2873
Sök

Svårt att sälja begagnade bilar?

886 Inlägg
17 juli 2011
Det är lätt att säga att man är bland de billigaste på blocket, men när alla andra på blocket också har helt fel prisläge på sina bilar så hjälps inte det direkt.

Faktum är att en bil inte är värd mer än någon skulle betala för den, så om man inte får sålt den så är den inte värd priset. Alternativet då är att behålla den och sälja den ännu billigare nästa år.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
17 juli 2011
StarShine skrev:
haha, har du vaknat igen discokapten? trodde du gav upp innan? Det är bara som så, du är fastkörd på bmw och Saab. du skulle aldrig kunna tänka dig att köra volvo. så sluta med dina onödiga kommentarer.. passar det inte så sk*t i tråden helt och hållet..

Nog för att det är lite risk att gå OT så har jag haft ett flertalet volvos och letar faktiskt efter en just nu, och nog passar det mig, inse att du ligger för högt i pris bara, sluta gnäll om det så kommer det här att funka skitbra.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Rumpmas
3 860 Inlägg
17 juli 2011
Du har en typisk "ungdomsbil". Den är för liten för en barnfamilj och för "gammal" för att attrahera medelålders singelgubbar med pengar över. Ungdomar med fast jobb köper också nyare bilar än så. Då återstår sommarjobbande, studerande ynglingar. De lägger pengar på annat under sommaren och kan möjligen tänkas köpa bil i höst. Men den målgruppen, särskilt de som inte har tummen mitt i handen, betalar gärna 10-15 lappar mindre för att få en bil med fler mil.

Just den prisklassen är nog lite svårare att sälja i överhuvudtaget. Singlar eller par med jobb har råd att köpa en betydligt dyrare bil och gör det också. Barnfamiljer som tänker mycket på ekonomin köper hellre en v70 för de pengarna än en trång S40. Folk som letar en andrabil att långpendla med dyker inte på första bästa trimmade s40 utan köper nog någonting lågmilat för driftsäkerheten och gärna så nytt som möjligt. Säkert gärna en småbil också för totalekonomins skull. Lite för dyr för många arbetslösa, lite för gammal för de med jobb, och de som kan och vill betala för den letar inte bil just nu.

Sedan ska man heller inte titta för mycket på Blocket-priser, eller snarare analysera dom på fel sätt. Man måste också titta på hur länge bilarna legat ute. En bil som har legat ute en vecka skulle jag säga har för högt pris. Sätter du "rätt" pris rasslar det bara till. Telefonen går varm och du har fått den såld första helgen. Visst betyder det att det antagligen hade gått att mjölka ur ett par lappar till, men då tar det också längre tid. De bilar som har rätt pris hinner du knappt se ute på annons, de går riktigt fort. Speciellt om läget är bra, t ex en större stad. Har du åttonde billigaste bilen på Blocket kan ju det faktiskt lika gärna innebära att du har den åttonde bilen med för högt pris.

Sammanfattningsvis har din bil tyvärr en liten ganska köpsvag målgrupp samtidigt som det verkligen inte är den tiden på året den målgruppen letar bil och dessutom är din bil lite i för fint skick (alltså för dyr).

Jag kan rekommendera att läsa lite i Adam Smith - Om nationernas välstånd, den första ekonomiska bibeln. Där kan du bland annat läsa om hur köparens och säljarens uppfattning om en varas värde om de inte överensstämmer i en lyckad affär justeras tills en överenskommelse nås, dvs till varans verkliga värde. Och varans verkliga värde är inte vad säljaren vill ha, utan vad någon är villig att betala för den.

Jag är inte ute efter att få dig att sänka priset för att skaffa mig en billig S40, jag är nöjd med att åka Saab. Men jag önskar dig lycka till med försäljningen smile

1 938 Inlägg
17 juli 2011
Tycker 38 000 för en 01 är dyrt trots allt, tittar man på det rent faktiskt så är det ju en gammal bil som såldes i budgetklassen, kostade väl 199 000 när dom kom?
Ser att du begärt 46 000 för den från början, kan berätta att jag köpte en v70 d5 04 fullutrustad 2009 eller 2010 för 55 000 kr och lade ut den för 30 i torsdags förra veckan och sålde den på fredag morgon, släppte den för 25 000 kr för att bli av med den fort.
Det kanske var billigare än andra v70, men det är ändå köparens marknad när man kommer till bilar som säljs av privatpersoner, och vill man bli av med en bil snabbt finns det bara ett sätt och det är att sälja den billigt.
Nu kanske du inser varför din bil är dyr, det är inget premium alls över s40, knappt heller i en v70 trots att det var rikligt med utrustning i min.
När man kan köpa en betydligt bättre bil för mindre pengar är det svårt att motivera att köpa en sämre, i meningen kvalitet och komfort samt lull-lull, för mer pengar.

