3343
Sök

Motorlampa Saab 9-5 2.3t -02

102 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
I helgen monterade jag ett JT 3" fullflödessystem på min saab. Åkte med den igår en stund på kvällen för att se så allt funkade. Skulle sedan åka en sväng idag, då började motorlampan lysa. Någon som har en idé om vad som kan vara fel?

Tack på förhand!

//Ettehag

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !

7 274 Inlägg
4 september 2011
Byttes katen också?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
4 september 2011
Var det ett helsystem du satte på ??

Vridit av någon kabel på lambda-sonden kanske ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

102 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
Brains skrev:
Byttes katen också?

Ja det stämmer, allt blev nytt hela vägen från turbon smile

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !

7 274 Inlägg
4 september 2011
Om jag inte missminner mig så sitter det väl 2 lambor på dom?
En före och en efter katen.
När man byter till en sport/race kat så renar dom inte lika bra som orginal och kan därför ge en felkod.

Minns inte åtgärden om det var att man programmerade om boxen eller något

102 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
Hmm, har inte kollat kablarna, men kanske är värt att kolla upp smile

102 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
Brains skrev:
När man byter till en sport/race kat så renar dom inte lika bra som orginal och kan därför ge en felkod.

Jo att det sitter 2 lambor stämmer, den ena sitter ovanpå downpipen och den andra sitter i böjen på downpipen, båda sitter alltså innan katalysatorn på orginalsystemet. Och sitter likadant på nya systemet. smile Så jag får ju svårt att tro att det handlar om reningen på katten.
Senast redigerat av Ettehag (4 september 2011)

6 170 Inlägg
4 september 2011
Ettehag skrev:
Brains skrev:

Jo att det sitter 2 lambor stämmer, den ena sitter ovanpå downpipen och den andra sitter i böjen på downpipen, båda sitter alltså innan katalysatorn på orginalsystemet. Och sitter likadant på nya systemet. smile Så jag får ju svårt att tro att det handlar om reningen på katten.

Det är väl två kattar på 9-5, en förkatt som utgör första böjen vid turbon och sen den stora vanliga en bit ner på systemet..
Senast redigerat av TBOC_Razor (4 september 2011)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

102 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
Ettehag skrev:
Brains skrev:

Det är väl två kattar på 9-5, en förkatt som utgör första böjen vid turbon och sen den stora vanliga en bit ner på systemet..

Just det! Helt riktigt. Så då kan det förmodligen vara det som spökar? Och isf, hur kan man lösa det?

6 170 Inlägg
4 september 2011
Har ärligt talat ingen aning då jag aldrig haft sportsystem på min 9-5:a, inte så långt fram iaf..

102 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
Har ärligt talat ingen aning då jag aldrig haft sportsystem på min 9-5:a, inte så långt fram iaf..

Okej okej. Men jag tackar för din hjälp så här långt, och jag tror du är på rätt spår. Hoppas att någon har en lösning eller några tips på hur man ska gå tillväga smile

6 170 Inlägg
4 september 2011
Ettehag skrev:
TBOC_Razor skrev:

Okej okej. Men jag tackar för din hjälp så här långt, och jag tror du är på rätt spår. Hoppas att någon har en lösning eller några tips på hur man ska gå tillväga smile

Ja det finns ju en enkel lösning och det är ju att sätta dit original igen men byter man till ett riktigt sportsystem så är ju det sällan särskilt lockande tongue

Prova åka in på saab och höra med dom, dom kan kanske ändra lite värden i boxen eller helt enkelt stänga av den ena lambda-sonden.

102 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
Jo, jag blev förvånad att det satt 2 st, för det fanns bara urtag för en på nya röret, så det blev ju till att svetsa dit en ny lambda gänga. Får nog åka och kolla upp det imorgon smile För att sätta dit orginalrör finns inte på kartan! wink

102 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
Men tror ni det är skadligt att köra med bilen?

Better than God \o/
1 883 Inlägg
4 september 2011
Programvaran vill veta vad du har gjort. Trionic 7 är känsligt...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

102 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
MrTurbo skrev:
Programvaran vill veta vad du har gjort. Trionic 7 är känsligt...

Okej, och hur ska jag tala om det då? Är det att programera om boxen och lambsonderna eller flytta den ena och sätta den efter katalysatorn?

102 Inlägg
5 september 2011
Trådstartare
Problemet löst! Bara att flytta ena lambdan bakom katten smile

Tack för all hjälp och era ideér!

//Ettehag

Better than God \o/
1 883 Inlägg
5 september 2011
Ettehag skrev:
Problemet löst! Bara att flytta ena lambdan bakom katten smile

Tack för all hjälp och era ideér!

//Ettehag

Precis.  smile

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

102 Inlägg
5 september 2011
Trådstartare
Det känns bra, då kan man sova lugnt inatt haha! smile Man vill aldrig se motorlampan lysa..

Sök