2700
Sök

Taunus 1959

41 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
#1
Egentligen ogillar jag ordet "Rullande Renoveringsobjekt". Det ger en klang av ett projekt som aldrig kommer bli klart. Men min bil är ett sådant och även om det mest är småpill på den så lägger jag upp den som en projekttråd, mest för att kunna dela med mig av sådant som händer, ny kunskap, delar osv.
http://img89.imageshack.us/img89/4854/dsc09543p.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Tanken är att jag i sommar ska ge mig ut på en liten jakt på reservdelar, skogsvrak osv för att komplettera det som saknas och byta ut slitna delar mot fräshare. Vi får se hur det går. En tripp upp till Sundsvall är iallafall planerad.

Idag fick jag hem denna - En gummibussning för upphängningen av växellådan. Denna finns inte nytillverkad, så det är en 50 år gammal NOS-del som var ett helsike att få tag på. Snart är den på plats. För blinda så är det grejen till vänster som är ny.
http://img97.imageshack.us/img97/3592/gummi.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Är det någon som har tips på skogsvrak liggandes runt om i landet så mottages det tacksamt.
Söker även helröda baklampor då jag tror att 59:an ska ha sådana och inte orange-röda som jag har.


1 811 Inlägg
8 juli 2011
#2
Gillar skarpt ditt projekt, skall följas.


41 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
#3
Nya grejor kom på posten idag direkt från Tyskland. Det är så illa att inte ens oljefilter finns att finna i Sverige...
Men imorgon ska allt monteras och förhoppningsvis är allt som det ska efter det. Börjar sakna att få köra nu...

http://img812.imageshack.us/img812/1584/grejer.jpg

Uploaded with ImageShack.us


5 111 Inlägg
20 juli 2011
#4
Växellådskudden är väldigt likt PVns, vilken finns som repro, fast det är ju så klart inte säkert att måtten är i närheten av att vara lika....

Kul med fler veteraner här - för nog börjar man väl nästan kunna räkna en Taunus 59a dit vid det här laget?


166 Inlägg
20 juli 2011
#5
Mycket intressant!smile kommer följas!

41 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
#6
Bilen ser för övrigt väldigt bra ut undertill. Det finns ett eller två rosthål som jag tills vidare "lagat" med underredsmassa för att undvika att fukt kryper upp. Det största är på kanske 2 centimeter så det är nästan underbart bra.


41 Inlägg
8 juni 2013
Trådstartare
#7
Jag glömde bort denna tråd. Men som rullande renovering så har det ju inte hänt så mycket. Nu håller jag på att byta lite packningar och lagar ett läkande avgassystem. Generatorn har fått sig en omgång av en specialist och bromsarna ska renoveras under kommande veckor. I övrigt jagar jag hela tiden delar, så som plywoodbrädan i bagageutrymmet.

Kanske kan någon här bidra med lite närbilder på motorutrymmet, skruvar dekaler osv. Målet är att få ett originalutseende så allt modernt ska ut och ersättas med liknande prylar man hade på tiden det begav sig. Så väldigt detaljerade bilder mottages tacksamt.
Senast redigerat av Antila (8 juni 2013)


41 Inlägg
11 juli 2013
Trådstartare
#8
Bromsrenovering på gång. Att köpa nytillverkade bromscylindrar finns inte på kartan då de går på runt tusenlappen stycket. Istället försöker jag fixa det själv med lite rengöring och nya gummin. Vi får se om det håller.

Lite annat smått och gott är också fixat. Igår lade jag på det sista lagret lack på det signalhorn jag plockade från ett skogsvrak. Ska bli skönt att äntligen få höra originaltutan ljuda när jag trycker på rattstången.


