3206
Sök

Att gaturegga en rallybil?

353 Inlägg
29 augusti 2011
#21
voc kan du åka men du får ju inte trimma den något mer än vad som står i reglerna för att det ska vara lagligt att ha på väg, och grupp h bil kan du bara glömma, är det en gång rallybil så är det rallybil...

och skulle polisen ta dig i en voc som är trimmad, lekade på gatan så lär du åka på regbesiktning och då är den bilen körd för all framtid
Senast redigerat av andreasevo7 (29 augusti 2011)


205 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
#22
Jo men nu tänker vi inte alls effekt. Utan bara tanken att köpa mig en ny besiktad voc och få den till en personbil med bur stolar å bälten, har reg tid på måndag med en annan bil så ska höra vad han har att säga då smile

Trying is the first step towards failure

216 Inlägg
30 augusti 2011
#23
bulten90 skrev:
BmW_Tokig skrev:
bulten90 skrev:

bror på hur rallybilen är besiktad:

"Standardrallybil vilket betyder att orginal inredning och baksäte ska finnas kvar i bilen. Men man ska komplitera medbur, rallystolar och rallybälten. En standard rallybil besiktas som vanligt på Svensk Bilprovning årligen och denna rallybil får du även köra med på vägen.

Sedan kan man även Homologera en rallybil och då får man plocka ur all inredning förutom instrumentbräda och du får dra in broms och bränsleledningar inuti bilen. Men ska man bygga en homologerad rallybil så måste du vända dig till en homologeringsbesiktningsman i Rally och begära ett igångsättningstillstånd och sedan måste bilmodellen ha en FIA/nationell homologeringshandling. Bygger du en homologerad rallybil så ska denna besiktas minst var 8:e månad i samband med tävling där det görs en så kallad A-besiktning."

plus att du behöver licens för den klass bilen körs i för att köra på allmän väg.


billigast är att bygga från grunden och besikta med bur.
Den ja kikar på " T71ZO STANDARDRALLYBIL. FORDONET GODK MED STÖD AV 42 KAP 38-70 PAR I
VÄGVERKETS FÖRESKRIFTER (VVFS 2003:22). SKYDDSBUR MONTERAD.
BILBÄLTEN OCH SÄTEN FRAM UTBYTTA. UNDANTAGEN UPPHÖR ATT GÄLLA OM
ÄGAREN SAKNAR GILTIG TÄVLINGSLICENS UTFÄRDAD AV SBF."

Den sista raden är de som oroar mig wink
Eftersom bilen inte ska gå i skogen, utan ja, till konsum tex, osv

Men om jag förstod allt du skrev rätt så denna jag kikar på som är en "standardrallybil" får ja ta ut på gatan?? big_smile
den får gå på gatan om föraren har licens, annars får du åka in och registrera om den till personbil, ska inte vara några problem när den går som "standard" nu.

äldre VOCare är oftast standard, nyare typ 940 är oftast homologerad(tex:standard om baksättet sitter kvar)
snillen spekulerar? min 940 är en voc och alla vocare som man tävlar med i rally är standardrallybilar. Sen bara en tanke är de inte smidigare för TS att skaffa en besiktad bil å sen en skruvbåge och orginal motor å byta vid bes lr åka obes, för ska du köra en voc på gatan så måste du ju ha tävlingslicens som har nämts tidigare då kostar kursen för de 400 sen licensen 700 per år

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall

205 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
#24
Grantomta skrev:
bulten90 skrev:
BmW_Tokig skrev:

Den ja kikar på " T71ZO STANDARDRALLYBIL. FORDONET GODK MED STÖD AV 42 KAP 38-70 PAR I
VÄGVERKETS FÖRESKRIFTER (VVFS 2003:22). SKYDDSBUR MONTERAD.
BILBÄLTEN OCH SÄTEN FRAM UTBYTTA. UNDANTAGEN UPPHÖR ATT GÄLLA OM
ÄGAREN SAKNAR GILTIG TÄVLINGSLICENS UTFÄRDAD AV SBF."

Den sista raden är de som oroar mig wink
Eftersom bilen inte ska gå i skogen, utan ja, till konsum tex, osv

Men om jag förstod allt du skrev rätt så denna jag kikar på som är en "standardrallybil" får ja ta ut på gatan?? big_smile
den får gå på gatan om föraren har licens, annars får du åka in och registrera om den till personbil, ska inte vara några problem när den går som "standard" nu.

