3447
Sök

Vilken volvo är det lättast att bygga t5 motor i av 2, 7 och 9 serien?

136 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
#41
loow skrev:
Whisper skrev:
Inte någon som har byggt en 960 t5 innan som vet om man kan plocka ur den gamla motorn 3,0 och bara sätta i en t5 motor i samma motorfäste? t5 oljetråg måste ju vara samma som en 960 oljetråg?

Tacksam för alla svar

Mvh

Jag har en 960 t5, men den är inte färdigbyggd.
Motorfästena passar rakt på, vattenrören passar, men behöver kortas.
Tråget passar men behöver kortas, oljesilen också.
Vattenslangarna passar.

Det som inte passar är väl fördelaren.
Sen behöver man insug från en nyare t5.

Det jag sitter lite fast på nu är oljekyl, då jag inte riktigt fattar nått av det. Jag har ingen på min bil, men jag har en lös..

Jag har kortat tråg, motorfästen o sånt till salu om du är intresserad.

Ok vad har du för priser på tråget?
Kommer att köpa en 960 med motor och låda i så motorfästena behövs inte men allt annat kan ju vara en fördel smile

Hur mycket klödd och tid har man med att byta elsystemet på bilen?

Mvh


3 354 Inlägg
22 april 2012
#42
Whisper skrev:
Vad ska man med oljekylare till om man ska köra manuellt?

Det har man väll bara till automat låda?

undermålig oljekylning kan leda till ökat slitage vid trimning och skadar inte på en original motor heller

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

136 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
#43
Det har du helt rätt i men det är inget tvång med oljekylning på en Manuell för det sitter väll ingen standard på en 850 t5?


104 Inlägg
22 april 2012
#44
Till motorn :-) kyla motoroljan

It ain't big it's huge...

3 354 Inlägg
22 april 2012
#45
är oljekyl på t5an integrerat i vanliga kylaren

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

136 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
#46
Troligen inte, det är väll automatlådan som är kopplad där?


3 354 Inlägg
22 april 2012
#47
oljekylning är integrerad i kylet för både motor och låda på 850. Alltså både manuell och automat har oljekylning
Flertal bilar med turbo har kylning för oljan till motorn
Senast redigerat av Seth (22 april 2012)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

136 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
#48
Då lärde man sig en del nya saker idag smile


136 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
#49
Vad är det för insug man ska leta efter till 960 t5 projekt eftersom det skulle bara ett annat sprut?


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
23 april 2012
#50
Whisper skrev:
Vad ska man med oljekylare till om man ska köra manuellt?

Det har man väll bara till automat låda?

Oljekyl sitter normalt på bilar med tomat ja.
Fast oljekyl tror jag inte man behöver ha förens man närmar sig både 3 och 400häst. om man nu inte ligger och burnar/leker gärnet. Räcker väl med den befintliga termostaten för oljan.


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
23 april 2012
#51
Whisper skrev:
Vad är det för insug man ska leta efter till 960 t5 projekt eftersom det skulle bara ett annat sprut?

ett insug från 99- upp till typ nyss
bara det är från en turbo

köpte ett v70n t5 01:ans insug på tradera härom dagen för 390kr inkl frakt

normalt tar dom jag har kontakt med 800:- för ett sånt insug
iof inte priset jag ger men iallfall

men 390kr var så pass billigt att jag köpte det direkt


man bör köra oljekylare på en turbo motor trimmningen har inget med om det behövs eller ej utan det är när man börjar belasta grejerna som oljan behöver kylas

så kör med någon form av oljekylare
det finns möjlighet att köra med 850 vattenkylare oxå men då får man så klart göra egna anslutningar osv

Kör fort så hinner inget hända...

136 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#52
ok så om jag har förstått allt rätt så behövs allt detta:

* Volvo 960 med motorfäste
* T5-motor
* insug från nya modell
* Kortat tråg och vattenrör
* Elsystem + boxar
* M90h / M90 + adapter V-låda
* Och massa småpill som grenrör/downpipe/ ombyggnad av automat till manuell med mera

Har kontakt med en kille så hämtar en 960 nu i helgen


136 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#53
Growe skrev:
Whisper skrev:
Vad är det för insug man ska leta efter till 960 t5 projekt eftersom det skulle bara ett annat sprut?

ett insug från 99- upp till typ nyss
bara det är från en turbo

köpte ett v70n t5 01:ans insug på tradera härom dagen för 390kr inkl frakt

normalt tar dom jag har kontakt med 800:- för ett sånt insug
iof inte priset jag ger men iallfall

men 390kr var så pass billigt att jag köpte det direkt


man bör köra oljekylare på en turbo motor trimmningen har inget med om det behövs eller ej utan det är när man börjar belasta grejerna som oljan behöver kylas

så kör med någon form av oljekylare
det finns möjlighet att köra med 850 vattenkylare oxå men då får man så klart göra egna anslutningar osv

Verkar ju vara klockrent pris tongue Kan bli kul och se vad allt kommer sluta på i pris när den är klar smile

Vad tror ni man kan sälja den gamla motor och lådan för? 3.0 204 hk med V-låda går klockrent ( 1000-1500 ) ?


Jävel
2 018 Inlägg
23 april 2012
#54
Ingen som vill ha dom motorerna tyvärr. men 1000 spänn får du väl om du har tur smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

136 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#55
Jaja, kvittar mig bara man blir av med skiten tongue

Vad ville du ha för dina saker till 960 bygget?


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
23 april 2012
#56
Kommer du upp med lådan till Jönköping och allting runt omkring som behövs för att få ihop den så kan du få 1000kr


136 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#57
Extrazz skrev:
Kommer du upp med lådan till Jönköping och allting runt omkring som behövs för att få ihop den så kan du få 1000kr

Hängde inte med, Vad ska upp till jönköping och vad ska sättas ihopa?


136 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
#58
Måste man ha ett t5 insug från nyare modell eller det går även med ex 2.4t insug från nyare modell?


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
25 april 2012
#59
Whisper skrev:
Måste man ha ett t5 insug från nyare modell eller det går även med ex 2.4t insug från nyare modell?

det fungerar oxå..polarn kör med ett 99:Ans 2.4t insug på sin 5:a

tror att sugmotorerna inte fungerar ifrån
men kan ha fel då jag inte kan Rn motorer alls


vet en sak till som måste moddas
det är returern på servopumpen
den måste vinklas om
glömt att skriva om den
för den tar i nya insuget annars
sen måste klacken på sidan av insuget sågas bort för den tar i servopumpen annars
om man inte kör nya servopumpen vill säga

värt att nämna är att det är SAMMA servopump på både 850 och 960!





tog en bild igår på polarns motor
det skyndas långsamt då han driver en mekonomenverkstad så får han ta den tid han får över

skulle nog personligen sätta lite vinkel på spjällhuset så det inte går rakt ut på sidan
men det får göras om ifall att det inte skulle passa
men man får en känsla av i vilken vinkel man bör sätta spjällhuset
spjällhuset är från en 960 3.0l

https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-eb933345ef206d8e96f5eebca02e3e10.jpg
Senast redigerat av Growe (25 april 2012)

Kör fort så hinner inget hända...


Sök