Hejsan, klantig som man är så kopplade jag batteripolerna fel på min Audi Coupé 2.3e (-89).
Batteriet satt påkopplad ungefär 20 sekunder+ och generatorn började låta illa och gav ifrån sig vit plast/gummirök. Notera att Nyckeln INTE satt i under händelsen. så endast saker som Generator och fläktmotor eller kanske tillochmed databoxen har fått sig en rejäl smäll? Om inte något relä eller någon komponent smält ihop vill säga
Bilen är iaf stendöd nu och ger inte ett liv ifrån sig. Ingen ynka liten lampa vill lysa.
Jag är inte säker på om elsystemet tog stryk då jag endast testat med kassa batterier efter händelsen. men inte ens en liten instrumentlampa vile blinka till. Batterierna jag testade med efteråt drogs genast ur och gav mig ynka 4 volt och ibland mindre. Jag upptäckte oxå att pluskabeln och jordkabeln som skall fästas på batteriet har full kontak mellan varan. Multimeter visar alltså på full kontakt utan motstånd mellan kablarna utan batteri tillkoplpplat. Även motorblock och pluskabel har kontakt. Ska det verkligen vara så?
Någon som vet om det finns någon huvudsäkring som gått? eller om någon komponent/del har smält ihop och gett mig kortslutning? kanske kabelhöljen som smält bort och fått kontakt mot karossen?
Så jag undrar: Ska det verkligen vara full kontakt mellan Batterikablarna +/- utan ett batteri ikopplat?
Kan den rykande startmotorn eller dess anslutande kablar orsakat en kortslutning?
har någon annan erfarenhet av detta misstag, och hur död tror ni min älskling är?
Vet inte om jag fick med allt eller om jag skrev litet luddigt men jag är väldigt tacksam för alla idéer och svar!
Mvh/ KaffeKillen
Edit: ska testa med frächt batteri inom kort!