3446
Sök

Sprängd kylare 945 ltt 97a

glad
493 Inlägg
21 september 2011
Trådstartare
#1
sprängde min stora kylare, ska man sätta dit en vanlig och bara kyla turbon med olja?
vill inte haverera turbon

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
21 september 2011
#2
om du sprängde din kylare så har du nog större problem än vad du skall kyla, det är ju något som från början skapade övertrycket, och det kan vara allt från kasst lock på expantionskärlet till blåst topplockspackning, en frisk bil skapar inget extremt tryck i kylsystemet...

men eftersom du tydligen kör din bil väldigt varm rekomenderar jag inte att du bara kör oljekylning, men vattenslangarna till turbon sitter ju på bilens vanliga slangar? så det spelar väl inte någon roll vilken kylare du kör då?
Senast redigerat av Xoff (21 september 2011)


2 656 Inlägg
21 september 2011
#3
Xoff skrev:
om du sprängde din kylare så har du nog större problem än vad du skall kyla, det är ju något som från början skapade övertrycket, och det kan vara allt från kasst lock på expantionskärlet till blåst topplockspackning, en frisk bil skapar inget extremt tryck i kylsystemet...

men eftersom du tydligen kör din bil väldigt varm rekomenderar jag inte att du bara kör oljekylning, men vattenslangarna till turbon sitter ju på bilens vanliga slangar? så det spelar väl inte någon roll vilken kylare du kör då?

min 540 har standard ett övertryck i systemet på nästan ett kilo för en högre kokpunkt så friska bilar har visst tryck i systemet wink ekan sätt dit vanlig kyl med separat oljekyl bästa skiten


glad
493 Inlägg
21 september 2011
Trådstartare
#4
blåste jupp toppackning samtidigt:P turbon hettar ju upp vattnet endel, så frågan är om en vanlig kyl pallar kyla tillräckligt

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
21 september 2011
#5
Ekan_1 skrev:
blåste jupp toppackning samtidigt:P turbon hettar ju upp vattnet endel, så frågan är om en vanlig kyl pallar kyla tillräckligt

Ahh! det förklarar ju saken! big_smile

Men du kan ju alltid börja med en vanlig, märker du att det inte räcker så byter du till en större, men en beg. kylare på skrovet brukar ju inte vara så dyr, även om det är den stora kylen

ekelund88 skrev:
Xoff skrev:
om du sprängde din kylare så har du nog större problem än vad du skall kyla, det är ju något som från början skapade övertrycket, och det kan vara allt från kasst lock på expantionskärlet till blåst topplockspackning, en frisk bil skapar inget extremt tryck i kylsystemet...

men eftersom du tydligen kör din bil väldigt varm rekomenderar jag inte att du bara kör oljekylning, men vattenslangarna till turbon sitter ju på bilens vanliga slangar? så det spelar väl inte någon roll vilken kylare du kör då?

min 540 har standard ett övertryck i systemet på nästan ett kilo för en högre kokpunkt så friska bilar har visst tryck i systemet wink ekan sätt dit vanlig kyl med separat oljekyl bästa skiten

Nu snackade vi ju volvo, och dom brukar aldrig bygga ett "extremt" tryck utan anledning. altså ett tryck tillräckligt för att spränga en kylare! wink


glad
493 Inlägg
21 september 2011
Trådstartare
#6
Xoff skrev:
Ekan_1 skrev:
blåste jupp toppackning samtidigt:P turbon hettar ju upp vattnet endel, så frågan är om en vanlig kyl pallar kyla tillräckligt

Ahh! det förklarar ju saken! big_smile

Men du kan ju alltid börja med en vanlig, märker du att det inte räcker så byter du till en större, men en beg. kylare på skrovet brukar ju inte vara så dyr, även om det är den stora kylen

ekelund88 skrev:
Xoff skrev:
om du sprängde din kylare så har du nog större problem än vad du skall kyla, det är ju något som från början skapade övertrycket, och det kan vara allt från kasst lock på expantionskärlet till blåst topplockspackning, en frisk bil skapar inget extremt tryck i kylsystemet...

men eftersom du tydligen kör din bil väldigt varm rekomenderar jag inte att du bara kör oljekylning, men vattenslangarna till turbon sitter ju på bilens vanliga slangar? så det spelar väl inte någon roll vilken kylare du kör då?

min 540 har standard ett övertryck i systemet på nästan ett kilo för en högre kokpunkt så friska bilar har visst tryck i systemet wink ekan sätt dit vanlig kyl med separat oljekyl bästa skiten

Nu snackade vi ju volvo, och dom brukar aldrig bygga ett "extremt" tryck utan anledning. altså ett tryck tillräckligt för att spränga en kylare! wink

sant, hoppas ja hittar en stor:) ne det ska inte va mkt tryck i volvo:p

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

249 Inlägg
22 september 2011
#7
bättre att köra turbon bara oljekylt så slipper man att bilen kokar och sånt


235 Inlägg
22 september 2011
#8
Det ska vara tryck i kylsystemet annars är det nått fel nånstans.
Lagom hårda slangar när bilen är varm.

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)

glad
493 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
#9
Hermansson skrev:
Det ska vara tryck i kylsystemet annars är det nått fel nånstans.
Lagom hårda slangar när bilen är varm.

men inte spruta ut från locket, har bytat lock

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

235 Inlägg
22 september 2011
#10
ja de rinner ju över/sprutar om du öppnar locket när det är tryck i det.
Systemet är byggt för att gå under tryck, de är helt normalt att de bubblar över om du öppnar locket när motorn är varm.

Sen ska det ju givetvis inte bli för högt tryck för då är ju nått som är fel såklart

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)

glad
493 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
#11
Hermansson skrev:
ja de rinner ju över/sprutar om du öppnar locket när det är tryck i det.
Systemet är byggt för att gå under tryck, de är helt normalt att de bubblar över om du öppnar locket när motorn är varm.

Sen ska det ju givetvis inte bli för högt tryck för då är ju nått som är fel såklart

det sprutar ut när locket är på

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla


Sök