3370
Sök

Köpråd Nissan Silvia S14

13 Inlägg
28 maj 2011
Trådstartare
#1
Härligt välkomnande Mr. Hamilton, ursäktar mig >.<...

http://www.blocket.se/stockholm/Nissan_ … 11&w=1
Är bilen jag funderar på att köpa.

Uppenbara frågor:
Är den värd pengarna?
Har den gått för långt? (Har enbart erfarenhet av MC och då är 10'000 mil en hel del)
I sådär ren allmänhet är man nöjd med köpet? (Jag förstår att man bör åka och kolla på den, men om man utgår från informationen i annonsen tänkte jag)

Tack på förhand!
Dennis


Japanese Engineering
690 Inlägg
28 maj 2011
#2
Jag skulle personligen inte köpt den, då den är säkert väldigt hårt körd. Ingen tvekan om att bilen vart med i drifting och i drifting förekommer mycket skador så bilen kan vara krockad!

Dock så verkar den ha en del dyra saker monterade som HKS coilovers måste vara Hipermax, F-Con Sprut, Recaro säten, HKS 2540 turbo.

Men vill du ha en färdigbyggd och trimmad bil så kan man hitta mycket bättre grejer tex http://www.pistonheads.com/sales/2612546.htm

Själv skulle jag valt något som denna: http://www.pistonheads.com/sales/2867752.htm mycket finare och det är en S14A UK-Modell

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

13 Inlägg
28 maj 2011
Trådstartare
#3
De dyra sakerna du nämnde säger mig inte så mycket men om det är bra så...
Jag ska åka och kolla på den på måndag, finns det något jag kan kolla på för att se ifall den är krockad eller inte?
Så vad du säger är egentligen att den kommer gå sönder väldigt snart och det är därför den blir såld?

De två bilarna du länkade håller jag mig gärna ifrån då jag måste importera dem själv, de har gått längre och är dessutom dyrare.

MVH
Dennis


519 Inlägg
28 maj 2011
#4
Du kan ju alltid ringa en Nissan verkstad och höra vad 10000-mila servicen kostar (om den inte är gjord), kan vara mycket därför han säljer den också för att han vet vad som komma skall om några hundra mil.


Japanese Engineering
690 Inlägg
28 maj 2011
#5
Fougner skrev:
De dyra sakerna du nämnde säger mig inte så mycket men om det är bra så...
Jag ska åka och kolla på den på måndag, finns det något jag kan kolla på för att se ifall den är krockad eller inte?
Så vad du säger är egentligen att den kommer gå sönder väldigt snart och det är därför den blir såld?

De två bilarna du länkade håller jag mig gärna ifrån då jag måste importera dem själv, de har gått längre och är dessutom dyrare.

MVH
Dennis

Du kan alltid kontakta Superior Imports (Är inte kund där själv men de verkar bra, GRATIS REKLAM DÄR!) tror de kan ta hit en fin bil utan problem.

Det du ska kolla är:

1. Färgen på kåpan vilket man ser på bilden den ska vara svart på S14 annars så motorn vara bytt.

2. Fråga om den är importerad från Japan eller om den är en UK-bil

3. Fråga vem som mappat bilen, HKS F-Con kan endast mappas av officiella mappare tex i Sverige kan/får bara JRM-Racing mappa F-Con

4. Kolla efter oljeläckage

Det finns inte mycket annat att kolla, kjolpaketet är bytt så du kan inte se om bilen är krockad.
Senast redigerat av 1EVOXIN1 (28 maj 2011)

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

13 Inlägg
28 maj 2011
Trådstartare
#6
Ahaa ok tack så jätte mycket smile! Ska kolla alla dessa punkter, jag har kollat lite på superior imports, min budget ligger på max 100k för nyköp av bil, och SI på hemsidan har inga bilar för det priset. Men du menar att de kan skaffa fram eller?


Japanese Engineering
690 Inlägg
28 maj 2011
#7
Fougner skrev:
Ahaa ok tack så jätte mycket smile! Ska kolla alla dessa punkter, jag har kollat lite på superior imports, min budget ligger på max 100k för nyköp av bil, och SI på hemsidan har inga bilar för det priset. Men du menar att de kan skaffa fram eller?

mm, de behöver inte ha bilen på lager utan de tar hem det du vill ha antingen direkt från Japan eller från andra länder.

http://main.superiorimports.se/tjanster/direktimport

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Japanese Engineering
690 Inlägg
29 maj 2011
#8

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
29 maj 2011
#9
En liten fundering bara, med alla dessa mods kan den ju vara ganska lurig att få igenom på SBP? Kanske kan vara bra att har orginalprylarna också.
Ser den inte lite ut som ett råttbo under huven också? Jag vet inte jag håller inte på med japs, det var bara en tanke.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

13 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
#10
Jo jag såg den för 95 lax, men den var inte intressant, föll inte alls för den på samma sätt.
Jo RD_87 men vad jag förstått har den redan gått igenom en besiktning?
Evoxin, ahaa det är sååå det funkar, ok jag får åka förbi dem och prata med dem då.
En kompis som är hajj på bilar sa att den röda silvian bara var en skräp bil och säkert helt slut, han tog fram den här och sa typ "köp den, samma pengar, du blir mycket nöjdare"
http://www.blocket.se/vasterbotten/Mits … 11&w=3
Har han rätt om det eller är han bara partisk?


