2915
Sök

Köpråd: Ersättare till Volvo 850 Glt

7 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
#1
Hejsan, har ägt en Volvo 850Glt ett tag nu men fel efter fel har börjat dyka upp så det blir att sälja den och köpa sig någon annan. Är lite sugen på en Saab 9000 2,3t eller en Saab 9-5 2.3t. Hur är dessa jämfört med 850n körmässigt och kvalitetmässigt? Kan tänka mig att de är snäppet piggare då de Volvo 850Glt jag kört känns slöare än 170 hästar. Undrar även hur bränsleförbrukningen är. Har ni tips på några andra bilar mellan ca 15-30tusen så är jag öppen för förslag.

Mvh

7 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
#2
Okej jo det är nog den som är mest intressant. Man får ju en bra 9000 för pengen samt en sämre 9-5a. Dock är ju 9-5an en modernare bil. Är 9000 a50n med 199 hk ett alternativ till den vanliga 2,3t?

Rumpmas
3 860 Inlägg
11 september 2011
#3
Johansson92 skrev:
Okej jo det är nog den som är mest intressant. Man får ju en bra 9000 för pengen samt en sämre 9-5a. Dock är ju 9-5an en modernare bil. Är 9000 a50n med 199 hk ett alternativ till den vanliga 2,3t?

Absolut!

9000 är även en betydligt mer driftsäker bil än en 9-5 för max 30k.


749 Inlägg
11 september 2011
#4
Johansson92 skrev:
Hejsan, har ägt en Volvo 850Glt ett tag nu men fel efter fel har börjat dyka upp så det blir att sälja den och köpa sig någon annan. Är lite sugen på en Saab 9000 2,3t eller en Saab 9-5 2.3t. Hur är dessa jämfört med 850n körmässigt och kvalitetmässigt? Kan tänka mig att de är snäppet piggare då de Volvo 850Glt jag kört känns slöare än 170 hästar. Undrar även hur bränsleförbrukningen är. Har ni tips på några andra bilar mellan ca 15-30tusen så är jag öppen för förslag.

Mvh

SAAB är sneppet starkare i framvagnen än Volvos framhjulsdrivna bilar, syftar på länkarmslagringarna.
Personligen har jag aldrig gillat saabs former, trista inredning och den onödiga knappen till bakluckan samt att det ej finns kopparbromsrör orginal och att de rostar rätt lätt.
Tror motorerna är rätt bra, de vanliga felen känner ju de flesta till, tändkasset, vevlägesgivare, cylinderhuvudet lossnar och bränslepumpen.
Händer också att det blir kraftigt vevlagerbank i motorerna och så pajar turbon ibland.
Det är också vanligt att drivremmen brister när löprullarna gett upp pga dåligt underhåll.
Fjäderbenen fram är klena och kan rosta av, är rätt vanligt, elantennen är typ alltid sönder, bromsrören rostar sönder.
Senast redigerat av Bjornn (11 september 2011)


362 Inlägg
11 september 2011
#5
Jag köpte mig en Saab 9-5 Aero Kombi -00 för 8000:- och gjorde detta

Kopplingsbyte samt slavcylinder
Byte kam- och balansaxelkedja samt rengöring oljesump
Fyllt på AC efter denna reparation
Byte bussningar bak
Renovering ABS-enhet
Byte stötdämpare bak
Byte vevhusventilation
Fyrhjulsinställning

Gjorde detta med delar från Speedparts och Skruvat.se, kontakter och en bra verkstad.
Kostnad för reservdelar, arbete (en hel del eget arbete) samt inköpspriset kommit upp till en total kostnad på 29 000:-
Att Saab är dyra bilar att äga kan jag inte hålla med om. Har man rätt kontakter och fixar bra rabatter på delar mm. blir det inte så dyrt.


458 Inlägg
11 september 2011
#6
kallabaz skrev:
Jag köpte mig en Saab 9-5 Aero Kombi -00 för 8000:- och gjorde detta

Kopplingsbyte samt slavcylinder
Byte kam- och balansaxelkedja samt rengöring oljesump
Fyllt på AC efter denna reparation
Byte bussningar bak
Renovering ABS-enhet
Byte stötdämpare bak
Byte vevhusventilation
Fyrhjulsinställning

Gjorde detta med delar från Speedparts och Skruvat.se, kontakter och en bra verkstad.
Kostnad för reservdelar, arbete (en hel del eget arbete) samt inköpspriset kommit upp till en total kostnad på 29 000:-
Att Saab är dyra bilar att äga kan jag inte hålla med om. Har man rätt kontakter och fixar bra rabatter på delar mm. blir det inte så dyrt.

