Hej får in lite pengar innom en snar framtid då blir det en ny kärra funderar på en mercedes eller en bmw men just nu känns det som jag får mer bil för pengarna om jag köper en bmw i den prisklassen... alltså 20.000-35.000
det jag är ute efter är en bruksbil men även en bil man kan glida runt stan nån helgkväll utan att skämmas
den får inte dra allt förmycke bensin typ runt litern milen ?
vill inte ha någon bmw e34 för jag har redan förbrukat 2 sånna :p
kom med förslag på bilar och gärna synpunkter
kom gärna med andra förslag än mercedes / bmw men absolut inga saabar eller oplar
Ja en 520/523 och ev någon 528 borde man kunna få tag på för 35 000. Likväl som 728 E38.
Priserna för 3-serie (E46) Coupé börjar runt 40 000 så det kanske blir lite svårt att hitta någon, men det är ju rätt så stiliga bilar. Annars dräller det ju av tidiga 316/318/320 E46 sedaner. Med lite tur hittar man även 323/328.
Jag svarar 328i, om du inte kör mestadels långsträckor finns det ingen anledning att släpa runt på en klumpig 5-serie och än mindre en 7-serie. 3-serie är en stadig bil även i hög fart och går utan problem att göra en riktigt långa turer med även om det inte är samma högfartslok som en 5a eller 7a.
Bra och pålitlig bil med en trevlig motor, dricker inte särskilt mycket bensin heller trots duktiga prestanda. Jag har en gammal 95a som bruksbil, drar släp ibland men rullar mest lite kortare turer och jag är gasglad men trots det snittar den 0.89L/mil. I 130km/h dricker den enligt momentanmätaren under varvräknaren 0.6L/mil och de gånger jag kört längre sträckor med bilen längs motorväg (Ink. lite stadskörning på orten) brukar snittet landa på omkring 0.65L/mil.
Jag kan varmt rekommendera modellen kort sagt, och Mercedes är även dem riktigt bra bilar men i denna prisklassen är det 202 och 210 som är mest aktuella och med tanke på hur mycket dessa modeller rostar hade jag varit tveksam till att köpa en sådan.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
tack för svar ni tänker precis som jag :p visst en merca c220 sport vore väll fränt men sen att de inte finns någon bil kvar om några år är ju en annan femma så bmw blire nog :p 3 serie jatack ? kör bara runt i stan blir nästan aldrig nå "längre" sträckor men kan ju som sagt hända å då duger en 3 serie 328i verkar vara en rolig maskin då jag gillar å gasa ibland
Dieselsmurfen! ja har haft fler bmwn än mercor bmw -> 518i, 320i(helt jävla sne bil jävlen), 520i merca -> w124 200E, 320 4-matic w210
men tillbaka till topic vad bör man kolla efter om man letar / kollar på en e36a ? vart är dom vanliga felen ? och den vanliga rosten osv osv ;
Bra och pålitlig bil med en trevlig motor, dricker inte särskilt mycket bensin heller trots duktiga prestanda. Jag har en gammal 95a som bruksbil, drar släp ibland men rullar mest lite kortare turer och jag är gasglad men trots det snittar den 0.89L/mil. I 130km/h dricker den enligt momentanmätaren under varvräknaren 0.6L/mil och de gånger jag kört längre sträckor med bilen längs motorväg (Ink. lite stadskörning på orten) brukar snittet landa på omkring 0.65L/mil.
Schysst att en äldre 328 E36 är ca 20% snålare än en lite nyare 323 E46 med dubbelvanos & grejer
och en sak till... ska man köpa svensksåld bil eller import ?
svensksåld å hoppas på minimalt med rost men mer troligt att miltalet stämmer ? import oftast mindre rost men miltalet ofta fufflat med ?
Det fifflas minst lika mycket med svensksålda bilar, tänk som så att varför skulle folk låta bli? De flesta bilköpare tror blint på att en svensksåld bil är ärlig och köper utan att kontrollera medan de är mycket misstänksamma mot en importerad bil, kort och gott kan en mätarskruvad Sv-såld bil enkelt säljas av!
Jag hade inte lagt för mycket vikt på ursprunget utan istället försökt hitta en bil i så bra skick som möjligt. Hellre en långmilare med lite rost i riktigt bra mekaniskt skick än en halvdan bil med lågt miltal.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
och en sak till... ska man köpa svensksåld bil eller import ?
svensksåld å hoppas på minimalt med rost men mer troligt att miltalet stämmer ? import oftast mindre rost men miltalet ofta fufflat med ?
Det fifflas minst lika mycket med svensksålda bilar, tänk som så att varför skulle folk låta bli? De flesta bilköpare tror blint på att en svensksåld bil är ärlig och köper utan att kontrollera medan de är mycket misstänksamma mot en importerad bil, kort och gott kan en mätarskruvad Sv-såld bil enkelt säljas av!
Jag hade inte lagt för mycket vikt på ursprunget utan istället försökt hitta en bil i så bra skick som möjligt. Hellre en långmilare med lite rost i riktigt bra mekaniskt skick än en halvdan bil med lågt miltal.
jo självklart så är det så har ju inte fått några pengar riktigt än heller så men får börjar leta senare drygt bara att det finns dåligt med e36 328i här runt omkring där jag bor och man vill ju inte ta en sverige turne för att glo påå nå bilar :p
Bra och pålitlig bil med en trevlig motor, dricker inte särskilt mycket bensin heller trots duktiga prestanda. Jag har en gammal 95a som bruksbil, drar släp ibland men rullar mest lite kortare turer och jag är gasglad men trots det snittar den 0.89L/mil. I 130km/h dricker den enligt momentanmätaren under varvräknaren 0.6L/mil och de gånger jag kört längre sträckor med bilen längs motorväg (Ink. lite stadskörning på orten) brukar snittet landa på omkring 0.65L/mil.
Schysst att en äldre 328 E36 är ca 20% snålare än en lite nyare 323 E46 med dubbelvanos & grejer
Vill absolut inte att någon skall tro att jag förskönar några siffror, länkar därmed till ett klipp där "Darkie" här på forumet visar på samma sak. Man skall också komma ihåg att hans bil dels är lite trimmad men framför allt rullade på fälgar som får mina 16" att framstå som cykelhjul. http://www.garaget.org/video/54814
Har även en bild på ovanstående som jag fick med av en slump då jag ville ha med när mätarställningen slog över till 21.000mil, kan lägga upp denna om klippet inte är nog. En 323i E46 har kanske lägre uttväxling? Tyngre är den i alla fall, men M52 brukar ses som snålare än M54 trots det drog både min fars 325i och 330i under eller precis 0.7L/mil så vad som gör just din förbrukning vet jag inte?
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
den bilden sa mig precis ingenting förutom att du gillar bmw >,<
Utvecklar
Inhandlade min BmW 523ia (M-paket etc) 98-a i helgen & är oerhört nöjd med köpet (31,000,- kostade kalaset).
- Den är både billig i drift (0,75l/mil enligt färddatorn, teststräcka Örebro - Sthlm/Solna - Arlanda). - Hel OK i försäkring (får pröjsa 878,-/månad) hos Folksam. - EJ så dyr/kostsam i reserv/ service underhåll (jmfr gärna på laga.se eller bildelsdatabasen.se).
Bra och pålitlig bil med en trevlig motor, dricker inte särskilt mycket bensin heller trots duktiga prestanda. Jag har en gammal 95a som bruksbil, drar släp ibland men rullar mest lite kortare turer och jag är gasglad men trots det snittar den 0.89L/mil. I 130km/h dricker den enligt momentanmätaren under varvräknaren 0.6L/mil och de gånger jag kört längre sträckor med bilen längs motorväg (Ink. lite stadskörning på orten) brukar snittet landa på omkring 0.65L/mil.
Schysst att en äldre 328 E36 är ca 20% snålare än en lite nyare 323 E46 med dubbelvanos & grejer
Vill absolut inte att någon skall tro att jag förskönar några siffror, länkar därmed till ett klipp där "Darkie" här på forumet visar på samma sak. Man skall också komma ihåg att hans bil dels är lite trimmad men framför allt rullade på fälgar som får mina 16" att framstå som cykelhjul. http://www.garaget.org/video/54814
Har även en bild på ovanstående som jag fick med av en slump då jag ville ha med när mätarställningen slog över till 21.000mil, kan lägga upp denna om klippet inte är nog. En 323i E46 har kanske lägre uttväxling? Tyngre är den i alla fall, men M52 brukar ses som snålare än M54 trots det drog både min fars 325i och 330i under eller precis 0.7L/mil så vad som gör just din förbrukning vet jag inte?
Min bil har en tjänstevikt på 1450kg. Pendlar ca 200mil i månaden och snittförbrukningen brukar landa på ca 0,85liter/mil (edit: med en del gasglada mil) med en snittfart på runt 70km/h. I 130km/h visar momentanmätaren ca 0,9-1,0liter/mil och varvar strax under 3000 varv/minut om jag ej minns fel. Kör jag 70-80km/h till jobbet så får jag en snittförbrukning på 0,74liter/mil av färddatorn. Men det är ju oftast +0,05liter/mil när man kontrollerar vid tankning. Lite skumt är det, kanske skulle ha köpt en E36:a istället
den bilden sa mig precis ingenting förutom att du gillar bmw >,<
Utvecklar
Inhandlade min BmW 523ia (M-paket etc) 98-a i helgen & är oerhört nöjd med köpet (31,000,- kostade kalaset).
- Den är både billig i drift (0,75l/mil enligt färddatorn, teststräcka Örebro - Sthlm/Solna - Arlanda). - Hel OK i försäkring (får pröjsa 878,-/månad) hos Folksam. - EJ så dyr/kostsam i reserv/ service underhåll (jmfr gärna på laga.se eller bildelsdatabasen.se).
de va lite bättre hm en automatare tror jag att jag skippar enda bilen jag vill ha automat i är en dieselmerca annars skare va manuell !
Schysst att en äldre 328 E36 är ca 20% snålare än en lite nyare 323 E46 med dubbelvanos & grejer
Vill absolut inte att någon skall tro att jag förskönar några siffror, länkar därmed till ett klipp där "Darkie" här på forumet visar på samma sak. Man skall också komma ihåg att hans bil dels är lite trimmad men framför allt rullade på fälgar som får mina 16" att framstå som cykelhjul. http://www.garaget.org/video/54814
Har även en bild på ovanstående som jag fick med av en slump då jag ville ha med när mätarställningen slog över till 21.000mil, kan lägga upp denna om klippet inte är nog. En 323i E46 har kanske lägre uttväxling? Tyngre är den i alla fall, men M52 brukar ses som snålare än M54 trots det drog både min fars 325i och 330i under eller precis 0.7L/mil så vad som gör just din förbrukning vet jag inte?
Min bil har en tjänstevikt på 1450kg. Pendlar ca 200mil i månaden och snittförbrukningen brukar landa på ca 0,85liter/mil (edit: med en del gasglada mil) med en snittfart på runt 70km/h. I 130km/h visar momentanmätaren ca 0,9-1,0liter/mil och varvar strax under 3000 varv/minut om jag ej minns fel. Kör jag 70-80km/h till jobbet så får jag en snittförbrukning på 0,74liter/mil av färddatorn. Men det är ju oftast +0,05liter/mil när man kontrollerar vid tankning. Lite skumt är det, kanske skulle ha köpt en E36:a istället
Min 328i E36 har en tjänstevikt på 1520kg så det var lustigt, 0.9-1L/Mil var dock en hög siffra upplever jag för det är vad min BMW X3 dricker i samma fart och den har konstant fyrhjulsdrift, ett helt annat luftmotstånd och en tjänstevikt på 1730kg.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Min 328i E36 har en tjänstevikt på 1520kg så det var lustigt, 0.9-1L/Mil var dock en hög siffra upplever jag för det är vad min BMW X3 dricker i samma fart och den har konstant fyrhjulsdrift, ett helt annat luftmotstånd och en tjänstevikt på 1730kg.
tror det är tung högerfot som spökar eller helt enkelt en annan körstil
Min 328i E36 har en tjänstevikt på 1520kg så det var lustigt, 0.9-1L/Mil var dock en hög siffra upplever jag för det är vad min BMW X3 dricker i samma fart och den har konstant fyrhjulsdrift, ett helt annat luftmotstånd och en tjänstevikt på 1730kg.
tror det är tung högerfot som spökar eller helt enkelt en annan körstil
Inte vet jag men med tanke på hur bekanta pikar mig för min körstil har jag mycket svårt att tänka mig att min låga(?) förbrukning skulle bero på att jag kör lugnt. Till vardags kör jag som sagt en trött X3, så när min 328i rullar så är jag enkelt förklarat sugen på att få utnyttja en rejäl motor och gör så.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.