3101
Sök

Förslag: - Gör det dyrare att "ta bilen"

Rumpmas
3 860 Inlägg
6 september 2011
#81
Dixieman skrev:
Sverige tror verkligen att svenskarna ska göra upp miljöproblemen för hela världen.. Detta kommer inte funka, men vi kan föregå med gott exempel!

Det har vi redan gjort i ett halvsekel, och vi kommer inte särskilt mycket längre utan att försvåra folks vardag drastiskt och omöjliggöra industrier i Sverige.
Senast redigerat av Andromeda (6 september 2011)


Rumpmas
3 860 Inlägg
6 september 2011
#82
DusanMandick skrev:
Jasså så vi som njuter av att åka i våran iordninggjorda bil får ta skiten o betala en jäkla massa pengar? ta bort motorsporten istället säger ja om dom så prompt måste tänka på miljö och allt sånt och hacka på bensindrivna saker.

Svarade du på något särskilt inlägg?


Random Hero
4 047 Inlägg
6 september 2011
#83
Andromeda skrev:
DusanMandick skrev:
Jasså så vi som njuter av att åka i våran iordninggjorda bil får ta skiten o betala en jäkla massa pengar? ta bort motorsporten istället säger ja om dom så prompt måste tänka på miljö och allt sånt och hacka på bensindrivna saker.

Svarade du på något särskilt inlägg?

nej skrev bara från det jag läste på aftonbladet. det var dfr jag inte citera någon.....

Dog food lid. Backwards

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
6 september 2011
#84
Andromeda skrev:
Dixieman skrev:
Sverige tror verkligen att svenskarna ska göra upp miljöproblemen för hela världen.. Detta kommer inte funka, men vi kan föregå med gott exempel!

Det har vi redan gjort i ett halvsekel, och vi kommer inte särskilt mycket längre utan att försvåra folks vardag drastiskt och omöjliggöra industrier i Sverige.

Jepp jag hatar dessa miljölagar, visst är de bra men de försvårar utveckligen av jobb..

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

Rumpmas
3 860 Inlägg
6 september 2011
#85
Dixieman skrev:
Andromeda skrev:
Dixieman skrev:
Sverige tror verkligen att svenskarna ska göra upp miljöproblemen för hela världen.. Detta kommer inte funka, men vi kan föregå med gott exempel!

Det har vi redan gjort i ett halvsekel, och vi kommer inte särskilt mycket längre utan att försvåra folks vardag drastiskt och omöjliggöra industrier i Sverige.

Jepp jag hatar dessa miljölagar, visst är de bra men de försvårar utveckligen av jobb..

Och det är ju dessutom precis vad alla andra nationer också förstår. Det blir en smäll för konkurrenskraften gentemot andra länder och den inhemska konjunkturen. Därför avstår de flesta så länge de inte blir tvingade och det genomförs solidariskt.


395 Inlägg
6 september 2011
#86
Ja jag använder bilen ofta för nöjesåkning.. men det är ju också typ det största intresset jag har.
Ska det nu vara något fel i att ha bilintresse och då måste det göras svindyrt ?


Trucker
2 710 Inlägg
6 september 2011
#87
Är ofta i Sthlm. Senast igår körde jag 73an kl 8 på morgonen, det är ju hopplöst!! Satt 50 minuter från macken i jämnhöjd med Tyresöavfarten till där vägen avskiljs "gbg,hbg - sundsvall,arlanda". Tar ju annars knappt 15min o ta den lilla sträckan.

Jag förstår att dom vill göra de dyrare att ta bilen, vad ska dom annars göra? Bygga nya vägar/tunnlar? vart exakt? på vilken yta? Men å andra sidan så spelar de iprincip ingen roll känns de som, vi behöver bilen!! Samhället gör att vi behöver bilen!

Vi är tillbaka där "starkast vinner". Idag handlar det om att har man ett jobb så är problemet löst! Stackars  sjuka..