Skulle jag varit intresserad av en s40 så hade jag aldrig i världen kunnat tänka mig att betala över 15-20 för din bil.
För 20 skall den verkligen vara top notch, inte en enda större repa eller defekt någonstans.

Suksikaa vittuun "pomot" !
311 Inlägg
17 juli 2011
Gör/testa det här istället:

Sätt priset till 20ooo eller högstbjudande.

Då kommer bilens pris "stabiliserar" sig på marknadsvärdet,
dvs när folk slutat bjuda så är det "det" som är bilens riktiga värde...

Hittade oxå en skitfin T4 -01 som gått mkt mindre på firma för 34ooo,
men tänk på att köparen har lite mer trygghet/garantier vid köp från firma (ARN mm).
Med det så menar jag att det är lättare att få brister åtgärdade efter köp,
privat personer brukar ju bara ge "runt hörnet garanti" tongue

Privatpriset är pga detta alltid lägre, dvs ca 25ooo i detta fallet.

* Studerande *
563 Inlägg
17 juli 2011
BMW - 99/00 årsmodeller (3 resp 5-serien, sedan) Övervärderat ? roll

BMW 328ci -99

http://www.blocket.se/stockholm/BMW_328 … 11&w=2

Bmw 330ci -00

http://www.blocket.se/vastmanland/Bmw_3 … ;w=2'

BMW 528 iA -00

http://www.blocket.se/stockholm/BMW_528 … 11&w=2

265 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
steifan skrev:
Ljepone skrev:

BMW 328ci -99

Bmw 330ci -00

Båda har realistiska priser smile (tycker jag)

slår man 328CI på bilpriser så: Privatpris 29 400 - 35 700 kr

Slår man in 330CI så: Privatpris 61 700 - 69 700 kr

skulle vilja säga att 330'n ligger rätt men inte 328:an om man ska jämföra med bilpriser.
Senast redigerat av StarShine (17 juli 2011)

"Så länge min chef låtsas att jag har mycket lön, låtsas jag att jag har mycket arbete."

huh?
10 427 Inlägg
17 juli 2011
StarShine skrev:
steifan skrev:
Ljepone skrev:

BMW 328ci -99

Bmw 330ci -00

Båda har realistiska priser smile (tycker jag)

slår man 328CI på bilpriser så: Privatpris 29 400 - 35 700 kr

Slår man in 330CI så: Privatpris 61 700 - 69 700 kr

skulle vilja säga att 330'n ligger rått men inte 328:an om man ska jämföra med bilpriser.

"Privatpris     38 600 - 45 400 kr     Uppskattat pris vid köp av privatperson."

Enligt http://www.teknikensvarld.se/bilpriser/ räknat med vinterdäck i OK skick också som
inte nämns i annonsen. Plus att det säkert finns lite prutmån hos säljaren, 50k borde vara ok
om den är i bra skick inte är rostig osv.
Sen tror jag även den ska klassas som modellår 2000 (tillverkningsår 1999), kanske gör lite grann på priset också.

Large Cap
1 816 Inlägg
17 juli 2011
Allt säljer till rätt pris.

1 168 Inlägg
17 juli 2011
Hur är saabar att sälja nu? har planer att sälja min 95a.
Har lite "minus i kanten" tyvärr,
Jag är 18år, haft bilen i 2månader. dvs troligen 3-4månader när jag lägger ut den på annons.
himlar ju om varningstecken om man frågar mig, hade inte viljat köpa bil utav en likvärdig.
Hur löser jag denna situation? Bilen är i bra skick, Sjukt välservad. är alltid förbesiktad och har bytt alla sjukdomsfel såsom turbo blabla. Och sen att jag är 18 gör ju alla misstankar till sönderkörd bil nästintill bekräftade. dock har jag inte buskört den en meter.
Och att jag säljer den efter 2månader gör att jag ville bara ha en pålitlig bil till jobbet och skolan, men har fått smak på att köpa nyare bil med mer utrustning. så säljer den inte för att slippa massa fel som flesta gör.