Grenröret har fått puts lack och ny packning. En sprilans NOS flänspackning instoppad och lite blandade bromsdetaljer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/163/162865/162865-c65a68765fdbaf86cf7776f4bc67fe99.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/163/162865/162865-0bf95e18abc61ab6f8da4c9ccad1fee3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/163/162865/162865-540b9aa6fb44253ec7027b92a2cd6cb8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/163/162865/162865-9731db9158e55f15dcfe180e6c6705b1.jpg

Ny- och gammal kolv till huvudbromscylinder.
https://www1.garaget.org/gallery/images/163/162865/162865-fa113f40499bc12022dad630560892fa.jpg

Huvudbromsylinder renoverad, lackad och monterad. Nu hoppas jag bara att den håller tätt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/163/162865/162865-6d53141983e7765d9b62482d2de5c378.jpg

Signalhornet hade ärgat igen, men efter lite rengöring funkade det som förr.
https://www1.garaget.org/gallery/images/163/162865/162865-1505eb54135e3be223b4447d9c611c63.jpg
Senast redigerat av Antila (11 juli 2013)


41 Inlägg
2 augusti 2013
Trådstartare
#9
Vindrutespolningen har varit icke funktionerande under ett bra tag. Den funkade när jag köpte bilen, men lade snabbt av. Dags att laga!

Jag fick för ett tag sedan tag på en fungerande fotpump, men den var ihoprostad och allmänt ful så jag tänkte försöka laga upp originalet med hjälp av reservdelar från den fungerande pumpen.

Så här ser den ut. en gammal klassisk modell. Funktionen är enkel, man trampar, den suger från ena röret och sprutar ut i det andra.
Den blå koppen är ingen originaldel, utan kommer från köket och ämnar samla upp vätska från slangarna.
http://forumbilder.se/CF5KT/2013-12-07-02-02-20.jpg

Löstagen och skruvar borttagna, det var ingen stor kamp. Nu blir det spännande att se hur den ser ut inuti.
http://forumbilder.se/CF5KT/2013-12-07-02-09-09.jpg


ojoj, detta går inte att limma. Det verkar som att gummigrejen är bitvis helt upplöst. Nån som hällt frätande vätska i vattenbehållaren?
http://forumbilder.se/CF5KT/2013-12-07-02-10-18.jpg
Jämför med den gamla, fungerande pumpen.
http://forumbilder.se/CF5KT/2013-12-07-02-10-27.jpg
http://forumbilder.se/CF5KT/2013-12-07-02-13-16.jpg

Lagningen är förhoppningsvis enkel. Jag tog loss gummimattan från den funktionerande pumpen och flyttar över till den som satt i bilen. Förhoppningsvis fungerar det att använda mitt flytande tätningsmedel för att få det hela tätt. Jag har inte kunnat prova än då den ska torka i några timmar.
http://forumbilder.se/CF5KT/2013-12-07-02-20-22.jpg

http://forumbilder.se/CF5KT/2013-12-07-02-21-15.jpg

Vi får se imorgon...


Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
16 september 2013
#10
Kul projekt! Dessa är ju inte direkt vanliga på våra svenska vägar smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

2 Inlägg
24 september 2017
#11
Hej Thomas!
Dina inlägg innehåller några felaktiga påståenden.
Växellådsfäste (bakre motorfäste) finn sedan länge i Tyskland som nytillverkat.
Oljefilter är absolut inga problem. Det är samma som flera andra bilmärken och finns på din lokala Mekonomen- eller Biltemahandlare. Dom har förstås inte uppgifter på en gammal Taunus P2, men notera filterabrikatets art nr och lämna fram det, så fixar dom det. Hälsn/P2-Jörgen


2 Inlägg
24 september 2017
#12
En annat felaktigt påstående från dig är bakljusen. Tidiga -59`or hade samma bakljus som 58´an, dvs gula med en röd plutt i mitten. Ditt chassienummer som börjar med 108....indikerar att du har rätt lyktor till den bilen. Hälsn/P2-Jörgen


1 Inlägg
4 juni 2018
#13
Hej! Jag är nyfiken på vad du gjorde för attt få fart på signalhornet? Jag har ett identiskt, från en Volvo 140, har tagit isär det och det ser ut precis som ditt inuti också. Men...vad var det som hade ärgat ihop för dig? Jag begriper inte helt funktionen, vad som kan "kärva".


Sök