Andromeda skrev:
Det vanliga, se upp så att den inte har oilsludge:
http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtmlAndra vanligare problem:
* Fjäderbenen fram kan rosta rakt av, faktiskt rätt vanligt. Ett nytt kostar skjortan (~4k styck).
* AC-kompressorn håller inte särskilt bra kvalité. Min var helt skuren efter 12k mil. De är av en annan variant än på övriga Saabar, och mycket känsliga om det försvinner lite kylmedel. Gå inte på att AC behöver fyllas om du ser det i någon annons, kompressorn behöver säkerligen bytas.
* Länkarmar fram är känsliga, verkar vara värre om bilen är sänkt. Kostar 1300 på Speedparts. Spindelleden är integrerad i dessa.
* Att de far runt som en kåt snok vid fullgas på dålig väg redan med originaleffekt känner du till? Ett fast grepp i ratten rekommenderas. Chassit tillverkades ursprungligen till en Ascona med 115 hk och funkar inte så bra till 205 hk.
* Se upp för bagageluckor som tar in vatten. Ett knep är att kolla om verktygen bak vid reservhjulet är rostiga.
* Om displayerna till färddator och klima behöver bytas ser du ju direkt.
* Backen får absolut inte vara svår att få i eller ur! Det beror sällan på någon lätt justering, utan brukar sluta i byte eller renovering av växellådan.
* Handbromsen är en konstruktion från helvetet, och brukar ta dåligt. Man spänner den inför besiktning typ, och sedan håller den ett par veckor. Resten av året tänker man sig för hur man parkerar
Annars är det väl bara att kolla sånt man alltid kollar på bilar.
Rätt bra, bekväma och snåla bilar, man sitter mycket bra i Viggen-stolarna och snygga är de ju. Jag tyckte bilens fördelar uppvägde nackdelarna med råge. Jag saknar min gamla