3424
Sök

Kopplade batteripolerna fel utav misstag på min Audi Coupé 2.3e, = Stendöd [PROBLE LÖST]

24 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
#1
Hejsan,  klantig som man är så kopplade jag batteripolerna fel på min Audi Coupé 2.3e (-89).

Batteriet satt påkopplad ungefär 20 sekunder+  och generatorn började låta illa och gav ifrån sig vit plast/gummirök. Notera att Nyckeln INTE satt i under händelsen. så endast saker som Generator och fläktmotor  eller kanske tillochmed databoxen har fått sig en rejäl smäll? Om inte något relä eller någon komponent smält ihop vill säga sad

Bilen är iaf stendöd nu och ger inte ett liv ifrån sig.  Ingen ynka liten lampa vill lysa.

Jag är inte säker på om elsystemet tog stryk då jag endast testat med kassa batterier efter händelsen.  men inte ens en liten instrumentlampa vile blinka till. Batterierna jag testade med efteråt drogs genast ur och gav mig ynka 4 volt och ibland mindre.  Jag upptäckte oxå att pluskabeln och jordkabeln som skall fästas på batteriet har full kontak mellan varan.  Multimeter visar alltså  på full kontakt utan motstånd mellan kablarna utan batteri tillkoplpplat. Även motorblock och pluskabel har kontakt.  Ska det verkligen vara så? yikes    Någon som vet om det finns någon huvudsäkring som gått? eller om någon komponent/del har smält ihop och gett mig kortslutning?  kanske  kabelhöljen som smält bort och fått kontakt mot karossen? 

     Så jag undrar: Ska det verkligen vara full kontakt mellan Batterikablarna +/- utan ett batteri ikopplat?

     Kan den rykande startmotorn eller dess anslutande kablar orsakat en kortslutning?
                         
     har någon annan erfarenhet av detta misstag,  och hur död tror ni min älskling är? sad



Vet inte om jag fick med allt eller om jag skrev litet luddigt men jag är väldigt tacksam för alla idéer och svar!

Mvh/ KaffeKillen

Edit:  ska testa med frächt batteri inom kort!
Senast redigerat av KaffeFantasten (26 juni 2011)

612 Inlägg
26 juni 2011
#2
Nej, ska inte vara kontakt så. Börja med att koppla loss generatorn och se om det blir någon skillnad.

24 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
#3
Okej,  Ska Ska se över detta innan jag försöker med ett nytt batteri.

Någon som vet vad som brukar ta stryk vid dessa misstag?

Proffa
282 Inlägg
26 juni 2011
#4
Först..hur fick du ens dit batteriskorna fel väg??


Forummoderator
18 003 Inlägg
26 juni 2011
#5
Som G-sson skriver: Generator ska kopplas bort. Den är nog död...

Vid backmatning av spänning kan en del hända men behöver inte göra det! Sök efter en huvudsäkring! Se insrt.bok eller hoppas på nån kunnig Audikännare svarar. Googla går ju med... Finns väl Audiforum?

Efter du kopplat bort gen mäter du först så inte det är generalkortis mellan polerna innan nyladdade batteriet stoppas i.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 198 Inlägg
26 juni 2011
#6
thePaavo skrev:
Först..hur fick du ens dit batteriskorna fel väg??

Är väl ingen match...

24 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
#7
Hej igen,  Hur jag fick dit dem på fel poler var självförvållat.  jag hade helt enkelt lite bråttom smile

Jag gjorde iaf som G-sson sa.  kopplade lös Generatorn och säkerhetskollade batterianslutningarna. Kortisen försvan och endast en svag kontakt med en massa motstånd fans kvar.  enligt våra andra 3 bilar verkar det normalt.  så jag slängde på batteriet,  rätt kopplat den här gången och vips så funkade allt som det ska! wink  Startar med en gång och alla lampor och instrumenttillbehör fungerar utan problem!

Blir nog till att leta efter en ny generator från skroten nu eller sno från plastfarsans 100 med samma motor! big_smile

Jag får tacka och bocka så mycket, G-sson och Dieselsmurfen!


Sök