3255
Sök

Turbokonvertera en volvo 164 från -73?

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
#1
Har en volvo 164 - 73:A med rak 6a & 160hk original. Är lite små trimmad i nuläget till ca 200hk

HUR kan man turbokonvertera denna bil på enklaste vis?

Antar att det inte är lika enkelt som att tvätta bilen men ja.. någon som är kunnig & kanske kan förklara lite hur man gör?

Bör vara liknande sätt på flertalet bilar så kanske fler får nytta av denna tråd om vettiga svar kommer upp.

Har en en lastbilsturbo som ligger hos svärfar annars blir det att skaffa en annan.
Men vad behöver man & ungefär hur gör man?

Har iprincip ingen aning speciellt inte hur man gör med oljan till turbon & ev elektronik.

Snälla ni som kan. hjälp mig & ev andra. är sjukt sugen på att bygga på en turbo på denna bil nu tongue

Mvh johan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-cf4e336f97736080226a1c9e7106f77f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-4acc083edc52519fd882fcf94c94a85c.jpg

ganska skitig på bilderna. liite renare i dagsläget wink


Smålänning
7 883 Inlägg
3 juni 2011
#2
Just do it!

dubbelturbo ger bäst körbarhet, ser att du har en B30E-motor, egentligen synd att förstöra en sån om den fungerar som den ska, men bort med D-jetronicen och in med nå digitalt , typ megasquirt, och svetsa ihop ett grenrör, tror KG-trimning kan hjälpa dig med grenrörsfläns.

Alternativet till att plocka väck D-jet är att fixa något tilläggssprut, från t.ex nån turbobil med K-jet, typ Saab 900 T8 eller Volvo 240 turbo.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

3 292 Inlägg
3 juni 2011
#3
Jag gillar verkligen denna tanke jag.. big_smile  men är lite fundersam om det inte skulle vara bäst att borra upp blocket lite.. och passa på att plana toppen en aning för att höja kompressionen lite och kanske porta och polera toppen på samma gång... samt att åxå bygga nytt grejrör och insug (beroende på vilket typ av sprut du ska ha), eller om du ska förgasarkonvertera den.. ? 

Skulle verkligen vara intressant att följa detta bygge och se hur det funkar.. och vad du väljer att göra.. och vad du får för resultat.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
3 juni 2011
#4
ta bort nuvarande insprutningen
borra blocket så du får i b21et kolvar
svetsa på spridarflänsar i insuget
på med ett megasquirt

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

5 111 Inlägg
3 juni 2011
#5
Borde inte B19ET-kolvar passa i ett block som inte är borrat?
Tänker att det kanske blir lite stabilare så när man börjar kräma på med laddtryck...

Att höja kompressionen är väl för övrigt någonting man inte ska göra när det gäller turbokonvertering - i synnerhet inte på en B30 som krävde 100 oktan redan i originalskick......


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
3 juni 2011
#6
Volvo544special65 skrev:
Borde inte B19ET-kolvar passa i ett block som inte är borrat?
Tänker att det kanske blir lite stabilare så när man börjar kräma på med laddtryck...

Att höja kompressionen är väl för övrigt någonting man inte ska göra när det gäller turbokonvertering - i synnerhet inte på en B30 som krävde 100 oktan redan i originalskick......

vem har sagt att man ska höja kompressionen.???
jo b19et kolvar borde ju funka smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Smålänning
7 883 Inlägg
3 juni 2011
#7
turboforssen skrev:
Volvo544special65 skrev:
Borde inte B19ET-kolvar passa i ett block som inte är borrat?
Tänker att det kanske blir lite stabilare så när man börjar kräma på med laddtryck...

Att höja kompressionen är väl för övrigt någonting man inte ska göra när det gäller turbokonvertering - i synnerhet inte på en B30 som krävde 100 oktan redan i originalskick......

vem har sagt att man ska höja kompressionen.???
jo b19et kolvar borde ju funka smile

Danne_77 ovanflör dig rekommenderade att höja kompet, ett inte alltför bra tillvägagångssätt vid turbokonvertering smile

Men sitt inte inne! Vill inte bara höra högvarviga japan och BMW-sexor, vill höra lite svensk gjutjänsstål med turbo med smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

3 292 Inlägg
3 juni 2011
#8
Det var jag som nämnde plana toppen lite...blev fel... sorry...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

P o r s c h e
1 700 Inlägg
3 juni 2011
#9
Danne_1977 skrev:
Det var jag som nämnde plana toppen lite...blev fel... sorry...

Riktplana -> ja, Kompplana -> nej wink

Men när man bygger seriösa turbomotorer och har koll på förbränningen kan man köra med relativt högt komp. Kompsänkning är inte nödvändigt, bara om man vet att det kommer spika och leva rövare.




Nu är ju frågan lite vad TS är ute efter? Finns i mina ögon två varianter att välja på. Det ena är förgasarturbo/ sugturbo, mycket vanlig metod på just b20/b30 iom att det är "icke" crossflow så både avgas och insug sitter på samma sida av toppen. Tryckförgasare går också men inte lika enkelt, tar mer plats etc.

