3112
Sök

Hjälp med första bilköp!

137 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
#1
Tjena, fyller 18 i vinter och är riktigt sugen på bil, har jobbat nu i sommar och ska sälja av lite grejer senare, har max 15-20 att röra mig med nu, men väntar jag mot hösten/vintern så har jag ca 35.
Grejen är det att jag är riktig sugen på en egen bil, går även fordon och har tillgång till verkstad och billigare delar osv, så står mellan valet att vänta och köpa sen, eller köpa något nu, som man kan lägga ut lite på, ljud, slitagedelar, kanske lite styling, osv.

men frågan är då vad man ska köpa? vill ha en bil som ska vara kul att köra, gå bra och inte för klumpig, gärna skinn eller halvskinn, inte tyg. och bakhjulsdrift är ett plus men inte ett måste. vill gärna att den inte ska dricka för mycket soppa heller. har vart mycket inne på bmw, och nu när jag fått lön så har jag kollat på 850 och tänkte att det kanske är lite dels stort och tungt, och inte så rolig att köra, om man inte kanske köper en t5a tex, men då går soppaförbrukningen upp så mycket.. även vart inne på celica men då måste jag vänta  tills senare, men jag känner att det vore kul att köpa något att pilla på för en billigare peng.

så kom med tips på bra, inte allt för dyra bilar, som är roliga att köra och man kan göra lite kul saker med, bygga och fixa lite, väldigt gärna skinn, inte en 740 med trasig tygklädsel som luktar wounderbaun och fimp.

tack på förhand big_smile
Senast redigerat av kimme_94 (22 juli 2011)


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
22 juli 2011
#2
Kom ihåg, spendera inte alla 35 på en bil. Spendera runt 20-25 på en bil och resten till skatt, försäkring, reservdelar och styling/billjud/trim.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
22 juli 2011
#3
BMW är väl det mesta av det du beskriver?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

137 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
#4
RD_87 skrev:
BMW är väl det mesta av det du beskriver?

joo det är väl det, men vad för bmw? det är det som är svårt, vill ju gärna ha skinn, och bmw med skinnklädsel är ju riktigt fina, men då blir det ju säkert någon 5-serie, och dom är väl relativt stora och tunga? och ska man ha lite mos i den, kanske 525? så blir det ganska törstigt?


Forummoderator
18 011 Inlägg
22 juli 2011
#5
Dieselsmurfen skrev:
Jag gillar verkligen inte Saab men en fläktstressad sådan får du ju. Trimma dessa verkar ju gå bra med. Dessutom har de fåtal Saabar jag haft rullat billigt.

EDIT: Du... DIn rubrik är inte bra. Kolla reglerna och byt ut den! Tråden lär låsas annars!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Rumpmas
3 860 Inlägg
22 juli 2011
#6
Dieselsmurfen skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Jag gillar verkligen inte Saab men en fläktstressad sådan får du ju. Trimma dessa verkar ju gå bra med. Dessutom har de fåtal Saabar jag haft rullat billigt.

EDIT: Du... DIn rubrik är inte bra. Kolla reglerna och byt ut den! Tråden lär låsas annars!

Men du, jag har hört att Saabar är helt odulgiga, växellådorna går sönder när man tittar på dom osv wink


Forummoderator
18 011 Inlägg
22 juli 2011
#7
Andromeda skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Jag gillar verkligen inte Saab men en fläktstressad sådan får du ju. Trimma dessa verkar ju gå bra med. Dessutom har de fåtal Saabar jag haft rullat billigt.

EDIT: Du... DIn rubrik är inte bra. Kolla reglerna och byt ut den! Tråden lär låsas annars!

Men du, jag har hört att Saabar är helt odulgiga, växellådorna går sönder när man tittar på dom osv wink

DET säger jag inte emot :-) Glöm inte att de kokar i vartenda hörne också!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Rumpmas
3 860 Inlägg
22 juli 2011
#8
Dieselsmurfen skrev:
Andromeda skrev:
Dieselsmurfen skrev:

EDIT: Du... DIn rubrik är inte bra. Kolla reglerna och byt ut den! Tråden lär låsas annars!

Men du, jag har hört att Saabar är helt odulgiga, växellådorna går sönder när man tittar på dom osv wink

DET säger jag inte emot :-) Glöm inte att de kokar i vartenda hörne också!

