3385
Sök

V70 tdi -97 slö, ryker och är svårstartad

53 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare
#1
Hejsan.

Jag har en v70 tdi -97 som är lite slö och ryker ganska mycket när man gasar på ordentligt. Den är dessutom svårstartad när det är kallt. Vad skulle det kunna vara för fel? Timingen på dieselpumpen kanske?

2 656 Inlägg
5 juli 2011
#2
peterax skrev:
Hejsan.

Jag har en v70 tdi -97 som är lite slö och ryker ganska mycket när man gasar på ordentligt. Den är dessutom svårstartad när det är kallt. Vad skulle det kunna vara för fel? Timingen på dieselpumpen kanske?

lyser lamda lampan eller va den kallas orange med nått grönt i?


53 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare
#3
Nej, lambda lampan lyser inte

529 Inlägg
5 juli 2011
#4
Låter som att pumpen är lite felställd! Tror en pumpinställning löser dina problem!

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

41 Inlägg
5 juli 2011
#5
kan ju prova byta diesel filtret : )

116 Inlägg
5 juli 2011
#6
En pumpinställning och ett nytt filter när du ändå är i farten smile!

53 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
#7
Ok, är pumpinställning något man skulle kunna göra själv? Har hört att det ska vara svårt och att man behöver specialverktyg.. Men jag vill ju gärna göra det själv smile

116 Inlägg
6 juli 2011
#8
Det absolut bästa / säkraste är ju att lämna till lokal Volvo verkstad om man inte känner sig helt säker på vad och hur man skall göra smile

53 Inlägg
15 augusti 2011
Trådstartare
#9
Jag lämnade in bilen på en diesel-verkstad. Dom kollade om pumpen behövde ställas in men den stod rätt. Dom sa att bilen inte va speciellt slö men att den rök alldeles för mycket. Den gick inte igenom besiktningen förra året pga för dåliga avgaser(för högt k-värde). Fick ett tips av verkstan att jag skulle plugga egr (avgasåtercirkulering som ska förbättra avgaserna) för att få den o ryka mindre. Jag gjorde det men den ryker lika mycket fortfarande. Jag köpte ett medel av dom som man kunde hälla i bränslet och sedan köra hårt med bilen. Det hette diesel-nektar och man kunde hälla en halvliter i en full tank, det skulle tydligen kunna göra skillnad på avgasvärdena och fungera mycket bättre än det man köper på macken.. ska prova och återkomma med resultatet!

Att den är svårstartad när det är kallt kunde bero på glödstiften och dom tror jag inte att jag kollat ordentligt, har bara testat dom med multimeter men dom kunde tydligen vara dåliga trots att det blir kontakt i glödstiftet när man mäter.

1 313 Inlägg
15 augusti 2011
#10
Felkoder?

Gjorde dom en dynamisk pumpinställning eller kollade dom bara markeringen?

Annars borde du  plocka bort insuget och inspektera detta, jag kan nästan garantera att kanalerna är helt igensatta av sot och skit vilket gör att motorn får för lite luft = Svartrök.. jobbigt som fan att rengöra men helt klart värt att prova...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

53 Inlägg
15 augusti 2011
Trådstartare
#11
Dom kopplade in dator så jag antar att dom gjorde en dynamisk inställning. Dom hittade inga andra felkoder heller vad jag förstod.

Man kanske skulle ta en titt på insuget då..

Längtar efter sommaren
41 Inlägg
12 september 2011
#12
det är ju en diesel, dom brukar va slöa och ryka mhelvete tongue ne men skämt åsido, det kan vara dieselfiltret som är tjockt, eller oxå har du ställt på´n lite mycket smile men har den rykt länge? för när den har gjortdet brukar dom bli lite slöare med tiden eftersom dieselrök inte är så skonsamt för katten.

