2924
Sök

Vilka bilmodeller har mekaniskt styrd dieselpump?

32 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
Jag undrar vad det finns för dieselbilar som har mekaniskt styrd dieselpump så man kan skruva upp bränslet med justeringsskruv?

Forummoderator
17 996 Inlägg
18 juni 2011
burne skrev:
Jag undrar vad det finns för dieselbilar som har mekaniskt styrd dieselpump så man kan skruva upp bränslet med justeringsskruv?

Alla gamla sug och Turbodieslar (Vissa kallar felaktigt sin 940 diesel för TDi vilket den inte är). Inte TDi, CDi, JTD osv. Inga direktinsprutade alltså. Gamla mersor fram till ca 1995, Volvo D24... osv. Tänker du på nån speciell bil?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

32 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
Tänker egentligen inte på någon speciell bil utan rent allmänt vad man kollar efter för att veta att det är mekniskt.

Om man ser till driftsäkerhet är då ett mekaniskt sprut bättre än ett elektroniskt styrt?

116 Inlägg
19 juni 2011
bla toyota hiace med motorkode 2l og 2lt 1990- 2000 har mekanisk pumpe. landcruiser 60 3L har også mekanisk , hiluxen fra 1980 - 95 har orgså mekanisk. nissan patrol fra ca 1980. vw taro har også mekanisk pumpe.

Forummoderator
17 996 Inlägg
19 juni 2011
burne skrev:
Tänker egentligen inte på någon speciell bil utan rent allmänt vad man kollar efter för att veta att det är mekniskt.

Om man ser till driftsäkerhet är då ett mekaniskt sprut bättre än ett elektroniskt styrt?

Ett mekaniskt har ju större toleransnivåer och absolut ingen elektronik inblandad. Hela elsystemet kan brinna upp - bilen går ändå. Visst är det driftsäkrare!

Som exempel kan nämnas att jag 2004 när den stora stormen var så körde jag min gamla mersadiesel igenom en DJUP vattensamling på en större väg. Bilen bakom kom halvägs innan den stannade...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

32 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
Låter vettigt.

Vilka VW har mekaniskt?

Forummoderator
17 996 Inlägg
20 juni 2011
burne skrev:
Låter vettigt.

Vilka VW har mekaniskt?

Alla fram till 1991. Golfar som heter 1.9 TD fram till ca 1995. Passater som heter 1.9TD. Samma för vento. Den snurran ger 90 hk om jag kommer ihåg rätt. LT31 diesel. (Samma maskin i Volvo 240/740/940 heter då D24)

Alla som heter TDi eller SDi är den nyare varianten. Volvo 850 TDi är en VW-motor isatt på licens.

Gamla Audi 100 till 1991 har en dieselvariant av femman som är mekaniskt sprut.

BMW:s 525 TDS är mekanisk. Den ger hela 143 hk är är undebar att köra. Känslig pump dock. Opel omega 2.5 TD är samma Bmw-maskin.

Hade en Golf GLD -81:a en gång. Den gick i princip gratis. Nya direktinsputade är inte speciellt känsliga mot kyla. De går oftast att starta utan glödning ner mot noll-strecket. Gamla mekaniska virvelkammardieslar (Wiki...) är som sagt inte alls förtjusta i dåliga glödstift. De är även känsliga mot kyla om de rullat 40-50 tusen mil. Kan vara svårstartade då. Har dock haft Mersor som rullat 70000 mil utan problem.

Vågar nog påstå att den bästa dieseln är en MB W123 240 eller 300D dessutom skattebefriad. Min gamla 300D W124 finns det film på min sida. Den sexan ger 109 hk och går i princip som en bensinbil. Fast goare.

32 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
Tack för svaren. Vilka passater har samma insprutningssystem som gamla V70 tdi? Inte common rail utan det som V70 hade innan.

Sök