3810
Sök

Sladdar man mindre med bilar med kort hjulbas

Tell the world that Jesus lives
177 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
#1
Låt säga att man tar en Peugeot 205 mot en Peugeot 405, vilket bil sladdar man då mest med i rally? Är det den med lång eller kort hjulbas?

Smålänning
7 883 Inlägg
19 juni 2011
#2
Nej, men en längre bil kräver mer sladd för att ta sig runt hårnålar snabbt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Tell the world that Jesus lives
177 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
#3
twin_cam skrev:
Nej, men en längre bil kräver mer sladd för att ta sig runt hårnålar snabbt.

Går det fortare rent generellt med en bil som har kort hjulbas?

Smålänning
7 883 Inlägg
19 juni 2011
#4
Nä det skulle jag inte tro, beror mest på dne bakom ratten, en lång bil är stabilare.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

7 393 Inlägg
19 juni 2011
#5
om man säger så här,, en bil med lång hjulbas är lättare att häva en sladd med då sladden inte kommer lika tvärt,,


1 758 Inlägg
20 juni 2011
#6
Mycket lättare att balansera en längre bil när man ligger på ställ, en kortare bil blir snabbare i sina rörelser.

50 Inlägg
21 juni 2011
#7
Kortare hjulbas gör att bakdelen "svingar" snabbare. Vid halare underlag så är längre hjulbas att föredra pga mer tid till korrektion.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
21 juni 2011
#8
det är så många faktorer som spelar roll en lång bil sladdar långsammare..det har jag märkt när jag lekte med skolbussen jag körde förra vintern inte så där jätte stor men en transit med dubbelmontage och extralång extra hög
den var väldigt långsam och när den väl klev ut så gick det att åka riktigt brett

men en annan sak som är till fördelen med en liten bil eller åtminstånde fiat unosar är att dom aldrig kan rotera runt ett helt varv utan endast vänder runt så dom börjar gå baklänges i lite vinkel och sen rätar upp sig

vaför dom gör så har jag ingen aning om har verkligen försökt få rotation men inte ens i 120 vänder dom runt ett varv

Kör fort så hinner inget hända...

772 Inlägg
21 juni 2011
#9
Det finns som Growe skrev många faktorer som spelar in.

Men om du har två identiska bilar när det gäller vikt, kraft och däck osv.
Men med olika hjulbas, beror det helt enkelt på viktfördelningen om bilen sladdar mer eller mindre eller snabbare eller långsammare.

På en bil med kort hjulbas flyttas mer vikt till framaxeln vid en inbromsning som gör att bakaxel tappar fäste, medans på en bil med lång hjulbas så flyttas inte lika mycket vikt till framaxeln vilket gör att bilen har mer vikt på bakaxeln och därför mer fäste, och har därför svårare att sladda/tappa fäste.

Och viktfördelningen har även stor betydelse på hur snabbt eller långsamt en bil sladdar.
Men som sagt så finns det många faktorer som har betydelse.

Tex så sladdar en trimmad pickup utan flak och blanka däck lätt på en blöt bana.
Medans en fiat uno som går på tre cylindrar och har 20 cement säckar i bagaget med splitter nya bakdäck på torr vägabana har svårare för det.
Så mycket spelar in mer än lång eller kort hjulbas. smile

164 Inlägg
21 juni 2011
#10
Skulle föredra att åka o sladda med en go-cart jämfört med en Limousine som är 8,60, tror inte limousinen är lättare att hålla på ställ än go-carten....


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
21 juni 2011
#11
En bil med långhjulbas kan man hålla långa fina sladdar med på vintern. Bilar med korthjulbas är svårare att hålla ut röven på länge.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Forummoderator
18 003 Inlägg
21 juni 2011
#12
marwin_of_sweden skrev:
En bil med långhjulbas kan man hålla långa fina sladdar med på vintern. Bilar med korthjulbas är svårare att hålla ut röven på länge.

Morsans Smart är bakhjulsdriven och har ESP. Får den sladd på vintern är denna omöjlig att häva. provat själv efter som hon klagat på att hon snurrade ett halvt varv i en rondell. Det går bara inte att häva... Snurrade runt på en stor parkering en stund och trots ESP försöker stabilisera bilen i hastigheter runt 40 km/h så snurrar den som en smörklick i stekpannan...