Var tioende saab ägare kanske har bra kontakter så man får rabatt, de andra drabbade har däremot inte såpass tur.
Jag tror han letar efter en bil som är billig för en svensson, inte en andersson med ett visitkort i bakfickan till nån saab återförsäljare? Rätta mig om jag har fel.
Mvh John


7 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
#7
Jo det stämmer att jag vill ha en billig driftsäker bil men som ändå är rolig att gasa på med lite då och då. Men efter det ni skrivit blir det nog att jag letar efter en välservad 9000 om inte nån prisvärd 9-5a dyker upp. Volvo har ju även de ett par bilar i den prisklassen men att köpa t.ex. en v40 eller s40 känns nästan som ett nedbyte.

Rumpmas
3 860 Inlägg
11 september 2011
#8
Bjornn skrev:
Johansson92 skrev:
Hejsan, har ägt en Volvo 850Glt ett tag nu men fel efter fel har börjat dyka upp så det blir att sälja den och köpa sig någon annan. Är lite sugen på en Saab 9000 2,3t eller en Saab 9-5 2.3t. Hur är dessa jämfört med 850n körmässigt och kvalitetmässigt? Kan tänka mig att de är snäppet piggare då de Volvo 850Glt jag kört känns slöare än 170 hästar. Undrar även hur bränsleförbrukningen är. Har ni tips på några andra bilar mellan ca 15-30tusen så är jag öppen för förslag.

Mvh

SAAB är sneppet starkare i framvagnen än Volvos framhjulsdrivna bilar, syftar på länkarmslagringarna.
Personligen har jag aldrig gillat saabs former, trista inredning och den onödiga knappen till bakluckan samt att det ej finns kopparbromsrör orginal och att de rostar rätt lätt.
Tror motorerna är rätt bra, de vanliga felen känner ju de flesta till, tändkasset, vevlägesgivare, cylinderhuvudet lossnar och bränslepumpen.
Händer också att det blir kraftigt vevlagerbank i motorerna och så pajar turbon ibland.
Det är också vanligt att drivremmen brister när löprullarna gett upp pga dåligt underhåll.
Fjäderbenen fram är klena och kan rosta av, är rätt vanligt, elantennen är typ alltid sönder, bromsrören rostar sönder.

Vilka bilar får man inte byta bromsrör på när de kommit upp i 15-20 års ålder? OCh drivrem byter man ju på alla bilar som en del av servicen. En massa fel jag inte hade någon aning om. Bäst jag går ut och kollar så att "inte cylinderhuvudet har lossnat" roll


Forummoderator
18 010 Inlägg
12 september 2011
#9
Johansson92 skrev:
Jo det stämmer att jag vill ha en billig driftsäker bil men som ändå är rolig att gasa på med lite då och då. Men efter det ni skrivit blir det nog att jag letar efter en välservad 9000 om inte nån prisvärd 9-5a dyker upp. Volvo har ju även de ett par bilar i den prisklassen men att köpa t.ex. en v40 eller s40 känns nästan som ett nedbyte.

Gamla S/V40 betecknar jag som skräp. Haft några. Glöm dom. Det går inte ens in en större barnvagn i en V40!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 878 Inlägg
12 september 2011
#10
Jag skulle satsa på en V70 2.5T från 05 eller senare.

Det är iallafall vad jag kommer att köpa inom kort efter ha kört 855 tillräckligt länge.
Senast redigerat av Frozen1985 (12 september 2011)


huh?
10 427 Inlägg
12 september 2011
#11
Andromeda skrev:
Bjornn skrev:
Johansson92 skrev:
Hejsan, har ägt en Volvo 850Glt ett tag nu men fel efter fel har börjat dyka upp så det blir att sälja den och köpa sig någon annan. Är lite sugen på en Saab 9000 2,3t eller en Saab 9-5 2.3t. Hur är dessa jämfört med 850n körmässigt och kvalitetmässigt? Kan tänka mig att de är snäppet piggare då de Volvo 850Glt jag kört känns slöare än 170 hästar. Undrar även hur bränsleförbrukningen är. Har ni tips på några andra bilar mellan ca 15-30tusen så är jag öppen för förslag.

Mvh

SAAB är sneppet starkare i framvagnen än Volvos framhjulsdrivna bilar, syftar på länkarmslagringarna.
Personligen har jag aldrig gillat saabs former, trista inredning och den onödiga knappen till bakluckan samt att det ej finns kopparbromsrör orginal och att de rostar rätt lätt.
Tror motorerna är rätt bra, de vanliga felen känner ju de flesta till, tändkasset, vevlägesgivare, cylinderhuvudet lossnar och bränslepumpen.
Händer också att det blir kraftigt vevlagerbank i motorerna och så pajar turbon ibland.
Det är också vanligt att drivremmen brister när löprullarna gett upp pga dåligt underhåll.
Fjäderbenen fram är klena och kan rosta av, är rätt vanligt, elantennen är typ alltid sönder, bromsrören rostar sönder.

