Det finns som Growe skrev många faktorer som spelar in.
Men om du har två identiska bilar när det gäller vikt, kraft och däck osv.
Men med olika hjulbas, beror det helt enkelt på viktfördelningen om bilen sladdar mer eller mindre eller snabbare eller långsammare.
På en bil med kort hjulbas flyttas mer vikt till framaxeln vid en inbromsning som gör att bakaxel tappar fäste, medans på en bil med lång hjulbas så flyttas inte lika mycket vikt till framaxeln vilket gör att bilen har mer vikt på bakaxeln och därför mer fäste, och har därför svårare att sladda/tappa fäste.
Och viktfördelningen har även stor betydelse på hur snabbt eller långsamt en bil sladdar.
Men som sagt så finns det många faktorer som har betydelse.
Tex så sladdar en trimmad pickup utan flak och blanka däck lätt på en blöt bana.
Medans en fiat uno som går på tre cylindrar och har 20 cement säckar i bagaget med splitter nya bakdäck på torr vägabana har svårare för det.
Så mycket spelar in mer än lång eller kort hjulbas.