3424
Sök

Köpråd: Är ute efter en bil runt 2005

36 Inlägg
12 augusti 2011
Trådstartare
#41
Ja gud vad jobbigt det lät att vara så nöjd med BMW att ett byte av märke tar emot. big_smile
När det gäller navigationen så har jag väldigt bra i mobilen så det känns inte som det gör så mycket. Vad kan man mer göra med displayen? Antar att media är något man kan utnyttja med den men finns det fler finesser?

223 Inlägg
12 augusti 2011
#42
Du kan inte köra DVD-filmer på gamla systemet, det kan vara något att tänka på. Det nya systemet går inte att spela DVD när man kör, men den spärren går att ta bort. Något som är bra om man kör med ungar och kopplar till skärm bak i bilen. Annars så styr man nästan allting via skärmen, du kan kolla service, oljenivå (finns ingen oljesticka vilket jag tycker känns lite läskigt) osv. och göra vanliga inställningar typ stereo, hur karort skall visas på gps:en i I-driven.

Och jo, det är nästan lite jobbigt att vara nöjd :) Har varit och provkört lite olika märken/modeller, men det enda jag tycker är bättre är också riiiktigt dyrt. Väntar med spänning på F30 för att se vad de kommer med ifråga om sportigare modellerna.

Provkör helt enkelt, det är det som gäller, då smaken är som baken. Dras du åt det lite sportigare hållet, där du involveras lite mer i bilkörningen så tror jag en Bmw kan vara ett steg i rätt riktning.
Förresten, övertalade farsan att köpa en z4 m coupe för några år sedan, eller han frågade vad jag tyckte och jag svarade. Han var inne på en Lexus då han hade kört det i snart 12 år. Själv tyckte jag han behövde en roligare bil än Lexus (räkna bort LFA) Han provkörde Bmw, köpte och letar nu efter nästa.
Men, som du redan är med på, är jag helt såld på Bmw, så mina råd är väldigt färgade.

Lycka till när du klipper till och köper en!


36 Inlägg
12 augusti 2011
Trådstartare
#43
Din farsa verkar precis som du ha ett öga för bilar. Nya f30 såg ju rätt läcker ut. Ingen större skillnad men ser lite sportigare ut. Är ju dock 3 - serie.

Ja får allt ta och fixa en provkörning så man får ännu mer smak för den. smile Vad tycker farsan om sin bil då? Tittade faktiskt på en z4 samtidigt som 535:an.

223 Inlägg
12 augusti 2011
#44
Jepp, jag har kört fast i 3 serien lite granna, även om jag sneglar på 5-serien också.

Farsan tycker riktigt bra om sin z4 coupe. Den är grym att svänga med och har riktigt vasst motorljud. Det han inte gillar är att den drar ganska mycket. 
Jag kör ju min 335:a under 0,8 på motorvägen utan några problem, och han ligger ungefär på 1,1 samma sträcka. Ok, stor skillnad i karaktär men vettiga val spelar ju faktiskt roll ibland när man köper bilar (jepp, visst är det lite tråkigt att bli gammal). En z4 m coupe är klart roligare än en 335:a, det är vi båda överens om. Han byter för att han är lite trött på förbrukningen (lastutrymmet är ju inte direkt överväldigande heller) samtidigt som han tycker den är lite stötig på motorvägen.
Skall man ha en z4 är en andrabil i princip ett måste, då den inte är superpraktisk om man skall transportera mer än 2 personer som skall på korthelg.
Han spanar numera efter F10:or med bra prislappar på, 535d imponerade på oss båda. Den drog 7,8  under provkörningen och även om han inte pinade bilen så pressade han ju mer än vad man normalt skulle göra. Han fick blodad tand på den eftersom han letar ett vettigare alternativ. Även jag blev sugen...men där sätter plånboken stopp för egen del.

Nog har jag sneglat en hel del på e60 535d innan jag köpte min, då de känns väldigt vettiga. För egen del klarade jag mig med en coupe så valet vart liksom naturligt. 535d var mitt andraval pga. ekonomi och miljösamvete med några sportigare modeller som möjliga kandidater. Skulle jag varit dig hade jag letat en med m-paket. Gör mycket för utseendet speciellt på e60 5-serien baktill tycker jag. Brukar vara sådant man märker när man köpt en utan m-paket och ser en likadan med.

