Torgilsman skrev:
Hej på er, fellow carfreaks!
En kompis till mig bad om hjälp med att installera slutsteg i hans bil som är av ovan nämnda modell. Allt gick bra, tills vi skulle koppla in remoten. Normalt sett är den ju blå/blåvit och i de säkert tjugotal bilar jag gjort detta jobbet i innan, har jag skarvat på remoten där, med en trevägskoppling. I denna bil fungerade detta dock inte, och en annan märklig sak är att stereon startas inte då tändningen slås på, utan måste alltid startas manuellt.
Kablaget i bilen, som leder in i ISO kontakten är en brun-, en svart-, en orange- och en röd/blå kabel.
Den gula kabeln som kommer från stereon (Battery +) går via ISOn in i den Blåröda kabeln.
Den röda kabeln som kommer från stereon(ACC+) går in i den orangea kabeln.
Den blåvita kabeln som kommer från stereon(remote) går in i den svarta kabeln.
Den svarta kabeln som kommer från stereon (Battery -) går in i den bruna kabeln.
Således är min tolkning att brun kabel är minus, blåröd kabel är plus, orange kabel är tändning och att den svarta kabeln är remote? Men vad är då skillnaden mellan Acc+ och remote?
En annan märklig sak är att den orangea kabeln är påskarvad på den blåröda bara ett par centimeter in. Skall jag tolka detta som att det inte går någon kabel till tändningen på bilen, och att en tidigare ägare gjort en hemmalösning? Alltså att han/hon delat upp konstansströmmen i två, för att få en ''acc+'' och en Battery+?
Är det möjligtvis så att någon här har erfarenhet av dessa bilar och detta problem i allmänhet?
Mycket tacksam för svar!
Mvh// David