8 augusti 2006
Trådstartare
Har suttit och läst lite om billjud men inte blivit något klokare. Som jag förstår det består ljudet av tre saker, en diskanter, ett mellanregister och en bas. Korrekt? Alla tre finns i en trevägs högtalare medans en två vägs högtalare bara har bas och diskant?
Jag har idag sittande i bilen två kraftiga men dåliga en-vägshögtalare. Dessa ska jag slita ut och installera lite bättre ljud i. Jag har då följande, 2st 4" platser vid instrumentpanelen samt 2st 4" i bagageutrymmet där det även sitter två stycken 2" (inte säker på måtten men små iaf) platser för diskanter? För att få bästa ljudet, ska jag dela på alla tre delar, tex sätta två mellanregister i fram, två mindre bashögtalare (görs det ens 4" bashögtalare?) och två diskanter i bak? Kan ej montera en stor baslåda i bagageutrymmet tyvärr (bilen används mycket för att lasta båtsaker m.m.).
Har även ett 200w pioneer slutsteg liggande (2x80w eller 1x200w). Bilstereon ger ut 4x50w. Har kabel dragen till högtalarna i fram samt dom i bak men däremot ingen kabel till diskanter eller vad de tänkt man ska sätta på de små platserna. Men om jag förstått det rätt så ska jag använda ett delningsfilter av något slag för att dela upp frekvenserna i bak?
Vad ska jag koppla in för att få bäst ljud?