Nu är det så att jag ska iväg i oktober och importera en EVO VIII från England.
Jag har sökt en hel del på olika forum osv men finns även vissa saker som är oklara som jag nu tänkte ni kunde hjälpa mig med. Jag har gjort en lista med vad man ska tänka på och även hur man får hem den. Har jag fel eller något som ni vill tillägga så får ni gärna kommentera MOTIVERA varför.
Modellerna jag kollat på är FQ300 (6 växlad 304 hp) och Orginalmodellerna på (276 hp) (MR 6 växlad)
(Dem modellerna som ligger i min prisklass och mil....95000 kr MAX och 6500 mil MAX)
* Vet inte vilken växellåda som verkar bäst. Är det 5 eller 6 växlar man ska köra på?
__________________________________________________________________________________________
INPORTERA FRÅN ENGLAND
1. Försök att hitta ca 2-3 bilar som ligger i England och jämför bilarna så du väljer rätt modell.
2. När du hittat bilen du tycker är intressant, ska du kolla på bilens historik. (Stulen? Skulder? Skador?) Kolla på DVLA (som sveriges vägvärket)
3. Känns köpet bra ska du fixa följande:
*Kvitto mellan dig och ägaren
*Registreringsbevis (V5C-dokument)
På V5C-dokumentet finns en avdelning som fylls i då
fordonet ska exporteras, som även tillser att detsamma
avregistreras i UK (bilen kan inte registreras i Sverige
innan den avregistrerats i UK). Denna del av dokumentet
ska skickas in till DVLA av säljaren (rekommenderar att
ni postar det tillsammans!
*Betalning (Internetkonto)
*Teckna en trafikförsäkring för tillfällig registrering hos ett försäkringsbolag. (Brukar vara 3 mån, men
får bara köras på svenska vägar 3 dar)
4. Svenska bilköpare inte får framföra bilen legalt på vägarna i UK! Bilförsäkringar i UK är knutna till ägaren av bilen, inte till bilen som här i Sverige. För att transportera bilen från inköpsställe till exporthamn krävs antingen att en brittisk medborgare med tillräcklig försäkring för att köra bilen eller att ni ordnar något sätt att transportera bilen på till färjan.
5. När du åkt av båten (Danmark, Norge, Sverige ) får jag köra med engelska reggskyltar
MEN med giltig svensk trafikförsäkring.
6. Nu har du fått hem din och det finns saker att byta!
*Samtliga strålkastare
*Lyktor
*Reflexer
*Sidoblinkers om ej finns
(ALLT MÅSTE VARA E-MÄRKTA)
7. När det är gjort är det dags för registrering. Vid registrering ska bilen vara i fabriksmässigt utförande. (100% ORGINAL)
Kontakta Bilprovningen och har trafikförsäkringen gått ut så fråga dem om "bevis om avtalad tid" för att få köra till bilprovningen.
8. När bilen har godkänts kan du beställa tid för registreringsbesiktningen hos Bilprovningen. Därefter får du skriva under en ansökan om registrering som skickas till bilregistret. Bilregistret registrerar då bilen som avställd och skickar registreringsbevis samt skyltar. Du kontaktar därefter bilregistret som ställer på bilen och skickar dig räkningar på fordonsskatt och skrotningsavgift samt beviset om påställning, som du ska ha med dig för att få köra till dess du har fått ditt kontrollmärke.
_______________________________________________________________________________________
TÄNKA PÅ:
*Rost vid bakspoiler
*AYC pumpen
*ACD bytt?
*Hur känns kopplingen?
*Håll ett högt tempo och bromsa kraftigt ett par
ggr så känner du om skivorna slagit sig
*Kört på bana?
*Krockad front (Stenskott på ruta samt huven)
Varningsflaggor angående ägare:
- Försäkringsbolag. Om ett försäkringsbolag ägt bilen
vid något tillfälle har den troligen blivit inlöst och
sedan såld till någon som reparerat den. (KÖP EJ)
- Bilfirmor som varit brukare. Om de brukat bilen har den
troligen varit en demobil, vilket innebär många oaktsamma
förare som inte bryr sig om bilen.
- Leasingbolag. Detta innebär oftast att bilen varit
tjänstebil. Behöver inte vara något fel på den för det,
men en del skiter ju fullständigt i sina tjänstebilar
med anledningen att de inte äger den själv.