äldre VOCare är oftast standard, nyare typ 940 är oftast homologerad(tex:standard om baksättet sitter kvar)
snillen spekulerar? min 940 är en voc och alla vocare som man tävlar med i rally är standardrallybilar. Sen bara en tanke är de inte smidigare för TS att skaffa en besiktad bil å sen en skruvbåge och orginal motor å byta vid bes lr åka obes, för ska du köra en voc på gatan så måste du ju ha tävlingslicens som har nämts tidigare då kostar kursen för de 400 sen licensen 700 per år
Det är  ju presis därför vi ska regga vocen som en person bil, inte som rally bil, för att slippa licensen å få som sagt "en rally bil på gatan" smile

Trying is the first step towards failure

612 Inlägg
30 augusti 2011
#25
Ser ingen fördel i att gå den krångliga vägen. Kasta in en bur i en standardbil och regga den, se till att originalbälten går använda bara. Lär vara bra mycket lättare än att återanpassa ett tävlingsfordon till de krav som ställs på en gatbil.

9 112 Inlägg
30 augusti 2011
#26
En VOCare är vad jag vet reggad och godkänd för gata, just därför det heter Volvo Orginal Cup. Vem som helst får äga och köra en utan att behöva ha licenser å skit, dessutom kunna köra rakt igenom besiktningen med det trimmet som man får göra med en sådan bil.


216 Inlägg
30 augusti 2011
#27
Putteliten skrev:
En VOCare är vad jag vet reggad och godkänd för gata, just därför det heter Volvo Orginal Cup. Vem som helst får äga och köra en utan att behöva ha licenser å skit, dessutom kunna köra rakt igenom besiktningen med det trimmet som man får göra med en sådan bil.
" T71ZO STANDARDRALLYBIL. FORDONET GODK MED STÖD AV 42 KAP 38-70 PAR I
VÄGVERKETS FÖRESKRIFTER (VVFS 2003:22). SKYDDSBUR MONTERAD.
BILBÄLTEN OCH SÄTEN FRAM UTBYTTA. UNDANTAGEN UPPHÖR ATT GÄLLA OM
ÄGAREN SAKNAR GILTIG TÄVLINGSLICENS UTFÄRDAD AV SBF."

har två vocare å fått frågan om licens varje gång ja besiktat
Senast redigerat av Grantomta (30 augusti 2011)

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall

9 112 Inlägg
30 augusti 2011
#28
Grantomta skrev:
Putteliten skrev:
En VOCare är vad jag vet reggad och godkänd för gata, just därför det heter Volvo Orginal Cup. Vem som helst får äga och köra en utan att behöva ha licenser å skit, dessutom kunna köra rakt igenom besiktningen med det trimmet som man får göra med en sådan bil.
" T71ZO STANDARDRALLYBIL. FORDONET GODK MED STÖD AV 42 KAP 38-70 PAR I
VÄGVERKETS FÖRESKRIFTER (VVFS 2003:22). SKYDDSBUR MONTERAD.
BILBÄLTEN OCH SÄTEN FRAM UTBYTTA. UNDANTAGEN UPPHÖR ATT GÄLLA OM
ÄGAREN SAKNAR GILTIG TÄVLINGSLICENS UTFÄRDAD AV SBF."

har två vocare å fått frågan om licens varje gång ja besiktat
Det var som fasen. Något som tillkommit senaste 5-10 åren eller?


353 Inlägg
30 augusti 2011
#29
Putteliten skrev:
Grantomta skrev:
Putteliten skrev:
En VOCare är vad jag vet reggad och godkänd för gata, just därför det heter Volvo Orginal Cup. Vem som helst får äga och köra en utan att behöva ha licenser å skit, dessutom kunna köra rakt igenom besiktningen med det trimmet som man får göra med en sådan bil.
" T71ZO STANDARDRALLYBIL. FORDONET GODK MED STÖD AV 42 KAP 38-70 PAR I
VÄGVERKETS FÖRESKRIFTER (VVFS 2003:22). SKYDDSBUR MONTERAD.
BILBÄLTEN OCH SÄTEN FRAM UTBYTTA. UNDANTAGEN UPPHÖR ATT GÄLLA OM
ÄGAREN SAKNAR GILTIG TÄVLINGSLICENS UTFÄRDAD AV SBF."

har två vocare å fått frågan om licens varje gång ja besiktat
Det var som fasen. Något som tillkommit senaste 5-10 åren eller?
av den enkla anledningen att sådan här bilar som trådskaparna vill köra på väg och leka med inte ska kunnas lekas med, rätt logiskt, annas hade det varit mängder med "voc" som inte gick en tävling om året men ändå 3000 mil på gatan


