4696
Sök

"The Rising" - RisEtrade.se - Carkings & Wendes bygger BMW inför Elmia 2012

Team Carkings
2 300 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
SpeedOfLight skrev:
Ludecris, kan meddela att ditt tänkande ang kortare bromssträcka med högre vikt är fel. Anledningen till detta är grundläggande fysikkunskap - rörelseenergi/kinetisk energi/levande kraft

3 namn för samma sak om du vill läsa in dig på området. smile

För att du ska kunna bromsa upp en större massa så behöver du en ökad anliggningsyta emot den bromsande ytan, dvs bredare däck, och för att kunna bromsa upp de bredare däcken utan att överhetta bromsarna så behöver du en större radie på skivorna, detta för att dels öka massan i bromsarna som hettas upp vid en inbromsning samt att med högre radie får bromsbeläggen mer yta på ett roterande varv att greppa över. och för att öka den greppande ytan på den ökade radien så behöver du större belägg.

Nackdelen med detta är dock att om man inte har tillräcklig vikt för de större bromsarna eller för smala däck för den bromsande kraften så är det lätt att låsa bromsarna vid en mindre inbromsning.

-

Då har vi haft en liten fysiklektion här i tråden oxå, och med det sagt så kan vi återgå till tråden...

CarbonLoader, ni hade fundering på om ni hade bromsarna monterade åt rätt håll, enklast för att kontrollera detta, kolla så att luftkanalerna i skivorna är åt rätt håll, de ska vara vridna så att kanalen slungar ut luften i ytterkant. vissa tillverkare har lagt sin slitsning i motsatt håll så man ska inte stirra sig blind på den, utan kolla på kanalerna.

Jepp, då ska de sitta rätt. Vi var mest tveksamma eftersom vi tyckte det mest logiska skulle vara om skivan grep tag om & ledde in kalluft i skivan istället för att stöta bort den.
Tack för din fysiklektion smile Orkade inte själv skriva allt men har lärt mig precis samma som dig på fysiken i skolan wink

Team Carkings
2 300 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
Ludecris skrev:
Speed of Light>Du har missat en annan fysiklag och det är att ökad vikt på samma friktion ger upphov till större kraft. Väger bilen mer kan däcken ta upp mer kraft, det är var det jag använde i mitt resonemang att bilens bromssträcka blir ungefär samma.

Köper inte riktigt försäljar/bilprovning snacket om originalbilars perfekta bromsverkan jämfört med uppgraderade bromsar. Tror mycket handlar om att ge folk en trygghetskänsla och fresta till nybilsköp eller att lämna in bilen till märkesvekstäder för att tjäna massor pengar på folk som inte kan eller vågar byta reservdelar själv etc.
Varför skulle man annars uppgradera bromsarna på exempel cupbilar & andra banpreppade gatbilar?
Skulle uppgraderingsbromsar verkligen vara sämre än original så skulle det ju inte finnas någon marknad...
Såhär tänker jag & kan ha fel men det krävs väldigt mycket för att ändra mitt resonemang kan jag säga wink

Team Carkings
2 300 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
UPDATE 11/3

Idag gick vi miste om en mycket fin & solig dag utomhus till förmån för projektbilen. Vi fick en hel del gäster som ville kolla på bilen & hjälpa till lite. Dessvärre blev det mer snack än vad det blev gjort idag. Men en del hanns med & exempel bromsarna är nu helt på plats & avluftade, motorn startades etc.

http://www.gatbilar.se/galleries/859/3/4f5d0986c2985.jpg
Det börjar ta sig i baksätet nu. Bas, flaskkylare & glashållare med en liten fruktskål på plats smile

http://www.gatbilar.se/galleries/636/3/4f5d098c31d61.jpg
En av dagens besökares bil var denna M1:an. Grymt fin & bred. Synd man inte har råd med en sån sad ....

http://www.gatbilar.se/galleries/286/3/4f5d099089622.jpg
...men så har vi ju snart en egen BMW att glida runt i smile

http://www.gatbilar.se/galleries/30/3/4f5d099536be5.jpg
Testade grillen som ska kapas lite till & limmas ihop igen.

http://www.gatbilar.se/galleries/607/3/4f5d0b159230c.jpg
Kolfiberlister laminerade. Ska sitta runt interiören i panel & dörrar.

http://www.gatbilar.se/galleries/955/3/4f5d0b1aa4b4e.jpg
Växelspakspanel.

http://www.gatbilar.se/galleries/458/3/4f5d0b1e5438b.jpg
Sista jag gjorde idag var att slipa breddarna fram & ögonlocken till blinkersen.

http://www.gatbilar.se/galleries/828/3/4f5d0b2be3009.jpg
Kanten blev så vass att jag höll på & skära mig när jag skulle känna smile Fick lov att runda kanten sen smile

Imorgon får vi se vilka som dyker upp i garaget. Själv ska jag med grabben på hans första boxningsträning, går i farsans fotspår wink

1 432 Inlägg
12 mars 2012
Anledningen till varför de ska slunga ut luften är för att i innerkanten så har du ett inlopp, där sugs det in kall luft som kyler bromsskivan ifrån centrumet och utåt. hade kanalerna varit åt andra hållet så hade luften hettats upp utav bromsskivan i ytterkanten eftersom att det är där bromsoken greppar och skapar värmen. då hade luften transporterat värmen inåt emot centrumet och hjälpt till med att hetta upp hela skivan.

Det är därför om du tar och drar in kylningsluft för bromsarna ifrån fronten, så riktar man den emot centrumet på bromsskivan, för då pressar det in kall luft i kanalerna smile

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.

-sommar ska de va....
4 532 Inlägg
12 mars 2012
SpeedOfLight skrev:
Anledningen till varför de ska slunga ut luften är för att i innerkanten så har du ett inlopp, där sugs det in kall luft som kyler bromsskivan ifrån centrumet och utåt. hade kanalerna varit åt andra hållet så hade luften hettats upp utav bromsskivan i ytterkanten eftersom att det är där bromsoken greppar och skapar värmen. då hade luften transporterat värmen inåt emot centrumet och hjälpt till med att hetta upp hela skivan.

Det är därför om du tar och drar in kylningsluft för bromsarna ifrån fronten, så riktar man den emot centrumet på bromsskivan, för då pressar det in kall luft i kanalerna smile

Fasen , smart av dig.  Jag har hela tiden trott tvärtom men då du säger det är det ju självklart att det funkar så. Lägger detta i minnet nu, tack för bra info :-)

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

1 432 Inlägg
12 mars 2012
Hehe.. ja fan detta har ju blivit lilla skolsalen just nu.. tongue

Team Carkings
2 300 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
VINNARE I SLOGANTÄVLINGEN!

Vill tacka för alla bidrag i tävlingen och vi gjorde såhär att vi kommer använda oss av en variant från ett av bidragen:
"The Rising" - Bilen du bara kan älska eller hata.

Vår variant är: "The Rising" - Bilen du hatar att älska!

Vinnaren är (användarnamn garaget.org) SpeedofLight. GRATTIS!
Vi bjuder på inträdet för valfri dag på årets Elmia smile

329 Inlägg
12 mars 2012
Börjar bli riktigt bra big_smile Jo jag erkänner att jag var tveksam från början men har blivit mer och mer övertygad och imponerad av erat bygge... 2 stora tummar upp

Team Carkings
2 300 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
Mattias_Vejdeland skrev:
Börjar bli riktigt bra big_smile Jo jag erkänner att jag var tveksam från början men har blivit mer och mer övertygad och imponerad av erat bygge... 2 stora tummar upp

Tack, kul & höra smile Lite vad hela grejen var menad att vara. Provocerande och utflippade till en början för att sedan visa att det faktiskt går göra något vettigt snyggt av det smile

33 Inlägg
12 mars 2012
CarbonLoader skrev:
Köper inte riktigt försäljar/bilprovning snacket om originalbilars perfekta bromsverkan jämfört med uppgraderade bromsar. Tror mycket handlar om att ge folk en trygghetskänsla och fresta till nybilsköp eller att lämna in bilen till märkesvekstäder för att tjäna massor pengar på folk som inte kan eller vågar byta reservdelar själv etc.
Varför skulle man annars uppgradera bromsarna på exempel cupbilar & andra banpreppade gatbilar?
Skulle uppgraderingsbromsar verkligen vara sämre än original så skulle det ju inte finnas någon marknad...
Såhär tänker jag & kan ha fel men det krävs väldigt mycket för att ändra mitt resonemang kan jag säga wink

Jag försöker inte hävda att dom är perfekta heller, bara att det funkar även under dom ändrade förutsättningarna och därav inte är nödvändigt med uppgraderade bromsar. Sen att det blir en trygghet för användaren med uppgraderingen är ju en faktor som är av större vikt än bromsarna i sig själva. Men det var inte vad du skrev innan och blev anledningen till att jag tagit upp din tråd med saker som kanske inte hört hit. Men det var ju mitt fel, hade jag vart tydligare i mitt inlägg innan så hade vi kommit snabbare till den punkt vi är nu.

Cupbilar och banprepp har uppgraderade bromsar för att du lägger högre belastning på dom under tätare intervaller, du plågar skiten ur bromsarna helt enkelt. Därav behöver man bromsar som tål detta bättre. Jämför du mot en stylad bil som ska rulla mellan utställningar och en del på gata så är det helt andra användningsområden. Ökad motoreffekt-> absolut bromsar!

Ang fysiklektionen så är det helt rätt och riktigt, men jag hade redan tagit hänsyn till det i mitt inlägg om bromssträcka. wink

"Fuck, inte dom igen!"- Polly 2 år

329 Inlägg
12 mars 2012
Ludecris skrev:
CarbonLoader skrev:

Jag försöker inte hävda att dom är perfekta heller, bara att det funkar även under dom ändrade förutsättningarna och därav inte är nödvändigt med uppgraderade bromsar. Sen att det blir en trygghet för användaren med uppgraderingen är ju en faktor som är av större vikt än bromsarna i sig själva. Men det var inte vad du skrev innan och blev anledningen till att jag tagit upp din tråd med saker som kanske inte hört hit. Men det var ju mitt fel, hade jag vart tydligare i mitt inlägg innan så hade vi kommit snabbare till den punkt vi är nu.

