3203
Sök

Dags för ljudbygge, lite frågor?

164 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
#1
Okej, då var det dags att börja med ljudbygget big_smile Men är lite oklar på vissa punkter som jag skulle vilja få hjälp med.

Grejerna som jag ska använda mig av är

Baselement: 2st Mutant 12"
Max Power: 800w
Peak Power: 400w
Rms Power: 200w
Impedans 4 ohm
Känslighet 87,6 dB 1W/1M
Frekv.omf. 32 - 2000 Hz
VAS: 52,859
Qts: 0,501
Fs: 30,265Hz
Xmax: 11mm
BL faktor: 16.037 Tm
Monteringsdjup 15cm

Slutsteg: 1st Lanzar Vibe 431
2 x 600 Watts Max @ 4 Ohms Bridged
4 x 150 Watts RMS @ 4 Ohms
4 x 250 Watts @ 2 Ohms RMS
Säkring på steget: 2x 25A

Strömkablar: 21mm2 avsäkrat med 80A

Högtalar kablar: 4mm2

Låda: Öppen låda i 19mdf. Pga av att den troligen kommer byggas i en väldigt osymmetriskt formad låda så kommer ingen uträkning ske. Rek 57Liter/st ?

Reflexrör: 2st 4tum ca 25cm riktade genom skidöppningen.


(Edit: fått svar på tidigare alla frågor, men fler lär komma allt efter som)

Då båda fram å baksidan kommer luta inåt mot varandra så kommer det eventuellt bli lite trångt med det övre reflexröret (dom skall monteras över varandra). Vad är för och nackdelarna med att ha två rör i olika längder?


Och slutligen är det något mer jag behöver tänka på? Detta här gäller ju bara för bas bygget. Ska också samtidigt byta samtliga 9högtalare samt montera två 8or där fram nån stans.

Mvh
Senast redigerat av GRH (22 augusti 2011)


2 035 Inlägg
25 juli 2011
#2
1: Slutsteg drar olika mycket ström beroende på vilken klass och hur mycket effekt det ger ut till högtalarna.

2: Varför går en säkring sönder? Svara på den frågan istället. Jo den är ju anpassad att gå sönder vid ett visst amperetal för att skydda steget. sen orkar jag inte förklara mer.

4: nja du måste ju räkna ut rörlängd för att det ska spela ok.

5: kondensator för att?? Du ska först ha en fungerande anläggning. Ett bra batteri är att föredra.

6: 22mm är ju att föredra. 16mm räcker väl. men ju mindre flex i lådan desto bättre.

7: trycket ska ju ut genom rören å inte genom små springor.

8: vad menar du med öppen låda?

9: nej.

du behöver läsa på en hel del. Börja med att få lite kött på benen. fast man lär ju utav sina misstag så....

Biljudsveteran sen 1984!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 juli 2011
#3
Läs på lite så ska du se att du får svar på dom flesta av dina frågor. wink Men här kommer några ändå.

1. Slutsteget drar ström, en hel del faktist eftersom spänningen är så låg som 12V. När den strömmen sen omvandlas inne i steget och förstärker musiksignalen så görs den om till en betydligt högre växelspänning som skickas ut till högtalarna, strömmen är nu inte alls lika stor men spänningen är betydligt högre än 12V. Det är strömmen som avgör hur grov kabeln måste vara, inte spänningen. Ut till högtalarna klarar man sig långt med 2,5mm2 av den anledningen, 4mm2 till basar om man har lite rejälare grejer.

2. Se fråga 1, slutsteg drar ström och det är inte alltid 35mm2 räcker till heller. 150A är max rekommenderat för den kabelarean, många slutsteg kan dra betydligt mer än så. Tänk på att kabeln är relativt lång, tråden i en säkring är jättekort.

3. Beräknat på stegets maximala kontinuerliga uteffekt så kan det dra en bra bit över 100A så 35mm2 vore på sin plats om nu dom där siffrorna stämmer.

4. Nej. Om du har en otät låda men okänd volym så ska du absolut inte börja krångla med portar. Kör slutet isåfall och försök att få lådan tät.

5. Nej, lägg pengarna på rejäla kablar istället och se till att få dit kabelskorna korrekt (löda eller pressa med riktig kabelskotång, ingen fjuttig polygrip) & se till så att du har åtminstone ett fräscht batteri.

6. Jo det gör det, speciellt om du ska göra så stor låda som 95L, då bör du köra åtminstone 22mm och staga rejält om det ska bli stumt.

7. Ja absolut, även om man bygger en portad låda så ska den vara tät, annars blir det kajko. Men läs svar 4.

8. Testa och se, jag föredrar att köra utan dämpull men en del vill ha det.

9. Det är enbart lådans volym som är intressant, den dämpull du stoppar i lurar faktist basarna till att tro att lådan är större än vad den egentligen är.

Nåt mer du behöver tänka på? Tja, varför så många högtalare? Blir inte bättre ljud för det.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

164 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
#4
ChriZtoffer skrev:
Nåt mer du behöver tänka på? Tja, varför så många högtalare? Blir inte bättre ljud för det.

Tackar. Bilen är original utrustad med 9st högtalare. Så tänkte byta samtliga tongue


152 Inlägg
26 juli 2011
#5
GRH skrev:
ChriZtoffer skrev:
Nåt mer du behöver tänka på? Tja, varför så många högtalare? Blir inte bättre ljud för det.

Tackar. Bilen är original utrustad med 9st högtalare. Så tänkte byta samtliga tongue

Troligvis blir det bättre om du helt enkelt kopplar bort några av dom onödiga högtalarna och antingen sparar pengar på att byta ut färre högtalare alternativt lägger din planerade budget för 9 högtalare på 4-6 st istället.

81 Inlägg
4 augusti 2011
#6
Gutte slå mig en signal så ska ja berätta vad som räcker orkar inte skriva xD


6 851 Inlägg
4 augusti 2011
#7
Steget till de basarna= inte bra. Kommer spela bättre med enbart en av basarna kopplat till en bryggad kanal på steget. De andra två kanalerna använder man till framsystem.


3 466 Inlägg
5 augusti 2011
#8
TT-Avant skrev:
Steget till de basarna= inte bra. Kommer spela bättre med enbart en av basarna kopplat till en bryggad kanal på steget. De andra två kanalerna använder man till framsystem.

Varför inte köra båda basarna och brygga varje bas över 2 kanaler vardera?
Senast redigerat av M_icke_ (5 augusti 2011)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 466 Inlägg
5 augusti 2011
#9
Tycker du bör ta en koll på http://dls.se/econtent/58 där finns en hel del lättförståeliga manualer till nybörjare.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"


Sök