3835
Sök

Tomgången spökar! Kan man byta den lätt?

4 Inlägg
9 juni 2011
Trådstartare
Har en volvo v40 som tomgången har spökat på ett tag... Varvningen går upp och ner vid olika tillfällen, inga specifika. Tydligen sitter det en japansk motor i bilen, alltså inte en volvo motor...?

Haft den på volvo och felsökningskoden var diffus, men det var tomgångsmotorn sa dom och de ville ha 8000 för att byta den och utfört arbete... Har ingen lust att lägga ner den pengen på den bilen...

Kan någon hjälpa mig att veta vad jag bör göra??

Tack på förhand/ Vilsen i bilvärlden... ;)

1 938 Inlägg
9 juni 2011
Kolla vad en kostar på skroten, har du någon någorlunda meckkunnig polare så kan denne byta den åt dig. smile

4 Inlägg
9 juni 2011
Trådstartare
Skroten? Har besökt en skrot, där sa dom att så nya bilar har vi inte här... Vet du någon bra sida? Funkar det att sätta i en beg?

4 Inlägg
10 juni 2011
Trådstartare
Yes där jag kikat tack! smile

24 Inlägg
10 juni 2011
Och ja det funkar nog utmärkt med en begagnad om det inte ens räcker med att rengöra den som sitter där smile

Länk till lite tips om hur man gör rent och en bild lite längre ner i texten. Google är dessutom gudomligt när det gäller bilproblem så sök på "tomgångsmotor v40" till exempel så kommer det upp vansinnigt mycket bra tips smile

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … t&sd=a

Arg Snickare
875 Inlägg
10 juni 2011

Arg Snickare
875 Inlägg
10 juni 2011
kan nästan garantera att dom försökte blåsa dig på 8000kr när dom sa att arbetet kostade så mycket. du kör en volvo v40 från 1998. omöjligt att en tomgångsmotor kostar så mycket som säg 7000kr och sedan ska dom ta tim pris på att montera den på 1 timme ca 1000kr. aldrig alltså.

tomgångsmotorn byter du på 15 min. och en bättre begagnad funkar lika bra som en ny.

4 Inlägg
10 juni 2011
Trådstartare
Ja det kändes inte riktigt klokt att pröjsa 8 lax för en sån simpel skit grej! Men det verkar som jag inte har original volvo motor i bilen...

Så min "lokala bilmeck" ville inte ens in och pilla i motorn... hmm

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
10 juni 2011
Volvo V40 fanns med Mitsumotor från fabrik, därav intrycket att det skulle vara fel motor. Tomgångsmotorer går ofta att "reparera" med 5-56, men brukar vara väldgit lätta att byta. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

72 Inlägg
10 juni 2011
är det en 2.0 du har? I så fall är det en volvo motor. Endast s/v40 1.8i som är mitsubishi om jag inte minns fel.

Tvivlare
2 266 Inlägg
10 juni 2011
Är det GDi-motorn så kan de mycket väl vara så att spjällhuset gett upp eller så är den totalt igensotad i ventiler m.m..

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Sök