13 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
#11
http://www.blocket.se/goteborg/Toyota_M … 11&w=3
Och nu hittade brorsan en såndär också, fyfan vad krångligt det är att köpa första bil när man har dålig koll big_smile! Haha, detta var ju dock lite offtopic, sry ^^


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
29 maj 2011
#12
Som sagt nu pysslar ju inte jag med japs men jag är ganska säker på att evo är roligare, speciellt om det är lite halt wink
Förövrigt så betyder det ju inget att en bil har gått igenom, stoppar snuten dig kan dom ge dig registreringsbesiktning, det kan även hända på SBP och om man inte har alla orginaldelar så kan det bli överjävligt dyrt.
Har du tur så kan du åka hela livet utan att bli stoppad men som sagt, det är bra att ha delarna fall det skiter sig. Det är ju inte ens säkert att dom säger nåt om du blir stoppad men som sagt så tycker jag att du ska ta med det i kalkylen.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=202887 här kan du läsa lite om problemet, gäller visserligen en Saab men principen är densamma.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

1 938 Inlägg
29 maj 2011
#13
Vad kan tänkas vara gjort inuti motorn på den där?
Kan tänka mig att 10.000mil service inte är en aktuell service då låt oss säga, som ett rent exempel, att kolvar, stakar och lager är bytta och fått ny kamrem i samband med det vid 8000 mil, då är det inte aktuellt att byta kamrem och vätskor osv vid 10.000 mil igen.
Detta var enbart en tanke, jag vet absolut inget mer om bilen än vad som står i annonsen.
Kolla i plåten på bilen om den varit krockad, kolla undertill, skarvar, balkar, fronten runt allt och inget t.ex alla plåtar runt lampor osv, om dom har den där fina passformen som bilen skall ha, eller om saker inte är monterade med passformen dom bör ha.
Känn även hur dörrarna känns när du stänger och öppnar dom, om dom sitter som dom skall, dvs inte har större glipor på nått speciellt ställe eller buktar in/ut i kanterna jämfört mot övrig plåt runt om.

13 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
#14
Tack så jätte mycket än en gång, många grejjer som jag lägger till på listan över saker att kolla, tur att det finns forum på internet där man kan bolla just såhär.
Nu är det två som sagt att jag borde köpa Evon istället,.... Bleh svårt att köpa bil.... Tack så hemskt mycket för alla rekomendationer!


Japanese Engineering
690 Inlägg
29 maj 2011
#15
Det beror på vad du vill använda bilen till, gillar du att leka/busa slänga runt bilen och ha allmänt kul så är Silvian ett bättre val.

Men om du jämför just DEN Silvian med DEN Evon så är Evon bättre, men det är värt att ringa upp Superior och fråga de om hur mycket det kostar att ta hem en Silvia.

Bland de här tre så skulle jag nog lyssnat på brorsan, MR2an är jävligt rolig och en mittmonterad 3S(tror det sitter en 3S motor i de) så blir den genast mycket roligare än Evon.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

223 Inlägg
29 maj 2011
#16
Nu har ju jag 0 koll på vad de bilarna kostar idag.
Däremot så sålde jag en s15 runt kanske 2002-2004 för ca 120-130.
Den hade gått ca 6-7000 mil när jag sålde den. Den såldes snabbt till det priset, då priset var satt för snabbsälj.
Tycker den där första är riktigt dyr, men det har ju att göra med att jag tycker om originalprylar.

Angående Evo och en s14.
Tycker nog s14 är ganska trevliga bilar och eftersom jag inte diggar 4wd så hade jag valt s14 framför evo.
Hade Evo:n varit 2wd så hade jag valt den. Mer kraft är roligare, i alla fall i min bok.


Japanese Engineering
690 Inlägg
29 maj 2011
#17
slowSwede skrev:
Nu har ju jag 0 koll på vad de bilarna kostar idag.
Däremot så sålde jag en s15 runt kanske 2002-2004 för ca 120-130.
Den hade gått ca 6-7000 mil när jag sålde den. Den såldes snabbt till det priset, då priset var satt för snabbsälj.
Tycker den där första är riktigt dyr, men det har ju att göra med att jag tycker om originalprylar.

Angående Evo och en s14.
Tycker nog s14 är ganska trevliga bilar och eftersom jag inte diggar 4wd så hade jag valt s14 framför evo.
Hade Evo:n varit 2wd så hade jag valt den. Mer kraft är roligare, i alla fall i min bok.

Billigt sålde du den riktigt billigt!

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Drifttekniker VA
580 Inlägg
29 maj 2011
#18
Gå in på www.nogs.se där finns mycket köpråd om ljust de här modellerna. Själv tycker jag att bilen är alldeles för dyr för att vara en importerad S14 av årsmodell -95. Även om den har dessa modifikatiner som listas. Skulle satsa på en nyare S14a istället. Finns många på blocket som är mycket billigare, nyare och dessutom vänsterstyrda.


Meister
6 763 Inlägg
29 maj 2011
#19
10k mil är inte mycket. Och sr20det har kamkedja. Jag tror inte att den där blir något speciellt stort problem för dig. En evo kan jävlas riktigt mycket och är dyrare på alla sätt än vad en s14 är. De enda som kan få snutarna att bråka med dig är väll typ vingen. Och om bilen har varit krockad eller inte spelar ju inte speciellt stor roll om den inte är krokig? Min har gått med bakskärmen in i något men de sitter breddare över så det vare sig syns eller har någon betydelse för funktionen. De enda som talar emot den där bilen är att den har legat ute väldigt länge. Men ta med dig en kompis som kan bilar och kolla på den och pruta!


223 Inlägg
29 maj 2011
#20
1EVOXIN1 skrev:
Billigt sålde du den riktigt billigt!

Jepp. Orkar inte med en massa prutgubbar.
Sätter man det billigt så att det sprutar telefonsamtal så slipper man sådant.



Sök