3435
Sök

Kolvar rostat fast i B18

55 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
#1
Tjena

Har ärvt en PV 544 61a som behöver lite omvårdnad. Skruvade ur stiften och fyllde på ordentligt med rostlösning i cylindrarna och lät det dra ett par dagar. Trots detta går ej motorn att dra runt. Bilen har stått stilla i 9 år...

När den senast var igång så gick den konstigt enligt förra ägaren. Det pratades om att en kolvring kan ha häktat sig...

Några tips? Vad rekommenderar ni att att man byter/renoverar motormässigt?

MVH

Stefan

26 Inlägg
4 september 2011
#2
det kan funka om du häller i diesel istället o låter det stå några dagar


55 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
#3
Har fått det tipset av andra också. När man väl får runt motorn är det då "ofarligt" attprovstarta maskinen eller bör man öppna upp maskinen och se över allting?

415 Inlägg
4 september 2011
#4
Jag skulle ta isär den och se vad som har hänt. Har kolvarna rostat fast så måste man nog minst hona cylinderloppen men förmodligen åker man på att borra upp en dimension. Har man tagit isär den och den är ok för att sättas ihop så skulle jag byta lager och kolvringar när man ändå har allt löst. Oljepumpen bör man nog ta en tipp på också.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

55 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
#5
Låter vettigt. Nån som har nån koll på om det är gamla filtpackningen i dessa maskiner som gör att dom gärna läcker olja? Kan man byta den mot en modern riktig packbox?

8 250 Inlägg
4 september 2011
#6
stefankocken skrev:
Låter vettigt. Nån som har nån koll på om det är gamla filtpackningen i dessa maskiner som gör att dom gärna läcker olja? Kan man byta den mot en modern riktig packbox?

Ja, om man svarvar ur kåporna kan man köra med packbox. Kg trimning kan fixa såna: www.kgtrimning.com


55 Inlägg
6 september 2011
Trådstartare
#7
Okej... kan meddela att motorn nu går runt. lyfte ur kylaren så jag kunde komma åt ordentligt sen tog jag i... klick sa det och sen gick allt runt. Det som jag tycker verkar konstigt (är inget geni på inställningar på motorer) är att kolv 2 och 3 (räknat framifrån) är i topp i stort sett samtidigt. Då går det jävligt tungt en liten stund för att sen gå lika lätt och ledigt igen... någon som kan förklara kolvcyklerna för mig samt om någon har nån ide om varför det går tungt när kolv 2 och 3 vänder?

Herr
1 722 Inlägg
6 september 2011
#8
stefankocken skrev:
Okej... kan meddela att motorn nu går runt. lyfte ur kylaren så jag kunde komma åt ordentligt sen tog jag i... klick sa det och sen gick allt runt. Det som jag tycker verkar konstigt (är inget geni på inställningar på motorer) är att kolv 2 och 3 (räknat framifrån) är i topp i stort sett samtidigt. Då går det jävligt tungt en liten stund för att sen gå lika lätt och ledigt igen... någon som kan förklara kolvcyklerna för mig samt om någon har nån ide om varför det går tungt när kolv 2 och 3 vänder?

Motorn har väl kompression, därför det går lättare och sen trögare?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

55 Inlägg
6 september 2011
Trådstartare
#9
LocKtar skrev:
stefankocken skrev:
Okej... kan meddela att motorn nu går runt. lyfte ur kylaren så jag kunde komma åt ordentligt sen tog jag i... klick sa det och sen gick allt runt. Det som jag tycker verkar konstigt (är inget geni på inställningar på motorer) är att kolv 2 och 3 (räknat framifrån) är i topp i stort sett samtidigt. Då går det jävligt tungt en liten stund för att sen gå lika lätt och ledigt igen... någon som kan förklara kolvcyklerna för mig samt om någon har nån ide om varför det går tungt när kolv 2 och 3 vänder?

Motorn har väl kompression, därför det går lättare och sen trögare?

Även om stiften är urplockade? Det blir ju inte samma sak när kolv 1 och 4 är i topp

564 Inlägg
6 september 2011
#10
Kolvarna hade ju rostat fast så du kanske har lite skrovlig yta där. Det kommer du att se när du lyfter toppen.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
6 september 2011
#11
Håll inte på och dalta nu med en B18... I med bensin och veva igång han, det visar sig om du gehöver rycka ur kolvar, hona och stoppa i nya ringar. Men dessa motorer brukar kunna klara sig även om en eller två kolvar har suttit fast.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

55 Inlägg
6 september 2011
Trådstartare
#12
Haha vet att dom klarar det mesta. Tänkte lyfta toppen i morrn och kolla över allt för säkerhets skull. Hade en tanke på att rengöra bränslesystemet också. Har ju som sagt stått ett tag. Något bra tips på smidigt sätt eller blir det att plocka ur tank och pump och rengöra?

Thedriftking
6 september 2011
#13
rullstarta skiten smile lägg i tvåan, några puttar på sen upp med kopplingen så ska du se att det lossnar big_smile

21 Inlägg
6 september 2011
#14
hotrodder skrev:
Håll inte på och dalta nu med en B18... I med bensin och veva igång han, det visar sig om du gehöver rycka ur kolvar, hona och stoppa i nya ringar. Men dessa motorer brukar kunna klara sig även om en eller två kolvar har suttit fast.

Hade inte kunnat säga det bättre själv smile

Trust No One


Sök