Vilka bilar får man inte byta bromsrör på när de kommit upp i 15-20 års ålder? OCh drivrem byter man ju på alla bilar som en del av servicen. En massa fel jag inte hade någon aning om. Bäst jag går ut och kollar så att "inte cylinderhuvudet har lossnat" roll

De som inte har bromsrör av stål givetvis wink


Rumpmas
3 860 Inlägg
12 september 2011
#12
steifan skrev:
Andromeda skrev:
Bjornn skrev:

SAAB är sneppet starkare i framvagnen än Volvos framhjulsdrivna bilar, syftar på länkarmslagringarna.
Personligen har jag aldrig gillat saabs former, trista inredning och den onödiga knappen till bakluckan samt att det ej finns kopparbromsrör orginal och att de rostar rätt lätt.
Tror motorerna är rätt bra, de vanliga felen känner ju de flesta till, tändkasset, vevlägesgivare, cylinderhuvudet lossnar och bränslepumpen.
Händer också att det blir kraftigt vevlagerbank i motorerna och så pajar turbon ibland.
Det är också vanligt att drivremmen brister när löprullarna gett upp pga dåligt underhåll.
Fjäderbenen fram är klena och kan rosta av, är rätt vanligt, elantennen är typ alltid sönder, bromsrören rostar sönder.

Vilka bilar får man inte byta bromsrör på när de kommit upp i 15-20 års ålder? OCh drivrem byter man ju på alla bilar som en del av servicen. En massa fel jag inte hade någon aning om. Bäst jag går ut och kollar så att "inte cylinderhuvudet har lossnat" roll

De som inte har bromsrör av stål givetvis wink

T o m en 245 behöver nya bromsrör när den kommer upp i ålder tongue


huh?
10 427 Inlägg
12 september 2011
#13
Andromeda skrev:
steifan skrev:
Andromeda skrev:
Vilka bilar får man inte byta bromsrör på när de kommit upp i 15-20 års ålder? OCh drivrem byter man ju på alla bilar som en del av servicen. En massa fel jag inte hade någon aning om. Bäst jag går ut och kollar så att "inte cylinderhuvudet har lossnat" roll

De som inte har bromsrör av stål givetvis wink

T o m en 245 behöver nya bromsrör när den kommer upp i ålder tongue

Inte då wink Volvo (sedan 1976), Audi (sedan 1990), Porsche & Aston Martin använder Kunifer som håller (tydligen) wink

http://www.copper.org/applications/auto … _tube.html

Men lite väl off topic nu kanske.


Rumpmas
3 860 Inlägg
12 september 2011
#14
steifan skrev:
Andromeda skrev:
steifan skrev:

De som inte har bromsrör av stål givetvis wink

T o m en 245 behöver nya bromsrör när den kommer upp i ålder tongue

Inte då wink Volvo (sedan 1976), Audi (sedan 1990), Porsche & Aston Martin använder Kunifer som håller (tydligen) wink

http://www.copper.org/applications/auto … _tube.html

Men lite väl off topic nu kanske.

Men även om du använder koppar håller de inte för evigt på våra välsaltade vägar.


huh?
10 427 Inlägg
12 september 2011
#15
Andromeda skrev:
steifan skrev:
Andromeda skrev:

T o m en 245 behöver nya bromsrör när den kommer upp i ålder tongue

Inte då wink Volvo (sedan 1976), Audi (sedan 1990), Porsche & Aston Martin använder Kunifer som håller (tydligen) wink

http://www.copper.org/applications/auto … _tube.html

Men lite väl off topic nu kanske.

Men även om du använder koppar håller de inte för evigt på våra välsaltade vägar.

Därför man blandar Nickel -> Kunifer cool


Rumpmas
3 860 Inlägg
12 september 2011
#16
steifan skrev:
Andromeda skrev:
steifan skrev:
Inte då wink Volvo (sedan 1976), Audi (sedan 1990), Porsche & Aston Martin använder Kunifer som håller (tydligen) wink

http://www.copper.org/applications/auto … _tube.html

Men lite väl off topic nu kanske.

Men även om du använder koppar håller de inte för evigt på våra välsaltade vägar.

Därför man blandar Nickel -> Kunifer cool

Grrr...


wink

Oavsett vad du använder slits grejorna. Kopparlegering är bättre än koppar som är bättre än rostfritt stål, men det ärgar och slits ändå.

