3094
Sök

Vilket lufttryck ska man ha i 235/35 ZR19 däck

Fri fart för ett fritt folk!
14 133 Inlägg
14 mars 2012
#21
Germax skrev:
Jag har även 3bar bak i mina 205/65-15 vinterdäck smile 2.5 fram.
Tog ur en halv runt om då vart bilen svajjig så jag fyllde på igen.

65profilare ska vara vingliga smile

och vinterdäck rent allmänt är rätt vingliga
tycker 225/45-17 på 855:An är ganska vingligt men inte alls något mot 740 med 195/65-15 den understyr sjukt =/

Kör fort så hinner inget hända...

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
14 mars 2012
#22
Growe skrev:
LeafBox skrev:
Yes, men jag lovar att 2-2,5bar är så gott som perfekt till 90% av alla däck i världen

så jag ska tömma ur några bar ur däcken på bussen alltså? smile
alla däck är inte till bilar

Harrdiharrharr, fan va sköjj!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

12 086 Inlägg
14 mars 2012
#23
Growe skrev:
Germax skrev:
Jag har även 3bar bak i mina 205/65-15 vinterdäck smile 2.5 fram.
Tog ur en halv runt om då vart bilen svajjig så jag fyllde på igen.

65profilare ska vara vingliga smile

och vinterdäck rent allmänt är rätt vingliga
tycker 225/45-17 på 855:An är ganska vingligt men inte alls något mot 740 med 195/65-15 den understyr sjukt =/

Ja, uppenbarligen mindre vinglig med högre lufttryck tongue

Fri fart för ett fritt folk!
14 133 Inlägg
14 mars 2012
#24
LeafBox skrev:
Growe skrev:
LeafBox skrev:
Yes, men jag lovar att 2-2,5bar är så gott som perfekt till 90% av alla däck i världen

så jag ska tömma ur några bar ur däcken på bussen alltså? smile
alla däck är inte till bilar

Harrdiharrharr, fan va sköjj!

mm skulle va riktigt skoj att gå från 6.5-7bar till 2.5bar
smile

Kör fort så hinner inget hända...

25 Inlägg
14 mars 2012
#25
Hallå! 3bar funkar kanon men mer behöver du inte, körde 2,9 på mina 245/35-19 som sagt allt från 2,7 - 3,0 blir dunder.


466 Inlägg
14 mars 2012
#26
men om man har 17/45/225 då? blir 2.5 bra då?


25 Inlägg
14 mars 2012
#27
Typ 2,5 - 2,7


...has left the building...
4 474 Inlägg
14 mars 2012
#28
Finbilen: 3.4 i mina 235/35 19 i. Slits jämnt o fint. Inför vinteravställningen pumpar jag upp de kring 3.9 bar. Originalfälgarna 3.2 i 235/45 17 samt i 255/40 17. Bilen är tung ca 1800kg

Bruksbilen: 2.5 i 195/55 16, 3.0 i 205/45 17. Bilen väger kring 1450kg.

Sommarbil 1: 3.2 i 225/45 17 respektive 235/45 17. Bilen väger ca 1600kg.

Sommarbil 2: 3.4 i 245/40 18 respektive 275/35 18, väger ca 1900kg
Senast redigerat av dawwe (14 mars 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Avstängd
1 714 Inlägg
17 mars 2012
#29
För det första: Olika bilar ska ha olika tryck i däcken.
Därmed så kan inte någon med en Polo på 17 tum ha samma däcktryck som en Escalade på 17 tum,
även om det är samma däck. Det förstår man ju med tanke på att en Escalade väger som två polo.
Därför blir det helt ointressant vad andra här på garaget har i sina däck om dem inte har exakt samma däckstorlek,
och precis samma bil.

Och sedan så kan man inte ha 4.5 bar i däcken som någon sade, du borde inte få vistas runt däck.

Personbilsdäck sprängs vid 8 bar. Har själv varit tvungen att dra i 6 bar i en uppsättning isdäck då dem vägrade hoppa på fälgarna, detta var ju naturligtvis bara för att få däcken att krypa på fälgen från drop center,
släppte ju ut luften sen också, så inga onödiga klagomål.

Men att ha 4.5 bar i ett personbilsdäck kan jag inte berättiga överhuvudtaget.

Tänk på att ju större däck (volym) desto mer luft går det i däcket.

