3558
Sök

Rekomendationer för B2 es8

21 761 Inlägg
3 juli 2011
Portens längd beror på kombinationen av lådvolym+portarea+avstämning, därför kan man inte säga några generella saker. Visst går det att räkna ut en massa lådvolymen med vissa portar som har en viss area och sedan sammanställa en tabell som är lättöverskådlig, men det säger ju ändå inget om någon av dessa lådor passar till det aktuella elementet. smile

Gör rekommenderad låda till en början, Jimmy är kunnig.

2 035 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
Ja okej.

Men om man tar EN bas i en portad låda. Samma rör längd men ökar volymen, vad händer då?
Och om man minskar volymen vad händer då?

Lite sånna generlla grejer kan man väl gå på?

Biljudsveteran sen 1984!

1 468 Inlägg
3 juli 2011
Drönirettab skrev:
bosabengt skrev:
Men hur f kan man ha ett så långt rör?

I hans fall berodde det på att kombinationen av portarea+lådvolym+avstämningsfrekvens innebar att röret blev så långt. Med 4" port så hade röret blivit väsentlligt kortre för samma avstämning. smile

och mera flås roll

Det stora röret är också en anledning till att man får mindre flås i porten.

37hz blev avstämningen på lådan med det röret på 90cm.

Det blev KANON i volvon iaf.

Så det är Min personliga rekomenadtion då jag vet att det iaf funkade i min bil. men smaken är som baken.

Funkar ju inte i alla bilar. roll

21 761 Inlägg
3 juli 2011
Om lådvolymen ökas men att man behåller samma portlängd+portarea, då sänks avstämningen.
Om lådvolymen minskas men att man behåller samma portlängd+portarea, då ökar avstämningen.

1 468 Inlägg
3 juli 2011
bosabengt skrev:
Ja okej.

Men om man tar EN bas i en portad låda. Samma rör längd men ökar volymen, vad händer då?
Och om man minskar volymen vad händer då?

Lite sånna generlla grejer kan man väl gå på?

om du ökar lådans volym så sänker du avstämningen och basen kommer röra sig mer och den kommer lättare att bottna.

Minskar du volymen så kan basen bli varm och lättare gå sönder/brännas.

Om intresse finns så jag lyckade aldrig bottna min 8a och jag mosade in riktigt med effekt. som mest 2000rms till min 8a i 2 ohm (en enda 8a) och den älskade det^^

Riktig muskel 8a enligt mig smile

2 035 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
Tack för bra info!

frågan är om du fick ut alla 2000 w rms till åttatummarn?

2000w rms i två ohm. =O) fin fint! Jag kommer ju köra två st i 1 ohm så blir kanske inte SQ. Men får se.

Biljudsveteran sen 1984!

1 468 Inlägg
3 juli 2011
bosabengt skrev:
Tack för bra info!

frågan är om du fick ut alla 2000 w rms till åttatummarn?

2000w rms i två ohm. =O) fin fint! Jag kommer ju köra två st i 1 ohm så blir kanske inte SQ. Men får se.

det var lika mycket effekt som jag spela 147db med en solox 18 med iaf.

Men riktigt 2000rms e d nog inte. men runt 15-1600rms iaf smile

Autostudio E-7000 heter steget jag använde mig utav smile
Senast redigerat av Leo86 (3 juli 2011)

2 035 Inlägg
3 augusti 2014
Trådstartare
Då allt vad bilstereo hette lades på is för ett tag sen så har jag nu kommit till skott att färdigställa allt.

Gjorde baslådan enligt jimmys spec och gjorde röret 20 cm långt. När röret plus trattar var på plats så är det nu ca 2 cm mellan tratt och baksida på lådan. alltså inte mycket. Vad göra?

Biljudsveteran sen 1984!

2 035 Inlägg
5 augusti 2014
Trådstartare
Någon som har tips på vad jag kan göra?

Biljudsveteran sen 1984!

2 035 Inlägg
8 augusti 2014
Trådstartare
Vad kan jag göra och vad blir avstämningen nu?

Jag kommer att testa med att korta porten men frågan är om det blir optimalt.

Biljudsveteran sen 1984!

1 494 Inlägg
8 augusti 2014
Är ingen lådexpert men du kan ju flytta ut röret lite så att det sticker ut en bit på utsidan, det blir inte snyggt men det funkar. Röret ska väl vara minst sin egen diameter ifrån närmsta vägg med så att luften kan passera fritt och tänk på att volymen på lådan också förändras pga att du har ''tagit ut'' en del av porten utanför lådan.

Rätt mig om jag har fel :o

2 035 Inlägg
9 augusti 2014
Trådstartare
Ja det stämmer det du säger. Men baffeln som er basarna sitter i just nu, där är ju hålet anpassat efter tratten och är ju betydligt större än 4".

Men jag verkar ha bränt den ena basen totalt för det nästan tjuter om den om jag trycker in konen lite.

Hade 40% gain och subsonic på 30hz. Körde rock på hög volym i ca 1 timma.

MEN basen gick sönder efter att ha lyssnat på radio på mycket låg volym dan efter.
Senast redigerat av bosabengt (9 augusti 2014)

Biljudsveteran sen 1984!

Sök