denna så borde väl jag med få det tycker jag?! tongue
Senast redigerat av XeptiQ (26 maj 2011)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Whatever :)
1 652 Inlägg
26 maj 2011
Trådstartare
#12
För er som säger att min motor inte kan få snurr på en GT45 med orignal avgashus kolla denna film..
http://www.youtube.com/watch?v=InrGedpMyKA
Då detta är en kina snurra ej original Garrett.

Om jag då har mindre avgashus så bör det går lika bra som denna fk'n
Senast redigerat av XeptiQ (26 maj 2011)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

573 Inlägg
26 maj 2011
#13
XeptiQ skrev:
För er som säger att min motor inte kan få snurr på en GT45 med orignal avgashus kolla denna film..
http://www.youtube.com/watch?v=InrGedpMyKA
Då detta är en kina snurra ej original Garrett.

Om jag då har mindre avgashus så bör det går lika bra som denna fk'n

Klart d går, me rätt kammar o grenrör o en bra mapp så kan den gå bra såklart smile

Sen vet man ju ej va d va för setup på 240ticen du nämner kanske kolla va han körde me för delar i övrigt me.

MSCR

Whatever :)
1 652 Inlägg
26 maj 2011
Trådstartare
#14
SuperGnaget skrev:
XeptiQ skrev:
För er som säger att min motor inte kan få snurr på en GT45 med orignal avgashus kolla denna film..
http://www.youtube.com/watch?v=InrGedpMyKA
Då detta är en kina snurra ej original Garrett.

Om jag då har mindre avgashus så bör det går lika bra som denna fk'n

Klart d går, me rätt kammar o grenrör o en bra mapp så kan den gå bra såklart smile

Sen vet man ju ej va d va för setup på 240ticen du nämner kanske kolla va han körde me för delar i övrigt me.

Pratade lite med polaren som köpte den av han som hade den på 240 tic, "
de ja vet om den va att de va en b23a med b21ans sprut som va om gjort o etanolkonverterat

"
Det var det och sen var det portad topp.

Mer info om turbon är att det är en GT45b alltså från en lastbil, men med gt30is avgas hus för snabbare ladd.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Whatever :)
1 652 Inlägg
26 maj 2011
Trådstartare
#15
Så, jag borde kunna köra med denna med en bra setup och sprut..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

573 Inlägg
26 maj 2011
#16
D kommer funka bra tror jag iaf wink

Här e setupen på asconan:
B230Fk
531topp Ordentligt portad och 46/38 ventiler.
Special hemlig kam.
H-profil SPM-Stakar
Smidda Mahle kolvar
Balanserad vev och svänghjul
O-ringat block
Betongfyllt block
Gt 45 kina turbo
60mm Wastegate
Eget byggt grenrör
Stor kina aluintercooler
Orginal Insug och 3"gasspjäll

Autronic SM2
MSD Dis-4 Tändning
Biltema tändkablar
1680cc Spridare
Bränsle:E85
2st 044 bränslepump i fuelcell
Mappat av Mattsson

MSCR

Whatever :)
1 652 Inlägg
26 maj 2011
Trådstartare
#17
SuperGnaget skrev:
D kommer funka bra tror jag iaf wink

Här e setupen på asconan:
B230Fk
531topp Ordentligt portad och 46/38 ventiler.
Special hemlig kam.
H-profil SPM-Stakar
Smidda Mahle kolvar
Balanserad vev och svänghjul
O-ringat block
Betongfyllt block
Gt 45 kina turbo
60mm Wastegate
Eget byggt grenrör
Stor kina aluintercooler
Orginal Insug och 3"gasspjäll

Autronic SM2
MSD Dis-4 Tändning
Biltema tändkablar
1680cc Spridare
Bränsle:E85
2st 044 bränslepump i fuelcell
Mappat av Mattsson

Ja precis, men detta var en setup från 07, och i dagens läge så går det att få till det bättre.
men då är frågan vad stor IC man kan behöva? Eftersom vi nu vet att det går att få ett skönt drag med denna med en b230fk.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Aufrecht Melcher Großaspach
292 Inlägg
26 maj 2011
#18
XeptiQ skrev:
För er som säger att min motor inte kan få snurr på en GT45 med orignal avgashus kolla denna film..
http://www.youtube.com/watch?v=InrGedpMyKA
Då detta är en kina snurra ej original Garrett.

Om jag då har mindre avgashus så bör det går lika bra som denna fk'n

Har aldrig sagt att det inte skulle funka, men när du siktar på upp till 400 kusar tycker jag personligen att det känns onödigt att haka på en snurra som är god för 8-900

Med en mindre snurra lär du få betydligt trevligare respons och register.

Skulle själv vilja ha en GT40 istället för min 42.a men hittade ingen bra nog.


573 Inlägg
26 maj 2011
#19
finns ju modellanpassade till 940 på KL väl? Köp en sån smile

MSCR

Whatever :)
1 652 Inlägg
26 maj 2011
Trådstartare
#20
93T skrev:
XeptiQ skrev:
För er som säger att min motor inte kan få snurr på en GT45 med orignal avgashus kolla denna film..
http://www.youtube.com/watch?v=InrGedpMyKA
Då detta är en kina snurra ej original Garrett.

Om jag då har mindre avgashus så bör det går lika bra som denna fk'n

Har aldrig sagt att det inte skulle funka, men när du siktar på upp till 400 kusar tycker jag personligen att det känns onödigt att haka på en snurra som är god för 8-900

Med en mindre snurra lär du få betydligt trevligare respons och register.

Skulle själv vilja ha en GT40 istället för min 42.a men hittade ingen bra nog.

Nej nej, det var inte så jag menade. Men visar det sig att det inte blir någon bra respons och register så blir det att själv eller byta till en mindre.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser


Sök