3390
Sök

Öka effekten/Hästar på motorn/bilen så mycket/billigt som möjligt.

24 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
#1
Hej Garaget.

Jag förstår att detta är en jättevanlig fråga till er. Men jag har letat runt i internet lite (t.ex. Flashback, garaget. zatzy, hyundaiperformance, sporthoj etc.) . Och jag är inte riktigt nöjd med era svar oftast för att man vill ha kvar bilen, men mer om det senare.

Folk som frågar denna fråga är oftast småbarns pappor som har en t.ex. Hyundai Accent 1.6, Kia 1.2 , Skoda 1.4, Golf 1.6, Volvo S40 1.8 etc.

Jag upplever att folk som frågar tycker att öka effekten på en bil låter ganska lätt och billigt, typ som en quickfix som t.ex. en chip till en bil.

Svaret som dem får är typ, "köp en ny bil". Eller "byt motor". Och om personen i fråga skulle envisas med att öka hästar på sin bil pga. olika situationer det så skulle det kosta runt 40000-50000 tusen kronor om man pratar med olika svenska tuningsfrågor.

Men här kommer mina motfrågor:

Fråga nr 1: Om jag har en "skitbil" och jag vill få lite vroom vroom i vad är det billigaste jag kan göra (förutom att byta bil/motor och gå igenom besiktningen?)
(Jag har hört saker som att byta vissa saker på bilen kan man få x hk t.ex. sportluftfilter. Dessutom vill jag se en ny sticky tråd där svaren finns för fråga nr.1. Där svaren skulle passa alla bilar oavsett turbo eller inte, och oavsett motorns storlek, då skulle ni säkert slippa många liknande frågor vilket jag tror skulle ge detta community en bra tjänst.)



Fråga nr 2: Varför finns det ingen verkstad i Sverige som specialiserar sig på att öka hästar på en "skitbil" t.ex. på en KIA 1.2 till ett bra pris i skillnad mot USA? (Kanske sätta på biltemas Turbo för tuning som kostar 7000kr, där dess rykten är att turbona tillverkas av http://www.wa-line.com/ som är OEM levrantör till en del Japanska bilmärken samt säljer aftermakretturbos på den amerikanska marknaden under ett annat namn. )

Elektriker
718 Inlägg
29 maj 2011
#2
Svaret på fråga två är väl rätt enkel? För att utbudet inte finns? Eller att ingen helt enkelt kommit på idén?
Däremot har jag svårt å se det som lönsam idé.
Att utveckla trim programvara är långt ifrån gratis, och för att få humana priser som du vill se behövs många kunder (tillgång/efterfrågan) Och jag har faktiskt väldigt svårt å se att efterfrågan på chiptrim till en KIA 1,2 är särskilt stor.. Om ens befintlig.
Dom flesta som äger en minibil typ Ka, Micra m.m köper dem ju inte för att dom tycker det är så himla kul å köra bil..

Men klart, nån finns det ju aldrig. Men att nån skulle utveckla en affärsidé och trimsatser till "skitbilar" för ett 10tal kunder har jag svårt å se. Om så måste man ta ruggigt betalt.

Som att kasta vatten i sjön.

8 250 Inlägg
29 maj 2011
#3
DataSparta skrev:
Fråga nr 1: Om jag har en "skitbil" och jag vill få lite vroom vroom i vad är det billigaste jag kan göra (förutom att byta bil/motor och gå igenom besiktningen?)

Kasta ut allt som inte behövs och spara resten av pengarna till en ny bil. Alternativt satsa på lustgas men det är inte heller billigt, framförallt inte i längden. Vet att det är svaret du inte vill ha, men verkligheten ser ut så. Visst kan man satsa på chip, nåt annat luftfilter och kanske ett bättre avgassystem, men då har man lagt ut en hel del och inte gjort nån större vinst, speciellt inte på en liten motor.

DataSparta skrev:
Fråga nr 2: Varför finns det ingen verkstad i Sverige som specialiserar sig på att öka hästar på en "skitbil" t.ex. på en KIA 1.2 till ett bra pris i skillnad mot USA?

