Den stora skillnaden på Aero och Viggen är såklart motorn - Viggen har den brutalt vridstarka B235R motorn på 2,3 Liter, 225hk 370 nm, medans Aero får nöja sig med den mindre motorn på 2,0 liter och 210 hästar, eller om det vara 200 bara...? Låter inte så stor skillnad men karaktären skiljer sig en del och bottenvridet i viggen är underbart. I övrigt är bilarna rätt lika, med samma sköna stolar, viggenpaket runt om etc. Vingen skiljer sig, och det är ballare färger på Viggen också. De flesta har ju blåsvart läder, något du söker förgäves på Aero.
Men drift nämner du? Då är du fel ute, dom är framhjulsdrivna. Bägge modellerna låter sig trimmas lätt och 300 hästar är klart nåbart, långt över det om du börjar kika på större Turbo, IC mm. Jag rekommenderar som alltid Saab Turboclub of Swedens forum och projektdelen där. Det öser av toktrimmade Aeros och även några Viggen där.
Om du ändå skall trimma så kan du ju köpa en färdigtrimmad. Det är svårare hitta en Viggen helt original idag än en med 300 hästar, sök på Blocket så förstår du. Personligen tycker jag nästan Viggen är lite synd härja runt för mkt med, dom kommer bli klassiker (är det redan....) och fina originalbilar kommer troligen betinga en del pengar. De söndertrimmade/stylade bilarna är i princip osäljbara om inte priset är mkt lågt eller man hittar rätt köpare med tur.