3519
Sök

Lacken, tidigare skadad eller ej?

15 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
#1
Hej,

Hur vet man om en bil tidigare varit t.ex. krockskadad och nu behandlad så att det inte syns i lacken? Men att det ändå kanske gör det, alltså att man trots det kan se detta.  Eller att det finns något som kan indikera på detta?

Hur vet jag om lacken är som den ska vara, om den är "godkänd" eller ej. Nu utgår jag från en ny, modern bil, begagnad förstås med tanke på att någon måste bruka en bil för att kunna ge upphov till skador. Eller varför inte en helt ny bil men som inte är så noga färgad från fabrik ?(?).

Jag vet att man kan ta hänsyn till om bilen drar åt ett håll när man kör osv, ramsned, att man kan kolla upp sånt på vägverkets hemsida om något registrerats etc.. Men jag tänker lite längre, mer "profesionella" kännetecken av tidigare behandlingar.

Dammkorn, ej skinande lack osv, jag vill helt enkelt ha tips från folk som verkligen kan det här med billack, inga teorier eller "biltema spraysnack", inget illa menat, och fokus på Metallic-lacker.

Tack för svaren på förhand!

Tvivlare
2 266 Inlägg
24 juli 2011
#2
kolla i hjulhusen, ibland missar målaren att maskera och då kan de synas färgstänk på hjulupphängning m.m. Annars kolla upp bilen i t.ex Carfax. Fråga mig inte hur man gör dock.. tongue

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

30 Inlägg
24 juli 2011
#3
Hjulhusen, diverse lister på dörrar etc, baklampor, emblem baktill, inuti dörrarna. Sedan finns det andra saker, dammkorn, silikonbubblor etc som är lätt att missa då man målar bilen.

Mvh.

hellaflush!
1 266 Inlägg
24 juli 2011
#4
kolla nyans skillnader? Om du ser att en bakskärm (tex) är i annan nyans än resterande bil, Kolla då efter lack skarvar vid dörrar.


15 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
#5
So far har jag koll när det gäller nyanser osv, Tack för svaret!
och när jag syftar på omlackad eller ej så behöver det inte betyda mellan två olika färger, t.ex. från att bilen har varit röd till svart, utan röd och vissa områden nylackerade till röd. osv. Borde ha varit tydligare med det.

Jag tror inte att en bil som lackerats om (en ny och modern), lackas om av någon som stänker färg lite här och var på bilen. I varje fall inte om man vill sälja den vidare som en ny och modern bil (inkl. beg) till dess "sanna" marknadsvärde som oskadad och obehandlad.  PROFESSIONELT var det jag frågade efter, Tack.

Om jag uttrycker mig såhär för att tydliggöra det; Låt oss säga att jag vill köpa en Audi RS6 av 2010 års modell, med säg, 2000 mil på mätaren. Bilen befinner sig i tyskland, ser ut att vara i prima skick, men jag vill agera doktor och se ifall den inte har sladdat runt på autobahn i 250 blås å touchat en betongrefug å sedan fått en "plastikoperation" för det. Som sagt, bilen ser ut att kunna stå på audi i Hammarby redo för leverans till den nya ägaren, men den kan lika väl ha blivit ompysslad av en audi försäljare så att allt ser ut som det ska göra.

Förutom att leta i dörrlister och liknande, jämföra nyanser, letta skvätt på fjädring och hjulhus, finns det möjligtvis någon annan metod?

Mvh

1 059 Inlägg
24 juli 2011
#6
kolla inpassning på karossdelarna, kolla bultskallar om det finns märken på dom.brukar aldrig synas på en oskruvad bil men har gångjärn,dörrlås mm varit avskruvade för ev rikt o lack syns det.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

8 Inlägg
25 juli 2011
#7
Leffee skrev:
So far har jag koll när det gäller nyanser osv, Tack för svaret!
och när jag syftar på omlackad eller ej så behöver det inte betyda mellan två olika färger, t.ex. från att bilen har varit röd till svart, utan röd och vissa områden nylackerade till röd. osv. Borde ha varit tydligare med det.

Jag tror inte att en bil som lackerats om (en ny och modern), lackas om av någon som stänker färg lite här och var på bilen. I varje fall inte om man vill sälja den vidare som en ny och modern bil (inkl. beg) till dess "sanna" marknadsvärde som oskadad och obehandlad.  PROFESSIONELT var det jag frågade efter, Tack.

Om jag uttrycker mig såhär för att tydliggöra det; Låt oss säga att jag vill köpa en Audi RS6 av 2010 års modell, med säg, 2000 mil på mätaren. Bilen befinner sig i tyskland, ser ut att vara i prima skick, men jag vill agera doktor och se ifall den inte har sladdat runt på autobahn i 250 blås å touchat en betongrefug å sedan fått en "plastikoperation" för det. Som sagt, bilen ser ut att kunna stå på audi i Hammarby redo för leverans till den nya ägaren, men den kan lika väl ha blivit ompysslad av en audi försäljare så att allt ser ut som det ska göra.

Förutom att leta i dörrlister och liknande, jämföra nyanser, letta skvätt på fjädring och hjulhus, finns det möjligtvis någon annan metod?

Mvh

Så fina bilar ska du köpa från Audis återförsäljare helst, men är priset rätt så ta bilen till närmaste Audi verkstad för en koll, visst det kostar kanske 2-300 Euro men då är du säker.


Cupra_
25 juli 2011
#8
Gör ett M-test för att kolla mekaniken samt känn hur den känns att köra som du själv nämnde. Sedan finns det ju verktyg som du använder för att mäta hur tjock lacken är med. På så vis kan man ju anta att något är omlackat om lacken är olika tjock på olika ställen. Denna metod använder bl.a. "Din bil" när de skall skadebesikta en bil som ska in på vagnskadegaranti/försäkringsreparation.

Vad gäller just metallic så kan ju flakesen i lacken lägga sig annorlunda på en omlackad del jämfört med övriga bilen, i solen kan man ofta då se det som att den skiljer i nyans, utan att det för den saken skull syns något inomhus/under en lampa.

15 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
#9
Tack för svaren allihop!

1 324 Inlägg
30 juli 2011
#10
Går runt bilen med "lack mätare" eller vad dom nu heter.. Där det är omlackat är det garanterat tjockare.. Dagens bilar har väldigt tunn lack..



Sök