Mvh

Laddtryck är det roliga i livet :P www.garaget.org/Wallskog

4 001 Inlägg
12 september 2011
#13
kolla så att alla vaccumslangar sitter som dom ska, det sitter bl.a en på insugsröret som brukar gå av och då blir det helt fel med laddtrycket

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Mercedes-Benz Diesel
167 Inlägg
12 september 2011
#14
kolla dett där med insuget. jag tror att den får för litte laddtryck det kan ju vara så att du har en spricka i ic,n

kärlek växer inte på träd den tillverkas i tyskland <3

1 043 Inlägg
12 september 2011
#15
Kolla även oljefällan som sitter vid luftfiltret så att den inte läcker, den ska vara torr på utsidan om inte byt den.
Om den läcker så ryker den mer.

337 Inlägg
12 september 2011
#16
härlig verkstad som inte är ute efter att hitta felet utan bara snabba tillfälliga lösningar. "häll i det här o gasa järnet" haha vilket jävla skämt...


53 Inlägg
18 september 2011
Trådstartare
#17
Har nu rengjort insuget men ingen märkbar skillnad. Jag fick rent dom mindre kanalerna i insuget men det stora "röret" blev inte så bra rengjort på den inre halvan, svårt att komma åt. Kom på efteråt att man kunde ju kört med högtryckstvätt.. Det var även mycket skit i insugskanalerna i toppen men det rengjorde jag inte, tänkte att det kunde komma ner massa skit på ventilerna.

Har även kört en tank med medlet(diesel-nektar) i tanken men den ryker lika mycket(kanske mer roll) fortfarande. Om medlet verkar eller inte beror ju såklart på vad felet är, om det är mycket skit i insprutningssystem och förbränningsrum kanske det kan hjälpa, vad vet jag.

Nytt dieselfilter(biltema) har jag också satt dit.

Om den är påställd så är väl det elektriskt? Eller finns det nån mekanisk justering?

53 Inlägg
19 september 2011
Trådstartare
#18
Mitsuhini skrev:
härlig verkstad som inte är ute efter att hitta felet utan bara snabba tillfälliga lösningar. "häll i det här o gasa järnet" haha vilket jävla skämt...

Ja visst låter det lite skumt, men det va en erfaren dieselmekaniker som hade fått ner K-värdet(rökmängden vid besiktningen) på flera bilar med hjälp av det medlet. Det va verkstan "el och diesel" i Aneby där "dieselmeken" som finns på dieselclubsweden jobbade så jag tror inte han va helt ute och cyklade... Men men, det verkar inte funka för mig iaf, kanske beror på att det inte är ett sånt fel som löses med hjälp av medlet, typ skit i förbränningsrum/spridare mm.

1 313 Inlägg
19 september 2011
#19
Eller så säger du till på bilprovningen att dom inte får gasa skiten ur den, utan att dom gör en visuell kontroll på den istället..dvs, kollar om den svartryker för mycket vid varv under belastning..vilket är betydligt bättre för motorn än att stå och gasa som en dåre i friläge....

Min Mazda Diesel sköt dom blockpackningen, sedan dess har jag inte låtit dom göra en enda kontroll på avgaserna på det sättet...utan endast visuell kontroll

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

1 313 Inlägg
19 september 2011
#20
peterax skrev:
Har nu rengjort insuget men ingen märkbar skillnad. Jag fick rent dom mindre kanalerna i insuget men det stora "röret" blev inte så bra rengjort på den inre halvan, svårt att komma åt. Kom på efteråt att man kunde ju kört med högtryckstvätt.. Det var även mycket skit i insugskanalerna i toppen men det rengjorde jag inte, tänkte att det kunde komma ner massa skit på ventilerna.

Har även kört en tank med medlet(diesel-nektar) i tanken men den ryker lika mycket(kanske mer roll) fortfarande. Om medlet verkar eller inte beror ju såklart på vad felet är, om det är mycket skit i insprutningssystem och förbränningsrum kanske det kan hjälpa, vad vet jag.

Nytt dieselfilter(biltema) har jag också satt dit.

Om den är påställd så är väl det elektriskt? Eller finns det nån mekanisk justering?

Mekanisk justering finns inte, Och Någon trimbox sitter det inte på bilen??

Hur ser luftfiltret ut?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.


Sök