burne skrev:
Låter vettigt.
Vilka VW har mekaniskt?
Alla fram till 1991. Golfar som heter 1.9 TD fram till ca 1995. Passater som heter 1.9TD. Samma för vento. Den snurran ger 90 hk om jag kommer ihåg rätt. LT31 diesel. (Samma maskin i Volvo 240/740/940 heter då D24)
Alla som heter TDi eller SDi är den nyare varianten. Volvo 850 TDi är en VW-motor isatt på licens.
Gamla Audi 100 till 1991 har en dieselvariant av femman som är mekaniskt sprut.
BMW:s 525 TDS är mekanisk. Den ger hela 143 hk är är undebar att köra. Känslig pump dock. Opel omega 2.5 TD är samma Bmw-maskin.
Hade en Golf GLD -81:a en gång. Den gick i princip gratis. Nya direktinsputade är inte speciellt känsliga mot kyla. De går oftast att starta utan glödning ner mot noll-strecket. Gamla mekaniska virvelkammardieslar (Wiki...) är som sagt inte alls förtjusta i dåliga glödstift. De är även känsliga mot kyla om de rullat 40-50 tusen mil. Kan vara svårstartade då. Har dock haft Mersor som rullat 70000 mil utan problem.
Vågar nog påstå att den bästa dieseln är en MB W123 240 eller 300D dessutom skattebefriad. Min gamla 300D W124 finns det film på min sida. Den sexan ger 109 hk och går i princip som en bensinbil. Fast goare.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!