Läst genom hela tråden nu, det var en hel del hehe..
Ang bilen så är jag imponerad på det extrema jobbet ni lägger ner. Bilen i helhet är tokgrym även fast jag gillar cleana bilar. Det enda jag hade skippat är väl "näbben" i huven och scoopet hehe. Annars, det är en showbil och showbilar ska vara extrema! Tumme upp!
Lycka till med schemat också, tidspress som heter duga men det är väl inga problem?
Tanken var att lägga igen listerna runtom på bilen och för att det inte ska se dumt ut så behöver hela dörren rundas av i formen. Därav blev det en hel del att spackla upp trots att vi svetsade igen för listerna innan. Får hoppas på att solen blir vår kompis i sommar och att bilen håller sig fin trots mycket spackel
Är vi alla inblandade tillräckligt disciplinerade så ska det gå vägen med planeringen. Finns inte riktigt utrymme för oförutsedda händelser nu...
Lack är nu kommen och vi kommer att överraska något med valet av nyans för att få en mer exklusiv känsla över bilens utsida än vad som från början var tänkt. Kan avslöja att lacken kommer få viss effekt
Allt ser jätte bra ut! , ska lacka min bil själv är det tänkt, men har lite funderingar över slipandet , hur gick ni tillväga? maskin för hand? hur pass grova papper? våtslip? är jätte tacksam för svar
Hade inte tackat nej till att glida runt med den kärran i sommar Mycket snyggt jobb, även att fronten fått mycket kritik tycker jag den är stencool. Om man ska komma med något "negativt" är det all kolfiber, jag hatar kolfiber, haha. Men vafan, är ju bara min åsikt, det är ju ett väldigt fint bygge utöver det Ska bli kul att se er på Elmia!
Allt ser jätte bra ut! , ska lacka min bil själv är det tänkt, men har lite funderingar över slipandet , hur gick ni tillväga? maskin för hand? hur pass grova papper? våtslip? är jätte tacksam för svar
Vi använder först 80 papper för att grovforma bilen och ta bort de största ojämnheterna, sen går vi över till 120 & 180 osv. osv. Det mesta finliret gör vi helt för hand med kloss eller hyvel. När vi till synes är klara med slipandet lackar vi ett lager filler för att lättare se ojämnheter som annars är svåra att upptäcka. Sen bättrar vi där det behövs. Wendes hade grymma slipmaskiner men i vårt garage kör vi det mesta för hand. Tanken är att våtslipa när klarlacken lagts för att sedan polera upp ytan. Fick häromdagen hem extrema 3000 papper Lycka till!
Hade inte tackat nej till att glida runt med den kärran i sommar Mycket snyggt jobb, även att fronten fått mycket kritik tycker jag den är stencool. Om man ska komma med något "negativt" är det all kolfiber, jag hatar kolfiber, haha. Men vafan, är ju bara min åsikt, det är ju ett väldigt fint bygge utöver det Ska bli kul att se er på Elmia!
Tur att vi inte har så mycket kolfiber på denna bilen då Ses på Elmia!
Just nu mycket bättring med småklickar spackel överallt & finslipning. Sonny tyckte att framrutan behövde bytas och krossade den från insidan hehe. Det var en olycka i samband med inpassning av nya skinnstorlarna från M5 En vecka kvar att forma bilen innan den lackas.
Dörrpanel till insidan.
Slipad men ska bättras på vissa ställen.
Cockpit klar för lack.
Kolfiberlister följer hela bilens insida.
Instrumentbrädan
Liten kolfiberdetalj runt växelspaken.
All kolfiber ska våtslipas & klarlackas innan det färdiga resultatet. Nu vankas det kvalitetstid i garaget några timmar innan det blir kvalitetstid med familjen några timmar innan läggdags
FETEUPDATE!!! Det har som ni förstått hänt en del i garaget den senaste tiden och jobbats dygnen runt för att hinna få bilen klar.
Massa bilder:
Hmm...vad kan detta vara...Instegslister med belyst logga
NAJS!
Slipar dörrar...
Slipa slipa slipa...
Filler.
Insidan
Utsidan börjar ta sig.
Klar att köras till lackbox för slipgrund av hela bilen.
Kl.8.00 imorse kördes bilen till lack Arbetet fortsätter på sitt 2:e dygn utan sömn för vissa av oss.
Istället för att ta ett nytt ryck så kör vi på med samma ryck Ikväll cc 22.00 ska bilen förhoppningsvis vara slipgrundad invändigt & utvändigt & redo att lackas invändigt på Söndag.
Nyss kommit i säng efter en lång arbetsdag... Tack för alla kommentarer, det behövs lite uppmuntran ibland. I skrivande stund blir bilen slipgrundad både inne & ute. Vi fick plötsligt trevligt besök av den hemlige lackeraren
skulle sätena kläs om elr? tänkte mer för baksätet satt ju i o de vore ju inte så bra om nån råka slinta med skruvmejsel elr nåt
Utveckla, förstår inte hur du menar? Vi ska inte ha skruvmejslar i bilen...
men om ni har nåt verktyg ni använder inne i bilen typ skruvmejsel och ska skruva fast något så finns det ju alltid risken att slinta och reva sätet elr en spackel spade elr nåt
skulle sätena kläs om elr? tänkte mer för baksätet satt ju i o de vore ju inte så bra om nån råka slinta med skruvmejsel elr nåt
Utveckla, förstår inte hur du menar? Vi ska inte ha skruvmejslar i bilen...
men om ni har nåt verktyg ni använder inne i bilen typ skruvmejsel och ska skruva fast något så finns det ju alltid risken att slinta och reva sätet elr en spackel spade elr nåt
Inget har suttit fast monterat innan lack. Men visst gäller det att vara försiktig.