Fart missbrukare

56 Inlägg
6 september 2011
#88
Andromeda skrev:
joysam skrev:
Andromeda skrev:

Det man bör sträva efter är en bindande, världsomspännande överenskommelse om åtgärder och vilken nivå man till att börja med ska lägga sig på. USA vill inte göra några fördyrande miljöinvesteringar pga att de just faktiskt tappar i konkurrensen till de länder som väljer att inte göra det. Kina, Indien och alla andra likaså. De släpper alla ut hundratals gånger mer CO2 än Sverige, och enligt domedagsprofeterna är ju tiden knapp. Bara att börja påverka innan det är för sent. Och du påverkar inte en kinesisk företagsstyrelse att börja använda grön el i sina fabriker genom att cykla till jobbet. De skakar på huvudet och tar tacksamt emot den lilla sänkning av oljepriset som sker när konkurrensen om den minskar på marknaden.

Och hur påverkar man en kinesisk företagsledare då?

Om de som är problemen ändå inte skriver på de ens de ickebindadne avtalen hur ska du då få dem att skriva på de bindande avtalen?

Självklart kan vi genom att visa på åtgärder för en förbättrad miljö påverka andra att ta efter.

Om ingen hade visat att det går att ställa krav på bättre avgasrening hade ingen sådan genomförts.
Om inte krav/morötter för lägre förbrukning hade förekommit hade biltillverkarna inte haft samma incitament att ta fram snålare bilar.

"Ja, hitta på något du"? Vad är det för attityd? Menar du att vi inte ska försöka påverka andra länder att sänka sina utsläpp bara för att det är svårt? Och istället fokusera på att nolla våra 0,2% av världsutsläppen och tro att det ska bli bra då? Du gör mig besviken.

Det är ju tyvärr så att många länder inte ens vill skriva under Kyoto-avtalet. Hur ska du då få dem att frivilligt införa koldioxidsänkande åtgärder enbart genom att visa på exempel? Det enda det visar är att det är dyrt för både samhälle och befolkning. Det går inte att komma ifrån. Därför måste det vara tvingande och följas av alla nationer, för att inte ge någon nation konkurrensfördelar genom att inte delta.

Biltillverkare är en annan sak att påverka, och det har vi lyckats bra med. Biltillverkare kan tillverka bilar utan exempelvis katalysator om de vill, men då får de inte sälja på vissa marknader. Och andra piskor/morötter slår istället mot konsumenterna som i sin tur styr vilka motoralternativ och teknologier som lönar sig för biltillverkarna att använda. Du får köpa en effektstark bil, men då får du inte åtnjuta 5 års fri skatt, du får betala mer energiskatt på drivmedel osv.

Det kan dock inte helt jämföras med en nation, vars konjunktur påverkas starkt av ett plötsligt införande av "miljöarbete". Biltillverkarna ser till att ta betalt för katalysatorn som sitter på din bil. De betalar inte själva, det gör du som konsument.

Självklart ska vi försöka påverka andra länder att vidta åtgärder. Något annat har jag mycket svårt att tro att jag har sagt. (Ber om ursäkt om jag varit otydlig där.)
Bland annat genom att först föregå med gott exempel och visa på att åtgärderna fungerar.

Och hur ska de där tvingande avtalen gå till?

Vilket "straff" ska utdelas om de inte följs?
Om länderna som enligt dig är värst inte vill genomföra något på frivillig väg, hur ska du då få dem att skriva på ett bindade avtal?

Jag tror att det blir riktigt, riktigt svårt och att sådana avtal skulle brytas innan bläcket på dem torkat.
Jag har inte ens sett några förslag till den typen av avtl, det skulle vara intressant att se.

Självklart är det alltid konsumenten som betalar.
Men om ingen visar på att det finns fungerande lösningar, kommer då några krav att ställas?