Hur löser jag det?
Alt1. Ber min pappa sälja den åt mig. Kan funka, därimot reagerar dom kanske på att vi endast har haft den i 2 månader och avstår ev.
Alt2. Ber företaget jag jobbar på sälja den åt mig, säga att den har varit inne för en skada och säljer sedan bilen åt kunden. Detta är något vi gör ofta. och bilarna säljs riktigt fort (1-2 dagar)
Ska man satsa på Alt2? känns lite som ett säkert kort.

huh?
10 427 Inlägg
17 juli 2011
jimmzzan, du kan ju lämna in bilen hos Motormännen för M-test eller liknande så får du ett oberoende "bevis" på vilket skick bilen är i smile Kanske går att göra något motsvarande hos bilverkstäder också.
Kostar 1795:- hos Motormännen som icke-medlem, men finns lite olika varianter som
"Motortestanalys inkl drivlina" för 995:-

http://www.motormannen.se/medlem/m-tjanster/m-test/

Det skulle jag tycka vara ett stort plus om en säljare nyligen har testat bilen utan anmärkningar smile

1 168 Inlägg
17 juli 2011
steifan skrev:
jimmzzan, du kan ju lämna in bilen hos Motormännen för M-test eller liknande så får du ett oberoende "bevis" på vilket skick bilen är i smile Kanske går att göra något motsvarande hos bilverkstäder också.
Kostar 1795:- hos Motormännen som icke-medlem, men finns lite olika varianter som
"Motortestanalys inkl drivlina" för 995:-

http://www.motormannen.se/medlem/m-tjanster/m-test/

Det skulle jag tycka vara ett stort plus om en säljare nyligen har testat bilen utan anmärkningar smile

Najjs! har papper ifrån en verkstad i närheten som har gjort liknande tester och fått fram alla fel. Får ringa dit o kolla om dom har lust och göra en sån genomgång.
Tack för svar.

Evildan
17 juli 2011
jimmzzan skrev:
Jag är 18år, haft bilen i 2månader. dvs troligen 3-4månader när jag lägger ut den på annons.
himlar ju om varningstecken om man frågar mig, hade inte viljat köpa bil utav en likvärdig.
Hur löser jag denna situation? Bilen är i bra skick, Sjukt välservad. är alltid förbesiktad och har bytt alla sjukdomsfel såsom turbo blabla. Och sen att jag är 18 gör ju alla misstankar till sönderkörd bil nästintill bekräftade. dock har jag inte buskört den en meter.
Och att jag säljer den efter 2månader gör att jag ville bara ha en pålitlig bil till jobbet och skolan, men har fått smak på att köpa nyare bil med mer utrustning. så säljer den inte för att slippa massa fel som flesta gör.

Hur löser jag det?
Alt1. Ber min pappa sälja den åt mig. Kan funka, därimot reagerar dom kanske på att vi endast har haft den i 2 månader och avstår ev.
Alt2. Ber företaget jag jobbar på sälja den åt mig, säga att den har varit inne för en skada och säljer sedan bilen åt kunden. Detta är något vi gör ofta. och bilarna säljs riktigt fort (1-2 dagar)

Alt2. så som du beskriver det är bedrägeri och det går väl knappast en seriös firma med på?
Däremot kan firman ta in den som ett rent säljuppdrag åt dig?

Alt1. Hur länge du ägt bilen ska intressenten enbart skita i, det är väl bilen denne är intresserad utav och inte göra någon psykologisk undersökning utav dina bilbytarvanor?
Att låta din far genomföra försäljningen är ett sätt, men ni måste ändå förklara att det är din bil eftersom du står som ägare på den.

373 Inlägg
17 juli 2011
Den har gått skitlångt, den ser riktigt nedgången och blek ut på bilderna, du begär alldeles för mycket, det är en japansk rostbruk byggd i Holland med Volvomärke i fronten som det kryllar av.

Där har du väl anledningarna till att den inte säljs.

1 168 Inlägg
17 juli 2011
Evildan skrev:
jimmzzan skrev:

Hur löser jag det?

Alt2. så som du beskriver det är bedrägeri och det går väl knappast en seriös firma med på?

Alt1. Hur länge du ägt bilen ska intressenten enbart skita i, det är väl bilen denne är intresserad utav och inte göra någon psykologisk undersökning utav dina bilbytarvanor?
Att låta din far genomföra försäljningen är ett sätt, men ni måste ändå förklara att det är din bil eftersom du står som ägare på den.

Alt2. Hmm sant, jävlars..
Alt1. Jo det har du rätt i, fast jag har reagerat själv på att nån hade haft bilen enbart 2månader. Sen om jag hade testkört och fått se bilen och sett själv att den är felfri är det klart man hade accepterat att säljaren vill byta upp sej i årsm. Pappa står som ägare, givetvis kommer jag vara med i försäljningen men jag är rädd att intressanta kommer tycka att den har varit ungdomskörd i 2månader och sen vill dom sälja bilen. Vi får se, själv har jag blanade erfarenheter utav köpa bilar som folk har haft i 14år. köpte en saab 9000 som en gubbe hade haft sen den var ny. den höll 5km och något i motorn havererade i mina händer. Det var jobbigt läge.

Evildan
17 juli 2011
jimmzzan skrev:
Evildan skrev:
jimmzzan skrev:

Hur löser jag det?

Alt1. Jo det har du rätt i, fast jag har reagerat själv på att nån hade haft bilen enbart 2månader. Sen om jag hade testkört och fått se bilen och sett själv att den är felfri är det klart man hade accepterat att säljaren vill byta upp sej i årsm. Pappa står som ägare, givetvis kommer jag vara med i försäljningen men jag är rädd att intressanta kommer tycka att den har varit ungdomskörd i 2månader och sen vill dom sälja bilen. Vi får se, själv har jag blanade erfarenheter utav köpa bilar som folk har haft i 14år. köpte en saab 9000 som en gubbe hade haft sen den var ny. den höll 5km och något i motorn havererade i mina händer. Det var jobbigt läge.

?? om din pappa står som ägare är det väl ändå inte din bil ??

1 168 Inlägg
17 juli 2011
Evildan skrev:
jimmzzan skrev:
Evildan skrev:

Jag har betalat bilen och brukar den åt honom!

Evildan
17 juli 2011
jimmzzan skrev:
Evildan skrev:
jimmzzan skrev:

jahaja, du är en "sån"
vet du inte att det är ett bedrägeri enligt det avtal din pappa tecknat med försäkringsbolaget och därmed en straffbar handling?
det står i avtalet att den huvudsakliga brukaren ska stå som registrerad ägare på fordonet.
jag anser att har man inte råd att betala försäkringen ska man faen inte ha någon bil heller, det är vi andra som via högre premier får hjälpa till att betala för sådana som dig som smiter undan sitt ansvar, nä klipp navelsträngen och betala för dig enligt dom regler och lagar vi har i det här landet.

1 168 Inlägg
17 juli 2011
Evildan skrev:
jimmzzan skrev:
Evildan skrev:

jahaja, du är en "sån"
vet du inte att det är ett bedrägeri enligt det avtal din pappa tecknat med försäkringsbolaget och därmed en straffbar handling?
det står i avtalet att den huvudsakliga brukaren ska stå som registrerad ägare på fordonet.
jag anser att har man inte råd att betala försäkringen ska man faen inte ha någon bil heller, det är vi andra som via högre premier får hjälpa till att betala för sådana som dig som smiter undan sitt ansvar, nä klipp navelsträngen och betala för dig enligt dom regler och lagar vi har i det här landet.

Har du aldrig lånat dina föräldrars bilar? Det misstänker jag att du har.
Det är vad jag gör, jag bad om en extra bil i familjen och det fick jag bekosta åt honom. jag _lånar_ hans bil. Ser inget fel i det, Jag bor hemma och går i skola. Jag behöver en bil som alla andra. Självklart lånar jag saaben och kör billigt till och från jobbet (3km) och sen åker ut och leker med min 740 som står på mig.
Det är vad du anser, själv tycker jag annat.
Så, säljs saabar nu förtiden eller är det helt dött på den fronten?

Sök