3499
Sök

Hjälp med beräkning av baslåda

660 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
Hejsan!

Jag har ett par RE Audio RE10 liggandes som jag tänkte jag skulle bygga en låda till, alltid tidigare när jag köpt basar har man fått en manual där det står exakt vad dom rekommenderar för lådvolym lådtyp samt diameter/längd på rören (För portat). Till dessa basar fick jag mycket parametrar men inga exakta värden som jag är van vid så nu behöver jag lite hjälp av kunnigt folk att fixa en låda

Jag har redan en sluten låda till basarna men vill nu bygga en portad istället då jag bytt bil till sedan, tanken är att bygga en vinklad låda med basen mot ryggstödet och portarna upp genom hatthyllan.

Lite snabba fakta som behövs (Allt är per bas)

Lådvolym: 0,65 Cubic Feet eller ca 18,4 liter
Tuning Hertz: 35 Hz (avstämningsfrekvensen)
Dubbla talspolar på 2x4 Ohm

Nominal impendance (Znom): 4

Free air resonance: 22

Efficency (SPL 1w/1m) dB: 84,7

Effective piston area (Sd): 322

Therman power handling (Pe), watts: 175

DC Resistance per coil (Re), watts: 3,2

Equivalent Compliance (Vas) liters: 75,6

One-way, Linear excursion (Xmax), mm: 12

Electrical Q value (Qes): 0,39

Mechanical Q value (Qms): 4,37

Total speaker Q value (Qts): 0,36

Force Factor (Bl): 15,4

Hoppas någon tar sig tiden att hjälpa mig med detta, vill i stort bara veta Tum samt längden på rören jag ska använda då detta var det ändå dom inte angivit smile

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

77 Inlägg
1 juni 2011
www.carstereo.com har en kalkylator.

enl den så skall du ha 39.61 tum 4 tums rör.
dvs 100.6 cm.

här är en direktlänk så kan du labba lite själv.

http://www.carstereo.com/help/Articles.cfm?id=31
Senast redigerat av schizo99 (1 juni 2011)

660 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
schizo99 skrev:
www.carstereo.com har en kalkylator.

enl den så skall du ha 39.61 tum 4 tums rör.
dvs 100.6 cm.

här är en direktlänk så kan du labba lite själv.

http://www.carstereo.com/help/Articles.cfm?id=31

hur mycket kan man lita på detta då? Var juh knappt att man skulle ange några parametrar, iaf så labbade jag fram en ny avstämmning på 45 Hz vilket skulle ge en relativt bra rörlängd på ca 30 cm... Vet dock ej hur detta kommer fungera då rekommenderade avstämningen var 35 Hz.

//Soderqvist

Designer.
1 260 Inlägg
1 juni 2011
När det kommer till avstämning så är det bara att testa sig fram till det som låter bäst.
Dom där basarna har jag dock för mig låter trevligast i slutet?

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

77 Inlägg
1 juni 2011
Ha inte provat det själv men har sett att många här på forumet respekterade låddesigners använder samma kalkylator.

660 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
Har nu labbat lite mera och gör jag en låda för båda basarna alltså på 1.3 Cubic feet så kommer jag få en rörlängd på ca 25 cm om jag använder 3" vilket börjar låta lite rimligare i min värld smile

Men vad säger ni om avstämningen på 35 hz då? Bra, lågt eller vad? Jag spelar väldigt varierande musik så vad jag kommer lyssna på kan jag inte svara på då jag lyssnar på allt från Lil jon till Eddie Meduza

//soderqvist

660 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
MIKK0 skrev:
När det kommer till avstämning så är det bara att testa sig fram till det som låter bäst.
Dom där basarna har jag dock för mig låter trevligast i slutet?

Har hört från 2 olika återförsäljare att dessa basar ska användas parallellkopplade i portad låda med mycket effekt för bästa resultat (Dom är underspeccade på 175 RMS som är maxgränsen som kommer överstigas med råge!)

Som sagt så ska det labbas, har redan som skrivet en exakt sluten låda som jag inte testat än pga stegbrist. Har iaf en annan låda att använda som måttstock och jämföra emot för att se vad som är bäst smile

//Soderqvist

21 761 Inlägg
1 juni 2011
50 liter netto med 4" port, röret görs 27 cm långt och sedan trattar i båda ändar. Avstämningen är runt 35 Hz, vilket är ganska djupt i en "icke kombi". Spelar det för mycket djupbas så är det bara att kapa röret med ett par cm i taget och lyssna dig fram. smile

Sök