3564
Sök

Delningsfilter

533 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
Tjena. Har ett MTX Audio delningsfilter. En liten fyrkant med en dubbelsladd i vardera ände. En sladd med två skalade, och en sladd med hane och hona. Kan man sätta delningsfiltret direkt under diskanten? Eller måste den skarvas på bakom stereon? Och vilket håll ska den sitta åt?

21 761 Inlägg
4 september 2011
Sitter det en hane och en hona på diskantens egna kablar?

I så fall borde de kontakterna vara tänkt att sitta i delningsfiltrets kontakter tycker jag, troligen är filtret ett 12 dB/oktav diskantfilter eftersom det är två kablar (plus och minus). Men jag gissar där, en bild skulle nog vara bra. smile

533 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 … GT93mstyDg där är det. Det lät bara åt ett håll så detr är nog så det ska vara^^ men kan man lägga det i diskanthålen? Eller måste man skarva den nere vid stereon?

21 761 Inlägg
4 september 2011
Om det ryms i diskanthålen så borde du kunna ha det där, huvudsaken är att filtret inte ska riskera att utsättas för mycket fukt eller vatten. smile

533 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om det ryms i diskanthålen så borde du kunna ha det där, huvudsaken är att filtret inte ska riskera att utsättas för mycket fukt eller vatten. smile

Okej:) för jag testate några kablar bakom stereon men dom kablarna gick ihop till dom i dörrarna också. Ska ju bara ha det kopplat till diskanterna:)

533 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Om filtret endast ska kopplas till diskanterna så går det utmärkt att lägga de i högtalarhålen på brädan.

Kanon! Nu var det klart! Har nu isolerat 4 dörrar, bagageluckan, nya högtalare i dörrar fram, nya diskanter med delningsfilter och 2 6x9:or som för tillfället ligger löst på hatthyllan tills en ny hylla tillverkats:)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
4 september 2011
Fismumriken skrev:
Swedenrockers skrev:
Om filtret endast ska kopplas till diskanterna så går det utmärkt att lägga de i högtalarhålen på brädan.

Kanon! Nu var det klart! Har nu isolerat 4 dörrar, bagageluckan, nya högtalare i dörrar fram, nya diskanter med delningsfilter och 2 6x9:or som för tillfället ligger löst på hatthyllan tills en ny hylla tillverkats:)

Missa du taket? yikes
Låter bra! Blir det en hylla så att 6x9:orna får "lådor" ?

533 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
Nitromast skrev:
Fismumriken skrev:
Swedenrockers skrev:

Missa du taket? yikes

Taket orkade jag inte nu:) sen så räckte det inte riktigt:P körde dubbla lager i dörrar o lucka istället:) Jo men det låter som en idè:) Men har ju en fet baslåda i skuffen också som måste få plats:P Så det måste jag lösa först:P Och nästa låda jag ska bygga blir ännu större så:/

533 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
Fismumriken skrev:
Nitromast skrev:
Fismumriken skrev:

Missa du taket? yikes

Taket orkade jag inte nu:) sen så räckte det inte riktigt:P körde dubbla lager i dörrar o lucka istället:) Jo men det låter som en idè:) Men har ju en fet baslåda i skuffen också som måste få plats:P Så det måste jag lösa först:P Och nästa låda jag ska bygga blir ännu större så:/

Btw, taket lät stumt som attan redan innan:O

533 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
Öj om det sprakar när man smällt i nya högtalare, nya diskanter och sedan kompletterat med 2 6x9:or där bak, betyder det att stereon inte orkar riktigt eller är det glappt nånstans?

märkte bara av det på diskanterna och 5,25:orna. Klippte kablarna bakom stereon men jag tvinnade ihop dom riktigt noga och tejpade som fan. Så det kan väl inte vara därför? Sprakar ju bara när jag kommer över 35 på stereon:O
Senast redigerat av Fismumriken (4 september 2011)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
4 september 2011
Låter som att slutsteget klipper smile Du spelar för högt med för oren signal

533 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
Nitromast skrev:
Låter som att slutsteget klipper smile Du spelar för högt med för oren signal

Bara stereon som driver dem tills vidare:P Vet inte om jag skarvade på 6x9:orna på rätt heller. Tog LEFT, RIGHT REAR. SKa köpa ett steg nästa löning och driva framsystem samt 6x9:orna på:)

En fråga, om man spelar så lågt tills det inte "klipper", kan man ändå skada högtalarna/stereon då?
Senast redigerat av Fismumriken (4 september 2011)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
4 september 2011
Sitter ju ett slutsteg i stereon också smile

533 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
Nitromast skrev:
Sitter ju ett slutsteg i stereon också smile

Jojo^^ men man skadar inget?

533 Inlägg
5 september 2011
Trådstartare
Tror problemet kom efter isättning av delningsfilter. Dock så är det ju bara kopplat till diskanterna:S

Sök