3308
Sök

Hjälp med delning av xenonkit

10 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
#1
Hej

Har en fundering/problem som jag behöver hjälp med.

För några dagar sedan gjorde jag ett klipp på tradera och hittade ett xenonkit till överkommligt pris.
Detta var ett bi-xenon kit modell H4. Då jag har två motorcyklar var tanken att använda en lampa till varje cykel. Jag har sedan tidigare xenonkonverterat extraljus utan problem så detta borde ju inte vara några större problem.

Men när jag fick hem mitt paket blev jag förvirrad. Mitt kit är ju tänkt till bilar vilket innebär att det bara är en anslutning för H4 och sedan ett relä som sköter fördelningen av spänning/ström.
Det borde ju inte vara omöjligt att dela på denna kabelhärva och komplitera med en tom H4 hylsa och lite kabelskor, men jag är lite osäker på hur jag ska göra.

En bild säger mer än tusen ord så jag bigogar en bild på kabelhärvan se länk nedan

http://www.ladda-upp.com/bilder/56455/xenon
Senast redigerat av Fredrik_ff (13 augusti 2011)


233 Inlägg
13 augusti 2011
#2
detta är super enkelt du får köpa ett reläkitt till du kan inte dela på det kittet som följde med   då man endast tar  signal från den ena h4 kontakten

Audi frälst

233 Inlägg
13 augusti 2011
#3
grejjen är att du måste i vilket fall som helst ha 2 relän

Audi frälst

10 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
#4
Förklara gärna mera ingående hur du menar!?

Min tanke var att man köper en tom h4-kontakt och kopplar in ett extra relä samt en extra "konstant" strömkabel. De små kablarna som är till för att justera hylsan/heljus på xenonlampan borde väl igentligen gå att koppla direkt på stiftet för heljus i h4-kontakten?


10 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
#5
Jo men det är jag med på fredde frågan är bara vilken typ av relä samt hur jag kopplar?
Senast redigerat av Fredrik_ff (13 augusti 2011)


10 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
#6
Här kommer en närmare bild på relä

http://www.ladda-upp.com/bilder/56459/xenonrel-C3-A4


233 Inlägg
13 augusti 2011
#7
nja jag vet inte riktigt men det känns ju bra mycket enklare att bara skaffa en relä sats till
?

Audi frälst

10 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
#8
På min bil där jag ahr kopplat in h3 xenon är ju kopplingen likadan som denna bild http://i36.tinypic.com/vwyj9s.jpg

Om det inte är någon skillnad på ballaster så borde man väl kunna skippa relät, och koppa på följande vis.

AMP-kontakterna som ska in i ballasten har två kablar, den ena kopplar jag med kabelsko direkt in på plus/konstantström i h4 kontakten och den andra på jord.

De små kontakterna med två kablar som skall styra rörelsen/justeringen av lampan kopplar jag på nästan samma sätt. Den ena kabeln med kabelsko på kontakten för heljus i h4-kontakten och den andra på jord.

Borde jag då inte när jag startar motorcykeln tända helljuset = skicka ström till ballasten så den tänder xenonlampan?
Och när jag tänder heljuset skickas spänning för heljus genom den lilla kontakten så att lampan rör på sig och ställer in sig som heljus?

Detta känns som en lösning, men mitt stora ? blir vad jag skall göra med den kabel som skall ha konstantström? Är möjligen denna enbart till för att ha konstantström till relät?


10 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
#9
Fredde

Jag kopplar gärna ett eget relä, men jag tror inte att det går att köpa enbart en/två reläsatser !?


10 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
#10
Fel av mig, såg att xenonkungen sålde en sådan kabelsatts, men då borde ju min tanke som jag nämnde vara riktig, det är väl exakt så det blir kopplat om jag köper denna sats ?

http://www.xenonkungen.com/shop/4404/ar … 21c7d8.jpg


10 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
#11
Gjorde en ritning på hur jag tänker. Man kopplar alltså som jag har ritat och resten struntar man helt enkelt i !?

http://www.ladda-upp.com/bilder/56466/xenonkoppling



Sök