3550
Sök

Vw passat tdi-motor i mercabuss... tips önskas

235 Inlägg
16 juni 2011
Trådstartare
#1
hejsan, har en merca 409 buss -76a som motorn e kass i, har fått en passat tdi -96 som jag tänkte slakta och ta motorn till och sätta i bussen... nu behöver jag lite råd och dåd... motorbetckningen i passaten är 1z, tydligen har den nån form av startspärr.. är det någon här som vet hur man beter sig för att starta en sån motor utanför bilen så att säga... eller måste hela motorhärvan med? är inte bekymrad över jobbet med att få motorn att passa i bussen men det elektriska gör mig svett big_smile


3 292 Inlägg
16 juni 2011
#2
Jag vet inget om själva startspärren..

Men du kanske ska ta dig en tankeställare då jag tror att risk finnes att motorn är lite klen.. 409 är en ganska stor sak.. och jag tror helt klart att en Mercedes W124 300D motor... eller en Volvo D24 skulle göra sig mycket bättre under "huven" på din buss..

Alternativt den äldre MB 300D motorn.. den är åxå en stark motor som klarar det mesta.

VW tdi är en motor som spelar i en helt annan division även om den har hästar så det räcker..

Men detta är ju bara mina tankar..  alla tycker ju olika.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

235 Inlägg
17 juni 2011
Trådstartare
#3
hejsan, jo det e sant att den e klenare, men mercedes själva godkänner 102hk och 264nm i bussen och tdi:n är på 90hk och 235nm tror jag det var... en 300d från w124 blir bekymmer då motorn är väldigt bred och svänghjulet är större än sprängkåpan så då måste jag ha lådan oxå från w124, med allt som det drar med sig, spakställ, skarva kardanaxel alt modifiera medbringare, kapa upp golvet för ny placering av spak osv.. d24 är ju inte så bred, men väldigt lång och även där blir det problem med svänghjulet... passatens svänghjul går in i sprängkåpa så då går det att lösa med en adapter platta iaf.. men det optimala hade nog vart en 3,0d från en kompakt merca för den verkar det ska passa rakt i i princip...


3 292 Inlägg
17 juni 2011
#4
Men så litet motorutrymme kan det väl endå inte vara.. 409:an fanns väl med minst ett par olika motoralternativ.. ?

En D24 hade ju varit optimalt.. den är faktiskt rätt så stark o bra på många sätt, visst den är rätt så lång.. men har endå fått för mig att jag vet om nån som lagt i D24 i MB buss..och låda åxå för den delen.

Du har ju bra mycket rätt så halvavancerad el åxå på tdi motorn som kan bli ett problem om du har otur..

Vette faan.. vad du än kan få i för motor så låter ju det hela väldigt intressant må jag säga.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

235 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
#5
hmm, får nog ta och undersöka detta närmare smile har fått tag på en d24 med m46-låda för 1000kr... så får ta en tumstock och knalla iväg till garaget och måtta lite... vore ju kanske ett bra alternativ med d24 om den bara får plats, smile


926 Inlägg
18 juni 2011
#6
Det låter som en bra idé ätt köra på TDI motorn. Turbo kompenserar liten volym. Nyare bussar har den motorn!
Ta pumpen från en äldre TD motor. Den är mekanisk och har ingen startspärr.
Det kommer ätt bli väldigt bra!

3 292 Inlägg
18 juni 2011
#7
eilert skrev:
hmm, får nog ta och undersöka detta närmare smile har fått tag på en d24 med m46-låda för 1000kr... så får ta en tumstock och knalla iväg till garaget och måtta lite... vore ju kanske ett bra alternativ med d24 om den bara får plats, smile

Jag säger ju samtidigt inte att tdi motorn skulle vara ett jättedåligt alternativ.. men hade nog hellre valt D24 för att få det så enkelt som möjligt..