För att det ska finnas lönsamhet i det. Hade det gjort det hade det funnits större utbud, sen ställer ju våra avgasregler till det hela.


1 570 Inlägg
30 maj 2011
#4
monno skrev:
Dom flesta som äger en minibil typ Ka, Micra m.m köper dem ju inte för att dom tycker det är så himla kul å köra bil..

Det tror jag också. smile

772 Inlägg
30 maj 2011
#5
1: Det billigaste du kan göra är att byta avgassystem och luftfilter. Det är enklast och billigast, men oxå väldigt liten effekt ökning på en liten motor. En orginal motor på 90hk kanske får 98hk på sin höjd av detta.
Nästa du kan göra, som kräver en del kunskap, är turbokonvertering. Fixar du allt själv och köper allt så billigt som möjligt så kanske du klarar dig mellan 5-10tkr. Det är väll det som är bäst att göra för att få ut mer "vromvrom" effekt.
På en turbobil är det bästa och billigaste chiptrimning.
Sen blir det mycket mer avancerade saker, som borrning, byte av vevstakar osv. Mkt dyrare, mycket tidskrävande och svårt.

Slutsats: det finns inget billigt och enkelt sätt att få ut en massa effekt på en liten motor, hur gärna man än skulle vilja.

2: Det finns ingen verkstad som specialiserar sig på detta, för att det är inte lönsamt. Skulle en verkstad sätta dit en turbokit som kostar 7000kr, så skulle det kosta runt 20tkr allt som allt. Är det endast turbon som kostar 7000kr så skulle priset ligga över 30tkr.
Bara en så enkel sak som byta luftfilter och avgassystem på en verkstad kan hamna på 5000kr, och jag tror inte många skulle vilja betala detta för att få lite "vromvrom" effekt.

Sen har vi detaljen att små motorer inte är byggda för hög effekt. Så om någon nu skulle få till en billig och enkel effekt ökning på 50hk och uppåt, så är det inte säkert att bilen skulle hålla speciellt länge efter det. Plus att delar slits fortare då, och då får du högre kostnader i längden, något som många inte tänker på när dom vill trimma sin bil.

Och det du tjänar i effekt förlorar du lönsamhet på bilen. Ökande bränslekostnader, ökande slitdels kostnader, och reservdelskostnader, och sen om något skulle hända så kanske inte Försäkringsbolaget vill ersätta dig om det kommer fram att bilen är ändrar.

Och hur säker är en bil som har ökad effekt men utan ökad bromsförmåga eller manövrerings förmåga?


Nej, köp en bil som är byggd för den effekt du vill ha, det är det billigaste i längden.

Elektriker
718 Inlägg
30 maj 2011
#6
PoulZen skrev:
2: Det finns ingen verkstad som specialiserar sig på detta, för att det är inte lönsamt. Skulle en verkstad sätta dit en turbokit som kostar 7000kr, så skulle det kosta runt 20tkr allt som allt. Är det endast turbon som kostar 7000kr så skulle priset ligga över 30tkr.
Bara en så enkel sak som byta luftfilter och avgassystem på en verkstad kan hamna på 5000kr, och jag tror inte många skulle vilja betala detta för att få lite "vromvrom" effekt.

Sen har vi detaljen att små motorer inte är byggda för hög effekt. Så om någon nu skulle få till en billig och enkel effekt ökning på 50hk och uppåt, så är det inte säkert att bilen skulle hålla speciellt länge efter det. Plus att delar slits fortare då, och då får du högre kostnader i längden, något som många inte tänker på när dom vill trimma sin bil.

Vill lägga till en detalj till. Monteringen kan faktiskt bli betydligt dyrare än på en stor bil, då det kan vara sjuuuukt trångt i en sån liten bil, vilket gör att alla delar blir specialos specialos.

Som att kasta vatten i sjön.

24 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
#7
PoulZen skrev:
Nej, köp en bil som är byggd för den effekt du vill ha, det är det billigaste i längden.

