Du har en typisk "ungdomsbil". Den är för liten för en barnfamilj och för "gammal" för att attrahera medelålders singelgubbar med pengar över. Ungdomar med fast jobb köper också nyare bilar än så. Då återstår sommarjobbande, studerande ynglingar. De lägger pengar på annat under sommaren och kan möjligen tänkas köpa bil i höst. Men den målgruppen, särskilt de som inte har tummen mitt i handen, betalar gärna 10-15 lappar mindre för att få en bil med fler mil.
Just den prisklassen är nog lite svårare att sälja i överhuvudtaget. Singlar eller par med jobb har råd att köpa en betydligt dyrare bil och gör det också. Barnfamiljer som tänker mycket på ekonomin köper hellre en v70 för de pengarna än en trång S40. Folk som letar en andrabil att långpendla med dyker inte på första bästa trimmade s40 utan köper nog någonting lågmilat för driftsäkerheten och gärna så nytt som möjligt. Säkert gärna en småbil också för totalekonomins skull. Lite för dyr för många arbetslösa, lite för gammal för de med jobb, och de som kan och vill betala för den letar inte bil just nu.
Sedan ska man heller inte titta för mycket på Blocket-priser, eller snarare analysera dom på fel sätt. Man måste också titta på hur länge bilarna legat ute. En bil som har legat ute en vecka skulle jag säga har för högt pris. Sätter du "rätt" pris rasslar det bara till. Telefonen går varm och du har fått den såld första helgen. Visst betyder det att det antagligen hade gått att mjölka ur ett par lappar till, men då tar det också längre tid. De bilar som har rätt pris hinner du knappt se ute på annons, de går riktigt fort. Speciellt om läget är bra, t ex en större stad. Har du åttonde billigaste bilen på Blocket kan ju det faktiskt lika gärna innebära att du har den åttonde bilen med för högt pris.
Sammanfattningsvis har din bil tyvärr en liten ganska köpsvag målgrupp samtidigt som det verkligen inte är den tiden på året den målgruppen letar bil och dessutom är din bil lite i för fint skick (alltså för dyr).
Jag kan rekommendera att läsa lite i Adam Smith - Om nationernas välstånd, den första ekonomiska bibeln. Där kan du bland annat läsa om hur köparens och säljarens uppfattning om en varas värde om de inte överensstämmer i en lyckad affär justeras tills en överenskommelse nås, dvs till varans verkliga värde. Och varans verkliga värde är inte vad säljaren vill ha, utan vad någon är villig att betala för den.
Jag är inte ute efter att få dig att sänka priset för att skaffa mig en billig S40, jag är nöjd med att åka Saab. Men jag önskar dig lycka till med försäljningen