Emilius skrev:
För det första: Olika bilar ska ha olika tryck i däcken.
Därmed så kan inte någon med en Polo på 17 tum ha samma däcktryck som en Escalade på 17 tum,
även om det är samma däck. Det förstår man ju med tanke på att en Escalade väger som två polo.
Därför blir det helt ointressant vad andra här på garaget har i sina däck om dem inte har exakt samma däckstorlek,
och precis samma bil.
Och sedan så kan man inte ha 4.5 bar i däcken som någon sade, du borde inte få vistas runt däck.
Personbilsdäck sprängs vid 8 bar. Har själv varit tvungen att dra i 6 bar i en uppsättning isdäck då dem vägrade hoppa på fälgarna, detta var ju naturligtvis bara för att få däcken att krypa på fälgen från drop center,
släppte ju ut luften sen också, så inga onödiga klagomål.
Men att ha 4.5 bar i ett personbilsdäck kan jag inte berättiga överhuvudtaget.
Tänk på att ju större däck (volym) desto mer luft går det i däcket.
Det är MYCKET mera luftvolym i ett 215/65/15 med 2.5 bar än ett 195/40/15 med 2.5 bar, någon som har märkt att man får pumpa större däck längre? Du måste fylla mera luft i ett större däck än ett mindre för att få samma lufttryck.
Jag har 3 bar i framdäcken på min 745, då den är så förbannat framtung.
3 bar i framdäcken på nån av mina Golfar hade varit vansinne.
2.7 bar har jag i bakdäcken.
Lite tänkvärda grejer kanske! Ta reda på fakta, finns en anledning varför det finns utbildat folk som driver däckverkstäder.