Klart det kanske går att sätta äldre pump på din tdi motorn osv osv.. men du har nog mer uthållinghet i en D24 som faktiskt åxå är 6 cyl och en lastbilsmotor från början..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

235 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
#8
nej det skulle ju sitta fint med tdi:n, men att byta pump och krångla med det känns inte som nåt jag vill göra, anledningen till att tdi:n ens kom upp som förslag var för att det var en komplett, startklar, fräsch motor.... tyvärr var den ju en aning för ny smile
men ang d24, dom går ju fint och så, har själv åkt 760 diesel ett tag, men har dom inte lite rykte om sig att vara klena i konstruktionen?
effektmässigt duger det nog, 82hk och 140nm om jag inte minns fel, men tänkte så den håller ihop oxå smile


3 292 Inlägg
18 juni 2011
#9
eilert skrev:
nej det skulle ju sitta fint med tdi:n, men att byta pump och krångla med det känns inte som nåt jag vill göra, anledningen till att tdi:n ens kom upp som förslag var för att det var en komplett, startklar, fräsch motor.... tyvärr var den ju en aning för ny smile
men ang d24, dom går ju fint och så, har själv åkt 760 diesel ett tag, men har dom inte lite rykte om sig att vara klena i konstruktionen?
effektmässigt duger det nog, 82hk och 140nm om jag inte minns fel, men tänkte så den håller ihop oxå smile

Folk som säger att D24 är skit är oftast sånna som vill varva 8 tusen varv och rita svarta streck på assfalten hela tiden..

D24 är en ypperlig motor så länge man servar den regelbundet och inte varvar sönder den.. samt att man heller inte kör den för varm..

Den är rätt så stark åxå, har haft många D24 och aldrig haft några problem, både turbo och sug modeller, jag gillar dom skarpt.

Alla motorer har ett rykte.. bra eller dåligt.. oftast som jag sa tidigare.. folk som inte vet hur man sköter om motorer helt enkelt... big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

235 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
#10
haha klart man måste kunna rita streck  med benz-bussen smile nej men som sagt, hade inga direkta probs med 760-dieseln jag hade mer än att startmotorn blev trött så när man skulle kallstarta så var det springstart, men det var ju inte d24ans fel... och felet åtgärdades ju med en begagnad start.. utöver det va den faktiskt riktigt snäll, inte nåt krångel och tom när jag fick springstarta den så hoppade den igång direkt.... men det som man hört annars är ju att topparna kan vara bekymret, men det är väl om den går varm antar jag...


3 292 Inlägg
18 juni 2011
#11
eilert skrev:
haha klart man måste kunna rita streck  med benz-bussen smile nej men som sagt, hade inga direkta probs med 760-dieseln jag hade mer än att startmotorn blev trött så när man skulle kallstarta så var det springstart, men det var ju inte d24ans fel... och felet åtgärdades ju med en begagnad start.. utöver det va den faktiskt riktigt snäll, inte nåt krångel och tom när jag fick springstarta den så hoppade den igång direkt.... men det som man hört annars är ju att topparna kan vara bekymret, men det är väl om den går varm antar jag...

Ja precis.. om dom går varm så blir topparna gärna sne och vind.. en riktplaning kan lösa det problemet.. men har den gått för varm så är det oftast bara att köpa ny topp som gäller..

D24 är rätt hyggliga motorer tycker jag.. låter ju lite lastbil av dom.. men vad faan.. så länge det är diesel så får det gärna låta lite lastbil.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

235 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
#12
ja det gör ju inget om den låter lite grovt... det lutar faktiskt mer och mer emot en d24 nu, skulle bara behöva veta hur lång en d24 är... så om nån har en stående så får ni gärna ta ett mått på längden på motorn?


3 292 Inlägg
19 juni 2011
#13
eilert skrev:
ja det gör ju inget om den låter lite grovt... det lutar faktiskt mer och mer emot en d24 nu, skulle bara behöva veta hur lång en d24 är... så om nån har en stående så får ni gärna ta ett mått på längden på motorn?