Och väghållningen är helt oduglig!

Nej, men jag tycker självklart att en Saab är ett bra alternativ på rolig bil i den prisklassen. Tycker du 850 är för stor skulle jag välja en 9-3 2,0T 185 hk med skinn. 98-99 har de problemfria motorerna, men lägger man lite tid på att undersöka bilen vågar man absolut köpa en 00-03 med.

Tyvärr har just denna modell problem med tourge-steer, dvs att du lär hålla i ratten när du drar på full speta på ojämn väg. Men de går jävligt bra. Räkna med en tusenlapp/månad i försäkring om du är 18 år...


456 Inlägg
22 juli 2011
#9
En tusenlapp i månaden för att köra en SAAB!!
Finns ju flertalet bilar som drar i rätt ände och har lika mycket häst som kostar betydligt mindre, och dessutom har ett värde när man ska sälja den igen, i motsatts till SAAB som tappar värde snabbare än en sumobrottare faller........ wink

growing old is mandatory growing up is optional

Rumpmas
3 860 Inlägg
22 juli 2011
#10
Oves_Bror skrev:
En tusenlapp i månaden för att köra en SAAB!!
Finns ju flertalet bilar som drar i rätt ände och har lika mycket häst som kostar betydligt mindre, och dessutom har ett värde när man ska sälja den igen, i motsatts till SAAB som tappar värde snabbare än en sumobrottare faller........ wink

Men vad i helv...!?

SÅ, vad får han för bil med 185 hk+ som kostar mindre i försäkring tror du?

Och det fina med att Saabar är billiga är att man får dom billigt...
Senast redigerat av Andromeda (22 juli 2011)


Forummoderator
18 011 Inlägg
22 juli 2011
#11
Andromeda skrev:
Oves_Bror skrev:
En tusenlapp i månaden för att köra en SAAB!!
Finns ju flertalet bilar som drar i rätt ände och har lika mycket häst som kostar betydligt mindre, och dessutom har ett värde när man ska sälja den igen, i motsatts till SAAB som tappar värde snabbare än en sumobrottare faller........ wink

Men vad i helv...!?

SÅ, vad får han för bil med 185 hk+ som kostar mindre i försäkring tror du?

Och det fina med att Saabar är billiga är att man får dom billigt...

Precis. De är inte kaffepengar värda och kör åttor kring en Volvo 940T. Jag hade vågat. Lite "Cojones" får man ha!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

456 Inlägg
22 juli 2011
#12
Ja och det jobbiga är ju att köper man en billigt så får man ge bort den sen.
Skulle gissa på att vissa Volvo turbos är billigare i försäkring och säkerligen vissa BMW:er oxå.

growing old is mandatory growing up is optional

Rumpmas
3 860 Inlägg
22 juli 2011
#13
Oves_Bror skrev:
Ja och det jobbiga är ju att köper man en billigt så får man ge bort den sen.
Skulle gissa på att vissa Volvo turbos är billigare i försäkring och säkerligen vissa BMW:er oxå.

Du lär ju köpa en T5 för att matcha, och de var ju för stora och törstiga ju och garanterat minst lika dyra i försäkring. Samma med BMW 328i, de är ju kända för att inte vara så billiga att försäkra.

Du gissar mycket, men inte mycket verkar bli rätt. Otur när du tänker kanske?
Senast redigerat av Andromeda (22 juli 2011)


456 Inlägg
22 juli 2011
#14
Dieselsmurfen skrev:
Andromeda skrev:
Oves_Bror skrev:
En tusenlapp i månaden för att köra en SAAB!!
Finns ju flertalet bilar som drar i rätt ände och har lika mycket häst som kostar betydligt mindre, och dessutom har ett värde när man ska sälja den igen, i motsatts till SAAB som tappar värde snabbare än en sumobrottare faller........ wink

Men vad i helv...!?

SÅ, vad får han för bil med 185 hk+ som kostar mindre i försäkring tror du?

Och det fina med att Saabar är billiga är att man får dom billigt...

Precis. De är inte kaffepengar värda och kör åttor kring en Volvo 940T. Jag hade vågat. Lite "Cojones" får man ha!

