Ludecris, kan meddela att ditt tänkande ang kortare bromssträcka med högre vikt är fel. Anledningen till detta är grundläggande fysikkunskap - rörelseenergi/kinetisk energi/levande kraft
3 namn för samma sak om du vill läsa in dig på området.

För att du ska kunna bromsa upp en större massa så behöver du en ökad anliggningsyta emot den bromsande ytan, dvs bredare däck, och för att kunna bromsa upp de bredare däcken utan att överhetta bromsarna så behöver du en större radie på skivorna, detta för att dels öka massan i bromsarna som hettas upp vid en inbromsning samt att med högre radie får bromsbeläggen mer yta på ett roterande varv att greppa över. och för att öka den greppande ytan på den ökade radien så behöver du större belägg.
Nackdelen med detta är dock att om man inte har tillräcklig vikt för de större bromsarna eller för smala däck för den bromsande kraften så är det lätt att låsa bromsarna vid en mindre inbromsning.
-
Då har vi haft en liten fysiklektion här i tråden oxå, och med det sagt så kan vi återgå till tråden...
CarbonLoader, ni hade fundering på om ni hade bromsarna monterade åt rätt håll, enklast för att kontrollera detta, kolla så att luftkanalerna i skivorna är åt rätt håll, de ska vara vridna så att kanalen slungar ut luften i ytterkant. vissa tillverkare har lagt sin slitsning i motsatt håll så man ska inte stirra sig blind på den, utan kolla på kanalerna.