56 Inlägg
6 september 2011
#89
Andromeda skrev:
Om man spinner vidare litegrann på sidospåret om bilindustrins faktiskt häpnadsväckande snabba miljöarbete, hur kommer sig detta? Är det att stora, vinstdrivande företag plötsligt som en man fått upp ögonen för att man måste sätta miljön före siffrorna i kvartalsbokslutet?

Nej, riktigt så är det nog tyvärr inte. EU har satt en gräns för CO2-utsläpp som hela tiden flyttas nedåt. Än så länge får tillverkarna släppa bilmodeller som inte klarar gränsvärdena, men så småningom försvinner även den möjligheten, så vill man sälja bilar inom EU i framtiden lär man utveckla sina processer redan idag så att morgondagens bilmodeller kan klara gränserna. Annars väntar sannolikt nedläggning för många tillverkare som ar Europa som största marknad.

Joysam, föreställ dig nu att vi som världssamfund, genom förslagsvis FN, började sätta tvingande gränser för vad varje nation efter sina förutsättningar får släppa ut? Vi skulle otvivelaktigt kunna nå lika stor framgång. Givetvis måste U-länderna få en chans att komma ikapp, och givetvis måste vi som bebor norra Paleoarktis få ha lite större uppvärmningsrelaterade utsläpp än Sydeuropa. Att opartiskt komma fram till några siffror att sträva efter nation för nation som dessutom godtas kommer inte att bli enkelt, men ingenting som är värt att sträva efter är någonsin enkelt.

Du har rätt.

Å andra sidan måste givetvis sydliga länder få ha högre nedkylningsrelaterade utsläpp så det kanske går på ett ut?

Jag skulle inte ha något emot tvingande avtal men jag tror inte att det fiinns något samfund tillräckligt starkt för att nå en sådan lösning.

Utsläpp per capita?
Utsläpp per nation?


56 Inlägg
6 september 2011
#90
Dixieman skrev:
Andromeda skrev:
Dixieman skrev:
Sverige tror verkligen att svenskarna ska göra upp miljöproblemen för hela världen.. Detta kommer inte funka, men vi kan föregå med gott exempel!

Det har vi redan gjort i ett halvsekel, och vi kommer inte särskilt mycket längre utan att försvåra folks vardag drastiskt och omöjliggöra industrier i Sverige.

Jepp jag hatar dessa miljölagar, visst är de bra men de försvårar utveckligen av jobb..

Eller kan de driva på utvecklingen?
Utvecklingen mot något vi hellre vill ha?


711 Inlägg
6 september 2011
#91
Jag måste hålla med Andromeda, lösningen på världens miljöproblem är inte för enskilda nationer att beskatta sina invånare till döds.
Dessutom räknas oftast inte landets utsläpp i andra länder. Samma gäller även företagen i landet.

Ta typ Vattenfall. Ett miljövänligt företag... I Sverige.
Men i Tyskland och Polen, där det produceras en jävla massa kolkraft som Vattenfall köper in, är utsläppen höga och smutsiga. Men det kommer ju inte med i statistiken, för det är ju ett annat land...

Dessutom är ju globala bilismens utsläpp en spottstyver i jämförelse med globala industrin. Men visst beskattas företag på samma sätt, man betalar straffavgifter för utsläppsnivåer som är över tillåten nivå. Till skillnad från Svensson som vill åka bil till jobbet för att bussarna aldrig går, så har företagen råd att betala detta. Men inte Svensson, som sagt.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 september 2011
#92
"Sänk förväntningarna på tågtrafiken i vinter. Det är Trafikverkets budskap till tågresenärerna efter två vintrar med förseningar, inställda tåg och bristande information."

Här har vi lösningen på spårtrafiken i vinter enligt trafikverket, och så undrar trädkramare på fullaste allvar varför folk pendlar med bil?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

711 Inlägg
6 september 2011
#93
Rquired skrev:
"Sänk förväntningarna på tågtrafiken i vinter. Det är Trafikverkets budskap till tågresenärerna efter två vintrar med förseningar, inställda tåg och bristande information."

