3668
Sök

Pontiac 389 motor med edelbrock 600 låter illa (på Drive)

34 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
#1
hej köpte min bil den 2/6 och då gick han tyst och fint,men var lite orolig och svårstartad för att elektriska choken inte var inkopplad,men det ska jag fixa.
men jag blev väldigt orolig när motorn började helt plötsligt att knacka,låter som när metall mot metal slår ihop och det blir värre när man lägger i driven och belastar motorn,min undran är att kan säljaren ha undanhållt felet med stp eventuellt?? tycker att ljudet kommer nerifrån motorn men sasmtidigt framifrån,tydligen så är det inte orginal soppa pump heller samt så är alla slangar till förgasaren lite konstigt draget,vet ej riktigt hur alla ska dras,vet att den stora i mitten ska vara pluggad och den vänstar sen högra ska vara vakum och sen bak på förgasaren ska det väl vara från ventillkåpan.i think.men sen är det ju en pvc ventil på insuget framför förgasaren och så en slang från huvudbroms cylindern.sen är det en slang till från baksidan av förgasaren som sitter på insuget,??? finns det nån beskrivning eller en skiss så man vet hur dem ska dras? han tar tjuvlyft oxå så jag måste sätta dit en tjockare packning.
Det konstiga med motorn är ju att den inte låter nåt på tomgång utan bara när man gasar till,men vid drive så låter det som faan.
Är det nån som har haft liknande problem så skriv gärna och tipsa mig.
PS.kollade stiften igår och sjätte stiftet var helsvart resten var normala,samt så lyfte jag på ventilkåporna och såg att dem bytt 5 ventil lyftare,2st i framkant på motorn och 3 st mittemot.
HJÄLP mig jag vill till POWER MEET......

capricorn

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
6 juni 2011
#2
Sprucket startkrans? Då kan man få ett jävla oväsen som kan låta lite som lagerknack. Kass tubin är ju också en variant. Vevhusventilationen kan du lika gära byta mot en öppen så slipper du fundera, jag har fått så många förslag på hur det ska vara så jag tröttnade. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

34 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
#3
ok.men om det skulle vara startkransen så varför låter det mindre när den står på park och man gasar,den följer väl inte med när den står på park? eller gör den det?? öppen vevhusventilation? hur menar du då? ska man plugga några slangar då eller? tack för tipsen ska kolla upp det på en gång,hoppas på det bästa.

capricorn

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
6 juni 2011
#4
Startkransen sitter ihop med flexplattan, sitter där svänghjulet brukar sitta så den snurrar med. När du lägger i driven så belastar du ju den & det kan vara en tänkbar orsak. Det blir lite som ett sprucket svänghjul. Vevusventilationen pluggar man på förgasaren & sätter i tex något liknande från länken. http://www.jegs.com/p/Moroso/Moroso-Bre … 3/10002/-1 åk ner till Uffe på Bergsgatan så plockar han nog fram nåt bra, alternativt talar om hur det ska vara från början.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
6 juni 2011
#5
harri skrev:
hej köpte min bil den 2/6 och då gick han tyst och fint,men var lite orolig och svårstartad för att elektriska choken inte var inkopplad,men det ska jag fixa.
men jag blev väldigt orolig när motorn började helt plötsligt att knacka,låter som när metall mot metal slår ihop och det blir värre när man lägger i driven och belastar motorn,min undran är att kan säljaren ha undanhållt felet med stp eventuellt?? tycker att ljudet kommer nerifrån motorn men sasmtidigt framifrån,tydligen så är det inte orginal soppa pump heller samt så är alla slangar till förgasaren lite konstigt draget,vet ej riktigt hur alla ska dras,vet att den stora i mitten ska vara pluggad och den vänstar sen högra ska vara vakum och sen bak på förgasaren ska det väl vara från ventillkåpan.i think.men sen är det ju en pvc ventil på insuget framför förgasaren och så en slang från huvudbroms cylindern.sen är det en slang till från baksidan av förgasaren som sitter på insuget,??? finns det nån beskrivning eller en skiss så man vet hur dem ska dras? han tar tjuvlyft oxå så jag måste sätta dit en tjockare packning.
Det konstiga med motorn är ju att den inte låter nåt på tomgång utan bara när man gasar till,men vid drive så låter det som faan.
Är det nån som har haft liknande problem så skriv gärna och tipsa mig.
PS.kollade stiften igår och sjätte stiftet var helsvart resten var normala,samt så lyfte jag på ventilkåporna och såg att dem bytt 5 ventil lyftare,2st i framkant på motorn och 3 st mittemot.
HJÄLP mig jag vill till POWER MEET......

Vi får väl hoppas att det är nåt simpelt fel så du kommer till Power Meet! Skriv gärna här om du kommer fram till felet. Det kan ju hjälpa andra i samma situation.

Lycka till med Pontiacen nu!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

34 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
#6
ok kanon,jag ska dit imorgon ändå så då tar jag ett snack med honom.tack för hjälpen,hoppas att det bara är detta fel så det inte är nåt med motorn,får väl annars hinka i en cheva 350 eller om jag inte hittar en shysst 389 el. 400.måste hinna innan power meet,men man jobbar ju hela tiden så vi får se.

capricorn

34 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
#7
absolut ska jag skriva in vad det är för fel,det här är en så bra sida att få hjälp på.

capricorn

34 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
#8
har kollat upp lite grejer och tror att det inte är startkransen,har fixat packningen mellan förgasare och insug så nu är han tät,sen har jag kollat tändningen och kamvinkeln.samt kollat att plattan i fördelaren rör sig.problemet är att han inte går på 4:an och 6:an.stiften är helt sotiga och blöta,jag har gnista fram men det händer inget.ska kolla kompen idag så får vi se,blir helt snurrig av vad det kan vara.skulle behöva nån som kan åta sig jobbet att fixa,renovera min bil innan power meet.

capricorn

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
8 juni 2011
#9
Renovera V-8 är inte speciellt svårt, om du är skaplig på engelska så finns det dessutom fina handböcker. Jag skruvade ihop min själv och det har gått fint 1år nu.
Jag hatar verkligen brytare, kondensatorer och annat jävelskap, tack vare kineserna så kan man köpa jävligt billiga nya brytarlösa fördelare. Men ett kompprov borde ju visa om det är tändfel eller mekaniskt fel.
Fördelen är att motordelar är ju den lätta biten att få tag på, det går ju att få hem till dörren för en vettig peng. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

34 Inlägg
9 juni 2011
Trådstartare
#10
ok,ska nog försöka fixa det själv har ju meckat svenska bilar så varför inte en usa bil,ska göra ett komptest idag innan jag river insug o topp.tror att topplocks packningen har rykt emellan komprissions rummen och därför tänder han inte på 4-6an,har beställt nya packningar av uffe

capricorn

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
9 juni 2011
#11
Det värsta är att prislappen har en tendens att stiga när man börjar, jag skulle bara göra det nödvändigaste. Nu sitter det alutoppar, insug annan kam och allt möjligt småpynt. Jag har spenderat 70-75K på bitar och bilen ser fortfarande ut som ett lass skit. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

34 Inlägg
9 juni 2011
Trådstartare
#12
ha ha ha.ok jag slet bort topp och insug idag och topplockspackningen hade gått mellan 4;an och 6:an,så jag ska hämta ut en ny hos uffe imon och byta ut alla stift samtidigt och byta olja samt filter,sen hade idioten kört med endast vatten i kylaren så det blir att spola rent o hälla i glykol o vatten,sen får man hoppas att motrn tystnar,att detvar bara därför oljudet kom.skriver ner sen hur det gick.

capricorn


Sök