Som vi redan rett ut, provkörning är det som får dig att bestämma dig. Oavsett märke så vet du vilken "din" bil är när du provkör den. Men det är ju alltid bra att testa lite olika märken/modeller, så att man är säker på sitt val.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 augusti 2011
#45
Sotam skrev:
Instämmer i vad Rquired skriver om att e60 är en komfortabel bil men samtidigt relativt lättfotad och sportig i beteendet. Audi a4 ligger inte alls i samma klass som bmw:s 5-serie och 3-serie. Fjädrings- och ljudnivå på en a4 är enligt min mening under motsvarande saab- och volvo-modeller, dock känns inredningen som ett kassaskåp och mer solid än Bmw.

5-serien känns som en lagom kompromiss men kanske svårt hitta lämpligt motoralternativ till vettigt pris? Själv har jag svårt med bmw:s stolar men jag vet att många tycker om dem. Åkte och körde 535d på en tripp till tyskland men lyckades aldrig komma till rätta i stolarna (varken i baksätet där vinkel mellan sitt- och ryggdyna är för brant eller framsätet som varken passade att sitta upprätt eller glida ner i) och tycker att stolarna var flera klasser sämre än t.ex. min s60. Dock skönt med automatlåda och diesel, även om förbrukningen på autohahn inte blev så mycket lägre än i min trimmade T5a med liknande genomsnittshastighet.

Att stolar och så vidare är smakfrågor håller jag med om, men inte förbrukningen. 535d ligger närmre förhöjd tomgång i den fart där S60 T5 varvar 4000rpm, jag har väldigt svårt att tänka mig att den Volvo som är svår att köra på uppgiven landsvägsförbrukning 7.3L/100km(Svårt att nå, redan i Sv. landsvägsfart) kommer i närheten av de 5-6L/100km jag vet en 535d vill ha för att bränna igenom Tyskland i Autobahntempo vilket visserligen är ett vitt begrepp.

En 535d-05 klarar 8L/100km blandad körning vilket är strax över vad BMW anger, en facelift (286hk) klarar det på 7L/100km. Jag har då aldrig kört en Volvo T5 som dricker mycket mindre än så i försiktig konstant  landsvägsfart ens. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

95 Inlägg
13 augusti 2011
#46
Rquired skrev:
Sotam skrev:
Instämmer i vad Rquired skriver om att e60 är en komfortabel bil men samtidigt relativt lättfotad och sportig i beteendet. Audi a4 ligger inte alls i samma klass som bmw:s 5-serie och 3-serie. Fjädrings- och ljudnivå på en a4 är enligt min mening under motsvarande saab- och volvo-modeller, dock känns inredningen som ett kassaskåp och mer solid än Bmw.

5-serien känns som en lagom kompromiss men kanske svårt hitta lämpligt motoralternativ till vettigt pris? Själv har jag svårt med bmw:s stolar men jag vet att många tycker om dem. Åkte och körde 535d på en tripp till tyskland men lyckades aldrig komma till rätta i stolarna (varken i baksätet där vinkel mellan sitt- och ryggdyna är för brant eller framsätet som varken passade att sitta upprätt eller glida ner i) och tycker att stolarna var flera klasser sämre än t.ex. min s60. Dock skönt med automatlåda och diesel, även om förbrukningen på autohahn inte blev så mycket lägre än i min trimmade T5a med liknande genomsnittshastighet.

Att stolar och så vidare är smakfrågor håller jag med om, men inte förbrukningen. 535d ligger närmre förhöjd tomgång i den fart där S60 T5 varvar 4000rpm, jag har väldigt svårt att tänka mig att den Volvo som är svår att köra på uppgiven landsvägsförbrukning 7.3L/100km(Svårt att nå, redan i Sv. landsvägsfart) kommer i närheten av de 5-6L/100km jag vet en 535d vill ha för att bränna igenom Tyskland i Autobahntempo vilket visserligen är ett vitt begrepp.

En 535d-05 klarar 8L/100km blandad körning vilket är strax över vad BMW anger, en facelift (286hk) klarar det på 7L/100km. Jag har då aldrig kört en Volvo T5 som dricker mycket mindre än så i försiktig konstant  landsvägsfart ens. smile

När jag pratade om förbrukningen så var det inte uppgiven förbrukning uppmätt i en testcykel utan faktiskt uppmätt. Och ja, 535d är snålare men inte så att jag blev imponerad. Vid 4000 varv ligger jag på ca 180km/h i T5an. Jag är ganska övertygad om att en 535d inte ligger på förhöjd tomgång (vilket i mina öron låter som mellan 1000-1200 varv) i 180km/h?

Vi låg inte i närheten av några 0,5-0,6l/mil när vi åkte (marschfart på ca 160km/h, förutom vid vägarbete och hastighetsbegränsningar) utan uppåt 0,85l/mil med 535d. Med T5an låg jag på dryga litern.  Den blev förvånansvärt snål efter ic-byte och mappning vid lugn landsvägskörning, snålare än original, men vid stadskörning skenar förbrukningen iväg. Vintertid har jag legat på mellan 0,7-0,9 blandad körning (med mycket landsväg).