D24 tror jag är det lättaste alternativet iaf.. och det bästa åxå för den delen..

Har inga mått på hur lång en D24 är exakt.. men du kanske känner nån som har en volvo diesel som det går att ta lite mått på.. ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

MolnbyPerformance
365 Inlägg
19 juni 2011
#14
Har ju en i min big_smile och en sugis som står på backen tongue kan gå ut och mätta nu om du vill.
Vilka mått vill du ha? smile

"inget är omöjligt- det omöjliga tar bara lite längre tid"

3 292 Inlägg
19 juni 2011
#15
ADiKO skrev:
Har ju en i min big_smile och en sugis som står på backen tongue kan gå ut och mätta nu om du vill.
Vilka mått vill du ha? smile

Skulle tro att han vill ha längden på motorn, samt bredden inkl oljetråget.. samt att han vill ha måttet från där oljetråget ska ligga över framvagnsbalen fram till framkanten, så han kan mäta så den passar över hans framvagnsbalk osv osv..

Och så vill han nog ha höjden på den åxå.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

MolnbyPerformance
365 Inlägg
19 juni 2011
#16
varit ute och mätt längden 75cm från fläkten till bakkant på motorn. svänghjulet sticker ut 5cm från bakkant smile

"inget är omöjligt- det omöjliga tar bara lite längre tid"

MolnbyPerformance
365 Inlägg
19 juni 2011
#17
Danne_1977 skrev:
ADiKO skrev:
Har ju en i min big_smile och en sugis som står på backen tongue kan gå ut och mätta nu om du vill.
Vilka mått vill du ha? smile

Skulle tro att han vill ha längden på motorn, samt bredden inkl oljetråget.. samt att han vill ha måttet från där oljetråget ska ligga över framvagnsbalen fram till framkanten, så han kan mäta så den passar över hans framvagnsbalk osv osv..

Och så vill han nog ha höjden på den åxå.

Den som ja har kommer från en lt31 då e det plåttråg som sticker ut i framkant. Kan ta bilder imorn och visa vad jag har mätt smile

"inget är omöjligt- det omöjliga tar bara lite längre tid"

3 292 Inlägg
20 juni 2011
#18
ADiKO skrev:
Danne_1977 skrev:
ADiKO skrev:
Har ju en i min big_smile och en sugis som står på backen tongue kan gå ut och mätta nu om du vill.
Vilka mått vill du ha? smile

Skulle tro att han vill ha längden på motorn, samt bredden inkl oljetråget.. samt att han vill ha måttet från där oljetråget ska ligga över framvagnsbalen fram till framkanten, så han kan mäta så den passar över hans framvagnsbalk osv osv..

Och så vill han nog ha höjden på den åxå.

Den som ja har kommer från en lt31 då e det plåttråg som sticker ut i framkant. Kan ta bilder imorn och visa vad jag har mätt smile

Jo jag vet att tråget är inte lika på LT och Volvo.. skitbra om du kan posta lite bilder och slänga upp.. verkligen hel coolt av dig att ta dig tid att göra nåt sånt.. big_smilebig_smile  tror jag nog han som äger tråden tycker åxå.. big_smilebig_smilebig_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

MolnbyPerformance
365 Inlägg
20 juni 2011
#19
Klart man ska ställa upp om man kan smile

"inget är omöjligt- det omöjliga tar bara lite längre tid"

235 Inlägg
20 juni 2011
Trådstartare
#20
verkligen tack för hjälpen med måttet, otroligt! snällt mätte min motor, den e 69cm från delningen mot lådan till framkant på fläkten... om d24an har "slirkopplingsfläkt" så borde det gå bra, kanske kan sätta på en fast i stället... eller elfläkt med termostatstyrning.. men det finns väl även kanske nån cm att ta på kylarplaceringen... dock så kom jag på att volvo-d24an har väl oljebulan i bak-kant på tråget men på merca-motorn sitter bulan i framkant och bak har jag en tvärbalk mellan rambenen...



Sök