Här har vi lösningen på spårtrafiken i vinter enligt trafikverket, och så undrar trädkramare på fullaste allvar varför folk pendlar med bil?

Ja, eller så jobbar men hemma, som SL (eller om det var SJ) rekommenderade i vintras.

Å andra sidan bör vi inte skylla på SL/SJ etc, det är oftast växelfel, inte vagnfel. Växelfel under vintern, som till 99% verkar bestå av fastfrusna växlar är inte SL:s/SJ:s ansvar, utan Banverkets - det är nämligen de som driftar spåren.
Men vi kan ju samtidigt ändå skylla på dem, SL/SJ måste ju välja underleverantörer man kan lita på. Problemet blir ju när det bara finns en (statlig) som inte bara har undermåliga tjänster utan dessutom, tydligen, högaktningsfullt skiter i det också.

Jag kom ihåg en annan grej, om att pendla kommunalt till jobbet. Min syster praktiserade på en veterinärklinik någonstans, en bit utanför Stockholm. Typ nära Västerås vill jag minnas. I alla fall inte mer än 2 timmars bilväg från Stockholm. Då är vi ändå rätt nära en storstad, där vi har fullt fungerande kommunaltrafik... Eller hur var det nu? Nåväl.
De bodde på ett vandrarhem och det var ganska långt till veterinärkliniken - så de fick ta bussen. Och med "bussen" menar jag inte "bussen som trafikerar den sträckan hela dagen", utan just "bussen" - bestämd form singular. Den gick alltså en gång på morgonen. Och förstås en gång på kvällen.
När de behövde åka iväg till centrumet för att handla fick de ta bussen som gick vidare efter veterinärkliniken, mot centrum. Bussen går alltså i en cirkel - från utkanten, där vandrarhemmet ligger, till centrum.
I centrum väntade bussen 10 minuter. Missade man den när man storhandlat för en vecka fick man lifta, eller gå hem.

Här pratar vi alltså 1 timme från Stockholm, där det ändå bor ganska mycket folk. Men ÄNDÅ så finns i principen ingen kommunaltrafik. Tror ni folk kör bil där?
Ja, såklart.


1 067 Inlägg
6 september 2011
#94
joysam skrev:
Hool skulle inte komma svettig till jobbet om han cyklade.
Han har utförsbacke till jobbet.

Ja men av någon anledning är det ALLTID motvind när man ska till jobbet.. roll

Så även om jag kan rulla stora delar av vägen dit kommer jag fortfarande inte fram fräsch..

Sedan så kan jag tänka mig roligare saker att göra med min tid ist för att sega runt på cykeln i 40 minuter i hällregn och kyla..

Jag kör 6 dagarsvecka.. jag Orkar inte hur mycket som helst heller..


1 171 Inlägg
6 september 2011
#95
Det komiska är ju att en resa med buss ofta ger lite mer miljöpåverkan än motsvarande resa med bil, förrutom att det går 3ggr så fort med bilen. Det måste vara 10personer på en buss i snitt för att det ska gå jämt ut och hur ofta är det det i mindre städer?

Det kan ju inte vara billigt att åka buss heller kostnadsmässigt. Bussar är inte direkt billiga och inte chaufförer och servicepersonal/bussgarage/busshållplatser/trafikledare heller. För den som köper biljetten kanske det blir billigt men inte för samhället som subventionerar resten.

Spårtrafiken fungerar i vissa specialfall, när man har ordnat för sig att man slipper byte och man har möjlighet att ta bil vid de tillfällen tågen inte fungerar. Det är ingen lösning på allt.

Det är ändå ologiskt att man vill lägga avgift på bilar som står still... Är det för att färre ska äga bil då? Kanske blir ett uppsving för bilpooler och taxiresor.


