3264
Sök

Elektronikfel efter IKEA lånesläp

24 Inlägg
8 september 2011
Trådstartare
Hej på er,

Skulle uppskatta om någon har en gissning på vad nedanstående betyder

Ikväll var jag och shoppade loss på IKEA och lånade ett släp av dem. När jag kopplade på sladden reagerade jag på att högra lampan bak på släpet lös rött fastän bilen inte var på. Ska det vara så tänkte jag? Kunde inte fråga personalen eftersom jag blev utsläppt efter att ha fixat med pappren osv. kl 19.55 och dom stänger 20 så jag hann inte in innan dom stängt. Testade starta bilen och då såg det bra ut så jag körde hemåt. När jag kom fram till dörren och skulle stänga av bilen vred jag av tändningen och tog ur nyckeln... men motorn fortsatte gå på bilen?!? Såg ut som att alla varningslampor lös samtidigt också... Satt där som ett fån och fattade ingenting, efter några sekunder slocknade motorn. Försökte sedan starta men det gick inget vidare. Batteriet slut? Fick igång den efter ett par försök, lät den vara på.. lassade ur grejerna och körde iväg med släpet till parkeringen... Drog ur elkabeln till släpet och testade sätta i det igen. Samtidigt som jag kopplade i den så lät något från motorn nånstans (typ ett elekriskt ljud) och ena bakljuset på bilen blinkade till.

Nån som kan tänka sig veta vad som hänt/hände?

537 Inlägg
9 september 2011
Tänkte du på om kontakten varm varm? Hur ser det ut inuti kontakterna (både bil o släp), alltså är de fina kontaktytor eller massa skit?

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
9 september 2011
Vänd dig till IKEA och berätta detta, Att en räkning kommer skickas till dem. Skicka bilen till Volvo och slappna av.

Audis in Scandinavia Crew

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
9 september 2011
NIKKELICIOUS skrev:
Vänd dig till IKEA och berätta detta, Att en räkning kommer skickas till dem. Skicka bilen till Volvo och slappna av.

Precis och VÄNTA INTE på att alla ska sitta här och spekulera.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

5 198 Inlägg
9 september 2011
Som vanligt med lånesläp så är det väl nån pajas som kopplat om för att det ska passa till bilen,,,Trots att släpets kontakt är ok och bilens felkopplat.

Elektriker
718 Inlägg
9 september 2011
Som skrivet så äre bara fort som attan medela IKEA vad som hänt, reg, nr på släp kanske kan vara bra? Och sen lämna in på volvo och bara skicka vidare fakturan=)

edit: ja så ska de va om dom gör som dom ska, dock finns väl risken att dem bråkar, men stå på dig då bara!
Senast redigerat av monno (9 september 2011)

Som att kasta vatten i sjön.

5 198 Inlägg
9 september 2011
monno skrev:
Som skrivet så äre bara fort som attan medela IKEA vad som hänt, reg, nr på släp kanske kan vara bra? Och sen lämna in på volvo och bara skicka vidare fakturan=)

edit: ja så ska de va om dom gör som dom ska, dock finns väl risken att dem bråkar, men stå på dig då bara!

Man kan intebara lämna in bilen och tro att ikea betalar.. Dom vill nog godkänna det först och se att det verkligen beror på släpet... lämnar TS in bilen utan Ikeas godkännande så är risken stor att han får pröjsa själv.

Elektriker
718 Inlägg
9 september 2011
Jo menar givetvis att när han medelar IKEA så ska han såklart fixa godkännade m.m. också. Blev lite(mycket) luddigt tro ja:P

Det jag menade med att dem kan börja bråka om och så.

Som att kasta vatten i sjön.

4 001 Inlägg
9 september 2011
Jag har svårt att tro att felet ligger i släpet, det vanligaste är att släpvagnskontakten är felprogrammerad i bilen, det är väldigt vanligt att Volvo-bilar har konsantström ut på släpvagnskontakten för dimljus.

Nu beror det iofs. på vilken årsmodell på Volvo

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

killercow
9 september 2011
Ingen som funderar på att de kanske inte är släpet de är fel på utan kontakten på bilen?

Åk till en mack eller nån du känner som har släp å kolla om de blir likadant.

Åk även till ikea å be dom kolla släpet med annan bil. tror inte ikea heller vill ha ett trasigt släp som förstör kundernas bilar.

Bara åka å lämna in bilen å tro att de går att skicka räkningen till ikea.... ärligt talat hur kan man ens tro att de går å göra så.
Visar de sig att de är fel på släpet så är de ju en försäkringsfråga i så fall å då är de försäkringsbolaget som bestämmer vart å hur mycket rep. får kosta. så åk absolut inte å lämna in bilen nu för då kan du bli utan ersättning om du får de lagat utan att fb har kollat på de å gjort en bedömning.

Kolla kontakten på bilen å vänd dej samtidigt till ikea så löser de sig nog i slutändan.

Tror inte ikea bråkar om de visar sig vara fel på släpet dom vill nog inte ha mer dålig PR just nu wink
Senast redigerat av killercow (9 september 2011)

24 Inlägg
10 september 2011
Trådstartare
Tack för svar. Detta hände på kvällen så kunde ej vända mig till IKEA samma kväll, utan fick lov att vänta tills öppning kl. 10 dagen därpå. Bilen startade på morgonen men var lite seg ungefär som en kall vintermorgon.

När jag kom till IKEA bråkade dom ej utan jag fick ett bra bemötande från en av de anställda. Dom tog in släpet och kvitterade ut mig i vanlig ordning. Sedan skulle dom höra med Freetrailer som släpen kommer från vart jag ska vända mig om något skulle visa sig vara fel på bilen. Dom lovade ringa under eftermiddagen senast kl. 17 men ingen ringde.

Det är ej fel på min kontakt i bilen. Jag har lånat flera andra likadana släp, det senaste bara för en vecka sedan, och då har det inte vart några som helst bekymmer. Bilen har fungerat bra under gårdagen så troligtvis är det inga bekymmer. Har ej kört något idag.

killercow
10 september 2011
Tycker du ska kolla upp bilen ändå eller pröva om de blir samma med annat släp så fort som möjlig så släpet inte förstört nån elektronik. kan bli svårt att få ersättning från ikea om du tex använder släp nästa gång först om ett halvår å det blir samma problem å deras släp orsakat de.

Sök