3751
Sök

Kondensator

12 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
Tjenare!

jag har lite problem med strömen till ljudet i bilen då det svajar i styrkan på lyserna, jag undrar nu om det går att köra 2 st slutsteg på en kondensator, med andra ord en kabel in från batteriet och 2 st ut till 2 slutsteg, skulle uppskatta svar.

om det inte funkar, vad skulle ni rekommendera

12 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
http://www.mds.se/sv/product/5451/Sonda … ondensator

denna hade jag tänkt mig och slutstegen är inte jättestarka, runt 200w st

Team dBakuten
3 453 Inlägg
29 juni 2011
Jag skulle inte använda en kondensator utan jag skulle kolla över laddning och uppdatera batteribanken. Har du strömproblem med två små steg är INTE en kondensator lösningen. Släng den eller använd den som en voltmätare eller dyligt. BATTERIER är vad du behöver.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

147 Inlägg
29 juni 2011
extra batteri är alltid bra kondning gör strömen går snabbare fram till steget ex vid varje basslag och jag har 3sterg på en kondning

Team dBakuten
3 453 Inlägg
29 juni 2011
fcm skrev:
extra batteri är alltid bra kondning gör strömen går snabbare fram till steget ex vid varje basslag och jag har 3sterg på en kondning

Jo så var det nog för 15 år sen.. Välkommen till 2000-talet. wink

Han behöver BATTERIER.. Om inte en översyn över kablaget och eventuellt skicket på startbatteriet.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

1 581 Inlägg
29 juni 2011
Som tokken skriver så ger inte en kondensator mer ström, det är mer eller mindre för syns skull.
Skaffa 50mm2 kabel från batteri och lika grov jord. Lika grov kabel mellan generator och batteri så blir det nog bättre. Sen kan du dela med delningsblock i bak ner till 35mm2 kabel eller 25mm2 till stegen beroende på hur grova kablar du får in i anslutningarna. Jorda även i bak direkt in till stegen så grovt det går på plåtren yta. Blir det inte bättre så får du nog kolla om generatorn laddar som den ska och sist batteriet.
Senast redigerat av Fellow (30 juni 2011)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
29 juni 2011
Sätt en kondensator vid varje lampa fram så gör de nytta för dippande ljus........annars? Nopes....

Håller med Tokken och Fellow här..........igen......

Och med risk för att låta spydig och tyken Infectoruz.........
SÖK nästa gång innan du har en fråga.........

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

115 Inlägg
30 juni 2011
Att sätta i ett extra batteri för att driva två steg på 200W styck låter väldigt överdrivet.

En kondensator fungerar på samma sätt som ett batteri i princip. Den laddas upp och laddas ur på samma sätt som ett batteri, fast mycket snabbare. Det innebär att du kan plocka ut mycket effekt ur kondensatorn under korta perioder utan att den suger allt för mycket ur batteriet.
Den gör inte att steget drar mindre ström, utan jämnar ut strömmen steget drar ur batteriet. Drar steget en konstant ström så gör kondensatorn ingen nytta, men så är inte fallet.

Håller dock med om att detta inte ska behövas heller på två såpass små steg. Har du ordentliga jordpunkter och pluskablar till stegen, så ligger ditt problem någon annanstans. Gammalt batteri eller bristfällig laddning.
Senast redigerat av Chris_Allmighty (30 juni 2011)

12 Inlägg
30 juni 2011
Trådstartare
okok tack för alla svar, och jo visst google är väldigt bra saker, men det är inte alltid man hittar svar där heller och inte alltid svar som man förstår har även dyslexi så inte alltid så lätt för mig att lösa en uppsats om att dra en kabel på 1 meter wink . jag kan endel men långt ifrån allt, men tack ändå.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 juni 2011
Går även att söka här på forumet och då får du garanterat en massa bra svar! wink I ditt fall behövs dock ingen kondensator, vilket redan har sagt, se istället över kablage och anslutningar samt ditt batteri.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

12 Inlägg
1 juli 2011
Trådstartare
japp, batteriet är nästintil nytt men ska kolla över kablarna lite

Sök