Alla detaljer du skrev var svaret jag ville ha. Tack så mycket.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
30 maj 2011
#8
PoulZen skrev:
1: Det billigaste du kan göra är att byta avgassystem och luftfilter. Det är enklast och billigast, men oxå väldigt liten effekt ökning på en liten motor. En orginal motor på 90hk kanske får 98hk på sin höjd av detta.

Mest pang för pengarna i en sugmotor är en ny kamaxel. 3-4k för 15(?) hästar. Förutsatt att det finns till den motorn dvs.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

772 Inlägg
30 maj 2011
#9
LeafBox skrev:
PoulZen skrev:
1: Det billigaste du kan göra är att byta avgassystem och luftfilter. Det är enklast och billigast, men oxå väldigt liten effekt ökning på en liten motor. En orginal motor på 90hk kanske får 98hk på sin höjd av detta.

Mest pang för pengarna i en sugmotor är en ny kamaxel. 3-4k för 15(?) hästar. Förutsatt att det finns till den motorn dvs.

Men då är det genast en större operation som en normal person kanske inte klarar av. Ett luftfilter och även avgassytem kan du inte göra så mkt fel på. smile

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
30 maj 2011
#10
PoulZen skrev:
LeafBox skrev:
PoulZen skrev:
1: Det billigaste du kan göra är att byta avgassystem och luftfilter. Det är enklast och billigast, men oxå väldigt liten effekt ökning på en liten motor. En orginal motor på 90hk kanske får 98hk på sin höjd av detta.

Mest pang för pengarna i en sugmotor är en ny kamaxel. 3-4k för 15(?) hästar. Förutsatt att det finns till den motorn dvs.

Men då är det genast en större operation som en normal person kanske inte klarar av. Ett luftfilter och även avgassytem kan du inte göra så mkt fel på. smile

Ja det är ju iförsej sant roll

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

83 Inlägg
30 maj 2011
#11
Som svart till fråga 2: Vårt helbilsgodkännande gör ju den manövern rätt så krånglig. Jag har ingen aning om hur det är i USA, men det är ju inte bara "skruva på en kina turbo" för 7000 spänn och tro att allt är klart sen. Skitmkt måste byggas om för detta, arbetskostnaden hos en Tunerfirma skulle hamna på över 20.000 troligen för detta - det är ju bara surfa in på de kända trimfirmorna och se vad dom tar på kända bilmodeller för dylikt. Sen som någon sade finns det ofta inte plats ändå. Sen är det ju resten - inte fan hade jag velat ha en standard Kia 1,2 med 180 hästar och original bromsar och väghållning....

Det är tyvärr bara inse att små standardbilar är just det - små och standard, med lite effekt. Vill du ha lite mer under locket så finns det ingen billig väg att gå.

Och ärligt talat, det där med luftfilter..... Ger det 0,2 hästar ens? Jag skulle säga att det är som slick50 och alla dom där tillsatserna. Folk sväljer reklamen lite för lätt, det är galet lite fakta i omlopp om vad det faktiskt ger. Jag gissar absolut ingenting på en standard bil, slöseri med pengar. Man får dock inte glömma placeboeffekten, den är ju väldigt svår argumentera emot då dom som monterat filtret är 100% säkra på att bilen går mkt bättre efteråt...?

5 111 Inlägg
30 maj 2011
#12
DataSparta skrev:
Men här kommer mina motfrågor:

Fråga nr 1: Om jag har en "skitbil" och jag vill få lite vroom vroom i vad är det billigaste jag kan göra (förutom att byta bil/motor och gå igenom besiktningen?)
(Jag har hört saker som att byta vissa saker på bilen kan man få x hk t.ex. sportluftfilter. Dessutom vill jag se en ny sticky tråd där svaren finns för fråga nr.1. Där svaren skulle passa alla bilar oavsett turbo eller inte, och oavsett motorns storlek, då skulle ni säkert slippa många liknande frågor vilket jag tror skulle ge detta community en bra tjänst.)

