Rquired skrev:
"Sänk förväntningarna på tågtrafiken i vinter. Det är Trafikverkets budskap till tågresenärerna efter två vintrar med förseningar, inställda tåg och bristande information."Här har vi lösningen på spårtrafiken i vinter enligt trafikverket, och så undrar trädkramare på fullaste allvar varför folk pendlar med bil?
Ja, eller så jobbar men hemma, som SL (eller om det var SJ) rekommenderade i vintras.
Å andra sidan bör vi inte skylla på SL/SJ etc, det är oftast växelfel, inte vagnfel. Växelfel under vintern, som till 99% verkar bestå av fastfrusna växlar är inte SL:s/SJ:s ansvar, utan Banverkets - det är nämligen de som driftar spåren.
Men vi kan ju samtidigt ändå skylla på dem, SL/SJ måste ju välja underleverantörer man kan lita på. Problemet blir ju när det bara finns en (statlig) som inte bara har undermåliga tjänster utan dessutom, tydligen, högaktningsfullt skiter i det också.
Jag kom ihåg en annan grej, om att pendla kommunalt till jobbet. Min syster praktiserade på en veterinärklinik någonstans, en bit utanför Stockholm. Typ nära Västerås vill jag minnas. I alla fall inte mer än 2 timmars bilväg från Stockholm. Då är vi ändå rätt nära en storstad, där vi har fullt fungerande kommunaltrafik... Eller hur var det nu? Nåväl.
De bodde på ett vandrarhem och det var ganska långt till veterinärkliniken - så de fick ta bussen. Och med "bussen" menar jag inte "bussen som trafikerar den sträckan hela dagen", utan just "
bussen" - bestämd form singular. Den gick alltså
en gång på morgonen. Och förstås en gång på kvällen.
När de behövde åka iväg till centrumet för att handla fick de ta bussen som gick vidare efter veterinärkliniken, mot centrum. Bussen går alltså i en cirkel - från utkanten, där vandrarhemmet ligger, till centrum.
I centrum väntade bussen 10 minuter. Missade man den när man storhandlat för en vecka fick man lifta, eller gå hem.
Här pratar vi alltså 1 timme från Stockholm, där det ändå bor ganska mycket folk. Men ÄNDÅ så finns i principen ingen kommunaltrafik. Tror ni folk kör bil där?
Ja, såklart.