Rquired skrev:
Såg att någon undrade om det behövs en större bil än en 1-serie och det är faktiskt en vettig tanke när det gäller andra bilmärken, varför köpa en Passat till exempel när en Golf klarar ens behov väl? Problemet med 1-serie är dock att den har fullt godkänt utrymme fram men allt bakom framsätena är trångt. 3-serie är helt enkelt det självklara valet för många då 1-serie är för trång, men eftersom 1an är lättare i steget och roligare än E90 är det mer ett val för dem som inte behöver utrymmen.
E60 är en pärla till bil, särskilt 535d. Jag är inte glad i dieselmotorer utan håller både bensinsexor och åttor lite högre än till och med 35d, men möjligheten att kunna ha så mycket kraft under huven som närmre 300hk och 600Nm och dessutom kunna använda detta frekvent utan att bilen dricker mer än en vanlig VW Polo gör 35d till en vinnare tycker jag!
Problemet med E6x är att den är väldigt avancerad, i familjen finns två E61 535d och ingen av dem har vållat problem och generellt har 5-serie väldigt nöjda ägare, men skulle något ge upp blir det dyra reparationer helt klart. Det blir så i en bil med sju datorer, luftfjädring, Komfortstolar justerbara i alla tänkbara leder och allt vad dessa bilar kan innehålla.
Tidigare var 3 och 5-serie vanliga bilar och 7-serie en lyxbil, idag är 5-serie lika mycket lyxbil som en 7a och det innebär förstås att man som ägare åtminstone skall vara medveten om att de kostar mer än en vanlig bil att reparera.
Fördelen med BMW är dock dels att de håller väldigt bra men framför allt att de är billiga i drift. Visst är en 3-serie mer vettig än en 5-serie (Och en av de billigaste bilar du kan äga i drift, även jämfört med mindre och klenare bilar) men när vanlig service inklusive kamremsbyte kostar 15.000:- till en Audi så känns 9000:- för totalrenovering av kompressorn till luftfjädringen på en 5-serie Touring (Sedan har konventionell fjädring) plötsligt inte lika dyrt. Och med tanke på vad service till en Audi kostar förstår du att när något större går sönder på samma bil, då börjar vi prata dyr drift!
Nog om Audi-prat, jag hade försökt hitta en 335d (Billigare att reparera) eller 535d (Stämmer bättre in på dina krav) om jag vore dig! Frågan är om du kan hitta mer bil och mer motor för samma pengar och driftkostnad som denna idag?