Dessutom, om du köper en 15 år gammal Saab skulle jag våga påstå att bytet redan är gjort. Den klarar sig 15 år till, och det gör garanterat inte karossen wink
Senast redigerat av Andromeda (12 september 2011)


362 Inlägg
13 september 2011
#17
Jonnsard skrev:
kallabaz skrev:
Jag köpte mig en Saab 9-5 Aero Kombi -00 för 8000:- och gjorde detta

Kopplingsbyte samt slavcylinder
Byte kam- och balansaxelkedja samt rengöring oljesump
Fyllt på AC efter denna reparation
Byte bussningar bak
Renovering ABS-enhet
Byte stötdämpare bak
Byte vevhusventilation
Fyrhjulsinställning

Gjorde detta med delar från Speedparts och Skruvat.se, kontakter och en bra verkstad.
Kostnad för reservdelar, arbete (en hel del eget arbete) samt inköpspriset kommit upp till en total kostnad på 29 000:-
Att Saab är dyra bilar att äga kan jag inte hålla med om. Har man rätt kontakter och fixar bra rabatter på delar mm. blir det inte så dyrt.

Var tioende saab ägare kanske har bra kontakter så man får rabatt, de andra drabbade har däremot inte såpass tur.
Jag tror han letar efter en bil som är billig för en svensson, inte en andersson med ett visitkort i bakfickan till nån saab återförsäljare? Rätta mig om jag har fel.
Mvh John

Njae, kontakterna har jag skaffat mig genom denna bilen. Beror nog på hur mycket man är beredd att jobba för det.


749 Inlägg
14 september 2011
#18
Andromeda skrev:
Bjornn skrev:
Johansson92 skrev:
Hejsan, har ägt en Volvo 850Glt ett tag nu men fel efter fel har börjat dyka upp så det blir att sälja den och köpa sig någon annan. Är lite sugen på en Saab 9000 2,3t eller en Saab 9-5 2.3t. Hur är dessa jämfört med 850n körmässigt och kvalitetmässigt? Kan tänka mig att de är snäppet piggare då de Volvo 850Glt jag kört känns slöare än 170 hästar. Undrar även hur bränsleförbrukningen är. Har ni tips på några andra bilar mellan ca 15-30tusen så är jag öppen för förslag.

Mvh

SAAB är sneppet starkare i framvagnen än Volvos framhjulsdrivna bilar, syftar på länkarmslagringarna.
Personligen har jag aldrig gillat saabs former, trista inredning och den onödiga knappen till bakluckan samt att det ej finns kopparbromsrör orginal och att de rostar rätt lätt.
Tror motorerna är rätt bra, de vanliga felen känner ju de flesta till, tändkasset, vevlägesgivare, cylinderhuvudet lossnar och bränslepumpen.
Händer också att det blir kraftigt vevlagerbank i motorerna och så pajar turbon ibland.
Det är också vanligt att drivremmen brister när löprullarna gett upp pga dåligt underhåll.
Fjäderbenen fram är klena och kan rosta av, är rätt vanligt, elantennen är typ alltid sönder, bromsrören rostar sönder.

Vilka bilar får man inte byta bromsrör på när de kommit upp i 15-20 års ålder? OCh drivrem byter man ju på alla bilar som en del av servicen. En massa fel jag inte hade någon aning om. Bäst jag går ut och kollar så att "inte cylinderhuvudet har lossnat" roll

Bilar som har bromsrör i kopparlegering direkt ifrån fabrik exempelvis nästa alla Volvos modeller.
Håller i evigheter speciellt med lite rostskydd på, skulle tippa på minst 50 år iallafall.
Jag skev att det var vanligt att drivremmen brister när rullarna kärvar pga dåligt underhåll och överoptimism.
SAAB är det enda bilmärke där det ingår i servicen att kontrollspänna cylinderhuvudsbultarna.
Det är vanligt på SAAB motorer att cylinderhuvudsbultarna lossnar av sig själv , motorn spottar vatten och packningen går sönder ibland.
Senast redigerat av Bjornn (14 september 2011)


562 Inlägg
18 september 2011
#19
På vissa bilar, har för mig att det är vanligast på T5 motorerna (Saabs alltså), så "gängar" topplocksbultarna längst åt höger framifrån sett upp sig litegrann, alltså mot v-lådan. Det börjar läcka olja och även vatten ibland..

Då kan det hjälpa att lyfta av ventilkåpan och dra om alla bultar med rätt moment och vinkel.

9-5 Aero Sedan -05

Rumpmas
3 860 Inlägg
18 september 2011
#20
micke-opel skrev:
På vissa bilar, har för mig att det är vanligast på T5 motorerna (Saabs alltså), så "gängar" topplocksbultarna längst åt höger framifrån sett upp sig litegrann, alltså mot v-lådan. Det börjar läcka olja och även vatten ibland..

Då kan det hjälpa att lyfta av ventilkåpan och dra om alla bultar med rätt moment och vinkel.

Nej, men det går att ha sönder toppackningen, speciellt om man gillar att köra fullgasrepor med kall motor.
Senast redigerat av Andromeda (18 september 2011)



Sök