Det är MYCKET mera luftvolym i ett 215/65/15 med 2.5 bar än ett 195/40/15 med 2.5 bar, någon som har märkt att man får pumpa större däck längre? Du måste fylla mera luft i ett större däck än ett mindre för att få samma lufttryck.

Jag har 3 bar i framdäcken på min 745, då den är så förbannat framtung.
3 bar i framdäcken på nån av mina Golfar hade varit vansinne.
2.7 bar har jag i bakdäcken.

Lite tänkvärda grejer kanske! Ta reda på fakta, finns en anledning varför det finns utbildat folk som driver däckverkstäder.


One Man Clan
4 287 Inlägg
17 mars 2012
#30
Emilius skrev:
För det första: Olika bilar ska ha olika tryck i däcken.
Därmed så kan inte någon med en Polo på 17 tum ha samma däcktryck som en Escalade på 17 tum,
även om det är samma däck. Det förstår man ju med tanke på att en Escalade väger som två polo.
Därför blir det helt ointressant vad andra här på garaget har i sina däck om dem inte har exakt samma däckstorlek,
och precis samma bil.

Och sedan så kan man inte ha 4.5 bar i däcken som någon sade, du borde inte få vistas runt däck.

Personbilsdäck sprängs vid 8 bar. Har själv varit tvungen att dra i 6 bar i en uppsättning isdäck då dem vägrade hoppa på fälgarna, detta var ju naturligtvis bara för att få däcken att krypa på fälgen från drop center,
släppte ju ut luften sen också, så inga onödiga klagomål.

Men att ha 4.5 bar i ett personbilsdäck kan jag inte berättiga överhuvudtaget.

Tänk på att ju större däck (volym) desto mer luft går det i däcket.

Det är MYCKET mera luftvolym i ett 215/65/15 med 2.5 bar än ett 195/40/15 med 2.5 bar, någon som har märkt att man får pumpa större däck längre? Du måste fylla mera luft i ett större däck än ett mindre för att få samma lufttryck.

Jag har 3 bar i framdäcken på min 745, då den är så förbannat framtung.
3 bar i framdäcken på nån av mina Golfar hade varit vansinne.
2.7 bar har jag i bakdäcken.

Lite tänkvärda grejer kanske! Ta reda på fakta, finns en anledning varför det finns utbildat folk som driver däckverkstäder.

Om du nu är så välutbildad på däck varför inte skriva vilken dimension du har på din 740 å inte bara vilket tryck...    Och personligen säger jag, man kan alltid gå över rekommendationerna med upp till 0.5 bar för att man ska slita däcken rätt.

själv körde jag min 940 me 225-40-18 sulor på 3.2-3.4 bar bara för att få däcken att slita jämt.
Vilken luftmängd man får i ett däck är helt ointressant. de är trycket man pumpar efter.



de handlar inte bara om bilens tyngd eller profil utan även hur däcket är byggt...


One Man Clan
4 287 Inlägg
17 mars 2012
#31
LeafBox skrev:
Growe skrev:
LeafBox skrev:
Yes, men jag lovar att 2-2,5bar är så gott som perfekt till 90% av alla däck i världen

så jag ska tömma ur några bar ur däcken på bussen alltså? smile
alla däck är inte till bilar

Harrdiharrharr, fan va sköjj!

2-2.5 bar ? är de trampbilar du pratar om ?


Avstängd
1 714 Inlägg
17 mars 2012
#32
Xuri skrev:
Emilius skrev:
För det första: Olika bilar ska ha olika tryck i däcken.
Därmed så kan inte någon med en Polo på 17 tum ha samma däcktryck som en Escalade på 17 tum,
även om det är samma däck. Det förstår man ju med tanke på att en Escalade väger som två polo.
Därför blir det helt ointressant vad andra här på garaget har i sina däck om dem inte har exakt samma däckstorlek,
och precis samma bil.

Och sedan så kan man inte ha 4.5 bar i däcken som någon sade, du borde inte få vistas runt däck.

Personbilsdäck sprängs vid 8 bar. Har själv varit tvungen att dra i 6 bar i en uppsättning isdäck då dem vägrade hoppa på fälgarna, detta var ju naturligtvis bara för att få däcken att krypa på fälgen från drop center,
släppte ju ut luften sen också, så inga onödiga klagomål.