Andra är ju sprut som tidigare har nämnt.

Oavsett variant får du bestämma om det ska vara singel eller dubbelturbo, dubbel vore skitfränt och det ger som sagt lite bättre körbarhet


612 Inlägg
3 juni 2011
#11
Danne_1977 skrev:
...om det inte skulle vara bäst att borra upp blocket lite...

Är det inte B30-blocket som vill spricka i någon cylinder efter borrning?

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
#12
Oj kul med många svar & intresse smile Dän är trimmad nu från 160 original till runt 200 enligt förra ägaren. har kvitto på jobbet men tyvärr står det ej vad som är gjort.

Har en renoverings/trimmnings tråd redan om denna bil så ni mer än gärna får följa om intresse finns.

Har börjat spackla & slipa lite inför lack smile Ska kolla den där länken senare & se vad som kan hända. vill mest till en början bara göra det så simpelt som möjligt och testa lite om man säger så. sen kanske det kan bli lite seriösare om man får mersmak av motorn smile


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
4 juni 2011
#13
Jag har några sjuka idéer om remdriven kompressor i bakhuvudet till min 164, får se om jag någonsin får tummen ur. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
9 juni 2011
Trådstartare
#14
Men ingen som kan hiva ur sig ett "gissa" pris & "gissa" tid att fixa en turbokonvertering som ni beskriver?

OM man inte räknar på nya prylar utan relativt billigt från skroten osv.
Blir till en början bara en liten bil med kanske lite mer krut i än 200 så får man se sen om man kör lite seriösare smile

Ingen som är sugen på att bygga om vi handlar? hehe.


P o r s c h e
1 700 Inlägg
9 juni 2011
#15
Du måste fortfarande bestämma dig för hur du vill bygga, sprut, fögge, enkel turbo, dubbelturbo osv.

Billigaste är enkelturbo med förgasare i alla fall... Viktigt att tänka på är att du måste ha en carbontätad turbo som tål bensin då


612 Inlägg
9 juni 2011
#16
Bensinskallen skrev:
Viktigt att tänka på är att du måste ha en carbontätad turbo som tål bensin då

...om han inte trycker genom förgasaren, men då måste förgasaren anpassas för tryck istället.

5 111 Inlägg
9 juni 2011
#17
RD_87 skrev:
Jag har några sjuka idéer om remdriven kompressor i bakhuvudet till min 164, får se om jag någonsin får tummen ur. smile

Börjar ju finnas en del kompressormercor m.m. på skrotarna nu för tiden att plocka från, så det är ju inte lika "exklusivt" som förr, så vad väntar du på? big_smile


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
9 juni 2011
#18
Volvo544special65 skrev:
RD_87 skrev:
Jag har några sjuka idéer om remdriven kompressor i bakhuvudet till min 164, får se om jag någonsin får tummen ur. smile

Börjar ju finnas en del kompressormercor m.m. på skrotarna nu för tiden att plocka från, så det är ju inte lika "exklusivt" som förr, så vad väntar du på? big_smile

Ett infall av energi tongue skämt åsido, jag har lite för mycket att göra egentligen. Det finns ju lite att handla till skapliga priser på blocket så man blir ju lite sugen, största problemet är ju egentligen att få fram en lagom stor förgasare. Förutom att få tummen ur då.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
10 juni 2011
Trådstartare
#19
Bensinskallen skrev:
Du måste fortfarande bestämma dig för hur du vill bygga, sprut, fögge, enkel turbo, dubbelturbo osv.

Billigaste är enkelturbo med förgasare i alla fall... Viktigt att tänka på är att du måste ha en carbontätad turbo som tål bensin då

haha där har vi det smile förstod knappt ett ord av det där tongue kan inte speciellt mycket om motorer men ingen som vet tex en bra guide för "universal" konvertering där principen är densamma kanske? eller liknande.

Annars kan jag öppna garaget åt någon som känner för att skruva hehe.


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
10 juni 2011
#20
Piratstikins skrev:
Bensinskallen skrev:
Du måste fortfarande bestämma dig för hur du vill bygga, sprut, fögge, enkel turbo, dubbelturbo osv.

Billigaste är enkelturbo med förgasare i alla fall... Viktigt att tänka på är att du måste ha en carbontätad turbo som tål bensin då

haha där har vi det smile förstod knappt ett ord av det där tongue kan inte speciellt mycket om motorer men ingen som vet tex en bra guide för "universal" konvertering där principen är densamma kanske? eller liknande.

Annars kan jag öppna garaget åt någon som känner för att skruva hehe.

Då kan det ta en stund, det han menar är huruvida du vill ha förgasare eller insprut. Om du har tänkt modda orginalsprutet eller köpa nytt. Eller om du vill köra sugturbo med förgasare.
Det finns väldigt många variationer, med olika för & nackdelar. Förgasare är lättast medans sprutet garanterat ger bättre resultat, ska du ha förgasare så kan du lika gärna köpa en förgasarmotor. Fördelen med att använda en förgasarmotor är att den har lägre grundkomp, din motor måste kompsänkas för överladdning.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...


Sök