Saken är ju bara den att alla bilar är så olika, så det finns aldrig något universalsvar.
Får man nu prata om gamla järnsängar, så är det ju så att till exempel Volvo B20 har ett avgasgrenrör som är ganska bra ur effektsynpunkt och att byta bort det gör sällan någon skillnad. Tar vi i stället Ford Pinto så har den ett mer eller mindre värdelöst sådant som gör trimning rätt poänglös utan att byta till extraktor.

Det är inte bara att plussa på "det ger si många hk och det ger så många". Det beror ju på hur begränsande sakerna som sitter på är. Kan ju hända att luftfilter och avgassystem är överdimensionerade på en originalmotor och där gör det ingen verkan att byta dem - och tvärt om på en trimmad likadan motor, att de inte räcker till där, och behöver bytas mot värre grejer för att kunna plocka ut hästkrafterna.

En motor är alltid en enhet där allting måste lira ihop, man kan inte bara byta delar på måfå för att tro att man kan plocka ut effekt.

Och skall en effektökning vara märkbar, i alla fall på en motor utan kompressor/turbo, så krävs det i stort sett alltid att man gör lite större ingrepp som kräver både pengar och mekfärdigheter. Det är en sanning man inte kan blunda för.


772 Inlägg
30 maj 2011
#13
Turbocab skrev:
Och ärligt talat, det där med luftfilter..... Ger det 0,2 hästar ens? Jag skulle säga att det är som slick50 och alla dom där tillsatserna. Folk sväljer reklamen lite för lätt, det är galet lite fakta i omlopp om vad det faktiskt ger. Jag gissar absolut ingenting på en standard bil, slöseri med pengar. Man får dock inte glömma placeboeffekten, den är ju väldigt svår argumentera emot då dom som monterat filtret är 100% säkra på att bilen går mkt bättre efteråt...?

Njae, riktigt så är det nu inte.
Det är inte raketvetenskap att räkna ut hur mkt luft ett orginal luftfilter släpper igenom. Och sen räkna ut hur mkt ett sportfilter släpper igenom. Oftast rör det sig om en 10% mer luftinsläpp.
Och får motorn 10% mer luft så ger luftmassemätare ordar om att ge mer bensin, vilket resulterar i ökad effekt.
Däremot är det väldigt svårt att säga hur mkt det gör på olika bilar, men allt från 1-4hk skulle jag gissa på att det gör. På orginal bilar med små motorer då såklart. En trimmad bil gör det mer på.

925 Inlägg
30 maj 2011
#14
PoulZen skrev:
Turbocab skrev:
Och ärligt talat, det där med luftfilter..... Ger det 0,2 hästar ens? Jag skulle säga att det är som slick50 och alla dom där tillsatserna. Folk sväljer reklamen lite för lätt, det är galet lite fakta i omlopp om vad det faktiskt ger. Jag gissar absolut ingenting på en standard bil, slöseri med pengar. Man får dock inte glömma placeboeffekten, den är ju väldigt svår argumentera emot då dom som monterat filtret är 100% säkra på att bilen går mkt bättre efteråt...?

Njae, riktigt så är det nu inte.
Det är inte raketvetenskap att räkna ut hur mkt luft ett orginal luftfilter släpper igenom. Och sen räkna ut hur mkt ett sportfilter släpper igenom. Oftast rör det sig om en 10% mer luftinsläpp.
Och får motorn 10% mer luft så ger luftmassemätare ordar om att ge mer bensin, vilket resulterar i ökad effekt.
Däremot är det väldigt svårt att säga hur mkt det gör på olika bilar, men allt från 1-4hk skulle jag gissa på att det gör. På orginal bilar med små motorer då såklart. En trimmad bil gör det mer på.