886 Inlägg
6 september 2011
#96
Helt otroligt att man slår på någonting som redan är slaget. Det pågår redan idag mycket arbete från staten och biltillverkare att sänka utsläppen, däremot hör man sällan om jordbruket som också står för en stor del av utsläpp.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

1 067 Inlägg
6 september 2011
#97
Wicca skrev:
Helt otroligt att man slår på någonting som redan är slaget. Det pågår redan idag mycket arbete från staten och biltillverkare att sänka utsläppen, däremot hör man sällan om jordbruket som också står för en stor del av utsläpp.

De har redan varit där och härjat.. 

Många har fått ge upp pga nya miljölagarna..


Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
6 september 2011
#98
problemet är att folk som har fokus miljö i ögonen inte inser rent faktum

dels att globala uppvärmning inte ens kan mätas i dagens läge då det är för kort tid som gått och finns sparat
jorden är rätt gammal och det vi vet av ren fakta är att istider har kommit och gått alltså varmt och kallt
finns spår efter hav där det i dagens läge är torrlagt
så bevsligen har mer is varit smälta förut

och sen då snöa in sig i sitt eget land och ropa buuord över kärnkraft och kräva att dom stängs
sen att idioterna använder kolkraft hemma det kvittar pga deras idioti
och istället för att kolla globalt (när dom endå använder ordet globaluppvärming)
på vilka länder som står för den stora delen av utsläppen
och göra något där först istället för att försöka vara så jävla duktig att städa framför sin egna dörr men skita i hur det ser ut hos grannen

idagens läge anser jag att vårat miljöarbete är så långt fram att det just nu är meningslöst att göra något mer här i sverige istället försöka hålla sig i nivån vi gör nu
tills dess att utveckligen öppnar upp möjligheter
och istället satsa krutet på att ta tag i dom riktiga problemen

nu vet jag att dom inte törs det utan dom står här och klagar och klagar över bilisterna här i sverige som inte släpper ut en enda skit i jämförelse med allt annat

om sverige står för 0.4 eller 0.2% av det totala utsläppen så borde man då ta sig en funderare hur stor andelen är från bilisterna..och sen ta sig en funderare nästa gång idioterna sitter på ett flygplan påväg på semester och se vad som verkligen släpper ut

kålsupare är vad miljövänner är

Kör fort så hinner inget hända...

56 Inlägg
6 september 2011
#99
Growe

Vilka är de verkliga problemen då?

Även om vi bortser från ev växthuseffekt finns det många andra negativa effekter med biltrafiken.

Det är möjligt att Sverige bara står för 0,4% av utsläppen.
Hur stor del av befolkningen står vi för?

Varför låta bli att göra något i väntan på utvecklingen när vi istället kan leda den?

Varför vara en negativ, konservativ bakåtsträvare istället för en progressiv nytänkare?


886 Inlägg
6 september 2011
#100
joysam skrev:
Growe

Vilka är de verkliga problemen då?

Även om vi bortser från ev växthuseffekt finns det många andra negativa effekter med biltrafiken.

Det är möjligt att Sverige bara står för 0,4% av utsläppen.
Hur stor del av befolkningen står vi för?

Varför låta bli att göra något i väntan på utvecklingen när vi istället kan leda den?

Varför vara en negativ, konservativ bakåtsträvare istället för en progressiv nytänkare?

Absolut, jag håller med i det du skriver här. Vi borde inte sätta oss ner och vänta på att resten av världen ska "komma ikapp". Men å andra sidan finns det andra och viktigare delar av miljöfrågan som jag tycker är viktigare än att få folk att köra mindre bil. Bland annat matproduktion och elproduktion.

Problemet är att det troligen är politiskt självmord att föreslå något i stil med köttskatt, och att satsa mer på miljövänlig elframställning är en utgift, medans ökade punktskatter är en inkomst.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead


Sök