Men att ha 4.5 bar i ett personbilsdäck kan jag inte berättiga överhuvudtaget.

Tänk på att ju större däck (volym) desto mer luft går det i däcket.

Det är MYCKET mera luftvolym i ett 215/65/15 med 2.5 bar än ett 195/40/15 med 2.5 bar, någon som har märkt att man får pumpa större däck längre? Du måste fylla mera luft i ett större däck än ett mindre för att få samma lufttryck.

Jag har 3 bar i framdäcken på min 745, då den är så förbannat framtung.
3 bar i framdäcken på nån av mina Golfar hade varit vansinne.
2.7 bar har jag i bakdäcken.

Lite tänkvärda grejer kanske! Ta reda på fakta, finns en anledning varför det finns utbildat folk som driver däckverkstäder.

Om du nu är så välutbildad på däck varför inte skriva vilken dimension du har på din 740 å inte bara vilket tryck...    Och personligen säger jag, man kan alltid gå över rekommendationerna med upp till 0.5 bar för att man ska slita däcken rätt.

själv körde jag min 940 me 225-40-18 sulor på 3.2-3.4 bar bara för att få däcken att slita jämt.
Vilken luftmängd man får i ett däck är helt ointressant. de är trycket man pumpar efter.



de handlar inte bara om bilens tyngd eller profil utan även hur däcket är byggt...

Vem har påstått att jag är välutbildad inom däck? Jag har ingen utbildning inom däck alls.
Har bara jobbat på två däckverkstäder.

Och nej jag behöver inte skriva ut mina dimensioner eftersom det var ett exempel,
jag skrev ovanför att om man inte har samma bil och storlek på däcken som trådskaparen spelar det ingen roll vad man säger att man själv kör med för lufttryck. Men jag har 195/65/15. Helt orelaterat till ämnet alltså.

Vilken luftmängd man får i ett däck är inte alls ointressant. Det gör skillnad,
ja man pumpar efter trycket men vissa däck behöver annat tryck för dem innehåller mer volym än andra däck.

Åter igen, exakt var har jag påstått att det BARA handlar om bilens tyngd och/eller profil?

Läs, skriv om, skriv rätt.


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
17 mars 2012
#33
Xuri skrev:
LeafBox skrev:
Growe skrev:
så jag ska tömma ur några bar ur däcken på bussen alltså? smile
alla däck är inte till bilar

Harrdiharrharr, fan va sköjj!

2-2.5 bar ? är de trampbilar du pratar om ?

3bar+? Är det ånglok du pratar om?
Senast redigerat av LeafBox (17 mars 2012)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

One Man Clan
4 287 Inlägg
17 mars 2012
#34
LeafBox skrev:
Xuri skrev:
LeafBox skrev:

Harrdiharrharr, fan va sköjj!

2-2.5 bar ? är de trampbilar du pratar om ?

3bar+? Är det ånglok du pratar om?

du vet att man sliter däcken fortare me för lågt lufttryck ?
du vet att bilen drar mer soppa me d för lite tryck ?

Jag personligen har aldrig fyllt ett däck med under 2.5bar skulle inte göra de oavsett bilens tyngd heller.

min C-däck jag har på 940in som vinterdäck har jag 4.6 bar har kört som max 5 bar.


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
17 mars 2012
#35
Xuri skrev:
LeafBox skrev:
Xuri skrev:
2-2.5 bar ? är de trampbilar du pratar om ?

3bar+? Är det ånglok du pratar om?

du vet att man sliter däcken fortare me för lågt lufttryck ?
du vet att bilen drar mer soppa me d för lite tryck ?

Jag personligen har aldrig fyllt ett däck med under 2.5bar skulle inte göra de oavsett bilens tyngd heller.

min C-däck jag har på 940in som vinterdäck har jag 4.6 bar har kört som max 5 bar.

Du vet att man sliter däcken fel med för högt lufttryck ?
du vet att man tappar grepp med för hårda däck?

Man ska igentligen ha en speciell skydds-låda när man pumpar däck över 3bar

Vinterdäck speciellt ska ha lite lägre tryck så att dom kan flexa liiite mera utan att tappa fäste,

Seriöst, 5 bar ÄR FEL och alldeles för mkt
Senast redigerat av LeafBox (17 mars 2012)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

6 632 Inlägg
17 mars 2012
#36
LeafBox skrev:
Xuri skrev:
LeafBox skrev:
3bar+? Är det ånglok du pratar om?

du vet att man sliter däcken fortare me för lågt lufttryck ?
du vet att bilen drar mer soppa me d för lite tryck ?