Alltså... Om man sätter på ett Dubbelt så stor filter. Mao kan släppa igenom 200% luft, så skulle motoreffekten fördubblas.
smile

Mats

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
30 maj 2011
#15
Jag har en formel för uträkning av luftfilterarea, den ska vara till vanliga pappersfilter och om den stämmer så har de flesta bilar tillräckligt stort filter orginal. Då är det snarare luftintaget & luftfilterboxen som begränsar och det brukar ju vara så bra som utrymmet tillåter.
Biltillverkarna är ju inte dumma i huvudet, dom sätter ju knappast dit ett filter som stryper en massa i onödan.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Forummoderator
9 299 Inlägg
30 maj 2011
#16
Plana toppen 200kr.
Ny kam 1000-mer kkr
Byt fugg, dcoe weber etc. 3k plus insug om man letar.
Avgas, bygg eget 1000kr

Kan ge mer än 40-50hkr på rätt motor, för under 15k. På rätt motor... <-read.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

925 Inlägg
30 maj 2011
#17
caromania skrev:
Plana toppen 200kr.
Ny kam 1000-mer kkr
Byt fugg, dcoe weber etc. 3k plus insug om man letar.
Avgas, bygg eget 1000kr

Kan ge mer än 40-50hkr på rätt motor, för under 15k. På rätt motor... <-read.

???.... Kan du ge ett exempel? Skulle vara kul att veta :-)  Så det är inte för att retas!

Små bilar är ingenting som har blivit bortglömt på fabriken. Så där så att man glömde fylla dom med lite hästar.
Dom är optimerade på precis samma sätt som andra dyrare bilar. MEN på låg bränsleförbrukning istället för hög toppfart.
För att få bra bränsleförbrukning så krävs hög gashastighet på insugsluften. ÄVEN i den fart man faktiskt kör. Alltså inte på fullt skaft. Därför är insug, ventiler och avgasrör på tok för klent för att kunna leverera hög effekt. Så det krävs en hel del för att trimma en lite ekonomibil.
Men det är fullt möjligt, kommer dock att kosta en hel del och effektökningen blir ganska måttlig.

Mats

Forummoderator
9 299 Inlägg
30 maj 2011
#18
mats757 skrev:
caromania skrev:
Plana toppen 200kr.
Ny kam 1000-mer kkr
Byt fugg, dcoe weber etc. 3k plus insug om man letar.
Avgas, bygg eget 1000kr

Kan ge mer än 40-50hkr på rätt motor, för under 15k. På rätt motor... <-read.

???.... Kan du ge ett exempel? Skulle vara kul att veta :-)  Så det är inte för att retas!
Mats

Kom igen nu. På vilken bil kan man få ut 120-140hk med det där som hade 68 till att börja med? Det vet du nog. Men jag har läst väldigt slarvigt av ren lathet så exemplet kanske inte borde tas upp.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
30 maj 2011
#19
Allvarligt så är det inte värt att lägga pengar på en sån maskin! Du kommer aldrig att få tillbaka pengarna när du säljer den och du kommer inte tycka det var värt det när du provkör första gången heller, tro mig!

Ska du nu åka fortare så är inte trimma vägen att gå på en sån motor! Prova att rensa bort en massa onödig vikt så ska du få se på skillnad! Rensar du den helt så ska du se att du kan tjäna lätt 100kg, det är mycket på en liten bil! smile

SKA du nu mot allt normalt tänkande envisas med att ta ut dubbla effekten eller liknande så kan du ju räkna på 50.000 om du har snälla kompisar eller är jävligt duktig själv! Annars kommer pengarna glatt rulla på mot högre höjder! smile Du kan som grundide räkna på 2-3000kr/ökad hästkraft och se var du hamnar smile

Anledningen till att det inte finns någon klistrad tråd om "How to: Plocka ur massor av effekt ur en dålig ursprungsmotor nästan gratis" är för att det är en ekvation som inte går ihop! Finns ganska mycket matnyttigt där som faktiskt resulterar i bra effekt men det kostar att få det gjort! smile


10 287 Inlägg
31 maj 2011
#20
Mjäää.....

I vissa bilar så fanns det inte tillräckligt med plats, så det blev vad som fick rum. Sådana exempel finns.

/Göran

RD_87 skrev:
Biltillverkarna är ju inte dumma i huvudet, dom sätter ju knappast dit ett filter som stryper en massa i onödan.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök