3264
Sök

Volvo 244 -83 Renovering

1 507 Inlägg
25 november 2011
#41
Vatten i oljan ser ut som en vit spermaliknande gegga, så om oljan var svart och lös har du inget vatten i oljan smile Tror inte volvotoppar är så känsliga heller smile

mvh
/T


Snäll pöjk
703 Inlägg
25 november 2011
Trådstartare
#42
Oljan va rinnande som vatten fast svart/brun inget vitt vad jag kunde se! Men det rann också ut olja från påfyllnigslocket vid kamaxeln.. vad kan det bero på? Vad kostar det att göra ett komp.prov? Inget man kan kolla själv?

Bild på nya vattenpumpen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92031/92031-24f12729890766b0bbd41c09e743fd82.jpg
Senast redigerat av mangedif (25 november 2011)

Ack vet jag förgasarmotorer!

588 Inlägg
25 november 2011
#43
köp kompprovare på biltena  100 200 kr smile


Snäll pöjk
703 Inlägg
25 november 2011
Trådstartare
#44
hur fungerar denna grej? vilket värde ska det ligga på om allt är ok eller inte? hur ser mad VAD som är sönder?

Ack vet jag förgasarmotorer!

588 Inlägg
25 november 2011
#45
mangedif skrev:
hur fungerar denna grej? vilket värde ska det ligga på om allt är ok eller inte? hur ser mad VAD som är sönder?

tar ut ett tändstifft och så får man med addapter till din bil, gänga ner slangen i topplocket, min saab 9000 30 000 mil fick 12 13 kg i komp och om det är ungäfär 5 6 kg kan det läcka typ i topplockpackningen eller så äre kolvringarna heelt slut.


Snäll pöjk
703 Inlägg
25 november 2011
Trådstartare
#46
okej, så ligger det under 7kg kan man förutse att det läcker någonstans?


Ska tillägga att det rykte från kylaren också men startade upp utan utan att monterat fläkten, kanske har med det att göra? Har läst att man ska märka detta genom expansionskärlet, antingen luktar det avgaser eller bubblar det, kan det stämma?

Ack vet jag förgasarmotorer!

588 Inlägg
25 november 2011
#47
under 7 kg så läcker det någonstans troligen topplockpackningen. jo jag tror jag har hört att man skall kunna känna avgaslukt i expanionskärlet om det läcker från toppen, detdär med fläkten stämmer nog inte om du bara startar upp bilen för fäkten går bara igång när motorn är tillräckligt varm som är mellan 15 20 minuter gissar jag på


Snäll pöjk
703 Inlägg
25 november 2011
Trådstartare
#48
på denna motorn går den hela tiden, har så kallad slirkoppling. Va ute nyss och kollade det här med expansionskärlet men utan resultat.. Däremot blir handen väldigt fuktig när man håller den bakom avgasröret.. Är det toppen då?

Om det är okej, ska värdet ligga över eller under 7kg, fattar inte riktigt? hmm
När man gör dethär komp.testet, kan man få reda på om det just är spricka i toppen eller bara packningen? Kanske dum fråga..

Tacksam för svar på mer sympthom till hur det kan vara när det kommer vatten i oljan. Kylarvatten nivån är ändå på samma nivå hela tiden och när motorn stått och blivit kall ligger den på översta strecket på stickan. Sedan när man startar motorn blir hela stickan fuktig med blandad svart/brun färg.. Bilen går annars som vanligt och jag kan inte höra skillnad på ljudet från motorn.

En topp på en B21a monterar man ganska simpelt annars va? Tycker det ser ut att vara en ganska enkel sak till skillnad mot andra bilar, exp, min andra bil (Saab 9-3 -02).
Senast redigerat av mangedif (25 november 2011)

Ack vet jag förgasarmotorer!

107 Inlägg
26 november 2011
#49
tror inte det är toppackningen men däremot så kan du ha avgas lekage mellan toppen och grenröret .vanligt fel på volvo bilar med b19-b230 motorer.

som du vet så kan man ju inte kolla oljenivån när bilen är i gång för då har du ju oljetryck över allt där det ska vara.
om du väntar typ 3-5 min efter du stängt av bilen och torkat av stickan . hur är olje nivån då efter att all olja har runnit ner till tråget  ?

kompprov .  1: ta av alla tändkablar från tänd stiftena. 2: ta bort alla tändstift. 3: gänga i kompmätaren. 4: be någon läsa av mätaren tills den står på samma ställe hela tiden (en kör runt motorn på starmotorn ) gör detta 4 gånger alltså 1 gång per cylinder (glöm inte att skriva upp hur många kg mätaren visade per cylinder ) från första till sista cylindern ska det helst inte skilja mer än ca 0,3-0,5 kg ( 6-7 kg i komp är inte så bra. 8-9 kg är ok.

byta en topp/toppackning tar inte många timmar att göra och är enkelt om man kan skruva bil och har rätt verktyg .

lycka till och hoppas du fått svar på dina frågor. mvh Andreas W
Senast redigerat av scorpio_turbo (26 november 2011)

Snäll pöjk
703 Inlägg
26 november 2011
Trådstartare
#50
Tack för ditt svar andreas!
Ska köra ett komptest! Efter det du säger så tror jag inte det kommer kylarvatten i oljan då den är svart-brun och samma nivå hela tiden då motorn är kall. Däremot hörde jag att man kan känna om det är sug vid oljepåfyllningslocket vilket det inte var, det blåste istället ut luft därifrån.. borde vara ngt med toppen eller kanske någon kolvring elr. liknande, ventil? Kan det vara det också?

När jag kör ett komptest och får dåligt värde på ena cylindern vad kan jag utgå från? Räcker det att byta topp eller måste man kanske byta kolvar elr. liknande också?

Ack vet jag förgasarmotorer!

1 277 Inlägg
26 november 2011
#51
mangedif skrev:
Tack för ditt svar andreas!
Ska köra ett komptest! Efter det du säger så tror jag inte det kommer kylarvatten i oljan då den är svart-brun och samma nivå hela tiden då motorn är kall. Däremot hörde jag att man kan känna om det är sug vid oljepåfyllningslocket vilket det inte var, det blåste istället ut luft därifrån.. borde vara ngt med toppen eller kanske någon kolvring elr. liknande, ventil? Kan det vara det också?

När jag kör ett komptest och får dåligt värde på ena cylindern vad kan jag utgå från? Räcker det att byta topp eller måste man kanske byta kolvar elr. liknande också?

toppackningen eller kolvringar e de som brukar behövas bytas, oftast packningen, är man noga kan man mäta upp ifall toppen inte e skev eller cylindrarna är ovala. kolla efter sprickor i toppen också, bara ifall att vem vet.
MVH

107 Inlägg
26 november 2011
#52
om du tycker det kommer mycket luft eller så har du med stor säkerhet det som kallas för vevhuskompression.


om man har dålig komp så kan det bero på:

1 det kan vara otäta ventilsäten (dåliga/sotiga) ventiler.

2 dåliga kolvringar

3 kan även vara dålig toppackning om du har tur.

om du har dåliga värden så kan du kolla efter slitage i cylinderloppen så som repor. om det ser bra ut så är blocket mm 
förmodligen ok. du kan även kolla med t-röd om du har läckage vid ventilerna . kom även ihåg att räkna varven du vrider kamaxeln så att du vet var du började så att den är inställd efter hur kammen stod när du demonterade toppen .
om du har fler frågor kan du pm:a mig så får du mitt numer så kan jag förklara på telefon.

1 277 Inlägg
26 november 2011
#53
scorpio_turbo skrev:
om du tycker det kommer mycket luft eller så har du med stor säkerhet det som kallas för vevhuskompression.


om man har dålig komp så kan det bero på:

1 det kan vara otäta ventilsäten (dåliga/sotiga) ventiler.

2 dåliga kolvringar

3 kan även vara dålig toppackning om du har tur.

om du har dåliga värden så kan du kolla efter slitage i cylinderloppen så som repor. om det ser bra ut så är blocket mm 
förmodligen ok. du kan även kolla med t-röd om du har läckage vid ventilerna . kom även ihåg att räkna varven du vrider kamaxeln så att du vet var du började så att den är inställd efter hur kammen stod när du demonterade toppen .
om du har fler frågor kan du pm:a mig så får du mitt numer så kan jag förklara på telefon.

tänkte jag fråga, det är vell vevaxeln som rör sig 1 varv och då har kamaxeln gjort ett halvt, då ska det inte göra nåt om han pillar på kammen?
MVH

Snäll pöjk
703 Inlägg
26 november 2011
Trådstartare
#54
Hur kollar man vevhuskompressionen? :-\
Låter billigare att köpa ny motor.. kan ventilsäten bli dåliga vid varmkörning? Dåliga kolvringar ser man ganska tydligt va för det repar i cylinderhålen? Kommer kontakta dig andreas om du vill hjälpa mig, men inte ikväll ;-).

Ack vet jag förgasarmotorer!

1 277 Inlägg
26 november 2011
#55
mangedif skrev:
Hur kollar man vevhuskompressionen? :-\
Låter billigare att köpa ny motor.. kan ventilsäten bli dåliga vid varmkörning? Dåliga kolvringar ser man ganska tydligt va för det repar i cylinderhålen? Kommer kontakta dig andreas om du vill hjälpa mig, men inte ikväll ;-).

vill du fixa detta själv så rekomenderar jag starkt att du köper dej en haynes reparationshandbok för din bilmodell, utmärkt hjälpmedel för nybörjare och vana mekaniker smile

ventilsätena kan bli dåliga pga att motorn gått varm dvs kokat, kan även ha slits om motorn gått långt, även om bilen har fått för lite bränsle (gått magert, då ventilerna blir så varma så att material från sätena följer med ventilerna) finns olika orsaker till det och repor i loppet brukar synas tydligt och kan orsakas av kolvringar som gått av osv, ang vevhusventilationen hitta jag en ganska enkel förklaring då ja inte kunde skriva nåt vettigt, Oljefällan (vevhusventilationen) sitter under insuget, precis över startmotorn, är en svart klump som sitter med två skruvar och en slang är ansluten i toppen, gör rent slangarna, T-korset och byt/rengör flammfiltret om det sitter något i anslutningen till "burken".

107 Inlägg
26 november 2011
#56
har en haynes bok på pdf om du vill ha. hjälper dig gärna bara att pm:a .
Senast redigerat av scorpio_turbo (26 november 2011)

Snäll pöjk
703 Inlägg
26 november 2011
Trådstartare
#57
Har boken men tack ändå! :-). Förresten! Dethär med vevhusventen kan inte vara så att ventilationskåpans packning är otät för den ser ut som fan! Hoppas inte det är ventilerna då! :-\ ska kolla dethär med oljefällan och packningen imon. bytte vevhusvent. på saaben så borde vara en baggis på 244:an :-).
kim gärna med mer ideer! Kan inte göra komp.test förrsen måndag då jag måste införskaffa verktyget.

Ack vet jag förgasarmotorer!

1 277 Inlägg
26 november 2011
#58
mangedif skrev:
Har boken men tack ändå! :-). Förresten! Dethär med vevhusventen kan inte vara så att ventilationskåpans packning är otät för den ser ut som fan! Hoppas inte det är ventilerna då! :-\ ska kolla dethär med oljefällan och packningen imon. bytte vevhusvent. på saaben så borde vara en baggis på 244:an :-).
kim gärna med mer ideer! Kan inte göra komp.test förrsen måndag då jag måste införskaffa verktyget.

nu behöver vi fakta istället så gör komptestet så slipper vi speckulera, får hoppas de bara e packningen smile

Snäll pöjk
703 Inlägg
26 november 2011
Trådstartare
#59
Ska fixa en hemmagjord packning så länge, får inte tag på någon till imon.. Kommer ihåg när man var liten och gjode packningar av mjölkkartonger till mopparna, borde funka till detta också? :-P får fixa en riktig sotningssats sen. kommer info imon! Ni ska ha tack för hjälpen med tankar osv. Ikväll!

Ack vet jag förgasarmotorer!

1 277 Inlägg
26 november 2011
#60
mangedif skrev:
Ska fixa en hemmagjord packning så länge, får inte tag på någon till imon.. Kommer ihåg när man var liten och gjode packningar av mjölkkartonger till mopparna, borde funka till detta också? :-P får fixa en riktig sotningssats sen. kommer info imon! Ni ska ha tack för hjälpen med tankar osv. Ikväll!

Det är en sak du defenitivt inte ska göra tongue köp riktigt direkt det blir bara fel med hemmagjord packning


Sök