3546
Sök

köra utomlands...

2 Inlägg
10 augusti 2006
Trådstartare
Undrar om man fortfarande måste ha landsbeteckning (S) på bilen om man far utomlands. Sen undrar jag även hur det är med att prata i mobil när man kör i bl.a. Tyskland och Tjeckien, någon som vet? Är väldigt tacksam för svar. Har googlat som en galning förgäves ...

//Johan

120 Inlägg
10 augusti 2006
Har kört i tyskland, danmark, spanien och frankrike utan S märke på bilen. Ingen som sagt något. Kanske hade tur, vad vet jag. På senare tid har jag ju i.o.f.s haft det lilla S-märket på nummerplåtarna. Angående mobilprat är det böter i Tyskland om man inte har handsfree. I Tjeckien har jag ingen aning om vad som gäller...

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
11 augusti 2006
Hmm, har den tyvärr inte här, men i motormännens europakarta så står det vad som gäller ang. hastigheter, däck, reservdunk - tillåten volym, nationalitetsdekaler och mycke annat.

lundwall
11 augusti 2006
Du behöver inget S-märke på bilen, men om du inte har skaffat någon EU-skylt så kanske det är dags att uppgradera nu? Tyskar bryr sig föga om skylt fram om bilen inte har vettig plats för det, som det anstår en riktigt europeisk stat. Vare sig i Danmark (som jag tror du passerar kanske?) eller Tyskland är det tillåtet att snacka utan handsfree. Har du ändå handsfree kan du ju fortsätta anvädna den i Tjeckien smile

Wankel
1 080 Inlägg
11 augusti 2006
vad jag har hört behöver du inte S-märket inom eu, och england han förbjudit mobilprat under körning läste jag...osäker på om det gäller handsfree menmen tongue

MDS Västerås

Sök