Ps men vi kan lämna T5 utanför diskussionen eftersom han inte var intresserad av Volvo wink
Senast redigerat av Sotam (13 augusti 2011)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 augusti 2011
#47
Sotam skrev:
Rquired skrev:
Sotam skrev:
Instämmer i vad Rquired skriver om att e60 är en komfortabel bil men samtidigt relativt lättfotad och sportig i beteendet. Audi a4 ligger inte alls i samma klass som bmw:s 5-serie och 3-serie. Fjädrings- och ljudnivå på en a4 är enligt min mening under motsvarande saab- och volvo-modeller, dock känns inredningen som ett kassaskåp och mer solid än Bmw.

5-serien känns som en lagom kompromiss men kanske svårt hitta lämpligt motoralternativ till vettigt pris? Själv har jag svårt med bmw:s stolar men jag vet att många tycker om dem. Åkte och körde 535d på en tripp till tyskland men lyckades aldrig komma till rätta i stolarna (varken i baksätet där vinkel mellan sitt- och ryggdyna är för brant eller framsätet som varken passade att sitta upprätt eller glida ner i) och tycker att stolarna var flera klasser sämre än t.ex. min s60. Dock skönt med automatlåda och diesel, även om förbrukningen på autohahn inte blev så mycket lägre än i min trimmade T5a med liknande genomsnittshastighet.

Att stolar och så vidare är smakfrågor håller jag med om, men inte förbrukningen. 535d ligger närmre förhöjd tomgång i den fart där S60 T5 varvar 4000rpm, jag har väldigt svårt att tänka mig att den Volvo som är svår att köra på uppgiven landsvägsförbrukning 7.3L/100km(Svårt att nå, redan i Sv. landsvägsfart) kommer i närheten av de 5-6L/100km jag vet en 535d vill ha för att bränna igenom Tyskland i Autobahntempo vilket visserligen är ett vitt begrepp.

En 535d-05 klarar 8L/100km blandad körning vilket är strax över vad BMW anger, en facelift (286hk) klarar det på 7L/100km. Jag har då aldrig kört en Volvo T5 som dricker mycket mindre än så i försiktig konstant  landsvägsfart ens. smile

När jag pratade om förbrukningen så var det inte uppgiven förbrukning uppmätt i en testcykel utan faktiskt uppmätt. Och ja, 535d är snålare men inte så att jag blev imponerad. Vid 4000 varv ligger jag på ca 180km/h i T5an. Jag är ganska övertygad om att en 535d inte ligger på förhöjd tomgång (vilket i mina öron låter som mellan 1000-1200 varv) i 180km/h?

Vi låg inte i närheten av några 0,5-0,6l/mil när vi åkte (marschfart på ca 160km/h, förutom vid vägarbete och hastighetsbegränsningar) utan uppåt 0,85l/mil med 535d. Med T5an låg jag på dryga litern.  Den blev förvånansvärt snål efter ic-byte och mappning vid lugn landsvägskörning, snålare än original, men vid stadskörning skenar förbrukningen iväg. Vintertid har jag legat på mellan 0,7-0,9 blandad körning (med mycket landsväg).

Ps men vi kan lämna T5 utanför diskussionen eftersom han inte var intresserad av Volvo wink

Snittade 0.6 vid samma körning (Snitt 160km/h, minus broar, vägarbeten etc då), dock är det inte ovanligt att termostaten ger upp på BMW´s 6cyl. diesel. Bilen når då aldrig driftstemperatur och blir förstås törstig, och eftersom temperaturmätare saknas finns inget enkelt sätt att upptäcka detta på. Något sådant är kanske förklaringen?

Angående varvtalet så minns jag helt enkelt inte hur jag tänkte, eller så träffade jag helt enkelt fel tangent (4 istället för en mer rimlig siffra?) och så blev resultatet lite galet? Med "närmre förhöjd tomgång" menar jag visserligen en 1500-2000varv men några 180km/h gör inte en 535d då.

Oavsett, om vi går på dina siffror är det en skillnad på 2dl/mil. Även det tycker jag är en rätt rejäl skillnad med tanke på hur mycket större och tyngre en E6x är jämfört med en S60. Dessutom automatväxlad BMW kontra manuell(?) Volvo. 2dl/mil blir en tusenlapp (1.25 gånger dyrare) på en 250mils resa, och om jag "har rätt" blir det 2000:- (dubbelt så dyrt ) mer i bränsle för att åka mindre bensin-Volvo.  smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök