3466
Sök

"The Rising" - RisEtrade.se - Carkings & Wendes bygger BMW inför Elmia 2012

Team Carkings
2 300 Inlägg
9 mars 2012
Trådstartare
Darkie skrev:
blir dyrt med nya skivor sen alltså^^

Fint arbete!

Tack smile
Vågar inte tänka på vad bromskittet kostat ens.... wink

555 Inlägg
9 mars 2012
Ingen panikbromsning i den här bilen inte wink men det är väl mer än cruise bil ändå!

Vill du berätta om din bil på Passionforcars.org? Konkta mig via mail nedan.
PassionForCars.org
robin@passionforcars.org

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
9 mars 2012
cred ska ni ha för att ni inte har gett upp! smile inte mkt tid kvar nu tongue

Lobster knife fight

2 077 Inlägg
9 mars 2012
Bromsar ÄR viktigt!!
Faktiskt en av dem första sakerna jag ska fixa på min bil sen så smile

Finns ju en massa bilar/trådar på garaget där massa glömmer de där med bromsar..
600-700hk och orginal bromsar ^^ dumt..

Är helt och hållet på din sida här smile
Senast redigerat av JDMCRAZE (9 mars 2012)

Wheel hoe and proud of it.
Rays/Work/SSR/HRE/BBS/Enkei - Stay legit and don't buy shit!

Team Carkings
2 300 Inlägg
9 mars 2012
Trådstartare
Jeqpe skrev:
cred ska ni ha för att ni inte har gett upp! smile inte mkt tid kvar nu tongue

Massor dagar kvar ju wink

FOX Galning!
313 Inlägg
9 mars 2012
Läst alla 36sid ´nu! Tog sin lilla tid, men rolig och intresant läsning var de!
Skall bli kul å se den irl på ELMIA sen! smile

mvh

210 Inlägg
9 mars 2012
Krille_Fox skrev:
Läst alla 36sid ´nu! Tog sin lilla tid, men rolig och intresant läsning var de!
Skall bli kul å se den irl på ELMIA sen! smile

mvh

Härligt.
Välkommen fram och snacka lite i montern där uppe!

Vissa har penisförlängare, andra kör Mini...
Sponsorer: Inga...
Köper skiten själv!

Team Carkings
2 300 Inlägg
10 mars 2012
Trådstartare
Om man tittar tillbaka på tidigare år när Team Carkings haft bilar på Elmia så har vi alltid rullat in bilarna sist eller näst sist av alla i À-hallen smile Nu har vi expanderat och spridit ut oss även till B-hallen, låt oss se hurpass sena vi blir denna gång wink

Vill passa på att tacka alla som stödjer oss och som följer vårt projekt. Våra projekttrådar närmar sig nu 140.000 visningar totalt med stormsteg smile THANX!

75 Inlägg
10 mars 2012
helt klart den bästa projekttråden på garaget smile
lycka till smile

33 Inlägg
10 mars 2012
Som jag yttrat mig i någon tråd tidigare så tycker jag personligen att man inte kan ha en "showbil" utan uppgraderade bromsar.

Jag förstår din åsikt, men håller inte med om den. Bromsarna på bilen är ändå designade att fungera med full besättning och fullastat bagageutrymme + ev takbox - alltså en tung last. På showbilar lastas det på grejer, absolut, men oftast går det inte att lasta något mer i dom, pga ljudinstallationer, lackade ytor osv. Man hamnar fortfarande inom marginalerna - om man inte snackar dB-byggen, men dom är extrema.
Om man bara byter bromsskivor på bilen förbättrar man nödvändigtvis inte bromsförmåga, om resten av bromssystemet är original. Vad som ställer till det med stabilitet och osäkert uppförande på bilen är att det ska vara stora hjul och lågt(men det är ju sååå snyggt). När man ändrar slaglängd, hårdhet och annat med hjulupphängningen gör man det inte alltid bättre utan detta kan ge upphov till ett oförutsägbart beteende i extrema situationer. Det funkar med sänkfjädrar, men det ger avkall på en del saker.

"Fuck, inte dom igen!"- Polly 2 år

Team Carkings
2 300 Inlägg
10 mars 2012
Trådstartare
P-O-N-T-U-S skrev:
helt klart den bästa projekttråden på garaget smile
lycka till smile

Tack, det värmer att höra smile

Team Carkings
2 300 Inlägg
10 mars 2012
Trådstartare
Ludecris skrev:
Som jag yttrat mig i någon tråd tidigare så tycker jag personligen att man inte kan ha en "showbil" utan uppgraderade bromsar.

Jag förstår din åsikt, men håller inte med om den. Bromsarna på bilen är ändå designade att fungera med full besättning och fullastat bagageutrymme + ev takbox - alltså en tung last. På showbilar lastas det på grejer, absolut, men oftast går det inte att lasta något mer i dom, pga ljudinstallationer, lackade ytor osv. Man hamnar fortfarande inom marginalerna - om man inte snackar dB-byggen, men dom är extrema.
Om man bara byter bromsskivor på bilen förbättrar man nödvändigtvis inte bromsförmåga, om resten av bromssystemet är original. Vad som ställer till det med stabilitet och osäkert uppförande på bilen är att det ska vara stora hjul och lågt(men det är ju sååå snyggt). När man ändrar slaglängd, hårdhet och annat med hjulupphängningen gör man det inte alltid bättre utan detta kan ge upphov till ett oförutsägbart beteende i extrema situationer. Det funkar med sänkfjädrar, men det ger avkall på en del saker.

Njae, jag håller inte med dig där. En personbil, speciellt en mindre modell är inte avsedd att för jämnan köra runt  tungt lastad. Dessutom är slitaget betydligt hårdare ju tyngre last man har och bromssträckan förlängs ordentligt.
Senast redigerat av CarbonLoader (10 mars 2012)

Team Carkings
2 300 Inlägg
10 mars 2012
Trådstartare
UPDATE 10 MARS!

Heldag i garaget som gav resultat. Bjuder även på lite helhetsbilder som motivation att fortsätta följa oss smile

http://www.gatbilar.se/galleries/521/3/4f5bcd4aac5ef.jpg
insida dörrar grovslipade efter glasfiberspackel.

http://www.gatbilar.se/galleries/403/3/4f5bcd4c0c58c.jpg
Fixade till skarv mellan skärmbreddare bak & dörr. Blev jämn & fin.

http://www.gatbilar.se/galleries/727/3/4f5bcd4d39ac0.jpg
Sonny testar hur det kommer se ut med 8" basen & måttar för champagnekylaren.

http://www.gatbilar.se/galleries/491/3/4f5bcd52bdb4c.jpg
Caddy bytte bromsar bak & bytte även bromsrören.

http://www.gatbilar.se/galleries/657/3/4f5bce1f40c37.jpg
Bromsarna bak på plats. Diskuterade om skivorna satt på rätt sida men enligt beskrivningen skulle de göra det...

http://www.gatbilar.se/galleries/509/3/4f5bce22a40c1.jpg
Helhetsbild med huven på.

http://www.gatbilar.se/galleries/561/3/4f5bce2592cb6.jpg
Breddningen finslipas.

http://www.gatbilar.se/galleries/396/3/4f5bce28a8a11.jpg
Kommer se ganska brutal ut med nya grillen & strålkastarna smile

Nytt ryck imorgon, det rör på sig smile

2 038 Inlägg
10 mars 2012
Tycker faktiskt att den blev ganska frän med den fronten smile kanske inte så värst clean, men ser rätt stygg ut

-sommar ska de va....
4 532 Inlägg
10 mars 2012
kan vara bra att ha en plan B vid besiktningen nu då ni bygger bilen strikt 4-sitsig mot det som står i reg.beviset.
hade själv samma dilemma med min e30 men löste mittplatsen och ljudet lite annorlunda så man ändå kan sitta där.
Bilen ;  http://www.garaget.org/?car=240270
Tråden ;  http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7&p=48

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

33 Inlägg
11 mars 2012
CarbonLoader skrev:
Njae, jag håller inte med dig där. En personbil, speciellt en mindre modell är inte avsedd att för jämnan köra runt  tungt lastad. Dessutom är slitaget betydligt hårdare ju tyngre last man har och bromssträckan förlängs ordentligt.

Slitaget blir absolut högre, men för enstaka nödbromsningar kommer man genom en högre vikt utnyttja friktionen bättre och det kommer inte bli någon större skillnad i bromssträcka, mer grepp(genom högre vikt på backen) i däcken ger kortare bromssträcka. Det som påverkar mer är placeringen av vikten, men det kommer du inte runt med större bromsar.
Skit samma, jag ville bara argumentera kring bromsar, för det är inte bara att fläka på med stora ok och skivor och allt funkar, det ska helst matchas upp med hydraulsystemet som egentligen är designat till andra bromsar. Kör på, det blir säkert bra, dessutom se det bättre ut också!
Jag gillar ditt bygge, framfört allt att se det byggas - kul att se hur folk resonerar och tänker när dom konstruerar saker.

Team Carkings
2 300 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
Ludecris skrev:
CarbonLoader skrev:

Slitaget blir absolut högre, men för enstaka nödbromsningar kommer man genom en högre vikt utnyttja friktionen bättre och det kommer inte bli någon större skillnad i bromssträcka, mer grepp(genom högre vikt på backen) i däcken ger kortare bromssträcka. Det som påverkar mer är placeringen av vikten, men det kommer du inte runt med större bromsar.
Skit samma, jag ville bara argumentera kring bromsar, för det är inte bara att fläka på med stora ok och skivor och allt funkar, det ska helst matchas upp med hydraulsystemet som egentligen är designat till andra bromsar. Kör på, det blir säkert bra, dessutom se det bättre ut också!
Jag gillar ditt bygge, framfört allt att se det byggas - kul att se hur folk resonerar och tänker när dom konstruerar saker.

Jo det där med uppgraderade bromsar & allt som kommer därtill vet jag. Inte alltid optimalt med moddade bromsar.
Men att mer vikt ger kortare bromssträcka håller jag fortfarande inte med om wink Låter inte riktigt rätt i fysiken.
Tack för du följer oss smile

1 432 Inlägg
11 mars 2012
Ludecris, kan meddela att ditt tänkande ang kortare bromssträcka med högre vikt är fel. Anledningen till detta är grundläggande fysikkunskap - rörelseenergi/kinetisk energi/levande kraft

3 namn för samma sak om du vill läsa in dig på området. smile

För att du ska kunna bromsa upp en större massa så behöver du en ökad anliggningsyta emot den bromsande ytan, dvs bredare däck, och för att kunna bromsa upp de bredare däcken utan att överhetta bromsarna så behöver du en större radie på skivorna, detta för att dels öka massan i bromsarna som hettas upp vid en inbromsning samt att med högre radie får bromsbeläggen mer yta på ett roterande varv att greppa över. och för att öka den greppande ytan på den ökade radien så behöver du större belägg.

Nackdelen med detta är dock att om man inte har tillräcklig vikt för de större bromsarna eller för smala däck för den bromsande kraften så är det lätt att låsa bromsarna vid en mindre inbromsning.

-

Då har vi haft en liten fysiklektion här i tråden oxå, och med det sagt så kan vi återgå till tråden...

CarbonLoader, ni hade fundering på om ni hade bromsarna monterade åt rätt håll, enklast för att kontrollera detta, kolla så att luftkanalerna i skivorna är åt rätt håll, de ska vara vridna så att kanalen slungar ut luften i ytterkant. vissa tillverkare har lagt sin slitsning i motsatt håll så man ska inte stirra sig blind på den, utan kolla på kanalerna.

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.

33 Inlägg
11 mars 2012
Speed of Light>Du har missat en annan fysiklag och det är att ökad vikt på samma friktion ger upphov till större kraft. Väger bilen mer kan däcken ta upp mer kraft, det är var det jag använde i mitt resonemang att bilens bromssträcka blir ungefär samma.

210 Inlägg
11 mars 2012
SpeedOfLight skrev:
CarbonLoader, ni hade fundering på om ni hade bromsarna monterade åt rätt håll, enklast för att kontrollera detta, kolla så att luftkanalerna i skivorna är åt rätt håll, de ska vara vridna så att kanalen slungar ut luften i ytterkant. vissa tillverkare har lagt sin slitsning i motsatt håll så man ska inte stirra sig blind på den, utan kolla på kanalerna.

Dom är rätt...
Det var mest funderingar och lite diskution om det i garaget igår!
Tydligen hade vi tid över till det...

Vissa har penisförlängare, andra kör Mini...
Sponsorer: Inga...
Köper skiten själv!

Sök