3437
Sök

Kardan på Vito -04

25 Inlägg
11 augusti 2011
Trådstartare
Tja. Jag skaffade mig en Vito (alltså den nya karossen som är bakhjulsdriven) för ett par veckor sen och nu är det så att två st kardanknutar på den främre delen av kardanen är slut. Problemet är att man inte kan byta den delen eller knutarna utan man måste byta hela kardanen för 15.000 kr (vilket är ren idioti). Men om jag kan få tag i ett artikelnr på just den främre delen så kan jag beställa enbart den genom ett lokalt företag. Så om någon vet det artikelnumret så blir jag otroligt glad! tongue Även andra tips på hur jag kan lösa det här är uppskattat.

MVH Johan

Den som ingen turbo har han får åka utan bar!!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
12 augusti 2011
Nu har jag inte den blekaste om hur det ser ut på din bil men det borde väl gå att modda dit något annat? Det finns ju så man kan måttbeställa kardaner, dessutom så finns det ju företag som kortar, förlänger & bygger om. Det lär ju bli billigare än 15k iaf, dessutom bör du ju få utbytbara knutkors med en sådan lösning. Kan vara värt att kolla upp iaf. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

25 Inlägg
12 augusti 2011
Trådstartare
Hos den lokala mercedes handlaren så hade dom två st av den kardanen som jag behöver, tyvärr till automatare och dom är ju kortare. Jag ska kolla om någon firma i Västerås/Stockholm med omnejd kan förlänga kardanen och balansera den. Ska ringa och kolla med Sellholm tuning imorgon om dom eventuellt kan hjälpa mig. smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
12 augusti 2011
Prova med http://www.sveabil.se/ annars. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

25 Inlägg
12 augusti 2011
Trådstartare
Jag hittade dom igår, det verkar lovande än så länge! tongue

Smålänning
7 883 Inlägg
12 augusti 2011
Inte säkert det går att byta, kan bli obalans i kardanen, då det är balanserat i ett stycke. Sen kan det vara så att öronen på kardan bli snea on man pressar ur korsen, har vart med om det.

Så i värsta fall är det bara att bita i det sura och uppskatta den tyska ingenjörskonsten och byta hela.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

25 Inlägg
12 augusti 2011
Trådstartare
twin_cam skrev:
Inte säkert det går att byta, kan bli obalans i kardanen, då det är balanserat i ett stycke. Sen kan det vara så att öronen på kardan bli snea on man pressar ur korsen, har vart med om det.

Så i värsta fall är det bara att bita i det sura och uppskatta den tyska ingenjörskonsten och byta hela.

Det gick att byta och balansera enligt Svea bil och dom är auktoriserad representant för "EUROPEAN DRIVESHAFT SERVICES" så dom vet vad dom pratar om hoppas jag smile

Smålänning
7 883 Inlägg
12 augusti 2011
Rapp skrev:
twin_cam skrev:

Det gick att byta och balansera enligt Svea bil och dom är auktoriserad representant för "EUROPEAN DRIVESHAFT SERVICES" så dom vet vad dom pratar om hoppas jag smile

Ja dåså. Bara att beställa! big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

25 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
twin_cam skrev:
Rapp skrev:
twin_cam skrev:

Ja dåså. Bara att beställa! big_smile

Ska lämna in den här i veckan hade jag tänkt smile

Sök