Jag har sökt en hel del på olika forum osv men finns även vissa saker som är oklara som jag nu tänkte ni kunde hjälpa mig med. Jag har gjort en lista med vad man ska tänka på och även hur man får hem den. Har jag fel eller något som ni vill tillägga så får ni gärna kommentera MOTIVERA varför.
Modellerna jag kollat på är FQ300 (6 växlad 304 hp) och Orginalmodellerna på (276 hp) (MR 6 växlad)
(Dem modellerna som ligger i min prisklass och mil....95000 kr MAX och 6500 mil MAX)
* Vet inte vilken växellåda som verkar bäst. Är det 5 eller 6 växlar man ska köra på?
__________________________________________________________________________________________
INPORTERA FRÅN ENGLAND
1. Försök att hitta ca 2-3 bilar som ligger i England och jämför bilarna så du väljer rätt modell.
2. När du hittat bilen du tycker är intressant, ska du kolla på bilens historik. (Stulen? Skulder? Skador?) Kolla på DVLA (som sveriges vägvärket)
3. Känns köpet bra ska du fixa följande:
*Kvitto mellan dig och ägaren
*Registreringsbevis (V5C-dokument)
På V5C-dokumentet finns en avdelning som fylls i då
fordonet ska exporteras, som även tillser att detsamma
avregistreras i UK (bilen kan inte registreras i Sverige
innan den avregistrerats i UK). Denna del av dokumentet
ska skickas in till DVLA av säljaren (rekommenderar att
ni postar det tillsammans!
*Betalning (Internetkonto)
*Teckna en trafikförsäkring för tillfällig registrering hos ett försäkringsbolag. (Brukar vara 3 mån, men
får bara köras på svenska vägar 3 dar)
4. Svenska bilköpare inte får framföra bilen legalt på vägarna i UK! Bilförsäkringar i UK är knutna till ägaren av bilen, inte till bilen som här i Sverige. För att transportera bilen från inköpsställe till exporthamn krävs antingen att en brittisk medborgare med tillräcklig försäkring för att köra bilen eller att ni ordnar något sätt att transportera bilen på till färjan.
5. När du åkt av båten (Danmark, Norge, Sverige ) får jag köra med engelska reggskyltar
MEN med giltig svensk trafikförsäkring.
6. Nu har du fått hem din och det finns saker att byta!
*Samtliga strålkastare
*Lyktor
*Reflexer
*Sidoblinkers om ej finns
(ALLT MÅSTE VARA E-MÄRKTA)
7. När det är gjort är det dags för registrering. Vid registrering ska bilen vara i fabriksmässigt utförande. (100% ORGINAL)
Kontakta Bilprovningen och har trafikförsäkringen gått ut så fråga dem om "bevis om avtalad tid" för att få köra till bilprovningen.
8. När bilen har godkänts kan du beställa tid för registreringsbesiktningen hos Bilprovningen. Därefter får du skriva under en ansökan om registrering som skickas till bilregistret. Bilregistret registrerar då bilen som avställd och skickar registreringsbevis samt skyltar. Du kontaktar därefter bilregistret som ställer på bilen och skickar dig räkningar på fordonsskatt och skrotningsavgift samt beviset om påställning, som du ska ha med dig för att få köra till dess du har fått ditt kontrollmärke.
_______________________________________________________________________________________
TÄNKA PÅ:
*Rost vid bakspoiler
*AYC pumpen
*ACD bytt?
*Hur känns kopplingen?
*Håll ett högt tempo och bromsa kraftigt ett par
ggr så känner du om skivorna slagit sig
*Kört på bana?
*Krockad front (Stenskott på ruta samt huven)
Varningsflaggor angående ägare:
- Försäkringsbolag. Om ett försäkringsbolag ägt bilen
vid något tillfälle har den troligen blivit inlöst och
sedan såld till någon som reparerat den. (KÖP EJ)
- Bilfirmor som varit brukare. Om de brukat bilen har den
troligen varit en demobil, vilket innebär många oaktsamma
förare som inte bryr sig om bilen.
- Leasingbolag. Detta innebär oftast att bilen varit
tjänstebil. Behöver inte vara något fel på den för det,
men en del skiter ju fullständigt i sina tjänstebilar
med anledningen att de inte äger den själv.
0
0
0
0