3486
Sök

Motorn går ryckigt och ojämnt med ABS- och ESP-lampa tänd

8 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
Hej!
Min Passat tdi -01 började hacka och gå ryckigt när motorn gick upp i temp, sedan försvann det och motorn gick som vanligt när den blev varm, emellertid blev problemet värre och motorn gick sämre och går väldigt ryckigt och ojämnt samtidigt som både ABS och ESP lampan tänds. ett tag kunde jag stoppa motorn och ta ut nyckeln och starta igen, då gick motorn bra igen med ABS och ESP släckta. Nu ligger felet på hela tiden. Jag har prövat att koppla bort LMM utan resultat, luft och bränslefilter är relativt nyligen bytta, bromsarna tar som vanligt och ligger inte på. motorn går även dåligt på tomgång och i neutralläge. Inga synliga eller ljudliga läckage märks. Vad kan detta vara? Jag har bokat tid hos Mechanum för diagnos men är lite orolig att det kommer bli en dyr historia. sad

Rumpmas
3 860 Inlägg
17 juli 2011
På Saab 9-5 finns det i alla fall en elektronikbox som styr ABS/TCS (och ESP?). Antar att det även finns en sådan box på Passat. Börjar den boxen glappa tänds ABS och TCS på Saabar och bilen går i Limp-home, dvs att spjällhuset går i nödläge. Bilen går då dåligt som fan, automater går bara på treans växel, och tomgången blir obefintlig.
När det gäller vårt svenska märke kan man välja att antingen plocka upp tvålen och köpa ut en ny box för 15-20k på Saab eller skicka sin box till bl a ett företag i Finland som reparerar lödningarna i den för ett par tusen.

Nu behöver det ju inte fungera så på VW bara för att det gör det på Saab, men jag hoppas att det löser sig till rimligt pris.

8 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
Aj fan, det låter precis som mina symptom, ja får se vad det blir för felkoder och vad dom kommer fram till på Mechanum men börjar bli dags att se sig om efter en ny bil, hade hoppats kunna skjuta till det till nästa år efter att just ha lagt ner en förmögenhet på att byta ut mitt kök. Vet du vad företaget heter i finland?
tack för ditt svar Andromeda

Rumpmas
3 860 Inlägg
17 juli 2011
Vet inte om den sidan har gått i graven för jag hittar den inte, men nu kan man visst reparera boxen i Sverige också, och de fixar även Passat smile

http://innosund.com/content/view/18/

8 Inlägg
21 juli 2011
Trådstartare
Jag har haft den inne på Mechanum på felsökning nu och dom kom fram till att det var fel på 2 främre ABS givare och en spridare. dom vill ha 13000kr för att byta spridaren och behöver lyfta topplocket. Skumt att det blev fel på spridaren och ABS givarna samtidigt

179 Inlägg
21 juli 2011
Varför behöver dom lyfta topplocket?

8 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
Jag tyckte också det lät konstigt för man måste väl kunna få ut spridaren ändå, var nog utlämnaren som uttryckte sig lite fel

8 Inlägg
4 oktober 2011
Trådstartare
Jag tog loss spridaren på cylinder 3 och såg genast att en oring var skadad. Jag köpte ett renoveringskit för en spridare som innehöll O-ringar och värmesköld/bricka, det kostade ca 340 kr. satte tillbaks spridare och startade, motorn går som en klocka igen, underbart att spara 12600 kr, kan man ha så mycket roligare för:-)
nu återstår att ta bort felkoder och fixa ABS givarna fram.

4 Inlägg
12 oktober 2011
Hej! Har samma symptom på min passat:( var köpte du rep-kittet till spridaren någonstans?? Mvh Tommie

4 Inlägg
16 oktober 2011
Nån annan som vet var man kan köpa det???

8 Inlägg
22 oktober 2011
Trådstartare
Repkittet köpte jag på Din Bil i sisjön, det kostade ca 340 kr, innehåller 3 O-ringar och en värmebricka för en spridare, sen måste du köpa till en sträckskruv för låsningen till spridaren, 26 kr.

4 Inlägg
23 oktober 2011
Tackar för svaret:)

Sök