Blir nog inga åttor i en framhjulsdriven bil, kanske några raka streck däremot tongue

Om man ska kolla hästkrafter så är väl både BMW 325/525 och 940 Turbo+ likvärdiga...

growing old is mandatory growing up is optional

Forummoderator
18 011 Inlägg
22 juli 2011
#15
Oves_Bror skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Andromeda skrev:

Men vad i helv...!?

SÅ, vad får han för bil med 185 hk+ som kostar mindre i försäkring tror du?

Och det fina med att Saabar är billiga är att man får dom billigt...

Precis. De är inte kaffepengar värda och kör åttor kring en Volvo 940T. Jag hade vågat. Lite "Cojones" får man ha!

Blir nog inga åttor i en framhjulsdriven bil, kanske några raka streck däremot tongue

Om man ska kolla hästkrafter så är väl både BMW 325/525 och 940 Turbo+ likvärdiga...

Jo, BMW 328 är kvicka bilar. Inget tal om saken. Haft en. Men som du säger: 940 Turbo+
Har inte ägaren något godtagbart kvitto på chiptrim är inte bilen det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

456 Inlägg
22 juli 2011
#16
Är ju 190 häst i en Turbo+

growing old is mandatory growing up is optional

Rumpmas
3 860 Inlägg
22 juli 2011
#17
Oves_Bror skrev:
Är ju 190 häst i en Turbo+

Hur var det nu, är den markant billigare att försäkra än en 9-3 2,0T.

Jag kontrar direkt förresten med att han kan få en Aero i sin budget. Den svarar garanterat mot hans utrustningskrav och har 205 hk original...


Rumpmas
3 860 Inlägg
22 juli 2011
#18
Du, jag sökte på Blocket på hela Sverige, och hittade en ynka 940 reggad med 190 hk, i Norrland. Resten var 135 hk eller 3,0 V6.

Saaben är inte heller fyrkantig och har 70-talsinredning, det är också ett plus wink


456 Inlägg
22 juli 2011
#19
Andromeda skrev:
Oves_Bror skrev:
Är ju 190 häst i en Turbo+

Hur var det nu, är den markant billigare att försäkra än en 9-3 2,0T.

Jag kontrar direkt förresten med att han kan få en Aero i sin budget. Den svarar garanterat mot hans utrustningskrav och har 205 hk original...

Ingen aning om vem TS är så försäkringkostnaden är ju helt okänd.
Men dom bilarna jag föreslagit gör ju att han/hon får 15-20000 över att lägga på övriga utgifter eller delar.
Nu vet inte jag vad en sån ÄRO du föreslagit kostar, men man kanske inte vill blotta sig helt om  man ska köpa en bil som antagligen är välgasad?

growing old is mandatory growing up is optional

Rumpmas
3 860 Inlägg
22 juli 2011
#20
Oves_Bror skrev:
Andromeda skrev:
Oves_Bror skrev:
Är ju 190 häst i en Turbo+

Hur var det nu, är den markant billigare att försäkra än en 9-3 2,0T.

Jag kontrar direkt förresten med att han kan få en Aero i sin budget. Den svarar garanterat mot hans utrustningskrav och har 205 hk original...

Ingen aning om vem TS är så försäkringkostnaden är ju helt okänd.
Men dom bilarna jag föreslagit gör ju att han/hon får 15-20000 över att lägga på övriga utgifter eller delar.
Nu vet inte jag vad en sån ÄRO du föreslagit kostar, men man kanske inte vill blotta sig helt om  man ska köpa en bil som antagligen är välgasad?

Dåså, lägg 15-20k på en Saab 9000 Aero, 225 hk/342 nm då, och få halva summan kvar. Det enda du kan kontra med då är 850 T5, och den har ju också "sorkdrift". Aeron klarar sig på 0,9 blandat och 0,64 landsväg. Det gör knappast T5:an...

När det gäller försäkringar har du säkert lagt märke till att även om priserna skiljer från person till person så följer prisskillnaderna mellan modellerna och motoralternativen oftast åt för samma person.

Dvs en 9-3 Aero kostar ungefär lika många procent mer eller mindre jämfört med t ex bmw 328 för både dig mig och TS.
Senast redigerat av Andromeda (22 juli 2011)



Sök