300M som jag har är framhjulsdriven. Världens bästa vinterbil!
Senast redigerat av Dieselsmurfen (21 juni 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
21 juni 2011
#13
wange_82 skrev:
Skulle föredra att åka o sladda med en go-cart jämfört med en Limousine som är 8,60, tror inte limousinen är lättare att hålla på ställ än go-carten....

har testat med 13meter buss och dom är bra långsamma om dom ens kliver ut på sladd

transiten jag körde skola för ett par år sen gick att åka hur brett som helst utan problem synd bara att det fattades 150hk för att det ska orka

filmade en dag när jag väntade på att min andra tur skulle börja det går sjukt sakta men brett
inte så lätt att filma sig själv men iallfall

spola åtminstånde 20sec..är ett kort klipp men kunde inte redigera det när jag la upp skiten
http://s38.photobucket.com/albums/e109/ … deo000.mp4

Kör fort så hinner inget hända...

216 Inlägg
21 juni 2011
#14
wange_82 skrev:
Skulle föredra att åka o sladda med en go-cart jämfört med en Limousine som är 8,60, tror inte limousinen är lättare att hålla på ställ än go-carten....

kompisens s90 limo är en jävla hävmaskin på vintern:D hur trevlig som helst.
Men sen kommer på tankar om tex i rally-vm förr dåtidens 2wd bilar dom körde va ju rätt stora å långa bilar (manta,Ascona o.s.v) om de nu var för att de inte fanns nåt små vet ja ej, men dagens som wrc-fiestor är ju bra mkt mer vägvinnande men de beror ju på utvecklingen. jätte svårt å säga va som är rätt å fel beror nog på förarens tycke å smak

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall

. . . .[brehas spar tid!!] . . .
264 Inlägg
21 juni 2011
#15
Growe skrev:
wange_82 skrev:
Skulle föredra att åka o sladda med en go-cart jämfört med en Limousine som är 8,60, tror inte limousinen är lättare att hålla på ställ än go-carten....

har testat med 13meter buss och dom är bra långsamma om dom ens kliver ut på sladd

transiten jag körde skola för ett par år sen gick att åka hur brett som helst utan problem synd bara att det fattades 150hk för att det ska orka

filmade en dag när jag väntade på att min andra tur skulle börja det går sjukt sakta men brett
inte så lätt att filma sig själv men iallfall

spola åtminstånde 20sec..är ett kort klipp men kunde inte redigera det när jag la upp skiten
http://s38.photobucket.com/albums/e109/ … deo000.mp4

Sjujävla fordon o testa och sladda med wink

*Gasa bör man annars dör man,* Man har inte hållit tillräckligt om man inte smakar diketskanten ;)

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
21 juni 2011
#16
_JLarsson skrev:
Growe skrev:
wange_82 skrev:
Skulle föredra att åka o sladda med en go-cart jämfört med en Limousine som är 8,60, tror inte limousinen är lättare att hålla på ställ än go-carten....

har testat med 13meter buss och dom är bra långsamma om dom ens kliver ut på sladd

transiten jag körde skola för ett par år sen gick att åka hur brett som helst utan problem synd bara att det fattades 150hk för att det ska orka

filmade en dag när jag väntade på att min andra tur skulle börja det går sjukt sakta men brett
inte så lätt att filma sig själv men iallfall

spola åtminstånde 20sec..är ett kort klipp men kunde inte redigera det när jag la upp skiten
http://s38.photobucket.com/albums/e109/ … deo000.mp4

Sjujävla fordon o testa och sladda med wink

har testat att både köra och åka med i ledbuss på sladd..det var dock värdelöst iallfall om det är främre delen som driver inge skoj alls..eller lite fränt att åka med

kan säga att manöverprovet med buss är riktigt spännande känndes som att man ALDRIG vill få ofrivillig sladd med en buss i 90km/h för då lär man dö så otäckt det var under "kontrolerade" former

Kör fort så hinner inget hända...

536 Inlägg
26 september 2011
#17
http://www.garaget.org/?car=82379&image=2510636 fråga honom hur det är med att sladda! wink

Konsult
1 247 Inlägg
26 september 2011
#18
Kalle_Finnen skrev:
http://www.garaget.org/?car=82379&image=2510636 fråga honom hur det är med att sladda! wink

Eller http://www.garaget.org/?car=249839 kanske wink


536 Inlägg
26 september 2011
#19
Tagg3N skrev:
Kalle_Finnen skrev:
http://www.garaget.org/?car=82379&image=2510636 fråga honom hur det är med att sladda! wink

Eller http://www.garaget.org/?car=249839 kanske wink

Japp ;P Fråga Jonny faktiskt om detta, och han sa iaf att det inte är så stor skillnad! smile men det handlar juh om den som sitter bakom ratten med för den delen! wink


Sök