Cupbilar och banprepp har uppgraderade bromsar för att du lägger högre belastning på dom under tätare intervaller, du plågar skiten ur bromsarna helt enkelt. Därav behöver man bromsar som tål detta bättre. Jämför du mot en stylad bil som ska rulla mellan utställningar och en del på gata så är det helt andra användningsområden. Ökad motoreffekt-> absolut bromsar!

Ang fysiklektionen så är det helt rätt och riktigt, men jag hade redan tagit hänsyn till det i mitt inlägg om bromssträcka. wink

Du säger i dit inlägg om bromssträckan att högre vikt ger mer grepp för däcken.. fine.. det du har missat att det är större vikt(massa) som är i rörelse också..
Om man skall se det lite komiskt med ditt resonemang så påstår du att en full-lastad lastbil har kortare bromssträcka än en personbil för att den har högre vikt lol

695 Inlägg
12 mars 2012
Mattias_Vejdeland skrev:
Ludecris skrev:
CarbonLoader skrev:

Du säger i dit inlägg om bromssträckan att högre vikt ger mer grepp för däcken.. fine.. det du har missat att det är större vikt(massa) som är i rörelse också..
Om man skall se det lite komiskt med ditt resonemang så påstår du att en full-lastad lastbil har kortare bromssträcka än en personbil för att den har högre vikt lol

Och då att en banpreppad bil på knappt 1000kg behöver ha grymt mycket längre bromssträcka än orginalutförandet av samma bil?!!!....

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

Team Carkings
2 300 Inlägg
13 mars 2012
Trådstartare
Förstår inte heller resonemanget men nu lämnar vi bromsarna för vi behöver istället fart för att hinna bli klara smile

1 432 Inlägg
13 mars 2012
Man får tacka....
Kul att ni hittade en slogan som ni gillade.

Hade jag text till den där oxå eller? minns inte tongue Haha.. men jag kommer vara på Elmia hela helgen så jag tittar förbi montern en sväng på fredagen så får vi lösa detaljerna där smile

Trodde dock att koncept-slogan va den som hade fallit er i smaken men men...

Team Carkings
2 300 Inlägg
15 mars 2012
Trådstartare
Spackel & slip update....hur roligt det nu är att följa???

På sistone har vi spacklat allt som behövdes på bilen för att sedan slipa ner hela. Även originallack har mattats ner. Sen bättrade jag ytterligare med finspackel på behövande partier som ikväll slipas jämnt.
Såhär ser planeringen ut:

Fredag 23 - Körs bilen till Caddys jobbs lackrum och maskeras & förbereds inför grundlack. Lackas förhoppningsvis på kvällen.

Lördag 24 - Lackas insidan av bilen, all interiör osv.

Söndag 25 - Lackas utsidan helt.

Måndag 26 - Körs bilen till Team Carkings garage igen för montering.

Tisdag 27 - Montering

Onsdag 28 - Solfilmsmontören kommer och tonar rutorna.

Torsdag 29 - Glasmästaren kommer & lagar stenskott i framrutan.

Fredag 30 - Onsdag 4 - Montering.

Torsdag 5 - Bilen körs upp till J-köping (Elmia).

http://www.gatbilar.se/galleries/274/3/4f61d26e95029.png
Spacklat upp hela dörren efter mall.

http://www.gatbilar.se/galleries/474/3/4f61d271005db.png
Fyllt upp lite ojämnheter på skärmarna.

http://www.gatbilar.se/galleries/595/3/4f61d27a31829.png
Här ser man hur mycket vi spacklat upp & jämnat till hela dörrens yta.

http://www.gatbilar.se/galleries/771/3/4f61d27da39b6.png
Blir bra detta smile

http://www.gatbilar.se/galleries/380/3/4f61d281dfa0b.png
Hela bilen nerslipad.

Ubåtsingenjör
7 348 Inlägg
15 mars 2012
måste bara fråga tongue

Hur tjockt med spackel är det på den dörren ?!?

ser bra ut annars , väntar på roliga updates nu smile

46 Inlägg
15 mars 2012
ser bra ut smile

vorsprung durch technik
277 Inlägg
15 mars 2012
Ser bra ut, dock skeptisk mot dörrarna. Är där så mycket spackel som det ser ut lär det inte bli roligt när värmen står på i sommar. Reser sig rätt snabbt då. Men det kanske inte är så tjockt..

10 Inlägg
15 mars 2012
Hur har det gått till då du får spackla så tjockt på dörrarna?
Senast redigerat av haggen (15 mars 2012)

-sommar ska de va....
4 532 Inlägg
15 mars 2012
Helsike grabbar , det blir ett tight schema för er, hoppas allt flyter på bra och att inga oförutsedda saker inträffar.
Lycka till!

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

Sök