KHRacing
30 augusti 2011
#30
Grantomta skrev:
Putteliten skrev:
En VOCare är vad jag vet reggad och godkänd för gata, just därför det heter Volvo Orginal Cup. Vem som helst får äga och köra en utan att behöva ha licenser å skit, dessutom kunna köra rakt igenom besiktningen med det trimmet som man får göra med en sådan bil.
" T71ZO STANDARDRALLYBIL. FORDONET GODK MED STÖD AV 42 KAP 38-70 PAR I
VÄGVERKETS FÖRESKRIFTER (VVFS 2003:22). SKYDDSBUR MONTERAD.
BILBÄLTEN OCH SÄTEN FRAM UTBYTTA. UNDANTAGEN UPPHÖR ATT GÄLLA OM
ÄGAREN SAKNAR GILTIG TÄVLINGSLICENS UTFÄRDAD AV SBF."

har två vocare å fått frågan om licens varje gång ja besiktat
Så menar att AB SBP bett dig att uppvisa din rallylicens vid den årliga besiktningen ?

Då vet de inte vad de sysslar med. AB SBP kan inte avkräva dig nånting som ej ingår i besiktningsplanen.
De skall enbart kolla ang bilens säkerhet

Dock kan polisen uppmana dig att visa upp licens samt medlemskort i din SBF-anslutna klubb !
Senast redigerat av KHRacing (30 augusti 2011)

216 Inlägg
31 augusti 2011
#31
jupp vet att dom inte har rätt, men är ju inte så jobbigt å fiska upp den ur plånboken för att slippa att bilprovningens bödlar ska bli sura redan från början med licenstjafs. 

vet inte men dom får ju upp i skärmen att de är en standard rallybil å då står de ju nån rad om att man ska ha licens men de är nog mest kuriosa för dom. Men har märkt att många av dom tokarna går igång på de:P
Senast redigerat av Grantomta (31 augusti 2011)

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall

Xenoholic
2 559 Inlägg
31 augusti 2011
#32
Har TS ens nån koll på vad en vettig 940 VOC kostar?

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

205 Inlägg
1 september 2011
Trådstartare
#33
Så alltså för att få svar i min tråd så, nej man kan inte regga den på gatan?

Trying is the first step towards failure

4 001 Inlägg
1 september 2011
#34
BmW_Tokig skrev:
Så alltså för att få svar i min tråd så, nej man kan inte regga den på gatan?
Rätt, man kan inte regga den för gata.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

671 Inlägg
3 september 2011
#35
Glöm VOc eller rallybil på gata.
Mitt råd köp en 940 turbo stoppa dit riktig diff polybussningar VOCchassie.
Putsa originaltoppen lite vassare kam höj turbotrycket chip eller liknande.
Bur o stolar om så önskas sedan har du en mkt vass o rolig bil för småpengar

205 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
#36
Nej vill inte köra överladdat, ville ju ha en galen sugmotor så det ekar rally mellan husen när man kommer åkandes wink


endorfinslaven skrev:
Glöm VOc eller rallybil på gata.
Mitt råd köp en 940 turbo stoppa dit riktig diff polybussningar VOCchassie.
Putsa originaltoppen lite vassare kam höj turbotrycket chip eller liknande.
Bur o stolar om så önskas sedan har du en mkt vass o rolig bil för småpengar

Trying is the first step towards failure

KHRacing
4 september 2011
#37
Volvo 940 - b230 motor (eller vad den nu heter) med vildare kam, höjd kompression, mappad & finlirad i motorn samt med ett extraktorrör ´+ 2,5" system med en FIA-kat så är du typ hemma.

671 Inlägg
4 september 2011
#38
För att slå körbarheten o effekten i en turbomotor får du jobba.
Ta då en titt på rallycross 2,4 liters klassen,,, har du däremot mkt pengar så kör du motorkoncept som de gör i stora 2wd-klassen.

4 001 Inlägg
5 september 2011
#39
BmW_Tokig skrev:
Nej vill inte köra överladdat, ville ju ha en galen sugmotor så det ekar rally mellan husen när man kommer åkandes wink


endorfinslaven skrev:
Glöm VOc eller rallybil på gata.
Mitt råd köp en 940 turbo stoppa dit riktig diff polybussningar VOCchassie.
Putsa originaltoppen lite vassare kam höj turbotrycket chip eller liknande.
Bur o stolar om så önskas sedan har du en mkt vass o rolig bil för småpengar
du kommer ångra dig när du står vid bensinmacken...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
5 september 2011
#40
kolvas skrev:
du kommer ångra dig när du står vid bensinmacken...
Vill man ha det billigt så är det inte kul, vill man ha det kul så är det inte billigt.

Vad tror du min Buick drar per mil?
Senast redigerat av Rinnegan (5 september 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.


Sök