Jag personligen har aldrig fyllt ett däck med under 2.5bar skulle inte göra de oavsett bilens tyngd heller.

min C-däck jag har på 940in som vinterdäck har jag 4.6 bar har kört som max 5 bar.

Du vet att man sliter däcken fel med för högt lufttryck ?
du vet att man tappar grepp med för hårda däck?

Man ska igentligen ha en speciell skydds-låda när man pumpar däck över 3bar

Vinterdäck speciellt ska ha lite lägre tryck så att dom kan flexa liiite mera utan att tappa fäste,

Seriöst, 5 bar ÄR FEL och alldeles för mkt

Största däcktryck jag varit med om, enligt rekommendationer är 4.5 bar med C-däck..men det var ju iof en Citroën Jumper med förhöjt + förlängt skåp.

Måste varit fel..eller inte.
Senast redigerat av Malheus (17 mars 2012)

De/Dem

One Man Clan
4 287 Inlägg
17 mars 2012
#37
LeafBox skrev:
Xuri skrev:
LeafBox skrev:

3bar+? Är det ånglok du pratar om?

du vet att man sliter däcken fortare me för lågt lufttryck ?
du vet att bilen drar mer soppa me d för lite tryck ?

Jag personligen har aldrig fyllt ett däck med under 2.5bar skulle inte göra de oavsett bilens tyngd heller.

min C-däck jag har på 940in som vinterdäck har jag 4.6 bar har kört som max 5 bar.

Du vet att man sliter däcken fel med för högt lufttryck ?
du vet att man tappar grepp med för hårda däck?

Man ska igentligen ha en speciell skydds-låda när man pumpar däck över 3bar

Vinterdäck speciellt ska ha lite lägre tryck så att dom kan flexa liiite mera utan att tappa fäste,

Seriöst, 5 bar ÄR FEL och alldeles för mkt

Jo jag vet att för högt luftryck ger fel de också dock
lärde jag mig av erfarna personer i skolan och även när ajg själv jobbade som mek för några år sen.
Har även kommit fram till de på mina egna bilar som jag kört 4000 mil på en uppsättning 18" däck.. och dom var jämnt slitna. de var först när de var 2-3 mm däckmönster som dom fick bytas ut i förtid då de sliter lite snett me toe inställningen och för breda sulor.

de där med skyddslåda över 3 bar är aldrig nått jag hört. vi pumpade däck upp mot 5-6 bar ibland.  och vi hörde aldrig nått om de, vilket vi borde om de stämmer.



Ja 5 bar är för mycke för min kärra men jag vill inte ha nått segt å svampigt och jag pumpade dom efter vad de stod på däcket. om minnet är de rätta nu stod de 76 psi på dom, dvs över 5 bar maxtryck.... och de är 65 profil.
har aldrig haft nått som greppar så jävligt.


680 Inlägg
17 mars 2012
#38
man läger samma tryck i alla däcken vi lägger i regel 2.8 bar i 15 tums ,2,7 i 14 tums ,,3 bar i lite större bilar 3,2 i stora hjul på stor bil mm,,4-4.5 i C däck


One Man Clan
4 287 Inlägg
17 mars 2012
#39
demk skrev:
man läger samma tryck i alla däcken vi lägger i regel 2.8 bar i 15 tums ,2,7 i 14 tums ,,3 bar i lite större bilar 3,2 i stora hjul på stor bil mm,,4-4.5 i C däck

ungefär samma tryck per " som jag brukade ha på kundbilar smile

och lite till på mina egna kärror smile


680 Inlägg
17 mars 2012
#40
Xuri skrev:
demk skrev:
man läger samma tryck i alla däcken vi lägger i regel 2.8 bar i 15 tums ,2,7 i 14 tums ,,3 bar i lite större bilar 3,2 i stora hjul på stor bil mm,,4-4.5 i C däck

ungefär samma tryck per " som jag brukade ha på kundbilar smile

och lite till på mina egna kärror smile

ja vi lägger så på dom flest av våra kunders bilar,de mest vanliga ,,sen nitrogen i vissa mm



Sök